Gå til innhold

Hva sier man til barn når de plutselig blir avvist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sønnen min flyttet inn i ny leilighet for boen mnd siden. Han var mye med den nærmeste nabogutten i begynnelsen, som er noen år eldre. Denne gutten kom og å ringte på hos oss fordi han ville være med min sønn. Plutselig ville han ikke være mer med han, når min gutt kom og ringte på, fant denne gutten på unnskyldninger om at han ikke ville, og han overser oss når vi treffer han ute. Han er i tidlig ungdomsalder, så tenker det nok spiller inn, men det er så trist for min sønn. Han ser andre på sin alder som er hos denne gutten, og likevel blir han oversett og avvist. Sist vi kom inn på denne samtalen, sa sønnen min: hva skjedde egentlig? Synes så synd i han. Han er fn helt normal og snill gutt. Hva sier man til barna sine når sånt skjer?

Anonymkode: 5e144...8b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt: «ja, ja, dumt av ham. Det er mange som vil leke med en snill og god gutt som deg. Har du lyst at vi skal ringe til...?» . Ikke gjør noe nummer ut av det, bare sett gutten din over på andre tanker. 

Anonymkode: 65f36...a8f

• Liker 6
Skrevet

Hadde bare sagt at det er slikt som skjer, noen ganger vokser vi tettere sammen og andre ganger vokser vi fra hverandre uten at det er noe galt med det. Barnet ditt har vel og "vokst" fra noen av de han har vært med uten at det er noe feil med det, går bare i forskjellige retninger.

Er jo som med oss voksne og, noen ganger har vi noen gode venner og så endrer ting seg uten at noe skjer, bare blir sånn. :) 

Skrevet

Synes moren min forklarte det fint. Jeg hadde en venninne som er 2 år eldre, og da hun begynte å vokse fra meg sa bare moren min det som det var. At akkurat på vei inn i tenårene er 2 år mye, og at de da et helt vanlig å miste litt kontakten.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at du ikke trenger å si så mye i første omgang, men være sammen med ham i følelsene. Vær trist på hans vegne, vis at du også er trist. Sett ord på følelsene, uten å ha fokus på hvorfor ting har blitt som de har blitt. 

Når barnet er tilstrekkelig sett og møtt, så er det lettere å ta samtalen med ham om hvorfor (hvis han lurer). Det finnes mange forklaringer, og dere vet ikke fasiten. Du kan alltids komme med forslag til grunner og så tilpasse etter hans alder (du skriver ikke alder), som det å vokse fra hverandre, tenåring, normalt at kontakten av og til svekkes med tida om man ikke har den helt rette kjemien, folk forandrer seg etc. Det er ikke sikkert han har behov for særlig utdyping. 
Det viktige er at du hjelper ham frem til aksept for situasjonen, slik at dette ikke trenger å være et vondt og sårt tema i lang, lang tid. 

Anonymkode: 72b5d...fee

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Sønnen min er 8 år, så han skjønner jo mye. Denne gutten er 12-13, så tenkte det var fordi min var mye yngre. Men han har ofte besøk av en i klassen til sønnen min, som også er sønnen min sin venn. Han er og med en som er enda et år yngre, så da er jo ikke det grunnen. Både moren og han selv var veldig «på» da vi flytta dit, så det kjennes så sårt når han bare blir avvist. Og jeg vet han synes det er trist. 

Skrevet

12-13 år og leker med åtteåringer, er jo litt merkelig da. Tenker du skal bare være glad til.

Anonymkode: 9d417...b77

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

12-13 år og leker med åtteåringer, er jo litt merkelig da. Tenker du skal bare være glad til.

Tror det går en del i spilling på pc og sånt. Synes selv det er litt rart med den aldersforskjellen, men synes det er veldig dumt gjort siden han var og ringte på  hos oss flere ganger i begynnelsen, for så å bare avvise. Er vel bare mammahjertet som slår til.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det går en del i spilling på pc og sånt. Synes selv det er litt rart med den aldersforskjellen, men synes det er veldig dumt gjort siden han var og ringte på  hos oss flere ganger i begynnelsen, for så å bare avvise. Er vel bare mammahjertet som slår til.

Som regel så spiller ikke åtteråringer det samme som de som er 12-13 år. De som er såpass store har gått videre fra Minecraft og Roblox liksom. Du får legge opp til at han treffer andre med samme interesse som er på samme alder 8-10

Skrevet

Dette er vondt for mamma hjertet.. 

har vært der selv. 

Anonymkode: e483e...a7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...