Gå til innhold

Er sykdom Covid-19 farligere enn sykdom fra vanlig influensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg spør, fordi jeg ønsker å finne ut hvor redd jeg skal være for å bli syk av Covid-19 influensaen, opp mot redsel for å bli syk av influensa. 

———-

Er det farligere for meg om jeg blir syk med Covid-19 enn vanlig influensa? Hvordan? Hvor mye?

Er det farligere for oldemor om hun blir syk med Covid-19 enn vanlig influensa? Hvordan? Hvor mye?

Er det farligere for folk med kreft o.l om de blir syk med Covid-19 enn vanlig influensa? Hvordan? Hvor mye?

——— 

Jeg vet all influensa dreper og skader mennesker. Så det er farlig for de som er utsatt av kjente og ukjente grunner. 

(Jeg vet også at 1 person ute i samfunnet med Covid-19 vil smitte flere enn en person med vanlig influensa. Og at smittetallene vil være eksponentiell ved at hvert smitteledd ganges opp med nye antall smittede. Slik at dersom man får smitte og bringer dette videre, så vil man ha høyere sannsynlighet for sitt eget smitte-bidrag vil medføre mye skade og død hos andre. Dette er ikke temaet i denne tråden.)

Jeg ønsker i denne tråden å få kun vite om forskjellen på faren av å oppleve selve sykdommen her, opp mot hvor farlig sykdommen fra vanlig influensa er i egen kropp. Jeg vil finne ut hvilken helsefrykt jeg skal bære for meg og mine nærmeste.

Endret av Ann Mo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja covid-19 er farligere enn vanlig influensa!! 

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, Ann Mo skrev:

Jeg spør, fordi jeg ønsker å finne ut hvor redd jeg skal være for å bli syk av Covid-19 influensaen, opp mot redsel for å bli syk av influensa. 

———-

Er det farligere for meg om jeg blir syk med Covid-19 enn vanlig influensa? Hvordan? Hvor mye?

Er det farligere for oldemor om hun blir syk med Covid-19 enn vanlig influensa? Hvordan? Hvor mye?

Er det farligere for folk med kreft o.l om de blir syk med Covid-19 enn vanlig influensa? Hvordan? Hvor mye?

——— 

Jeg vet all influensa dreper og skader mennesker. Så det er farlig for de som er utsatt av kjente og ukjente grunner. 

(Jeg vet også at 1 person ute i samfunnet med Covid-19 vil smitte flere enn en person med vanlig influensa. Og at smittetallene vil være eksponentiell ved at hvert smitteledd ganges opp med nye antall smittede. Slik at dersom man får smitte og bringer dette videre, så vil man ha høyere sannsynlighet for sitt eget smitte-bidrag vil medføre mye skade og død hos andre. Dette er ikke temaet i denne tråden.)

Jeg ønsker i denne tråden å få kun vite om forskjellen på faren av å oppleve selve sykdommen her, opp mot hvor farlig sykdommen fra vanlig influensa er i egen kropp. Jeg vil finne ut hvilken helsefrykt jeg skal bære for meg og mine nærmeste.

Ja, for åsi det enkelt, men dette temaet er diskutert opp/ned og øst/vest i en rekke andre tråder, så det er ikke noe poeng i å begynne på´n igjen. Søk på Korona/Covid-19/pandemi og andre relevante ord, så har du lesestoff den neste uka.

• Liker 3
Skrevet

Har søkt. Både på nettet og i forumet. Men det er et sammensurium med smittetall. Så får ikke tak på det. 

Deffor spør jeg helt konkret. 

Skrevet
Akkurat nå, Ann Mo skrev:

Har søkt. Både på nettet og i forumet. Men det er et sammensurium med smittetall. Så får ikke tak på det. 

Deffor spør jeg helt konkret. 

Joda, men du vil 100% sikkert ikke få noe mindre sammensurium i en ny tråd😅

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Påkrevd skrev:

Joda, men du vil 100% sikkert ikke få noe mindre sammensurium i en ny tråd😅

Det kan jo være folk svarer på det som blir spurt om? I alle fall noen. Håper jeg. 

Skrevet

Søk heller offisiell informasjon, f eks Helse Norge og FHI sine sider. 

Slike tråder som dette ender som oftest opp med å bli lite konstruktive.

Skrevet

Det korte svaret er ja. Covid19 har høyere dødelighet enn sesonginfluensa. Den er ikke så veldig mye høyere for de unge, men blir eksponentielt mye dødeligere med stigende alder. 

Det mange "glemmer" er at Covid19-pasienter ofte har større og flere senskader enn det som er vanlig fra sesonginfluensa. Det er noen som får kronisk utmattelsessyndrom av sesonginfluensa, men jeg mener å ha lest at ca. fire ganger så mange får det av Covid19. 

Så var det en svensk kvinnelig ishockeyspiller på 20 år som ble smittet i april som jeg leste om for et par uker siden, da var hun fremdeles syk.

Kina har grunn til å underdrive senskadene fra Covid19, siden viruset oppsto der, pluss at lokale myndigheter i Wuhan prøvde å holde det hemmelig til å begynne med. Likevel er det publisert en kinesisk studie som viser at 77% av de som ble innlagt på sykehus fikk arrdannelse i lungene. Det går vanligvis ikke bort av seg selv, så da har man redusert lungekapasitet resten av livet. 

I Kina har noen måttet få lungetransplantasjon. Det forutsetter at det fins donorlunger tilgjengelig, det er jo alltid organkø, og så må man da gå på medisiner resten av livet med mange bivirkninger. 

Jeg er ikke utdannet helsepersonell, de som kan dette ordentlig kan sikkerte liste opp mye mer, dette var bare det jeg kom på som jeg har lest. 

• Liker 3
  • Opprett ny...