AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #41 Skrevet 15. november 2020 På 13.11.2020 den 9.55, AnonymBruker skrev: Tønes er ikke fra Egersund. Han er fra Hauge i Dalane (eller Haua som vi lokale sier), men det er nabokommunen... men på Haua har de o-ending på hunkjønn, egersundere har å-ending. Egersundere vil si solå, men på Haua sier de solo. Egersundere vil si dørå, men han vil si døro. For å høre Egersunds-dialekta kan du søke opp Rune Nilson. Som forresten er helt rå med dialekter når vi er på det emnet. Sjekk denne: Og BTW, går du østover over fylkesgrensa til Flekkefjord, så har de a-ending. Døra, sola. Når du kommer til Kvinesdal blir mange o'er uttalt som å. "Kågebåg" = kokebok. "Kåga maden" = koke maten Anonymkode: 1195e...651 Rune snakker forfinet egersunddialekt, han sier f.eks hvem, i Egersund sier vi kem. Her fra 0,55 snakker de kav Egersundsdialekt Anonymkode: 904ed...912
Dubidu Skrevet 29. november 2020 #42 Skrevet 29. november 2020 Du hører lett på melodien i stemmen om det er sørlandsk eller stavangersk. Litt mer opp og ned i Stavanger, synes jeg. Foruten eneklte ord og uttrykk, selvfoølgelig.
Silva Pluvialis Skrevet 29. november 2020 #43 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (På 11.11.2020 den 21.19): Jeg klarer ikke for noe i verden å høre forskjell. Hver gang jeg er helt sikker på at det er en person fra Stavanger, er vedkommende fra Kristiansand, og motsatt. Hva er forskjellen om det er noen forskjeller? Anonymkode: 371e4...3f1 Ekstremt stor forskjell. Det lar seg vanskelig gjøre å ikke merke forskjell på de to dialektene.
Dubidu Skrevet 8. desember 2020 #44 Skrevet 8. desember 2020 Melodien i dialektene er ganske ulik - og forandrer seg gradvis jo lenger vest du kommer. så er det selvfølgelig ord og uttrykk som er ulike etter hvor du befinner deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå