Gå til innhold

Kan man samles flere hvis de er fra andre husstander?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pr nå skal man ikke samles hjemme når man er flere enn 5/10, avhengig av hvor man bor. Men så hørte jeg noen som snakket om at hvis man er for eksempel to fra samme husstand, så teller det som én? Vil det da si at man per definisjon kan være 15 stk, hvis det kommer 3 stk hva hver husstand, og man er 3 stk selv? Altså da 5 husstander? Tror de tenkte på dette med at man kan være flere barn sammen, dersom de er fra to husstander, men jeg er usikker på hva som egentlig gjelder her.

Det høres på ett vis logisk ut, men samtidig helt høl i hodet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er å tolke reglene veldig vidt. Jeg har forstått det som at hvis man får besøk av EN familie hvor de med barn er flere enn fem, så er det ok.

Men, når det er sagt, så lurer jeg litt på det samme, men da bare med voksne, skal vennepar telles som en eller to gjester? Jeg er redd de skal telle som to, men dette er litt uklart, syns jeg.

Skrevet

man teller personer,  ikke husstander. 

unntaket er dersom man har mange barn. da kan man totalt 2 husstander (sin egen og en til) selv om tallet overstiger 10

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Pasha skrev:

man teller personer,  ikke husstander. 

unntaket er dersom man har mange barn. da kan man totalt 2 husstander (sin egen og en til) selv om tallet overstiger 10

Jeg har forstått det slik, jeg også. Av og til skulle jeg bare ønske at dette kunne gå over. Fort. :)

• Liker 2
Skrevet

Istede for å finregne å reglene kan man ikke prøve å forstå at poenget er å begrense kontakt og minglingen og samling av folk? Er det da lurt å samle mange husstander?

• Liker 10
Skrevet
28 minutter siden, rosemarin skrev:

Istede for å finregne å reglene kan man ikke prøve å forstå at poenget er å begrense kontakt og minglingen og samling av folk? Er det da lurt å samle mange husstander?

Nei, det er det nok ikke, men for aleneboere blir det ganske ensomt hvis man ska være i eget selskap hele tiden. Det har ikke noe med å ikke ville begrense kontakt, det har noe med å ha kontakt. Jeg syns ikke det er for mye forlangt at man kan treffe mennesker (andre enn arbeidskollegaer) av og til. Spesielt ikke når jeg holder meg til de 5 samme, men i disse dager ikke samtidig. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Husstand + inntil 5/10 gjester er det som har blitt beskrevet. Det vil si at hvis man er 4 i husstanden som inviterer, så kan man ha 5/10 gjester avhengig av hvordan man bor - men ikke 5/10 per husstand. 

Endret av Capt. Obvious
Skrevet (endret)
10 timer siden, Brunhilde skrev:

Nei, det er det nok ikke, men for aleneboere blir det ganske ensomt hvis man ska være i eget selskap hele tiden. Det har ikke noe med å ikke ville begrense kontakt, det har noe med å ha kontakt. Jeg syns ikke det er for mye forlangt at man kan treffe mennesker (andre enn arbeidskollegaer) av og til. Spesielt ikke når jeg holder meg til de 5 samme, men i disse dager ikke samtidig. 

Helt enig, og jeg mener jo ikke at man ikke skal ha kontakt. Men når folk sitter og prøver å pushe reglene til det ytterste og tolke og holde på for å få samla flest mulig så syns jeg det blir for dumt, poenget er jo Å begrense, Og da kunne man jo bare invitert en annen husstand, istedte for å regne på hvor mange husstander mN kan klare å skvise inn innenfor en tolkning av reglene. 
det blir litt som å dra til Bærum å trene når du bor i Oslo. Ja det er kanskje lov, men har du da skjønt poenget med regelen? Og/eller skjønt at du også har et ansvar for å gjøre ditt? Jeg stemmer nei. 

Endret av rosemarin
  • Liker 2
Skrevet

Vil bare påpeke at det ikke var jeg som i utgangspunktet mente det var sånn, men lurte på om det var noe jeg hadde misforstått. Det var denne andre som mente på at det var sånn det var.

Kan også legge til at jeg er en av de som mer enn gjerne gjør min del av dugnaden. Er ikke på besøk, får ikke besøk, må plutselig jobbe med munnbind hele dagen og bade i Antibac. Mann med hjemmekontor og barn med hjemmeskole.

Så jeg vil gjerne begrense dette så mye som mulig, og ville bare gjerne ha litt mer kjøtt på beinet i diskusjonen om hvorfor det ikke er antall husstander - som også var det jeg mente det var.

Ts

• Opprett ny...