AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #1 Skrevet 11. november 2020 Har leid en kjeller som er ulovlig og havnet i heftig krangel med utleieren i går da jeg flyttet ut. Sa jeg ville ha tilbakebetalt husleie da kjelleren var ulovlig, men han nektet. Nå føler jeg meg slem som kranglet... Hvem har rett? Anonymkode: 94f66...6b5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #2 Skrevet 11. november 2020 Hvorfor er den ulovlig? Anonymkode: d5474...5eb
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #3 Skrevet 11. november 2020 Tenker du at du burde ha kunne bodd der gratis fordi leilegheten ikkje var godkjent som utleigardel? Eg synest du er urimelig. Kun basert på det som du skriver her altså. Men selvsagt bør man ikkje leie ut plassar som ikkje er godkjent. Anonymkode: b6754...af1 38
Gjest Bamse20 Skrevet 11. november 2020 #4 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har leid en kjeller som er ulovlig og havnet i heftig krangel med utleieren i går da jeg flyttet ut. Sa jeg ville ha tilbakebetalt husleie da kjelleren var ulovlig, men han nektet. Nå føler jeg meg slem som kranglet... Hvem har rett? Anonymkode: 94f66...6b5 Vell, dette er noe du burde ha sjekket før du leide ut leiligheten din. Det er ikke hans skyld fordi at du ikke klarer og sjekke opp ting før du leier ut, og at du skjelte han ut synes jeg var dårlig gjort. Som sagt, du må bare si opp kontrakten og vente til det har gått så lang tid (oppsigelsestid) og si ifra at han ikke kan bo der lengre pågrunn av at det er ulovligt. Om han nekter så trur jeg faktisk du har rett til og gå til sak med dette, men igjen, det blir og svi for deg.
anonym 4545 Skrevet 11. november 2020 #5 Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, Bamse20 skrev: Vell, dette er noe du burde ha sjekket før du leide ut leiligheten din. Det er ikke hans skyld fordi at du ikke klarer og sjekke opp ting før du leier ut, og at du skjelte han ut synes jeg var dårlig gjort. Som sagt, du må bare si opp kontrakten og vente til det har gått så lang tid (oppsigelsestid) og si ifra at han ikke kan bo der lengre pågrunn av at det er ulovligt. Om han nekter så trur jeg faktisk du har rett til og gå til sak med dette, men igjen, det blir og svi for deg. Ts er vel leietaker ? 28
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #6 Skrevet 11. november 2020 6 minutter siden, Bamse20 skrev: Vell, dette er noe du burde ha sjekket før du leide ut leiligheten din. Det er ikke hans skyld fordi at du ikke klarer og sjekke opp ting før du leier ut, og at du skjelte han ut synes jeg var dårlig gjort. Som sagt, du må bare si opp kontrakten og vente til det har gått så lang tid (oppsigelsestid) og si ifra at han ikke kan bo der lengre pågrunn av at det er ulovligt. Om han nekter så trur jeg faktisk du har rett til og gå til sak med dette, men igjen, det blir og svi for deg. Ts er leietaker. Anonymkode: daf8e...51e 9
Gjest Lasox Skrevet 11. november 2020 #7 Skrevet 11. november 2020 Wow for en tabbe av deg, TS. Du kommer ikke til å få god referanse av utleier! Dersom du kommer til å henvise til utleieren så kommer du garantert til å få negativ tilbamelding og muligheten til å leie videre kan bli vanskelig for deg. Skjønner at du føler deg lurt, men å kreve full tilbakebetaling er helt urimelig!
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #8 Skrevet 11. november 2020 Du får gå til privat søksmål, da. Advokatutgiftene dine blir i størrelsesorden 100.000, minst, og du kommer sannsynligvis til å tape, om ikke utleieren har tatt ågerpris. Taper du, må du betale utleiers advokatutgifter også. Men du kan alltids tipse kommunen om at det er en som leier ut ulovlig. Anonymkode: 18a05...e63 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #9 Skrevet 11. november 2020 4 minutter siden, Lasox skrev: Wow for en tabbe av deg, TS. Du kommer ikke til å få god referanse av utleier! Dersom du kommer til å henvise til utleieren så kommer du garantert til å få negativ tilbamelding og muligheten til å leie videre kan bli vanskelig for deg. Skjønner at du føler deg lurt, men å kreve full tilbakebetaling er helt urimelig! Referanse er tull. Har ikke trengt det noen av de leieforholdene jeg har hatt, 5 stk. Anonymkode: 40b17...274 9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #10 Skrevet 11. november 2020 Skulle du ha bodd der gratis, mener du? Du bør jo sjekke ut om leiligheten var lovlig før du leide den. Anonymkode: 63224...7ec 10
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #11 Skrevet 11. november 2020 Om du bør få penger tilbake vet jeg ikke. Men litt kjeft kan jo være på sin plass hvis vedkommende f.eks. har leid ut en bolig som ikke er brannsikret. Anonymkode: 86862...c24 7
flygefisk1 Skrevet 11. november 2020 #12 Skrevet 11. november 2020 anmeld han til politiet for ulovlig utleie og si du ønsker erstatning, så er mye gjort. 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #13 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, flygefisk1 skrev: anmeld han til politiet for ulovlig utleie og si du ønsker erstatning, så er mye gjort. Erstatning for hva da? TS har ikke lidd et økonomisk tap. Anonymkode: 3c9c0...3fa 23
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #14 Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, flygefisk1 said: anmeld han til politiet for ulovlig utleie og si du ønsker erstatning, så er mye gjort. Det er ingen politisak. Forliksrådet eller sivilt søksmål er det som gjelder. Anonymkode: 18a05...e63 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #15 Skrevet 11. november 2020 7 minutter siden, flygefisk1 skrev: anmeld han til politiet for ulovlig utleie og si du ønsker erstatning, så er mye gjort. Har ikke anmeldt men sa jeg ville ha tilbake pengene, men han nekter. Shady fyr. Tror han har svært dårlig råd da han har gjennomsnittlig inntekt men kone på minstesats på NAV og eier hytte, rekkehus og leaser dyr bil så pengene rekker ikke til. Anonymkode: 94f66...6b5 1
Morten1 Skrevet 11. november 2020 #16 Skrevet 11. november 2020 Jeg tror ikke du kommer noen vei med å kreve tilbake leie. Hvis du vil trekke inn profesjonelle så tror jeg vinningen vil gå opp i spinningen, samt man blir veldig sliten av slike prosesser når de pågår. Nå har du flyttet ut så da ville jeg lagt det bak meg, gått vidre
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #17 Skrevet 11. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du bør få penger tilbake vet jeg ikke. Men litt kjeft kan jo være på sin plass hvis vedkommende f.eks. har leid ut en bolig som ikke er brannsikret. Anonymkode: 86862...c24 Ja, men synes det er litt flaut at jeg kjeftet og sa at det blir rettssak etter jul. Anonymkode: 94f66...6b5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #18 Skrevet 11. november 2020 Avslag i leie reguleres av husleieloven § 2-11. Der står det at: "I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand." Forutsetter man at det du har betalt er leieverdien for husrommet hvis det var i kontraktsmessig stand, dvs. godkjent for varig opphold, så må man sammenligne med det den gjengse leietaker ville betalt for husrommet med opplysning om at det ikke var godkjent for varig opphold. Hvis problemet er at det er for lite dagslys f.eks., mens krav til rømningsvei etc er oppfylt så er det litt vanskelig å se at man kan komme noen vei med det: dagslysforholdene kunne du jo selv se på visning og mens du bodde der. Er det rømning som ikke har vært oppfylt så representerer nok det en risiko som gjør at man kanskje ville betalt mindre, men leieverdien er nok likevel ikke null. Så det kommer vel litt an på hva slags mangel som gjør seg gjeldende? Anonymkode: 119ca...e92 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 Hva er det som gjør at leiligheten har vært ulovlig? Materielle krav eller bare at det ikke er søkt om bruksendring men alle vilkårene ville vært oppfylt hvis man hadde søkt? Anonymkode: 119ca...e92 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #20 Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det som gjør at leiligheten har vært ulovlig? Materielle krav eller bare at det ikke er søkt om bruksendring men alle vilkårene ville vært oppfylt hvis man hadde søkt? Anonymkode: 119ca...e92 Manglende utsyn og lys inn samt at rømningsveien er slik at man må klatre opp da den er for høyt opp på veggen. Det er egentlig bare et vindu med en lysgrav foran. Anonymkode: 94f66...6b5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå