Gå til innhold

Er det forskjell på stavanger- og kristiansanddialekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke for noe i verden å høre forskjell. Hver gang jeg er helt sikker på at det er en person fra Stavanger, er vedkommende fra Kristiansand, og motsatt. Hva er forskjellen om det er noen forskjeller?

Anonymkode: 371e4...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

øøøø tuller du? Veldig stor forskjell!

Anonymkode: 89b13...1ef

Men gi meg noen eksempler da! Jeg tuller ikke. Klarer virkelig ikke høre forskjellen men jeg vet nok ikke hva jeg skal høre etter.

Anonymkode: 371e4...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kristiansand sier de Æ, mens i Stavanger sier de Eg(=jeg). 

Anonymkode: 8f1c5...08f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Kristiansand sier de Æ, mens i Stavanger sier de Eg(=jeg). 

Anonymkode: 8f1c5...08f

Pluss en masse andre forskjeller. Blant annet tonefallet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig stor forskjell. Kristiansanddialekten er fin, Stavanger stygg som juling 😛 

Anonymkode: dabf0...7b7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like stor forskjell på disse to dialektene som det er på opera og popmusikk.

Anonymkode: f71d7...e02

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonefallet er jo helt forskjellig. Det er hovedforskjellen. Men sørlandsdialekt prater jo mye "penere" og har bløde konsonanter. 

Anonymkode: 241ff...464

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd begge steder, og det er stor forskjell på dialektene. Spesielt tonefallet er forskjellig, stavangerdialekten virker på en måte hardere.

Anonymkode: a797d...e42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor forskjell ja. Men jeg slet med å høre forskjell på bergensk og stavangersk før jeg selv begynte å flytte på meg,så jeg dømmer ingen. 😂Når man ikke er vant til å høre ulike dialekter kan de jo høres ganske like ut. Er nok mange søringer som ikke hører forskjell på Alta vs Bodø, for eksempel. ;)

Jeg var ikke lenge i Kristiansand før jeg hørte forskjell på Kristiansand og Mandal da, så det er håp for alle. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangerdialekta er hard og masete. Sørlandsdialekta er myk og sjarmerende.

Anonymkode: 84c31...672

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staaaavaaaaaangæææær / Stavangår. 

Ka eeee det meeee deeeg / Å ædde me dæ? 

Eg liiiiige det ikkje / Æ liår det ikke. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ehh... det finnes nesten ingen dialekter som er mer ulike.

Anonymkode: bfd9e...c5c

Nåja. Stavanger vs nordnorsk (hvilken som helst), trøndersk eller østlandsk er nå mer ulikt enn mot sørlandsk. Så der overdriver du veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god del forskjeller ja. Likhetene er kanskej skarre-r og bløde konsonanter.  Men tonefallet er ulikt, og en del ord og uttrykk  brukes bare i et lite område.  Jeg lurer litt på hvor grensen går fra sørlandsk til sørvestlandsk. Ved fylkesgrensen eller før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Dubidu said:

Det er en god del forskjeller ja. Likhetene er kanskej skarre-r og bløde konsonanter.  Men tonefallet er ulikt, og en del ord og uttrykk  brukes bare i et lite område.  Jeg lurer litt på hvor grensen går fra sørlandsk til sørvestlandsk. Ved fylkesgrensen eller før?

Syns ikke det er noen klar grense, men en gradvis overgang, med Flekkefjord/Sira og Lund på hver sin side av grensa. Dialektene der ligner jo hverandre, og er vel en mellomting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiansand er Janne Formoe. Stavanger er Pia Tjelta. Du hører vel forskjell på de 

Anonymkode: 005ce...35d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...