Gå til innhold

Synes dere det er greit å invitere til selskap nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en kommune med mye smitte, og er blitt invitert i middagsselskap denne helgen. Må innrømme at jeg ble veldig overrasket da jeg fikk invitasjonen. Selv om det ikke er ulovlig å ha middagsselskap, synes jeg det høres ut som en dårlig idé med tanke på hvor mange som er smittet her vi bor. Jeg takket nei til selskapet, og vertinnen svarte at det var helt greit for da har de i stedet plass til svigermoren hennes (som er en kronisk syk dame på 75) ...

Synes folk flest det er greit å gå i selskap nå hvis man bor et sted med mye smitte? 
Er jeg sær som synes man kunne droppet fårikål-selskap og slikt akkurat nå?

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg droppet selskap og bor på en plass med liten smitte. Vi har jo et individuelt ansvar (for å ikke spre smitte). Å gå ut å spise sammen synes jeg er greit, og det har jeg gjort flere ganger. Blir det mye smitte her så blir det lite av det også. 

Skrevet

Hvorfor ikke bare klinke til med treningssenterparty? Du kan fylle tomrommet som Bærum har etterlatt seg. 

• Liker 4
Skrevet

Spørs hva man legger i "middagsselskap". For noen betyr det et tosifret antall mennesker, for andre kan det være maks 4-5 mennesker. Førstnevnte er ikke greit nå syntes jeg, mens 4-5 personer max som regel er uproblematisk så lenge man kan holde avstand. 

• Liker 2
Skrevet

Hvor mange snakker vi om i middagsselskapet? Hvis det er snakk om to eller tre par, der alle har sittet i ukesvis på hjemmekontor tenker jeg det er helt innafor, og bra for psykisk helse. Er det tolv fra forskjellige familier som i tillegg treffer mange mennesker i hverdagen sin er det ikke like greit.

• Liker 8
Skrevet

Ikke greit i det heletatt. Vi avlyste alle våre planer forrige helg, og her er det lite smitte.

Vi er oppfordret til å holde oss hjemme og unngå kontakt.

• Liker 11
Skrevet

Ikke greit.  Vi har hatt to barnebursdager med barnas beste venner og nærmeste familie som gjester i oktober og november.  Det var greit fordi vi var ute i hagen og holdt avstand.  

I min familie er vi blitt enige om å begrense sosial kontakt til et minimum.   

• Liker 5
Skrevet

I vår kommune er det regler for hvor mange som kan samles i private hjem, og vertskapet har ikke invitert fler enn det som er lov. Da jeg ringte vertinnen sa hun at de selvfølgelig skal holde avstand, men hvor lett er egentlig det utover kvelden?
Bare noen få av gjestene har hjemmekontor, mens de andre jobber i barnehage, er frisør og er rørlegger. Så vidt jeg har fått med meg har de alle sammen levd ganske normalt, og gått på treningssenter, kino og i butikker osv., så sånn veldig utsultet på sosial kontakt tror jeg ikke de egentlig er (selv om de nok er veldig uenig med meg der). 
Jeg skjønner veldig godt at de har lyst til å samles, det har jo egentlig jeg også, men jeg synes det er unødvendig akkurat nå som det er så voldsomt mye smitte. Tenker det hadde vært bedre å enten ta middagsselskapet over Skype, eller utsette det til januar. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg og mine har den innstillingen at vi vil "redde julen". Null sosialisering i noen uker framover for å bidra til lavere smittetrykk, og helle planlegge sammenkomster nærmere jul. Vi klarte det raskt i vår, og nå som vi ikke har mye importsmitte så kan vi klare det nå også om de fleste begrenser sosialiseringen akkurat nå. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg har enten hatt eller vært på middagsbesøk mang ganger i det sisste. Vi har selvsagt holdt oss innenfo reglene, så jeg ser ikke problemet.

Jeg vasker og spriter og følger regler, men hysterisk orker jeg ikke å bli!

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Brud84 skrev:

Jeg har enten hatt eller vært på middagsbesøk mang ganger i det sisste. Vi har selvsagt holdt oss innenfo reglene, så jeg ser ikke problemet.

det er ikke hysterisk å unngå sosiale situasjoner i et par uker.

• Liker 11
Skrevet
6 minutter siden, MissLucy skrev:

det er ikke hysterisk å unngå sosiale situasjoner i et par uker.

Det blir nok mer enn noen uker...Nakstad nevnte jo selv at man må ned på sommernivå før man åpner opp litt igjen, og det kan ta et halvt år, kanskje mer. 

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Det blir nok mer enn noen uker...Nakstad nevnte jo selv at man må ned på sommernivå før man åpner opp litt igjen, og det kan ta et halvt år, kanskje mer. 

som du ser av overskriften, som inneholder ordet "nå", så handler tråden om situasjonen nå, og ikke om et halvt år.

• Liker 3
Skrevet
48 minutter siden, Brud84 skrev:

«Regelen» nå er jo at man skal holde seg hjemme...Det er kun ved helt spesielle anledninger at man skal invitere gjester hjem nå!! Synd folk tenker at det er hysterisk å følge myndighetenes råd og anbefalinger, midt i en verdensomspennende pandemi. Og nei, vi her i Norge har IKKE strenge tiltak og forbud å forholde oss til, sammenlignet med de fleste andre rundt om i verden nå.

• Liker 7
Skrevet
På 11.11.2020 den 22.19, XaoS skrev:

Jeg og mine har den innstillingen at vi vil "redde julen".

Ja, det er sånn jeg også tenker. Hvis jeg ofrer middagsselskaper og moro i november, kan jeg forhåpentligvis besøke familien i julen. 

Dersom jeg hadde blitt invitert i dette middagsselskapet for to uker siden ville jeg ikke hatt noen kvaler, men nå er situasjonen den at det er voldsomt mye smitte i samfunnet (hvertfall her jeg bor), og statsministeren og andre myndighetspersoner har kommet med anbefalinger om å begrense hvor mange personer vi treffer. Og da synes jeg det er litt rart at noen velger å se bort fra det og inviterer til selskap akkurat nå som smittesituasjonen er som den er. Men vennene mine synes jeg er hysterisk, så vi er ganske uenige. Men det var fint å se at det er flere her inne som tenker som meg og at jeg ikke er fullt så sær og hysterisk likevel.

• Liker 7
Skrevet
På 11.11.2020 den 21.36, Topplue skrev:

Jeg bor i en kommune med mye smitte, og er blitt invitert i middagsselskap denne helgen. Må innrømme at jeg ble veldig overrasket da jeg fikk invitasjonen. Selv om det ikke er ulovlig å ha middagsselskap, synes jeg det høres ut som en dårlig idé med tanke på hvor mange som er smittet her vi bor. Jeg takket nei til selskapet, og vertinnen svarte at det var helt greit for da har de i stedet plass til svigermoren hennes (som er en kronisk syk dame på 75) ...

Synes folk flest det er greit å gå i selskap nå hvis man bor et sted med mye smitte? 
Er jeg sær som synes man kunne droppet fårikål-selskap og slikt akkurat nå?

Litt for mange gir faan i reglene, nettopp derfor blir det vanskelig å hanskes med viruset.....mindre intelligente folk som inviterer på middagselskap i disse tider, send dem en kaktus og bli hjemme 🙂

• Liker 5
Skrevet

Så lenge det er innenfor de jeg ser på som nærkontakter og alle gjestene er også nær kontakter av vår hustand så synes jeg middagsselskap er greit, så lenge vi ikke er så mange. De vi har sett på som nær kontakter hele veien er foreldrene våres (3 stk) besteforeldre (3 stk) , og to søsken. Vi er ikke så ofte sammen med dem all like vel, og aldri alle på engang. Toppen 2 stk per uke.

Venner derimot eller fjernere slektninger er ikke nær kontakter. De møter vi heller sjeldnere og utendørs med god avstand.  

• Liker 3
Gjest Cowboylaila
Skrevet

Husk at man kan være smittsom før man får symptomer og at smitten skjer mye letter inne, for eksempel rundt et matbord. Man antar vel også at smittsomme dråper kan henge i luften lenger enn først antatt. Det er vel derfor det har blitt så nazi med munnbind. Du vet heller ikke hvordan det er med renhold i hjemmet du besøker, her tenker jeg spesielt på håndkleder og andre berøringsflater. 

Jeg hadde ikke dratt sånn som situasjonen er nå, bor et sted med mye smitte. 

Men har forståelse for at hvis man holder seg innenfor anbefalinger (begrenset med nærkontakter osv), kan man være villig til å akseptere noe risiko, særlig hvis man holder på å gå på veggen... 

Det beste er å møtes å gå en tur ute, ta med kakao og brenne bål el. noe.

Skrevet

Herregud, nei selvfølgelig er det ikke greit. Hvorfor forsøker alle å finne et smutthull i restriksjonene? 🙄

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Honey Dew skrev:

Herregud, nei selvfølgelig er det ikke greit. Hvorfor forsøker alle å finne et smutthull i restriksjonene? 🙄

Les deg opp på restriksjoner igjen. Det er opptil 5 eller 10 stk man kan ha på besøk i sitt private hjem om gangen. (Spørs hvilken by/sted man bor i). Middagsselskap er derfor ikke ulovlig så lenge man ikke er flere, og du kan ikke straffes.

Det du sikter til er mulig begrense antall nærkontakter man har, og sosialisering utenom egen hustand som bør reduseres.Hvem som er nærkontakter er det opptil hver enkelt å vurdere. Noen har nærmeste familie som nær kontakter, andre har kanskje et par venner de ser på som nærkontakter. Det er ikke meningen at alle skal isolere seg, fordi det er oppskriften på utviklingen av depressive lidelser over tid. SPESIELT om man bor alene, så trenger man kanskje et par stk som man møter jevnlig for å ikke bli psykisk syk når mesteparten av ting er stengt.

Det som er gjeldende er at man skal begrense hvor mange man omgås med + hvor ofte.  Det er forskjell på 5 nærkontakter og 30++ 

• Liker 3
  • Opprett ny...