Gå til innhold

Fort hjelp, svindelmail eller sant? Posten manglende betaling pakke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter på en viktig pakke, nå kom en epost om at det er manglende betaling, de prøvde å trekke fra kortet, men banken nektet. Drt er liksom sendt fra posten Norge, men jeg betalte jo pakke og sending med vipps. Dette er kødd, sant?

Anonymkode: 78fa4...dfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er svindel, ja. Se på avsenderadressen.

For min del var det lett å avsløre, for meldingen kom til en e-post som ikke er koblet til det virkelige navnet mitt.

Anonymkode: 8f9d2...811

• Liker 9
Skrevet

Ja det er kødd

Anonymkode: 560e3...30d

• Liker 1
Skrevet

Takk, da sletter jeg den, ble litt usikker siden jeg har bestilt masse greier jeg venter på.

• Liker 2
Skrevet

Er du i tvil så kontakter du Posten eller avsender.

Og skal du få helt konkrete svar her bør du som et minimum legge ut et skjerbilde av e-posten.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, nomore82 skrev:

Er du i tvil så kontakter du Posten eller avsender.

Og skal du få helt konkrete svar her bør du som et minimum legge ut et skjerbilde av e-posten.

Det vet jeg ikke hvordan man Gjør med denne telefonen dessverre

Skrevet

Posten sender ikke mail og ber om betaling. Det er svindel. 

Om noe skal betales, så får du beskjed om det når du møter opp for å hente ut pakken.

Anonymkode: 50ff0...d19

• Liker 10
Skrevet

Det er svindel.  Jeg får stadig slike e-poster.  Slett dem.

• Liker 1
Skrevet

Du betaler ved levering/henting, om det er noe som ikke er betalt (mva osv). Har du underfrankert en sending, får du brev i posten.

Anonymkode: 0eb18...ea1

• Liker 1
Skrevet

Aner ikke hvordan "de" snuser opp dette og vet at jeg har pakker på vent, men de kommer etter at jeg har hentet ut
en pakke eller to og jeg vet jo at det er feil, de er falske og de går rett i søppla uten å åpnes. Det har blitt en del
slike forsøk etter hvert. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Aner ikke hvordan "de" snuser opp dette og vet at jeg har pakker på vent, men de kommer etter at jeg har hentet ut
en pakke eller to og jeg vet jo at det er feil, de er falske og de går rett i søppla uten å åpnes. Det har blitt en del
slike forsøk etter hvert. 

Ja det er faktisk rart! Jeg fikk to pakker på fredag, og fikk 2 mailer fra svindlere om at jeg måtte betale ut pakkene. Har aldri fått det før, og dem kom nå i forbindelse med faktisk utlevering av pakker. Dem må jo ha kontroll over Postens systemer....?!

Anonymkode: 50f1d...617

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan egentlig de som sender ut sånne svindel-eposter vite at folk fakisk venter på viktige brev eller pakker? 

Sitter det en eller annen utro tjener hos for eksempel posten / bring eller hos Post Nord? Eller sender svindlerne ut massevis av e-poster til Gud og hvermanni håp om at en eller annen  tilfeldigvis venter på en pakke akkurat i det sånne svindlerne forsøker å sende dem en e-post?                                          

Anonymkode: 231d8...800

De sender til så mange de kan og regner med at noen venter på pakke, jeg har fått mange ganger uten at jeg har ventet noe.

Anonymkode: e4778...787

• Liker 10
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan egentlig de som sender ut sånne svindel-eposter vite at folk fakisk venter på viktige brev eller pakker? 

Sitter det en eller annen utro tjener hos for eksempel posten / bring eller hos Post Nord? Eller sender svindlerne ut massevis av e-poster til Gud og hvermanni håp om at en eller annen  tilfeldigvis venter på en pakke akkurat i det sånne svindlerne forsøker å sende dem en e-post?                                          

De sender til alle mulige folk. Å så får de napp når de tilfeldigvis sender til noen som venter pakke og tror det er ekte. De bruker det de finner av telefonnummer som ikke er skjult, nummer som har blitt solgt av shady bedrifter man har kjøpt ting fra, mailer som er på avveie osv. i tillegg er det større sjans for å få spam mail hvis man har en enkel mailadresse aka; [email protected] 

Anonymkode: 560e3...30d

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok helt tilfeldig at du venter på pakke(r) når du får denne mailen.

Jeg har fått sånne flere ganger uten å vente på noen sending!

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet

Det er svindel ja. De vi l ha deg til å trykke på en link, og oppfi sensitiv informasjon. Gjør du det, kan de tappe kortet ditt. Disse meldingene sendes helt tilfeldig rundt med jevne mellomrom, i håp om at noen faktisk har bestilt en pakke, og biter på. Noen linker er verre enn andre. Noen ganger er det nok å klikke på linken, og de får tilgang på telefonen (men det er sjelden). Andre ganger, kommer du til en side, der de ber deg oppgi personlige opplysninger. Kommer litt an på hvor drevne svindlerne er.

Hverken posten eller banken vil be om dette. Det skjer aldri.

Skrevet
21 minutter siden, Villfisker skrev:

Det er svindel ja. De vi l ha deg til å trykke på en link, og oppfi sensitiv informasjon. Gjør du det, kan de tappe kortet ditt. Disse meldingene sendes helt tilfeldig rundt med jevne mellomrom, i håp om at noen faktisk har bestilt en pakke, og biter på. Noen linker er verre enn andre. Noen ganger er det nok å klikke på linken, og de får tilgang på telefonen (men det er sjelden). Andre ganger, kommer du til en side, der de ber deg oppgi personlige opplysninger. Kommer litt an på hvor drevne svindlerne er.

Hverken posten eller banken vil be om dette. Det skjer aldri.

Jeg fikk nylig tekstmelding fra posten. Jeg måtte oppgi Fødselsnr eller organisasjonsnummer for en pakke som måtte fortolles fra utlandet. Var ikke svindel, sjekket nettadressen osv. 

Anonymkode: fdfc3...7f3

Skrevet

Jeg startet en tråd om samme emne i går

Anonymkode: 4119c...1a1

• Liker 2
Gjest Villfisker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nylig tekstmelding fra posten. Jeg måtte oppgi Fødselsnr eller organisasjonsnummer for en pakke som måtte fortolles fra utlandet. Var ikke svindel, sjekket nettadressen osv. 

Anonymkode: fdfc3...7f3

Mulig de han andre regler ved utenlandske pakker da.

Skrevet

Serr, kan da ikke være mulig å gå på sånne amatørmessige forsøk på svindel

Anonymkode: feff0...ac0

• Liker 3
Skrevet
On 11/11/2020 at 10:40 PM, AnonymBruker said:

Det vet jeg ikke hvordan man Gjør med denne telefonen dessverre

Hvis du vet hvordan du googler «kvinneguiden forum» for å komme deg inn på denne siden, klarer du å Google «posten kontakt også».

Anonymkode: b6a84...7f4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...