AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #301 Del Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: *snip* Anonymkode: 29559...97a Du siterer meg, og avfeier jo ALT! Det er jo utrolig imponerende. Og du sier at menigheten kanskje bør sørge for at de som er «følsomme» følges opp osv. hva slags reinspikket bullshit er det her? Det blir jo komisk😂 Hele innlegget ditt understreker jo akkurat det jeg har skrevet. Feks at medlemmer og ledelse ikke vil ta innover seg at dette skjer, det er flere som synes det er et visst press - også er det en viss del som ikke føler press men som synes det er blitt for mye fokus på aksjoner og 2020, men som elsker Gud, og elsker evangeliet. Jeg synes at NRK sin dokumentar var litt ufullstendig og kunne hatt et annet fokus. Men... Dere avblåser glatt, og kommer med unnskyldninger for dere selv, i stedet for å bare si at ok, dette skjer visst. Det medlemmer forteller om. Reaksjonene og uttalelser fra medlemmer har jo gjort meg sikrere på at jeg har tatt et riktig valg, enn dokumentaren - den gjorde ingen innvirkning sånn sett. Ta feks Hillsong i Oslo, der har det vært mye greier i høst. Vet du hva styret der gjorde? De tok det på alvor og gjorde reelle endringer. og jo.. Jeg er i dag kristen, men har fått det greit servert at jeg ikke har forstått det riktig, vil aldri være ordentlig omvendt før jeg er i BCC, liksom. Sånn ang det å møte gamle medlemmer med respekt. Anonymkode: 0a0d7...772 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #302 Del Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du siterer meg, og avfeier jo ALT! Det er jo utrolig imponerende. Og du sier at menigheten kanskje bør sørge for at de som er «følsomme» følges opp osv. hva slags reinspikket bullshit er det her? Det blir jo komisk😂 Hele innlegget ditt understreker jo akkurat det jeg har skrevet. Feks at medlemmer og ledelse ikke vil ta innover seg at dette skjer, det er flere som synes det er et visst press - også er det en viss del som ikke føler press men som synes det er blitt for mye fokus på aksjoner og 2020, men som elsker Gud, og elsker evangeliet. Jeg synes at NRK sin dokumentar var litt ufullstendig og kunne hatt et annet fokus. Men... Dere avblåser glatt, og kommer med unnskyldninger for dere selv, i stedet for å bare si at ok, dette skjer visst. Det medlemmer forteller om. Reaksjonene og uttalelser fra medlemmer har jo gjort meg sikrere på at jeg har tatt et riktig valg, enn dokumentaren - den gjorde ingen innvirkning sånn sett. Ta feks Hillsong i Oslo, der har det vært mye greier i høst. Vet du hva styret der gjorde? De tok det på alvor og gjorde reelle endringer. og jo.. Jeg er i dag kristen, men har fått det greit servert at jeg ikke har forstått det riktig, vil aldri være ordentlig omvendt før jeg er i BCC, liksom. Sånn ang det å møte gamle medlemmer med respekt. Anonymkode: 0a0d7...772 Hei, ikke meg du siterer men du siterte meg tidligere. Jeg har nære venner som jobber i BCC og ja, de tar det innover seg at noen føler et slikt press. Om det fører til en forandring vet jo ingen av oss, men jeg vil tro at det gjengse bcc-medlem er mer oppmerksom på de som føler på presset. Håper de som føler seg presset eller frykter konsekvenser har nære venner de kan snakke med. Du kommenterte til meg istad at du mente jeg benektet at folk betalte 10-15000 i mnd. Jeg har aldri benektet at det koster penger å delta på alt, men jeg personlig kjenner ikke på noe press om å delta på alt og av de jeg snakker med (familie og nære venner i bcc) har de fleste det sånn som meg. Ei sa at hu også hadde følt på et press, men at hun hadde fått fred med at det ikke passet hennes livssituasjon som fattig student. Så jeg personlig betaler ikke 10-15000 i mnd til bcc, men jeg har forståelse for at noen gjør det og at det oppleves altfor dyrt! Anonymkode: a638b...641 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #303 Del Skrevet 14. november 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, ikke meg du siterer men du siterte meg tidligere. Jeg har nære venner som jobber i BCC og ja, de tar det innover seg at noen føler et slikt press. Om det fører til en forandring vet jo ingen av oss, men jeg vil tro at det gjengse bcc-medlem er mer oppmerksom på de som føler på presset. Håper de som føler seg presset eller frykter konsekvenser har nære venner de kan snakke med. Du kommenterte til meg istad at du mente jeg benektet at folk betalte 10-15000 i mnd. Jeg har aldri benektet at det koster penger å delta på alt, men jeg personlig kjenner ikke på noe press om å delta på alt og av de jeg snakker med (familie og nære venner i bcc) har de fleste det sånn som meg. Ei sa at hu også hadde følt på et press, men at hun hadde fått fred med at det ikke passet hennes livssituasjon som fattig student. Så jeg personlig betaler ikke 10-15000 i mnd til bcc, men jeg har forståelse for at noen gjør det og at det oppleves altfor dyrt! Anonymkode: a638b...641 Takk for fint svar! ikke fordi du og jeg er enig med alt, men fordi du ikke avviser alt heller. Jeg mener jo ikke at man skal være enig i alt her heller, men være åpen for hverandres synspunkter. Jeg har jo selv vært ivrig med før, og hadde den dokumentaren vært laget da, hadde jeg sikkert stått på barrikadene selv😅 Det virker som du er oppvokst i en familie lik min - som har tatt det fint når noen har gått ut. Det er ikke tvil om at du synes det er fælt, men de tar det fint. Det finnes derimot andre familier i dag som fortsatt utestenger samboere feks. Jeg synes det er et ganske tydelig bilde på hvordan det som sies i menigheten tas i mot og gjøres forskjellig - slik det er med feks det å gi, hvor mye man skal delta osv også. Men for meg ble det for mye at hver eneste gang jeg dro på søndagsmøte, var det et kvarter med aksjonsinfo etterpå. Eller det å få personlige meldinger fra dugnadsledere om at de manglet 10 stk til dugnad i kveld, og om jeg kanskje kunne være med. Jeg har bodd i flere forskjellige menigheter, så dette skjedde ikke bare et sted. Må også bare si det at jeg ikke har deltatt i denne dokumentaren fordi jeg er bitter osv. jeg er utrolig takknemlig for veldig mye i menigheten! Bitterhet er noe jeg har tatt et bevisst valg om å kjempe mot, fordi jeg vet hvor mye det kan ødelegge. Men jeg gjorde det fordi jeg følte det var viktig å sette lys på det. Dessverre er jo det tatt med to minutter fra to timers intervju😅 Anonymkode: 0a0d7...772 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #304 Del Skrevet 14. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for fint svar! ikke fordi du og jeg er enig med alt, men fordi du ikke avviser alt heller. Jeg mener jo ikke at man skal være enig i alt her heller, men være åpen for hverandres synspunkter. Jeg har jo selv vært ivrig med før, og hadde den dokumentaren vært laget da, hadde jeg sikkert stått på barrikadene selv😅 Det virker som du er oppvokst i en familie lik min - som har tatt det fint når noen har gått ut. Det er ikke tvil om at du synes det er fælt, men de tar det fint. Det finnes derimot andre familier i dag som fortsatt utestenger samboere feks. Jeg synes det er et ganske tydelig bilde på hvordan det som sies i menigheten tas i mot og gjøres forskjellig - slik det er med feks det å gi, hvor mye man skal delta osv også. Men for meg ble det for mye at hver eneste gang jeg dro på søndagsmøte, var det et kvarter med aksjonsinfo etterpå. Eller det å få personlige meldinger fra dugnadsledere om at de manglet 10 stk til dugnad i kveld, og om jeg kanskje kunne være med. Jeg har bodd i flere forskjellige menigheter, så dette skjedde ikke bare et sted. Må også bare si det at jeg ikke har deltatt i denne dokumentaren fordi jeg er bitter osv. jeg er utrolig takknemlig for veldig mye i menigheten! Bitterhet er noe jeg har tatt et bevisst valg om å kjempe mot, fordi jeg vet hvor mye det kan ødelegge. Men jeg gjorde det fordi jeg følte det var viktig å sette lys på det. Dessverre er jo det tatt med to minutter fra to timers intervju😅 Anonymkode: 0a0d7...772 Godt å høre at det går bra med deg 🙏🏻☺️❤️ Anonymkode: a638b...641 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #305 Del Skrevet 14. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo også for Jesus BCC-medlemmer oppgir alt, ikke for ledelsen i BCC eller noen andre. Det er heller ikke sånn at det er et konstant pengemas eller pengefokus, men det har kostet en del penger å bygge Brunstad. Anonymkode: a638b...641 De gir jo ikke pengene sine til Jesus? De gir dem til menigheten. Det er det motsatte av det du skriver. Anonymkode: 1f64a...68b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #306 Del Skrevet 14. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De gir jo ikke pengene sine til Jesus? De gir dem til menigheten. Det er det motsatte av det du skriver. Anonymkode: 1f64a...68b Man har gitt penger bl.a for å bygge lokaler der alle kan komme for å høre om Jesus, eller delta på aktiviteter i kristen regi. Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #307 Del Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, ikke meg du siterer men du siterte meg tidligere. Jeg har nære venner som jobber i BCC og ja, de tar det innover seg at noen føler et slikt press. Om det fører til en forandring vet jo ingen av oss, men jeg vil tro at det gjengse bcc-medlem er mer oppmerksom på de som føler på presset. Håper de som føler seg presset eller frykter konsekvenser har nære venner de kan snakke med. Du kommenterte til meg istad at du mente jeg benektet at folk betalte 10-15000 i mnd. Jeg har aldri benektet at det koster penger å delta på alt, men jeg personlig kjenner ikke på noe press om å delta på alt og av de jeg snakker med (familie og nære venner i bcc) har de fleste det sånn som meg. Ei sa at hu også hadde følt på et press, men at hun hadde fått fred med at det ikke passet hennes livssituasjon som fattig student. Så jeg personlig betaler ikke 10-15000 i mnd til bcc, men jeg har forståelse for at noen gjør det og at det oppleves altfor dyrt! Anonymkode: a638b...641 Det sies at dere betaler inn for fellesskapet (ref mannlig medlem over her) slik at alle skal få nytte av de felles godene. Samtidig skriver dere at det koster penger å være med på aktiviteter som idrett, overnatting osv. Konklusjonen jeg trekker er at om dere ikke betaler for bruk, får dere heller ikke benytte fasilitetene, selv om dere har donert penger til bygging og har jobbet dugnad. Om dere har donert penger og jobbet dugnad burde dere slippe å betale for å bruke det i etterkant. Alle de som ikke har penger til å donere til menigheten hver måned i tillegg til å betale for x antall barn sine fritidsaktiviteter, får de da delta i fellesskapet? Anonymkode: 1f64a...68b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #308 Del Skrevet 14. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har gitt penger bl.a for å bygge lokaler der alle kan komme for å høre om Jesus, eller delta på aktiviteter i kristen regi. Anonymkode: a638b...641 Dere sier jo at aktivitetene koster penger? Anonymkode: 1f64a...68b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #309 Del Skrevet 14. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo sånn det er i BCC. Vi samler inn til glede for fellesskapet. Vi beriker ikke enkeltmennesker slik media liker å fremstille det. Vi har bl.a bygget oslofjord hotell (https://oslofjord.com/overnatting/) og oslofjord arena (https://oslofjord.com/oslofjord-arena/). Til fellesskapet. Også til andre enn bcc-medlemmer. Anonymkode: a638b...641 Hvorfor i all verden bygge noe slikt. Hvorfor ikke heller lage noe for rusmisbrukere, voldsofre ol. ... Anonymkode: ff3fe...5f9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #310 Del Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i all verden bygge noe slikt. Hvorfor ikke heller lage noe for rusmisbrukere, voldsofre ol. ... Anonymkode: ff3fe...5f9 Fordi det ytre er veldig viktig i den kristelige menighet. Det indre? Ikke viktig. Det er det jeg forsøker å få frem litt forsiktig. Det er mange fine mennesker i menigheten. Jeg sier ikke at alle som er medlemmer er fæle, for det er det mange som ikke er. Men kulturen, holdningen, er at det er det ytre som teller, fasade, ord i stedet for gjerninger, og så videre. Anonymkode: bea4b...9c7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #311 Del Skrevet 14. november 2020 Det overrasker meg ikke i det hele tatt at denne gjengen tilber mammon til den store gullmedaljen. Svigerfamilien er utbrytere fra denne sekten. Anonymkode: 2558f...62a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #312 Del Skrevet 14. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere sier jo at aktivitetene koster penger? Anonymkode: 1f64a...68b Ja, en aktivitet, feks hockey, vil koste penger for leie av hall, utstyr osv. Da betaler man for hockey dersom man er med på hockey. Aktiviteten er i kristen regi og det koster kun for de som deltar. Jeg betaler altså ikke for hockey da jeg ikke går på det. Man betaler altså ikke for en ting to ganger, om du forstod det sånn. Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #313 Del Skrevet 14. november 2020 Jeg blir helt svett av så mye fokus på dugnad, penger og å gi og gi. Særlig sistnevnte er ingen bra strategi for god psykisk helse Anonymkode: ff3fe...5f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shawtyella Skrevet 14. november 2020 #314 Del Skrevet 14. november 2020 På 12.11.2020 den 21.24, AnonymBruker skrev: Nei, det var det ikke. Allerede på 70 tallet var det svært uvanlig å slå barn i Norge, men i Smiths Venner var det regelen, ikke unntaket, og det ble oppfordret til det fra talerstoler. Anonymkode: 64e51...580 Min morfar på 70’tallet, ga ris til mine onkler 1 gang i livet sitt. Mamma har fortalt hvordan han bare satt og gråt for det var smertefullt for han mentalt å måtte gjøre det. Men det var veldig vanlig på den tiden, moren min igjen ga også ris til brødrene mine 20 år før jeg ble født. Det var mye vanligere enn folk tror, selvom det er grusomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shawtyella Skrevet 14. november 2020 #315 Del Skrevet 14. november 2020 4 minutter siden, Shawtyella skrev: Min morfar på 70’tallet, ga ris til mine onkler 1 gang i livet sitt. Mamma har fortalt hvordan han bare satt og gråt for det var smertefullt for han mentalt å måtte gjøre det. Men det var veldig vanlig på den tiden, moren min igjen ga også ris til brødrene mine 20 år før jeg ble født. Det var mye vanligere enn folk tror, selvom det er grusomt. Men igjen, det med moren min tror jeg bare var en sånn tullegreie😂Ikke noe ordentlig ris. Det med min morfar derimot var vanskeligere, det var nok helt tilbake på 50-60 tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #316 Del Skrevet 14. november 2020 Denne ideen om dugnad syntes jeg bryter med mange moralske prinsipper, både på individnivå og organisasjonsnivå. Dette vil føre til press, selv om de sier at det ikke er intensjonen. Det er ikke snakk om vagffelsalg eller vakt noen timer i hallen dette her. https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-danker-smiths-venner-ut-konkurrentene-med-dugnadsarbeid/3423696533.html En annen sak jeg stiller spørsmål ved, som noen også tidligere har gjort, er at En i tillegg til dugnadsarbeid må betale for alle aktiviteter. Finnes det friplasser til de med dårlig økonomi? Ellers er det slik at hvis du ikke har råd kan ikke ungdommene delta på likt nivå? Anonymkode: a6324...f93 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PunkCouture Skrevet 14. november 2020 #317 Del Skrevet 14. november 2020 På 11.11.2020 den 22.37, AnonymBruker skrev: Basert på hva? 😉 Anonymkode: a638b...641 Utsagn som: "Du som har det så godt sjøl. Sitter der i en deilig villa. Sitter der og ikke vil bidra. Den late og gjerrige har djevelen til far. Gjerrighet og lathet er faenskap. Djevelskap. Vær med oss, og det vil lykkes for deg. Jeg gratulerer deg på forhånd med hytte på Brunstad. Gratulerer. *Alle klapper*. La oss jobbe i fem år nå, og det vil komme utrolig mye penger inn til lokalmenigheten. Vil skal ikke ta pengene deres. Akkurat som om jeg skulle bruke de pengene? (Kåre Smith). Jeg har ikke bruk for fem øre av dem (seif. ikke. Han er styrtrik). Pengene er til ungdommen, for at de skal få et sted å være. Og så kommer det attpåtil til lokalmenigheten din, så ikke grin på nesa!! Det gjør at du bør være kjempeglad. Det gjør at du kan gå i banken som kapitalist, og når kapitalister går i banken, da bukker de for deg. Kommer du og er fattig, så ser de på deg, og bare øøøh? Det er sånn banker er. Har du penger, blir det penger. Sånn er det i verden. *smiler blidt*. Dere må være med på dugnad sju dager i uka. Alle vil gi penger til innsamling, hvis de hører Guds røst, nå i avslutningens tid. - (Gjengitt) etter Kåre Smith. https://www.youtube.com/watch?v=NCKza_YOaPg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #318 Del Skrevet 14. november 2020 7 minutter siden, PunkCouture skrev: Utsagn som: "Du som har det så godt sjøl. Sitter der i en deilig villa. Sitter der og ikke vil bidra. Den late og gjerrige har djevelen til far. Gjerrighet og lathet er faenskap. Djevelskap. Vær med oss, og det vil lykkes for deg. Jeg gratulerer deg på forhånd med hytte på Brunstad. Gratulerer. *Alle klapper*. La oss jobbe i fem år nå, og det vil komme utrolig mye penger inn til lokalmenigheten. Vil skal ikke ta pengene deres. Akkurat som om jeg skulle bruke de pengene? (Kåre Smith). Jeg har ikke bruk for fem øre av dem (seif. ikke. Han er styrtrik). Pengene er til ungdommen, for at de skal få et sted å være. Og så kommer det attpåtil til lokalmenigheten din, så ikke grin på nesa!! Det gjør at du bør være kjempeglad. Det gjør at du kan gå i banken som kapitalist, og når kapitalister går i banken, da bukker de for deg. Kommer du og er fattig, så ser de på deg, og bare øøøh? Det er sånn banker er. Har du penger, blir det penger. Sånn er det i verden. *smiler blidt*. Dere må være med på dugnad sju dager i uka. Alle vil gi penger til innsamling, hvis de hører Guds røst, nå i avslutningens tid. - (Gjengitt) etter Kåre Smith. https://www.youtube.com/watch?v=NCKza_YOaPg Kåre er en fargerik sjel og «igangsetter», man må ikke ta alt det han sier bokstavelig 😄 Han hadde fremtidsvisjoner for Brunstad den gangen. Jeg har ikke jobbet dugnad 7 dager i uken, men har allikevel tilgang til leiligheter og hytter på Brunstad! Nå har Brunstad blitt et paradis på jord for oss - mye bedre enn jeg kunne sett for meg! Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PunkCouture Skrevet 14. november 2020 #319 Del Skrevet 14. november 2020 Det som skurrer for meg, er ikke at Kåre Smith er rik. Det er hvor mye og ofte han snakker om penger, og HVORDAN han snakker om penger, og i hvilke kontekster. Han ordlegger seg ofte uheldig, og bruker store ord, skremsel, virker sint, roper, er frekk mot folk utenfor menigheten, osv. Minner meg litt om Trump. Hadde han virket mer empatisk, sympatisk, varm, kjærlighetsfylt, uegoistisk, og slike ting, hadde jeg ikke reagert så sterkt. Han kunne også planlagt enkelte taler bedre. I blant ser det ut som om han babler i vei på improvisasjon, og sier usmakelig ting han kunne unngått. Ref. praten om Gud synes det å ikke gi penger er likt som drit og diare. Er det slik en stor leder bør te seg? Jeg synes ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PunkCouture Skrevet 14. november 2020 #320 Del Skrevet 14. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kåre er en fargerik sjel og «igangsetter», man må ikke ta alt det han sier bokstavelig 😄 Han hadde fremtidsvisjoner for Brunstad den gangen. Jeg har ikke jobbet dugnad 7 dager i uken, men har allikevel tilgang til leiligheter og hytter på Brunstad! Nå har Brunstad blitt et paradis på jord for oss - mye bedre enn jeg kunne sett for meg! Anonymkode: a638b...641 Hvis du har det bra og er fornøyd, er jeg glad for det. Og jeg respekterer deg, uansett hva du tror på. Det mener jeg virkelig. Jeg fanger opp noen signaler fra deres leder som jeg reagerer på, men jeg skiller han fra menigheten. Påstår heller ikke at alle anklager mot han er riktig, for jeg vet absolutt ikke alt om saken. - Men en uggen følelse av at "noe er feil med noe", det har jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå