Gå til innhold

Brennpunkt: Smiths venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kilde?

Anonymkode: e4375...6f2

Han stod ikke frem med fullt navn, så da vil jeg ikke oute han. Men han takker for utelukkende respektfulle tilbakemeldinger og støtte fra både medlemmer, ex-medlemmer og andre ❤️

Anonymkode: a638b...641

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner mange Smiths Venner. Bor mange av de her og alle tre barna mine går i klassen med noen... det er noen få som er med på fritidsaktiviteter utenom menigheten. De kommer i alle bursdager og inviterer selv klassene til bursdagsfeiring. 

Vi merker lite til at de er i en menighet. 

Har også en kollega som har meldt seg ut, hun har maaange søsken, og det er 2 brødre som ikke vil ha noe med henne å gjøre etter hun meldte seg ut. 

Anonymkode: 83288...946

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja her jeg bor så er «halve skolen» til barna «smithisser», altså Smiths venner. Enormt mange av de her. 

Anonymkode: 7197c...23c

Skulle tro vi bor i samme bygd.. Er sliler her også. Andelen på skolen øker hele tiden siden de får så mange barn. 

Anonymkode: 76d40...77e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, han har sagt det selv ☺️ 

Vi vet vel strengt tatt ikke om han får reaksjoner før etter en lang stund.

Anonymkode: bc63c...497

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i Vestfold, i en gate hvor til slutt 80% av de som bodde der var smiths venner. Naboene våre og de nærmeste lekekammeratene vi hadde var med i menigheten. I nabo gaten bodde det noen som hadde meldt seg ut av Smiths venner, de barna ble ordentlig mobbet og trakkasert og virkelig forfulgt av barna som fortsatt var med i menigheten. Helt forferdelig å se på. (Det synet de har på folk som melder seg ut er helt forferdelig.. og at små barn får med seg dette og virkelig tar det ut over eks medlemmer har vært noe som var traumatisk for meg og mine søsken (vi er ikke og har aldri vært med i menigheten) å oppleve, jeg overdriver faktisk ikke).  

De hadde er plastrør på kjøkkenet som de i løpet av et år skulle fylle med 20kr for å levere til menigheten. 20 000kr tror jeg det var de måtte gi til menigheten. Etter hvert som samfunnet utviklet seg, fikk de en «sparegris» vær og ikke bare en til hele familien. 

De blir opplært til å ha et forferdelig stygt syn på folk som ikke er medlemmer og folk som melder seg ut. Hvis folk kommer her og sier noe annet er de bare hjernevasket. 
Anbefaler også serien som gikk på tv2, hvor det var om denne menigheten.

Anonymkode: 382b9...a61

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder faktisk ikke se denne dokumentaren. Opplever at NRK driver en vendetta mot religiøse miljøer og egentlig alt som er åndelig. Kunne de ikke laget en dokumentar om forskningsjuks istedenfor? Nei vitenskap og forskning er helling, selv om en stor del av det er ren korrupsjon.
Alle vet jo dette om sekter allerede og det er laget utallig dokumentarer om det.

Anonymkode: 45cf6...e36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener jeg er manipulert på grunnlag av det lille du så av meg her inne. Men jeg er ikke det, jeg har ikke slukt alt rått gjennom livet og stilte spørsmål med mye i oppveksten.  Mine foreldre viste meg kristendom i praksis, aldri gjennom manipulering og trusler. Det har alltid vært rom for spørsmål, diskusjoner og også å forlate menigheten. 

Jeg er datter av en narssissist. Det er veldig likt dette. De er ikke dumme. Vanskelig å se man blir manipulert å hjernevaska før man kommer seg litt unna

Anonymkode: 8a08a...00f

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er datter av en narssissist. Det er veldig likt dette. De er ikke dumme. Vanskelig å se man blir manipulert å hjernevaska før man kommer seg litt unna

Anonymkode: 8a08a...00f

Uff, du har min dypeste medfølelse 🙏🏻💔 Håper det går bra med deg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grådighet er vel dokumentaren i ett ord. Men selvfølgelig ser ikke de som er medlemmer at de er i en sekt.

Anonymkode: fcf1d...ce3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Vampyrina skrev:

Jeg tror ikke BCC er mer ekstreme enn andre. Den norske kirke var vitterlig ikke noe bedre før i tiden, både når det gjelder økonomi og "hjernevasking". 

Det eneste jeg reagerer på er måten Kåre "preker" på, at journalister må man holde seg unna fordi de er onde mennesker alle sammen. Hvilken rett har han til å dømme andre?? Er ikke de vanlige folk som alle oss andre? 

Hva mener du med hjernevasking? Man samles jo over samme tro, det er ingen som tvinger noen til noe som helst. Vokste selv opp i den norske kirka og har ikke noe annet enn positive opplevelser. Ingen prat om helvete eller den type ting. Statskirka var holdt det veldig PK hvertfall for barn. 

Anonymkode: 04b74...034

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det problematiske er jo at den som er hjernevasket og manipulert ikke selv vet at hen er hjernevasket og manipulert, noe vi også ser eksempler på i denne tråden. Man blir blind eller selektiv når det gjelder enkle faktaopplysninger om hva man er med på. Det er jo nettopp det som er skummelt med slike religiøse sekter. Det er også enormt problematisk at barn blir født inn i noe slikt.

Anonymkode: a9032...176

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det problematiske er jo at den som er hjernevasket og manipulert ikke selv vet at hen er hjernevasket og manipulert, noe vi også ser eksempler på i denne tråden. Man blir blind eller selektiv når det gjelder enkle faktaopplysninger om hva man er med på. Det er jo nettopp det som er skummelt med slike religiøse sekter. Det er også enormt problematisk at barn blir født inn i noe slikt.

Anonymkode: a9032...176

Regner med det er meg du mener, siden jeg er den som har svart her i denne tråden som bcc-medlem. Fortell meg gjerne hva jeg skriver som viser tegn på hjernevasking og manipulering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Før dere leser, så ber jeg dere om å legge vekk «de er hjernevaska» holdningen, bare for en liten stund. Hvis ikke, er det liten vits å skrive dette. Her kommer en liten roman fra meg:

Det er tydelig at det er veldig mange her som har lite fakta, og mye antakelser og påstander. Jeg som medlem, ser at dette ikke er sant. Noe er sikkert funnet på, noe er at dere blander oss med andre trossamfunn, og noe har dere hørt fra folk som har gått ut for noen år siden. (Som kanskje stemte da, men ikke lenger i dag). Jeg, og de fleste andre medlemmene, påstår ikke at alt er perfekt her. Ja, noen har hatt dårlige opplevelser i menigheten. Det er ufattelig trist hvis de har det, og spesielt han i dokumentaren satt jeg og syntes veldig synd på. Man så at han hadde det vanskelig, og at han kanskje ikke har helt forstått alt det vi lærer i menigheten. Det må være tøft å føle det slik, og jeg håper han finner noen han føler seg trygg på som han kan snakke med og stille spørsmål til. Det er viktig at man hjelper/snakker med og ikke minst anerkjenner at folk kan ha slike opplevelser. Respektere valget de tar, uansett. Jeg ønsker han bare godt. Så er det meg, som sitter med helt annen oppfatning. Vi er like gamle (om det er av betydning):

Jeg tror det kan handle om hvordan man ser på menigheten. Jeg og min omgangskrets har alltid sett på det som noe som først og fremst er frivillig. Mine sparekontoer må ikke tømmes på grunn av noe "press om å bidra" Jeg bidrar med det jeg kan, og kan jeg ikke, bidrar jeg ikke. Hvis man ikke har det samme synet på frivillighet, men føler man må bidra fordi "alle andre gjør det" kan jeg på en måte forstå at man kjenner et press, uten at det er noen ledere/forstandere som står og presser en. Men at en føler det likevel. Det er ikke meningen, og BCC ønsker at alle individer skal føle seg frie til å gjøre slik de ønsker, og kjenne at alt de gjør, gjør de av fri vilje og med glede. Sånn føler heldigvis de aller, aller fleste det. Samme måte som at jeg som 9-åring aldri kjente det fnugg av press for å måtte fylle opp disse sparebøssene. Ingen kom heller og "spurte etter" min sparebøsse. Nøkkelordet er frivillighet. Har man det synet tror jeg ikke det er noe problem med verken penger eller bibelskole eller hva det måtte være. 

Jeg håper folk kan vise, (siden dere heldigvis ikke «hjernevasket»), at dere har egen evne til å tenke selv, at dere klarer å reflektere og tenke kritisk. Åpne opp muligheten for at det dere ser kan være tatt ut av kontekst, for det blir ikke noen storsak for NRK, om de skal fortelle om lykkelige medlemmer (som jo er majoriteten). Mange av oss kontaktet Brennpunkt med sine innspill. Dette var de ikke interessert i. BCC har også dokumentasjon på at påstandene til NRKs Brennpunkt er feil. Det er litt skummelt at voksne mennesker sitter og sluker denne dokumentaren, uten å tenke seg om. Tror vi virkelig på alt media sier, uten noen form for kritisk tenking?

BCC er ikke så lukket lenger som mange av dere tror. Bare prøv selv å se. Man kan få mye informasjon på nettsiden deres, eller man kan ta kontakt med spørsmål, eller så kan man snakke med medlemmene selv. De fleste deler gjerne sine erfaringer, bare de blir møtt med respekt, og ikke en anklagende tone fra første øyeblikk. Menigheten er et trygt og godt sted å være, med fantastisk aktivitetstilbud for barn ungdom. Jeg er forberedt på masse kommentarer nå på at jeg er hjernevasket. Det kan jeg ikke gjøre noe med, men jeg synes det er et for dårlig og «enkelt» motargument for å avfeie meg og alle de i BCC som sier de har det godt. Og som sagt kan det skje enkelttilfeller med ting som overhodet ikke er bra. Det nekter jeg ikke for. Men at NRK droppet oss 90% som er lykkelige medlemmer, er for meg veldig rart. Det viser at NRK ikke er interessert i å vise hele sannheten, men heller vil ha skandale og store overskrifter. Det har de fått.

Ønsker alle her en god torsdag, og om dere ikke endrer mening, håper jeg dere fikk noen nye interessante innspill, i det minste:)

Anonymkode: 6e3cd...fe0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen! Før dere leser, så ber jeg dere om å legge vekk «de er hjernevaska» holdningen, bare for en liten stund. Hvis ikke, er det liten vits å skrive dette. Her kommer en liten roman fra meg:

Det er tydelig at det er veldig mange her som har lite fakta, og mye antakelser og påstander. Jeg som medlem, ser at dette ikke er sant. Noe er sikkert funnet på, noe er at dere blander oss med andre trossamfunn, og noe har dere hørt fra folk som har gått ut for noen år siden. (Som kanskje stemte da, men ikke lenger i dag). Jeg, og de fleste andre medlemmene, påstår ikke at alt er perfekt her. Ja, noen har hatt dårlige opplevelser i menigheten. Det er ufattelig trist hvis de har det, og spesielt han i dokumentaren satt jeg og syntes veldig synd på. Man så at han hadde det vanskelig, og at han kanskje ikke har helt forstått alt det vi lærer i menigheten. Det må være tøft å føle det slik, og jeg håper han finner noen han føler seg trygg på som han kan snakke med og stille spørsmål til. Det er viktig at man hjelper/snakker med og ikke minst anerkjenner at folk kan ha slike opplevelser. Respektere valget de tar, uansett. Jeg ønsker han bare godt. Så er det meg, som sitter med helt annen oppfatning. Vi er like gamle (om det er av betydning):

Jeg tror det kan handle om hvordan man ser på menigheten. Jeg og min omgangskrets har alltid sett på det som noe som først og fremst er frivillig. Mine sparekontoer må ikke tømmes på grunn av noe "press om å bidra" Jeg bidrar med det jeg kan, og kan jeg ikke, bidrar jeg ikke. Hvis man ikke har det samme synet på frivillighet, men føler man må bidra fordi "alle andre gjør det" kan jeg på en måte forstå at man kjenner et press, uten at det er noen ledere/forstandere som står og presser en. Men at en føler det likevel. Det er ikke meningen, og BCC ønsker at alle individer skal føle seg frie til å gjøre slik de ønsker, og kjenne at alt de gjør, gjør de av fri vilje og med glede. Sånn føler heldigvis de aller, aller fleste det. Samme måte som at jeg som 9-åring aldri kjente det fnugg av press for å måtte fylle opp disse sparebøssene. Ingen kom heller og "spurte etter" min sparebøsse. Nøkkelordet er frivillighet. Har man det synet tror jeg ikke det er noe problem med verken penger eller bibelskole eller hva det måtte være. 

Jeg håper folk kan vise, (siden dere heldigvis ikke «hjernevasket»), at dere har egen evne til å tenke selv, at dere klarer å reflektere og tenke kritisk. Åpne opp muligheten for at det dere ser kan være tatt ut av kontekst, for det blir ikke noen storsak for NRK, om de skal fortelle om lykkelige medlemmer (som jo er majoriteten). Mange av oss kontaktet Brennpunkt med sine innspill. Dette var de ikke interessert i. BCC har også dokumentasjon på at påstandene til NRKs Brennpunkt er feil. Det er litt skummelt at voksne mennesker sitter og sluker denne dokumentaren, uten å tenke seg om. Tror vi virkelig på alt media sier, uten noen form for kritisk tenking?

BCC er ikke så lukket lenger som mange av dere tror. Bare prøv selv å se. Man kan få mye informasjon på nettsiden deres, eller man kan ta kontakt med spørsmål, eller så kan man snakke med medlemmene selv. De fleste deler gjerne sine erfaringer, bare de blir møtt med respekt, og ikke en anklagende tone fra første øyeblikk. Menigheten er et trygt og godt sted å være, med fantastisk aktivitetstilbud for barn ungdom. Jeg er forberedt på masse kommentarer nå på at jeg er hjernevasket. Det kan jeg ikke gjøre noe med, men jeg synes det er et for dårlig og «enkelt» motargument for å avfeie meg og alle de i BCC som sier de har det godt. Og som sagt kan det skje enkelttilfeller med ting som overhodet ikke er bra. Det nekter jeg ikke for. Men at NRK droppet oss 90% som er lykkelige medlemmer, er for meg veldig rart. Det viser at NRK ikke er interessert i å vise hele sannheten, men heller vil ha skandale og store overskrifter. Det har de fått.

Ønsker alle her en god torsdag, og om dere ikke endrer mening, håper jeg dere fikk noen nye interessante innspill, i det minste:)

Godt innlegg. Takk! Jeg gikk i klasse med ei fra BCC fra barneskolen og helt opp til vi var russ. Hun var med på alt av aktiviteter med oss andre, spilte i korps med oss, var i alle bursdager, skoleavslutning osv. Familien hun kommer fra var en helt ordinær familie, og man kunne ikke skille dem fra andre, bortsett fra at de gikk med skjørt og hadde håret i flette. Det er bra at dere ikke har den kleskoden lenger. Hvor kom den fra, egentlig? 

Jeg er selv vokst opp i den norske kirke, og jeg tror alle samfunn (enten det er religion eller andre ting), har noen som ikke har rent mel i posen. BCC hører man generelt lite om, så stort sett har jeg inntrykk av at deres medlemmer har det ganske bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å han har bygget dette opp selv? Altså ikke brukt penger fra menighet for å bygge sin egen bedrift ?

kan du finne disse bedriftene for meg, søkte ham og men fant ikke alle disse bedriftene han tjener 20+mill på

Anonymkode: caa40...dad

Jeg fant noen, men de var slettet. Den siste så sent som 02.10.2020

https://data.brreg.no/enhetsregisteret/oppslag/enheter/910467719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Vampyrina skrev:

Det er bra at dere ikke har den kleskoden lenger. Hvor kom den fra, egentlig? 

Helt enig med deg. Veldig glad for at dette ble avskaffet før jeg ble født, for det hadde vært tøft for meg, og jeg har full forståelse for at mange som gikk gjennom det, ikke sitter med gode minner. Det var noen loviske greier, flere var opptatt av litt rare regler om hvordan man skulle se ut osv...  heldigvis er det ikke sånn lenger, takket være Kåre Smith. Det ytre og slike regler har vi ikke lenger. De fleste som absolutt ville ha alt dette loviske osv. er ikke med i dag. De forstod ikke hva menighetens lære handlet om, og at det ytre ikke har noe å si. Takk for et hyggelig og open-minded innlegg forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, Vampyrina skrev:

Godt innlegg. Takk! Jeg gikk i klasse med ei fra BCC fra barneskolen og helt opp til vi var russ. Hun var med på alt av aktiviteter med oss andre, spilte i korps med oss, var i alle bursdager, skoleavslutning osv. Familien hun kommer fra var en helt ordinær familie, og man kunne ikke skille dem fra andre, bortsett fra at de gikk med skjørt og hadde håret i flette. Det er bra at dere ikke har den kleskoden lenger. Hvor kom den fra, egentlig? 

Jeg er selv vokst opp i den norske kirke, og jeg tror alle samfunn (enten det er religion eller andre ting), har noen som ikke har rent mel i posen. BCC hører man generelt lite om, så stort sett har jeg inntrykk av at deres medlemmer har det ganske bra. 

Kleskoden med skjørt og flette henger nok sammen med at alle damer/jenter gikk slik kledd da menigheten startet. Når det ble vanlig med bukse og mer moderne hårfrisyrer holdt menigheten så holdt menigheten igjen for å skille seg ut. Det var ingen ledere som bestemte det, men det ble nok en veldig ukultur gjennom flere år det ble vanskelig å endre. Kåre Smith røsket heldigvis veldig tak i alle uskrevne regler, om skjørt og flette osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smith's, Jehovas Vitner, Pinsebevegelsen, Mormonerne og alle disse andre sektene har slående fellestrekk. Fellesnevneren er at de har sitt opphav i USA rundt den tiden det ble åpnet for andre menigheter enn den som den etablerte kirken styrte.

Alle er nye sidegrener av kristendommen med egne tolkninger av bibelen, dette er selvfølgelig bevist for å tiltrekke seg medlemmer som igjen betyr penger i kassen til "menigheten". Pengene fra menigheten havner til slutt på kontoene til grunnleggerne.

Det er rett og slett et gigantisk pyramidespill, men siden det går som "religion" så blir det vannvittig nok godtatt med begrunnelsen av religiøs frihet. 

Anonymkode: dafc4...582

Er ikke Smiths venner norsk da?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Brunstad_Christian_Church

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig mye fokus på penger og organisasjonen bak, og lite på menighetslivet, troen og hva som skiller Smiths venner fra andre trosamfunn. Skuffende. Jeg ville gjerne lært litt mer om hva de står for, for det har jeg ikke klart å få tak på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Fryktelig mye fokus på penger og organisasjonen bak, og lite på menighetslivet, troen og hva som skiller Smiths venner fra andre trosamfunn. Skuffende. Jeg ville gjerne lært litt mer om hva de står for, for det har jeg ikke klart å få tak på.

Du kan lese om oss på https://aktivkristendom.no ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...