AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #1 Del Skrevet 11. november 2020 Jeg klarer ikke for noe i verden å høre forskjell. Hver gang jeg er helt sikker på at det er en person fra Stavanger, er vedkommende fra Kristiansand, og motsatt. Hva er forskjellen om det er noen forskjeller? Anonymkode: 371e4...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #2 Del Skrevet 11. november 2020 øøøø tuller du? Veldig stor forskjell! Anonymkode: 89b13...1ef 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #3 Del Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: øøøø tuller du? Veldig stor forskjell! Anonymkode: 89b13...1ef Men gi meg noen eksempler da! Jeg tuller ikke. Klarer virkelig ikke høre forskjellen men jeg vet nok ikke hva jeg skal høre etter. Anonymkode: 371e4...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #4 Del Skrevet 11. november 2020 I Kristiansand sier de Æ, mens i Stavanger sier de Eg(=jeg). Anonymkode: 8f1c5...08f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 11. november 2020 #5 Del Skrevet 11. november 2020 Forskjellen er enorm. Hvordan er det mulig å ikke høre forskjell? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 11. november 2020 #6 Del Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Kristiansand sier de Æ, mens i Stavanger sier de Eg(=jeg). Anonymkode: 8f1c5...08f Pluss en masse andre forskjeller. Blant annet tonefallet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #7 Del Skrevet 11. november 2020 Veldig stor forskjell. Kristiansanddialekten er fin, Stavanger stygg som juling 😛 Anonymkode: dabf0...7b7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #8 Del Skrevet 11. november 2020 Det er like stor forskjell på disse to dialektene som det er på opera og popmusikk. Anonymkode: f71d7...e02 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 11. november 2020 #9 Del Skrevet 11. november 2020 De to dialektene er milesvis fra hverandre, de ligner på ingen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #10 Del Skrevet 11. november 2020 De har samme r-lyd og lignende ord synes jeg! Anonymkode: 371e4...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #11 Del Skrevet 11. november 2020 Tonefallet er jo helt forskjellig. Det er hovedforskjellen. Men sørlandsdialekt prater jo mye "penere" og har bløde konsonanter. Anonymkode: 241ff...464 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #12 Del Skrevet 11. november 2020 Jeg har bodd begge steder, og det er stor forskjell på dialektene. Spesielt tonefallet er forskjellig, stavangerdialekten virker på en måte hardere. Anonymkode: a797d...e42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #13 Del Skrevet 11. november 2020 Ehh... det finnes nesten ingen dialekter som er mer ulike. Anonymkode: bfd9e...c5c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 11. november 2020 #14 Del Skrevet 11. november 2020 Stor forskjell ja. Men jeg slet med å høre forskjell på bergensk og stavangersk før jeg selv begynte å flytte på meg,så jeg dømmer ingen. 😂Når man ikke er vant til å høre ulike dialekter kan de jo høres ganske like ut. Er nok mange søringer som ikke hører forskjell på Alta vs Bodø, for eksempel. Jeg var ikke lenge i Kristiansand før jeg hørte forskjell på Kristiansand og Mandal da, så det er håp for alle. 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #15 Del Skrevet 11. november 2020 Stavangerdialekta er hard og masete. Sørlandsdialekta er myk og sjarmerende. Anonymkode: 84c31...672 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrepurre Skrevet 11. november 2020 #16 Del Skrevet 11. november 2020 Staaaavaaaaaangæææær / Stavangår. Ka eeee det meeee deeeg / Å ædde me dæ? Eg liiiiige det ikkje / Æ liår det ikke. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 11. november 2020 #17 Del Skrevet 11. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ehh... det finnes nesten ingen dialekter som er mer ulike. Anonymkode: bfd9e...c5c Nåja. Stavanger vs nordnorsk (hvilken som helst), trøndersk eller østlandsk er nå mer ulikt enn mot sørlandsk. Så der overdriver du veldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dubidu Skrevet 11. november 2020 #18 Del Skrevet 11. november 2020 Det er en god del forskjeller ja. Likhetene er kanskej skarre-r og bløde konsonanter. Men tonefallet er ulikt, og en del ord og uttrykk brukes bare i et lite område. Jeg lurer litt på hvor grensen går fra sørlandsk til sørvestlandsk. Ved fylkesgrensen eller før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 12. november 2020 #19 Del Skrevet 12. november 2020 12 hours ago, Dubidu said: Det er en god del forskjeller ja. Likhetene er kanskej skarre-r og bløde konsonanter. Men tonefallet er ulikt, og en del ord og uttrykk brukes bare i et lite område. Jeg lurer litt på hvor grensen går fra sørlandsk til sørvestlandsk. Ved fylkesgrensen eller før? Syns ikke det er noen klar grense, men en gradvis overgang, med Flekkefjord/Sira og Lund på hver sin side av grensa. Dialektene der ligner jo hverandre, og er vel en mellomting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #20 Del Skrevet 12. november 2020 Kristiansand er Janne Formoe. Stavanger er Pia Tjelta. Du hører vel forskjell på de Anonymkode: 005ce...35d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå