AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #1 Skrevet 12. november 2020 Jeg gir opp helsevesenet! Alle menneskene jeg møter er hyggelige, omsorgsfulle, og hjelpsomme. Men de lytter ikke! Når jeg forteller hvordan jeg har det får jeg lettvinte svar tilbake. Sterke smerter, 200 i crp og 39 i feber? Sykehuset sier "Ikke noe problem. Vi vet ikke hva det er, men det er i alle fall ikke nyrestein. Ta paracet ved behov, og snakk med fastlegen over helgen" Jeg kommer hjem sykere enn jeg har vært noen gang før. Desperat som jeg er prøver jeg en behandling som fungerer, og jeg blir ikke helt bra, men bedre. Fastlegen blir kontaktet, og bedring vises gjennom at crp går ned. Men denne behandlingen kan jeg bare gå på en ukes tid, og jeg blir verre igjen når jeg reduserer. (Dette er en behandling jeg går på hele tiden, og hvor jeg har tillatelse fra spesialist til å øke dosen for kortere tidsrom ved forverring av kronisk tilstand) Jeg kontakter lege: Jeg har blitt verre etter at jeg reduserte behandlingen med x "Jeg vet ikke hva problemet er. Du får ta kontakt hvis du blir verre" Men jeg har jo blitt verre! Og jeg tok kontakt! Hva gjør jeg nå? "Vi vet ikke hva som feiler deg. Du får ta kontakt hvis du blir verre". Men hva med å prøve finne ut av hva som feiler meg? Ta en blodprøve, ta en annen prøve, henvise meg til spesialist, eller i det minste gi meg en annen behandling som jeg kan prøve? Jeg har økende smerter, økende feber, økende kvalme, dårlig allmentilstand. Jeg sover dårlig, spiser dårlig, fungerer dårlig, hva skal jeg gjøre? "Du får ta kontakt hvis du blir verre". (Det er selvsagt ikke ordrett slik kommunikasjonen går, men det er essensen i den) Når tror noen sikkert at jeg har vært til omfattende utredning uten funn, men det har jeg altså ikke. Det ble tatt en CT for å avkrefte nyrestein, og etter det har holdningen vært "vi får vente og se". Så nå har jeg resignert. Nå har jeg to valg - å gå i mot legens anbefaling ved å fortsette med den behandlingen som kamuflerer symptomene, men som ikke hjelper mot den underliggende årsaken til symptomene, eller å vente noen dager til tilstanden blir så akutt at jeg må inn på sykehuset igjen. Og da er vi i gang med samme leksa. Anonymkode: a7fcc...c98 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #3 Skrevet 12. november 2020 Din crp betyr vel du skal ha antibiotika. Hvis en lege ignoerer et tydelig tegn på bateriellinfeksjon så må det jo taes videre. Hadde gått privat for å få målt crp igjen. Anonymkode: fbb28...770 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #4 Skrevet 12. november 2020 Hvis det er prednisolon du tar så går crp ned av den. Anonymkode: bcf72...875 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #5 Skrevet 12. november 2020 Gå privat. Anonymkode: 93b92...508 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #6 Skrevet 12. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Din crp betyr vel du skal ha antibiotika. Hvis en lege ignoerer et tydelig tegn på bateriellinfeksjon så må det jo taes videre. Hadde gått privat for å få målt crp igjen. Anonymkode: fbb28...770 Det er ingen tegn på infeksjon. Men at jeg har en pågående betennelsestilstand et sted er ikke noe å lure på. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis det er prednisolon du tar så går crp ned av den. Anonymkode: bcf72...875 Det stemmer at det er prednisolon jeg tar. Men legen sa at hvis prednisolon bare kamuflerte symtpomene, og ikke virket på betennelsen, (for eksmepel ved en infeksjon) ville crp holdt seg høy. Er det feil? Jeg har dessverre ikke økonomi til å gå privat. Anonymkode: a7fcc...c98
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #7 Skrevet 12. november 2020 Bytt fastlege? Anonymkode: 5e973...ab0
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #8 Skrevet 12. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bytt fastlege? Anonymkode: 5e973...ab0 Kanskje, men det tar tid, og det er nå jeg trenger å bli hørt. Anonymkode: a7fcc...c98
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #9 Skrevet 12. november 2020 Har legekontoret ditt andre leger som du kan be om time hos? På mitt kontor kan man få time hos lege av samme kjønn til spesielle ting selv om det ikke er fastlege eller hvis fastlegen har det travelt. Bytt uansett så du kan gå videre neste mnd hvis du ikke får hjelp i mellomtiden. Legen din høres ikke ut som en man burde holde på uansett. Anonymkode: 5e973...ab0
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #10 Skrevet 12. november 2020 Har du vondt i nyrene? Anonymkode: d8e5c...549
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #11 Skrevet 12. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har legekontoret ditt andre leger som du kan be om time hos? På mitt kontor kan man få time hos lege av samme kjønn til spesielle ting selv om det ikke er fastlege eller hvis fastlegen har det travelt. Bytt uansett så du kan gå videre neste mnd hvis du ikke får hjelp i mellomtiden. Legen din høres ikke ut som en man burde holde på uansett. Anonymkode: 5e973...ab0 Dessverre, jeg går ikke på et legesenter. Her i kommunen er det lange ventelister for bytte av fastlege, og det tar ofte mange måneder før et bytte blir gjort. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du vondt i nyrene? Anonymkode: d8e5c...549 Nei. Og det vistes ingenting galt med nyrer eller urinveier hverken på CT eller med urinprøven. (CT, urinprøve, crp og generell blodprøve ble tatt på sykehuset) Anonymkode: a7fcc...c98
Carrot Skrevet 12. november 2020 #12 Skrevet 12. november 2020 Bestill deg time, sett deg ned og si at du ikke går før du får hjelp, du vil ikke bli en kasteball i mellom leger men du vil bli frisk. Ta gjerne med deg noen som er ressurssterke og kan støtte deg. 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #13 Skrevet 12. november 2020 Hvor ha du smerter? Ledd? Mage? Anonymkode: 93b92...508
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #14 Skrevet 12. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor ha du smerter? Ledd? Mage? Anonymkode: 93b92...508 Det er flankesmerter som stråler til mage og til skulder. (Skuldersmerten kan sammenlignes med den typen smerte du får i skuldrene etter en operasjon, når du har fri luft i bukhulen, men er ikke helt lik.) 2 minutter siden, Carrot skrev: Bestill deg time, sett deg ned og si at du ikke går før du får hjelp, du vil ikke bli en kasteball i mellom leger men du vil bli frisk. Ta gjerne med deg noen som er ressurssterke og kan støtte deg. Det må vel bli løsningen. Normalt sett er det jeg som er den ressurssterke som blir med for å "slå i bordet" når andre ikke får den hjelpen de trenger, men nå trenger jeg tydeligvis den hjelpen selv. Anonymkode: a7fcc...c98
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #15 Skrevet 12. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flankesmerter som stråler til mage og til skulder. (Skuldersmerten kan sammenlignes med den typen smerte du får i skuldrene etter en operasjon, når du har fri luft i bukhulen, men er ikke helt lik.) Det må vel bli løsningen. Normalt sett er det jeg som er den ressurssterke som blir med for å "slå i bordet" når andre ikke får den hjelpen de trenger, men nå trenger jeg tydeligvis den hjelpen selv. Anonymkode: a7fcc...c98 Har de utelukket galleproblematikk? Ikke helt klassiske symptomer, men siden det går opp mot skulder bla. Anonymkode: 09597...064 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #16 Skrevet 12. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er flankesmerter som stråler til mage og til skulder. (Skuldersmerten kan sammenlignes med den typen smerte du får i skuldrene etter en operasjon, når du har fri luft i bukhulen, men er ikke helt lik.) Det må vel bli løsningen. Normalt sett er det jeg som er den ressurssterke som blir med for å "slå i bordet" når andre ikke får den hjelpen de trenger, men nå trenger jeg tydeligvis den hjelpen selv. Anonymkode: a7fcc...c98 Du må få akuttime hos fastlegen. Det er fastlegen sitt ansvar å finne ut av dette og henvise deg videre ved behov. Var du innlagt på sykehuset eller poliklinisk pasient? Anonymkode: bcf72...875 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #17 Skrevet 12. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har de utelukket galleproblematikk? Ikke helt klassiske symptomer, men siden det går opp mot skulder bla. Anonymkode: 09597...064 Ja, galleproblematikk ble utredet samtidig med nyrene. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må få akuttime hos fastlegen. Det er fastlegen sitt ansvar å finne ut av dette og henvise deg videre ved behov. Var du innlagt på sykehuset eller poliklinisk pasient? Anonymkode: bcf72...875 Jeg var innlagt 24 timer til observasjon. (Jeg ble lagt inn ved midnatt, de ville sende meg hjem første gang kl 2.30 etter at ct viste at jeg ikke hadde nyrestein, da orket jeg ikke tanken på å sette meg i taxi midt på natten. Så ville de sende meg hjem kl 6.30, men da nektet jeg å reise fordi jeg hadde så sterke smerter. Etter dette hørte jeg ingenting mer før jeg ble utskrevet sent på kvelden, og som jeg skrev i første innlegg, da var jeg så dårlig som jeg aldri hadde vært før, og orket ikke protestere) Anonymkode: a7fcc...c98
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #18 Skrevet 12. november 2020 Bare for å avklare, jeg har en sterk mistanke om hvor problemet ligger (mage/tarm), og har også et par forslag på hva som kan være galt. Jeg blir som sagt ikke lyttet til, men det som er enda verre er at legene heller ikke viser ønske om å finne ut av det. Anonymkode: a7fcc...c98
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #19 Skrevet 12. november 2020 Du må gå til privatlege. Synd at det er sånn, men det er din helse det gjelder ! Anonymkode: 3056f...412
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #20 Skrevet 12. november 2020 Shit. Det er forskjell på hvor man havner i dette landet. Venninden min har helseangst og blir hysterisk med krav om absolutt alle tester når hun føler det kribler i en tå. Hun får da alle disse testene. Hjertemonitor, CT, MR, blodprøver you name it. De finner jo som regel ingen ting da.. Hmm, har nok ingen bra løsning for deg, her ts. Det virker som om du er veldig låst i din situasjon. Kanskje du kan ringe andre leger og be om en second opinion på testsvarene dine? De ligger tilgjengelige og du har vel rett på second opinions uten å måtte bytte lege? Anonymkode: 86534...eb1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå