Gå til innhold

Bridezillas

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil bare forhøre meg om dere vordende bruder under planleggingen reflekterer over om dere kanskje legger litt for mye i det forestående bryllupet, og at dette er en plage for omgivelsene?

Jeg kan jo fortelle hvilken erfaring jeg har med en slik "bridezilla":

En nær vennine giftet seg for ikke lenge siden, men hele året i forkant dreide seg bare om dette bryllupet. For det første kunne hun ikke bruke penger i det hele tatt, for alt skulle brukes på bryllupet. Kunne aldri være med å gjøre noe, siden det stramme budsjettet ikke tillot det. Og da snakker vi om et budjsett som ikke tillot en kaffe ekstra. Prøvde å spandere litt på henne, men dette lot seg ikke gjøre i lengden..

Deretter var det alt stresset med planleggingen: hver gang jeg snakket med henne klaget hun over at hun var så stressa over dette, og at hun ikke visste hvordan feks bordkortene skulle se ut. For meg helt uinteressante ting, men prøvde jo å hjelpe til det jeg kunne. Venniner skal jo støtte hevrandre. Men følte jo ikke at det hjalp, for alt skulle bli perfekt, og da er det stadig noe som må planlegges. Stadig måtte jeg være med å kikke i div bryllupsblader, selv om jeg forsiktig ymtet at jeg ikke var så int i å kikke i dem.

Selve bryllupet var ikke så stort, men det var ingen hyggelig stemning. Hadde følelsen at alt var planlagt til minste detalj. Veldig få klarte å slappe av, særlig siden vi var så redde for å gjøre noe som kunne spolere det perfekte bryllupet hun jo hadde planlagt så lenge. Og det var ikke bare jeg som mente dette, det var en generell oppfatning fra mange av gjestene.

Og som man ikke var lei av bryllupssnakk etter alt var over, så var det stresset hennes med takkekort og mengder av bryllupsbilder som måtte kikkes på. Da hadde jeg bryllup så til de grader opp i halsen, og følte da min vennine var blitt helt besatt av dette tøvet.

I dag har jeg ikke så mye kontakt med min vennine. Over et år med bare mas om dette ble rett og slett for mye. Har senere prøvd å ta opp igjen kontakten, men det er ikke det samme mellom oss lenger. Kanskje vi har utviklet oss så forskj, eller jeg fikk se en ny side av henne oppe i dette stresset hun lagde for seg selv.

Mitt spm til dere er da:

Er dere vare i forhold til omgivelsene når det gjelder denne bryllupsgalskapen?

I USA er jo bridezilla et velkjent begrep. Det blir sånn en besettelse for noen at de nå endelig skal få oppfylt barndomsdrømmen om å stå brud at de glememr alt annet rundt seg.

Og tenker dere bruder på om gjestene har det noe hyggelig, eller skal vi bare være rekvisitter på deres perfekte kveld? Har hørt at noen kan ha det hyggelig i brylluper, mens jeg altså bare har vært i et fælt et.

Synes altså dette bryllupshysteriet er galskap, og gruer meg allerede til neste gang jeg skal i bryllup.. håper det er lenge til, og håper ingen flere av mine nære venner gifter seg med det første..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I starten etter vi hadde satt dato var jeg nok ganske opptatt av det, men nå har jeg roet meg. Selv om jeg tenker bryllup veldig mye, så snakker jeg ikke så mye om det. Hvis folk spør så selvfølgelig svarer jeg, men jeg snakker ikke så mye om det til annet enn snuppen som jo er med på hele greia.

Vi skal jo ha det veldig enkelt, da, så vi skal nok sørge for at gjestene har det hyggelig! :)

Jeg kommer nok ikke til å ha veldig god råd framover til å være med på ditt og datt, men jeg skal nok klare å avse noen kroner til en kaffe ;)

Her inne er jeg mest på bryllupsforumet, men da er vi jo alle i samme båt så det blir noe helt annet.

Men jeg viser ikke frem invitasjonene eller de hundre sidene jeg har linket opp i favoritter til alle mulige mennesker. Det har jeg forståelse for at de ikke er interessert i.

Skrevet

:ler: Føler mest at jeg er en liten "skap-bridezilla".. :ler:

Plager sjeldent venner og kjente med bryllupssnakk, hvis ikke har lyst til å vite litt og spør meg da...

Mesteparten av plagingen går utover de andre som skal bli brud her på KG... Sorry jenter! ;) Meeeen, her er vi mange i samme sko da. Synes det er veldig koselig!

Forresten - veldig viktig for meg at gjestene skal ha det bra på vår bryllupsdag.

Men om noen små ting går galt, er det ikke akkurat krise!

For en dum innstilling du har til bryllup da... :( Ikke alle er som den ene venninnen din som har giftet seg vettu! ;)

Skrevet

Kan ikke akkurat si at jeg plager omgivelsene med brudeplanlegging. Hvis noen vil snakke om bryllupet så gjør jeg det, men dytter ikke på noen noe de ikke vil. Har gjort det meste selv, så ingen skal føle seg utnyttet av meg ihvertfall :)

Skrevet

Jeg er nok litt bridezilla denne uken, men ellers så må jeg si som de andre...KG har tatt av for endel!! :-)

Nå føler jeg at jeg har lov, siden det er få dager igjen til vi gifter oss.

Jeg er i hjembyen min og organiserer de siste tingene, mens min kjære er på jobb i byen der vi bor.. (ca 48 mil herfra...) Han kommer torsdag ettermiddag, så det skal bli godt å få hjelp.

Men heldigvis så er min mor en liten bridezilla i disse dager også :ler:

(og min far, og min søster... hihi)

Gjest gjest1
Skrevet

Mye takket være den fantastiske gjengen på KG og bryllupsdagboken min så tror jeg mine nærmeste ble skånet for den verste bryllupspraten.

Min forlover bor ett stykke unna så jeg ga henne link til daboken min så kunne hun selv bestemme hvor mye hun ønsket å høre om bryllupssnakk ned i minste detalj ;)

Har full forståelse for at det ikke er like interessant for andre men hvis folk spurte så svarte jeg selvsagt villig vekk.

Håper ikke det ble for mye for noen :)

Vil bare få si at det har vært supergøy å planlegge bryllup sammen med andre kommende bruder her på KG så en stor :klem: til dere alle.

Skrevet

Jeg er skap-reise-sjuk.....hehehe..... Prøver å ikke plage folk med min reiseplanlegging selv om det er et år til avreise. :-)

Skrevet

Veldig greit at du tar opp temaet syns jeg!

Tror nok mange av oss kan havne i denne fellen. Må innrømme at jeg tenkte bryllup stort sett 15 timer i døgnet i planleggingsperioden, som var på 3 mnd. ca...

Var veldig bevisst at planleggingen av vårt bryllup ikke var like viktig for resten av verden, men har fått veldig utløp for bridezillaen i meg her på KG, og det har vært helt fantastisk :) Og så er det jo mange som spør da, og de har selvfølgelig fått "unngjelde" ha ha

Takk til alle dere som er/har vært like opphengt i bryllup som meg :klem:

Skrevet

Jeg lar det meste av planleggingen min gå utover dere her jeg :latter:

snakker kun bryllup med omgivelsene dersom de ønsker det..

Ang venninen din.

jeg elver selv nå på et stramt budsjett pga bryllupet.. og dette vet vennine mine.. heldigvis er de fleste av dem studenter med liten inntekt..så da er vi fler i samme båt.

har jeg lyst til å bruke alle pengene mine på å spare må jeg jo fåp lov til det... er jo mange ting man kan gjøre "gratis" også..

men så klart... tillater meg jo å bruke noen penger på andre ting utenom bryllupet også da,..

Skrevet

Kan ikke si jeg føler meg helt truffet av BrideZilla betegnelsen, men jeg hadde nok utvilsomt tendenser.

Men jeg la jo fort merke til at alle (i hvertfall av venninnnene mine) spurte jo alltid om hvordan det gikk med planleggingen, og da fortalte jeg jo selvsagt gladelig. Kommenterte selv flere ganger på at jeg følte at jeg var veldig "sneversynt" i tiden før bryllupet, men igjen, mine nermeste avviste at jeg var helt innelåst i min bryllupsverden, og sa de ville gjerne høre. Så da forventer jeg at de hadde sagt fra om det ble for mye.

De siste ukene (og den siste uka spesiellt når jeg var hjemme og ordnet de siste tingene) så ble det sikkert myye værre - men en uke før bryllupet må det vel være lov? Alle forventer jo at vi skal ha nerver da også...

De jeg tror det gikk mest utover er (forutenom dere på KG) selvsagt min kjære, min nermeste kollega (men hun "tok igjen" med gravidesnakk da, så vi var skuls på det) og mine foreldre syntes kanskje det ble litt mye også. Med fjernadministrering av ting som skulle skje, så måtte jeg ofte ringe dem og spørre om ting og datt. Og ettersom min søster hadde et totalt anderledes bryllup enn meg, ble det sikkert mye detaljer som de ikke var forberedt på å bli involvert i. Men jeg synes de taklet det veldig bra da. ;-)

Det komm forresten en morsomm kommentar ang det like før bryllupet. Min svoger hadde uttalt til pappa at "jeg tørr ikke nyse i kirken under bryllupet til Smilepia, for det står jo ikke på planen hennes" :ler:

Ellers gjorde vi da vårt ytterste for at gjestene skulle ha det hyggelig, og det tror og håper vi at de også hadde. De var selvsagt ikke bare statister!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...