AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #261 Del Skrevet 13. november 2020 Jeg ble intervjuet av NRK til denne dokumentaren. Jeg visste hovedfokus ville være lederenes økonomi, men hadde håpt det skulle være mer nyansert, og mer fokus på hele bildet. Smiths venner er, både på godt og vondt, så mye mer enn det som kom fram. Jeg skrev egentlig en ytring til NRK som de foreløpig ikke har brukt. Deler den her, for jeg har litt behov for å fylle ut mer enn det som ble tatt med i dokumentaren. Denne høsten stiller jeg opp i NRK Brennpunkts dokumentar om Brunstad Christian Church - tidligere kalt Smiths venner. I forkant har det pågått heftige meningsutvekslinger i sosiale medier, mellom medlemmer og tidligere medlemmer. Menighetens oppfatning er at de som bidrar til denne dokumentaren, ønsker å ødelegge for dem. Det kan ikke stå uimotsagt. Min intensjon har aldri vært å “ta” verken BCC, ledere eller medlemmer. Jeg gikk inn i prosjektet med en regel for meg selv: å svare helt ærlig på alle spørsmål som ble stilt, ut fra min opplevelse av å være i BCC. Det burde jo være greit for alle parter, egentlig. Til tross for at jeg hadde denne klare visjonen, kunne jeg likevel ikke stille opp offentlig. Det gode forholdet jeg heldigvis fortsatt har til min familie, er jeg nemlig ikke villig til å ofre. Jeg tør ikke risikere å bli sett på en motstander, til tross for at det er en viktig sak. For det er en viktig sak! Det handler ikke om de mange medlemmer som trives der og har det bra. Jeg vet det er mange av dem! Jeg vet også av egen erfaring at det er mye som er bra i BCC. De har blant annet en tydelig mening med livet, fantastiske aktivitetstilbud og et sosialt nettverk de fleste bare kan drømme om. Har lederne i BCC beriket seg selv med menighetens midler? Det er i grunn det samme for meg. Det somikke er det samme for meg, er det presset som skapes ved store innsamlingsaksjoner, høye utgifter og uendelige dugnadslister. For min del handler denne dokumentaren om de prosentene som ikke har det så bra. Om de medlemmene som føler et voldsomt stort press, men som ikke tør å verken nevne eller gjøre noe ut av det - for hvis de gjør det risikerer de å miste mye. De mister mesteparten av sitt sosiale liv, sin trygge havn og må finne sin nye identitet, gjerne i voksen alder. Det er ikke bare-bare, det fant jeg ut på den harde måten. Det som er skummelt, er å tenke på venner og familie som har fortalt hvor ufattelig slitne de er, av blant annet dugnad. Det går ut over bachelor, jobb og helse. Men så vil de jo så gjerne være helhjertet med, og ville aldri fortalt andre enn sine aller nærmeste hvor mye det tærer på. Noen kan ikke engang fortelle sin egen ektefelle. For alt dette som sliter dem ut er jo for en viktig sak, sant? Etter at jeg selv forlot, kan det virke som at terskelen for å betro meg at man har det litt vanskelig, er blitt lavere. Jeg er blitt kontaktet av mennesker jeg aldri i livet ville gjettet hadde hatt disse tankene, når jeg fortsatt var innenfor! Det vel sier sitt. I ulike settinger i BCC, har jeg opplevd ansvarlige for ulike prosjekt si “men dette må vi sørge for at ikke kommer ut offentlig, for det kan lett misforstås som press eller noe negativt om det når media”. Da er det egentlig ikke mer å gjøre enn å dra fram et godt uttrykk: “If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck”. Når jeg fortsatt var med, satt jeg en kveld med en gjeng engasjerte medlemmer. En sa at det absolutt var rom for å stille spørsmål til hvordan ting i menigheten ble styrt. Alle sa seg enige. Men det var en ting som var vesentlig. Brødrene, de må skal ikke kritiseres, de er jo Guds utvalgte! Alle sa seg enige i det og. Den gangen gjorde også jeg det. Jeg kan forstå behovet for å avfeie andres opplevelser, når man selv er av den gjengen som ikke har følt på et press. Jeg kan forstå at det kan føles urettferdig at menigheten blir fremstilt slik den blir, med tanke på tilbakemeldinger fra skole og arbeidsgiver, når en selv har det bra. Jeg legger godviljen til, og prøver å si til meg selv at de som nå hamrer på tastaturet for å forsvare BCC, rett og slett ikke ser rekkevidden og konsekvensene av det som skjer. Hvordan det kan påvirke både fysisk og psykisk helse til et menneske, som rett og slett bare ønsket å gjøre det riktige for seg selv. Jeg har jo selv vært i samme sted, en gang. De siste årene har jeg sett en endring i hva BCC fokuserer på i den åndelige delen av menighetslivet. Et større fokus på Guds kjærlighet og den grunnleggende delen av evangeliet. Det er en utrolig positiv utvikling! Mitt ønske og håp for BCCs fremtid, er mer åpenhet i alle kanaler. Større rom for å ta egne valg. Og ikke minst: muligheten til å delta i dette kristne fellesskapet uten å måtte være ressurssterk på penger, krefter og tid. For var det ikke det Jesus kom for - å gi alle mennesker tilgang på frelse? Anonymkode: 0a0d7...772 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #262 Del Skrevet 13. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig at det høres ut som en konspirasjonsteori. Men likevel har The New Yorker avdekket at det er sant og at BCC stå på listen deres https://www.newyorker.com/magazine/2019/02/18/private-mossad-for-hire?fbclid=IwAR2Ht_gVUpFsVzn-Vh1Ql2Jgr-rpc_ZxS4n9eQDQe24GjEnLeWiMmyEjj8k BCC har forsøkt å forklare dette til NRK, men blir ikke trodd, til tross for at The New Yorker har avdekket at det er sant. Ledelsen ønsket ikke å stille opp for NRK bl.a fordi de hadde skjønt at NRK hadde bestemt seg for en "sannhet" og at uansett hva de sa ville NRK klippe det slik at det passet inn. NRK velger jo hvordan de vil fremstille alt. NRK fortalte også hva BCC fortalte videre til Jonathan vL som stod i ledtog med nettopp PsyGroup - slik at dette rammet BCC igjen. Psy-Group har ikke "valgt seg ut BCC". De har fått et betalt oppdrag fra noen med personlige hevn-motiver, bl.a Jonathan vL som har svindlet BCC. Ang det du skriver om at BCC inngikk avtale med JvL om om holde munn... Du har kun JvL sine ord på det - kanskje det heller var det Jonathan vL ville ha deg til å tro at skjedde...? Vil til slutt anbefale å se hva Kjetil Hasselberg (ja, han fra Kjetil og kjartan show..) skriver på sin facebookside, om å ikke tro på en ensidig mediaskapt versjon. Elllers hjertelig takk for et interessant innspill 😄 Anonymkode: a638b...641 Beklager, men den der ble for lang å gå gjennom for å finne noe om bcc. Leser gjerne hvis du kan finne det som står om det😅 jeg bladde fort gjennom og fant ingenting som beviser at Kåre Smith og co er helt uskyldige for alle anklager? Men okej, interessant. Medier som skriver noe som setter bcc i et negativt lys lager sin egen sannhet, klipper og vrir ting sånn det vil ha det. De som skriver noe fordelaktig om bcc skriver sannheten. Så én artikkel som beskriver det samme som ledelsen i bcc sier selv er fakta, mens alle andre lyver. Igjen. Samtidig mener dere at det er mer realistisk at psygroup har satt i gang denne karusellen av en hevnaksjon mot 2 helt uskyldige enkeltpersoner i en liten menighet i Norge. På vegne av én hevngjerrig, kriminell bedrager. Enn at disse 2 personene faktisk har klart å blande seg inn i noe helt på egenhånd? Gjort ting som Linden og co kan presse de for? Og vet du hva.. å nekte og snakke med media med de argumentene du skriver her. Det blir en veldig lettvinn unnskyldning for å slippe unna spørsmål som er vanskelig å svare på. Det oser skyldig lang vei. Er man uskyldig og sitter på bevis så legger man selvsagt det fram. Hadde de gjort det så hadde ikke nrk laget denne dokumentaren, da hadde de ikke hatt noe å lage en sak av. Og godt poeng om å ikke tro på en ensidig medieskapt versjon. Jeg vil også anbefale og ikke stole på den ensidige versjonen dere får servert og. Forøvrig er det jo ikke bare nrk som har lagt frem informasjon om hva som foregår i SV? Men det bringer meg jo tilbake til første punktet, for da kommer vi vel tilbake til mediers svartmaling av SV? Altså, hva tenker dere i bcc? At alle norske medier som skriver noe negativt om menigheten har satt seg ned og blitt enige om at de skal vi ta? At absolutt alle mediene som skriver noe har blitt lurt av Linden og psygroup? Jeg prøver virkelig ikke å bare være frekk her, men jeg blir faktisk ganske fascinert. Av at dere selv gang på gang sier at vi ikke må tro på ensidig informasjon fra media, mens dere selv tror på absolutt alt som kommer fra ledelsen i menigheten? Medias ensidige fremstilling bekreftes jo av flere medlemmer som har gått ut av menigheten, eller av de medlemmene som har turt å stå frem som anonyme. Det er jo ikke sånn at nrk har satt seg ned og skrevet en fiktiv historie helt på egenhånd. Eller i samarbeid med andre norske medier.. Anonymkode: 49515...b82 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #263 Del Skrevet 13. november 2020 Sitat Med gavedel + innskudd til 2020avtale, sparing til eget lokale, Davids søyle/drift, avgift til hockey, volley og annet i BUK+ camper til et par barn? Det kan fort gå godt over 10k. Skjønner nesten ikke at det går an å benekte det så hardt jeg. Hva her mener du ikke er frivillig å være med på? Man trenger ikke 2020-avtale, man trenger ikke hockey, volley, osv hvis man ikke har råd. Jeg har skrevet flere steder at det er klart det blir dyrt hvis man skal være med på alt, men mitt personlige valg har vært å IKKE være med på arrangerte utenlandsturer osv fordi jeg ikke har hatt penger til det. Man må finne ut for sin egen del, og jeg skjønner det kan føles som et press for noen. Men det er ingen som presser deg eller truer deg til å kjøpe suite på Brunstad eller delta på hockey og volley ++. Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #264 Del Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva her mener du ikke er frivillig å være med på? Man trenger ikke 2020-avtale, man trenger ikke hockey, volley, osv hvis man ikke har råd. Jeg har skrevet flere steder at det er klart det blir dyrt hvis man skal være med på alt, men mitt personlige valg har vært å IKKE være med på arrangerte utenlandsturer osv fordi jeg ikke har hatt penger til det. Man må finne ut for sin egen del, og jeg skjønner det kan føles som et press for noen. Men det er ingen som presser deg eller truer deg til å kjøpe suite på Brunstad eller delta på hockey og volley ++. Anonymkode: a638b...641 Man trenger ikke være på det ene eller andre - nei selvfølgelig, det skjønner jo man! Likevel ligger det er forventning i at man skal være med på det meste. Feks var jeg på en samling i det jeg var på vei ut, der det ble nevnt et fellesløft for å få ungdommen i mål med 2020 eller camp (husker ikke helt hva det var, men glemmer aldri det som ble sagt i sammenhengen), der eldstebroderen nevnte «det er mange som har gitt mye nå, og enhver må gi slik man kjenner det riktig (ref 2. kor 9:7) men dersom man har et brennende hjerte for de unge, er det jo klart man er med her». Om ikke DET er press, så veit ikke jeg.. Det som egentlig er helt krise her er at det virker som at medlemmer overhodet ikke er åpne for å innse at jo, det er virkelig folk som opplever ting som ikke er bra. SLT blir avfeid, åkkesom Anonymkode: 0a0d7...772 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #265 Del Skrevet 13. november 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 0a0d7...772 Jeg tenker at ledelsen i BCC bør ta innover seg at noen opplever press og en forventning om å delta på alt, at noen betaler over evne, osv. Det tempoet som er i menigheten kan nok med fordel også dempes ett par hakk. Jeg er som type sånn at hvis ledelsen sier én ting, men det passer ikke for min livssituasjon, så har jeg fullstendig fred med å gjøre det stikk motsatte og bryr meg ikke om hva andre evt måtte tro og mene, for Gud ser til hjertet mitt. Men det er noe å ta innover seg at folk er forskjellige og noen føler mer på, og opplever kanskje også, mye mer press enn det andre gjør. Og det håper jeg ledelsen jobber bevisst med etter denne dokumentaren. Anonymkode: a638b...641 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anim92 Skrevet 13. november 2020 #266 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Endret 13. november 2020 av Anim92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anim92 Skrevet 13. november 2020 #267 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) - Endret 13. november 2020 av Anim92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #268 Del Skrevet 13. november 2020 Dokumentarserien om Kristi brud og Knudbymenigheten gikk på Nrk tidligere i høst. Legger til grunn at denne er kjent for de som debatterer i denne tråden. Der fikk vi se at lederne i denne menigheten produserte et narrativ som etter hvert flere og flere oppegående (presumptivt) voksne mennesker begynte å tro på. De ble invitert inn i et supersosialt dugnads-samfunn nesten etter "hippi-prinsippet" hvor det var fri flyt av forskjellige typer kapital ( sex, partnerbytte, praktisk bistand, frelse, vennetjenester, solidaritet i vanskelige situasjoner m.m.) Vil tro at også økonomi var sentralt på ett eller annet nivå selv om ikke det sto i fokus i dokumentarserien. Poenget mitt er hvor enkelt det er å rekruttere medlemmer inn i en gruppe, og holde på dem ved å skremme om evig pinsel og helvette etter døden hvis man ikke i tilstrekkelig grad gir av både tid, økonomi og lojalitet til lederne. Alternativet etter å ha fått vært i det gode selskap, hvis du begynner å bli kritisk, er å bli utfryst, mobbet og utelatt. I tillegg til å havne i helvette selvfølgelig. Og hvem vil vel være den utstøtte? Nei- gi så det svir, da beholder du både feriestedet, vennene, gratis hjelp og følelsen av å være en av de utvalgte. Tør du å fremstå som tvileren på narrativet rundt lederne? Anonymkode: 60744...dad 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 13. november 2020 #269 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) . Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvikksand9 Skrevet 13. november 2020 #270 Del Skrevet 13. november 2020 har ikke sett episoden, men fra det jeg husker fra religion studie undret jeg hva Smiths venner egentlig var, og lærte aldri heller. Tenker en tommelfingerregel er; om det er mann som starter en egen retning innenfor en religion, er det aldri bra. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #271 Del Skrevet 13. november 2020 13 minutter siden, kvikksand9 skrev: har ikke sett episoden, men fra det jeg husker fra religion studie undret jeg hva Smiths venner egentlig var, og lærte aldri heller. Tenker en tommelfingerregel er; om det er mann som starter en egen retning innenfor en religion, er det aldri bra. Det som ble startet opprinnelig, på starten av 1900tallet er jo noe ganske annet enn det man kan se i dag..:) Anonymkode: 0a0d7...772 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #272 Del Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men den der ble for lang å gå gjennom for å finne noe om bcc. Leser gjerne hvis du kan finne det som står om det😅 jeg bladde fort gjennom og fant ingenting som beviser at Kåre Smith og co er helt uskyldige for alle anklager? Men okej, interessant. Medier som skriver noe som setter bcc i et negativt lys lager sin egen sannhet, klipper og vrir ting sånn det vil ha det. De som skriver noe fordelaktig om bcc skriver sannheten. Så én artikkel som beskriver det samme som ledelsen i bcc sier selv er fakta, mens alle andre lyver. Igjen. Samtidig mener dere at det er mer realistisk at psygroup har satt i gang denne karusellen av en hevnaksjon mot 2 helt uskyldige enkeltpersoner i en liten menighet i Norge. På vegne av én hevngjerrig, kriminell bedrager. Enn at disse 2 personene faktisk har klart å blande seg inn i noe helt på egenhånd? Gjort ting som Linden og co kan presse de for? Og vet du hva.. å nekte og snakke med media med de argumentene du skriver her. Det blir en veldig lettvinn unnskyldning for å slippe unna spørsmål som er vanskelig å svare på. Det oser skyldig lang vei. Er man uskyldig og sitter på bevis så legger man selvsagt det fram. Hadde de gjort det så hadde ikke nrk laget denne dokumentaren, da hadde de ikke hatt noe å lage en sak av. Og godt poeng om å ikke tro på en ensidig medieskapt versjon. Jeg vil også anbefale og ikke stole på den ensidige versjonen dere får servert og. Forøvrig er det jo ikke bare nrk som har lagt frem informasjon om hva som foregår i SV? Men det bringer meg jo tilbake til første punktet, for da kommer vi vel tilbake til mediers svartmaling av SV? Altså, hva tenker dere i bcc? At alle norske medier som skriver noe negativt om menigheten har satt seg ned og blitt enige om at de skal vi ta? At absolutt alle mediene som skriver noe har blitt lurt av Linden og psygroup? Jeg prøver virkelig ikke å bare være frekk her, men jeg blir faktisk ganske fascinert. Av at dere selv gang på gang sier at vi ikke må tro på ensidig informasjon fra media, mens dere selv tror på absolutt alt som kommer fra ledelsen i menigheten? Medias ensidige fremstilling bekreftes jo av flere medlemmer som har gått ut av menigheten, eller av de medlemmene som har turt å stå frem som anonyme. Det er jo ikke sånn at nrk har satt seg ned og skrevet en fiktiv historie helt på egenhånd. Eller i samarbeid med andre norske medier.. Anonymkode: 49515...b82 Dette! Selv om jeg egentlig datt av lasset (eller stolen) allerede da det ble henvist til Kåre, Knut og Per (husker ikke navna foruten Kåre 😅og orker ikke bla meg tilbake for å finne siden det stod på) ifm varsling av seksuelle overgrep. Det til tross for at vedkommende senere la til at jo, politiet bør selvsagt også varsles. Og du . vedkommende- skal ha kudos for iherdig deltakelse her. Samtidig må jeg si du i for stor grad vektlegger dine personlige erfaringer som argument og motargument, og med det ikke i tilstrekkelig grad anerkjenner det problematiske som også har funnet sted og finner sted både på systemnivå og i den privat praktiseringen. Det blir kun anerkjent i små bisetninger, som raskt balanseres igjen av dine positive erfaringer. Anonymkode: ff3fe...5f9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #273 Del Skrevet 14. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Min samboer er vokst opp i denne menigheten, men familien brøyt ut da han var i tenårene. Han har venner/familie som har vært med lenger, og vi kjenner personlig en familie som har meldt seg ut av menigheten og dermed blitt frosset ut av sin egen familie som fortsatt er medlemmer. Nær familie, type foreldre/søsken. Barna deres blir mobbet på skolen av barn som er medlemmer, fordi de ikke er med lenger. Kjenner også en som ikke ble bedt i søsteras bryllup fordi han ikke er med i menigheten lenger. Kunne fortalt drøye ting som går på økonomi også, men da kunne jeg avslørt hvem det er snakk om for de som kjenner dem. Dette er personlige historier jeg har direkte fra de som har opplevd det, og det er fra nyere tid. Vet også at ungdommen i menigheten, tror det er året etter vgs, bruker et år på å jobbe dugnad for SV, enten som «ansatte» på Brunstad eller det kan være utenlands i fabrikker som menigheten (les: ledelsen) eier. For at det skal høres fint og flott ut for ungdommen så blir de som jobber der kalt «A-laget». Hvem tjener på det? De som eier bedriftene selvsagt, og man ser jo av inntektslistene hvem er. Anonymkode: 219c0...7d1 - Jeg har hørt at naboen til Truls, som igjen har hørt fra sin onkel, at tanta til Sofie sa at hun har hørt at familien Hansen ikke hadde det så bra i smiths venner! - Har du vært på innsiden av BCC menigheten? Da bør du være forsiktig med å uttale deg om hvordan livet er på innsiden for medlemmene. Så forbannet enkelt er det. Du må gjerne stille spørsmål, men hold deg for god til å konkludere med hvordan menigheten fungerer basert på noen få enkeltpersoners opplevelser. Jeg er en såkaldt smittevenn. Jeg vokste opp der. Jeg forlot menigheten i slutten av 20 årene og var borte i flere år, før jeg helt frivillig og uten tankekontroll, vendte tilbake for noen år siden. Jeg var med før Kåre Smith overtok styringen og har sett utviklingen. Jeg har altså fått smake på livet den gangen BCC var hyperkonservative, hvor kvinner gikk i skjørt, hvor ingen hadde tv og menigheten var lukket og traust. Jeg var med og så endringene på 90tallet når Kåre overtok ansvaret for menigheten, hvor fokuset endret seg drastisk over på hvordan bevare barn og ungdom i en verden som stadig blir vanskeligere å vokse opp i. Konklusjonen ble å gi de unge et tilbud. Et godt og trygt sted å være. Skjermet fra rus, dop og allskens drit denne verden har å tilby ungdommen idag. Det var ikke mulig å tilby uten penger og frivillig innsats. Frivillighet, oppoffrelse, gavmildhet, samhørighet og å ha et sterkt fellesskap er nok fremmedord for folk flest. Men for medlemene i BCC har det vært fokuset fra de var barn. Og nettopp derfor bidrar de frivillig, ja du leste riktig - f r i v i l l i g - , med penger og arbeidskraft. Og vet du hvorfor de gjør det? Hvorfor bruker en bilentusiast alle pengene sine på bilder og oppussing av dem? Hvorfor bruker en kunstner alle pengene sine på maling, pensler og kanvass? Hvorfor jobber sportsfrelse mange 1000 timer frivillig dugnad og putter alt av sparepenger i hobbyen sin? Om du tenker deg om vet du svaret på det. Og det er ikke annerledes for medlemer i BCC. Sitat- Hvem tjener på det? De som eier bedriftene selvsagt, og man ser jo av inntektslistene hvem er. -sitat slutt Hadde du hatt et snev av vilje til å se det objektivt, hadde du sjekket fakta og funnet ut at flere av de med toppansvaret er godt utdannede og særdeles dyktige forretningsfolk som har startet og driftet flere suksessfulle firmaer. Noen av dem kjøpte store tomter til god pris til riktig tid, renovert og solgt med flere millioner i pluss flere år seinere. Jeg vet det er svært fristende og lettvindt å tro at å være leder for en kristen menighet og samtidig være arbeidsom, dyktig og rik, høres shady ut, men slik er det nå engang. Det går faktisk an å være alt dette uten å ha blitt det ved å berike seg selv på menighetens penger. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: En ting som er sikkert, er at det er nesten umulig for "folk flest" å forstå at enkelte folk, som de i BCC, er fornøyd med å bli fortalt hva de skal mene, tro, tenke, hvordan de skal oppføre seg og forholde seg til verden. (Og sikkert bli fortalt hvordan de skal ha sex også, når de har blitt gift - i hvert fall er det sånn for Jehovas vitner at det finnes ting de ikke får lov til i senga av ledelsen i menigheten.) Dere som er innenfor slike sekter, synes sikkert at sånt er helt normalt. Men for oss i resten av samfunnet er det faktisk helt ubegripelig. Og de aller fleste av oss "andre" - i motsetning til hva dere blir fortalt av lederne deres - er gode, snille, skikkelige og lovlydige folk. Anonymkode: ad2f8...b91 Ja det er klart du som bare ser dette fra en 60 minutters dokumentar's vinkling, har stålkontroll på hvor stor grad av sosialkontroll og hjernevasking vi er under 😉🤔 Jeg har full respekt for det selvsagt...og du vet. Om noen av smiths venner argumenterer for det motsatte, ja da er vi jo bare hjernevasket må vite! Veldig greit å føre diskusjon når man blir møtt av den type hersketeknikker. Jeg har forresten aldri blitt fortalt hvordan jeg skal ha sex. Jeg har heller aldri hørt om at noen i menigheten har blitt fortalt hvordan de skal ha det. Forøvrig er jeg gift. Jeg har ikke 17 barn og har heller ingen planer om å få det. Ingen har noensinne lagt seg opp i det. Det er en personlig greie mellom meg og min kone. Det er også menighetens retningslinjer for alt. DET ER EN PERSONLIG SAK. Alle må gjøre seg opp sin egen mening og ha sin personlig troskap på hvorvidt man ønsker å bidra med mye penger eller mye dugnad. Alt er basert på frivillighet. Tro det eller ei. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Min intensjon har aldri vært å “ta” verken BCC, ledere eller medlemmer. Jeg gikk inn i prosjektet med en regel for meg selv: å svare helt ærlig på alle spørsmål som ble stilt, ut fra min opplevelse av å være i BCC. Det burde jo være greit for alle parter, egentlig. Til tross for at jeg hadde denne klare visjonen, kunne jeg likevel ikke stille opp offentlig. Det gode forholdet jeg heldigvis fortsatt har til min familie, er jeg nemlig ikke villig til å ofre. Jeg tør ikke risikere å bli sett på en motstander, til tross for at det er en viktig sak. For det er en viktig sak! Det handler ikke om de mange medlemmer som trives der og har det bra. Jeg vet det er mange av dem! Jeg vet også av egen erfaring at det er mye som er bra i BCC. De har blant annet en tydelig mening med livet, fantastiske aktivitetstilbud og et sosialt nettverk de fleste bare kan drømme om. Har lederne i BCC beriket seg selv med menighetens midler? Det er i grunn det samme for meg. Det somikke er det samme for meg, er det presset som skapes ved store innsamlingsaksjoner, høye utgifter og uendelige dugnadslister. For min del handler denne dokumentaren om de prosentene som ikke har det så bra. Om de medlemmene som føler et voldsomt stort press, men som ikke tør å verken nevne eller gjøre noe ut av det - for hvis de gjør det risikerer de å miste mye. De mister mesteparten av sitt sosiale liv, sin trygge havn og må finne sin nye identitet, gjerne i voksen alder. Det er ikke bare-bare, det fant jeg ut på den harde måten. Det som er skummelt, er å tenke på venner og familie som har fortalt hvor ufattelig slitne de er, av blant annet dugnad. Det går ut over bachelor, jobb og helse. Men så vil de jo så gjerne være helhjertet med, og ville aldri fortalt andre enn sine aller nærmeste hvor mye det tærer på. Noen kan ikke engang fortelle sin egen ektefelle. For alt dette som sliter dem ut er jo for en viktig sak, sant? Etter at jeg selv forlot, kan det virke som at terskelen for å betro meg at man har det litt vanskelig, er blitt lavere. Jeg er blitt kontaktet av mennesker jeg aldri i livet ville gjettet hadde hatt disse tankene, når jeg fortsatt var innenfor! Det vel sier sitt. I ulike settinger i BCC, har jeg opplevd ansvarlige for ulike prosjekt si “men dette må vi sørge for at ikke kommer ut offentlig, for det kan lett misforstås som press eller noe negativt om det når media”. Da er det egentlig ikke mer å gjøre enn å dra fram et godt uttrykk: “If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck”. Når jeg fortsatt var med, satt jeg en kveld med en gjeng engasjerte medlemmer. En sa at det absolutt var rom for å stille spørsmål til hvordan ting i menigheten ble styrt. Alle sa seg enige. Men det var en ting som var vesentlig. Brødrene, de må skal ikke kritiseres, de er jo Guds utvalgte! Alle sa seg enige i det og. Den gangen gjorde også jeg det. Jeg kan forstå behovet for å avfeie andres opplevelser, når man selv er av den gjengen som ikke har følt på et press. Jeg kan forstå at det kan føles urettferdig at menigheten blir fremstilt slik den blir, med tanke på tilbakemeldinger fra skole og arbeidsgiver, når en selv har det bra. Jeg legger godviljen til, og prøver å si til meg selv at de som nå hamrer på tastaturet for å forsvare BCC, rett og slett ikke ser rekkevidden og konsekvensene av det som skjer. Hvordan det kan påvirke både fysisk og psykisk helse til et menneske, som rett og slett bare ønsket å gjøre det riktige for seg selv. Jeg har jo selv vært i samme sted, en gang. De siste årene har jeg sett en endring i hva BCC fokuserer på i den åndelige delen av menighetslivet. Et større fokus på Guds kjærlighet og den grunnleggende delen av evangeliet. Det er en utrolig positiv utvikling! Mitt ønske og håp for BCCs fremtid, er mer åpenhet i alle kanaler. Større rom for å ta egne valg. Og ikke minst: muligheten til å delta i dette kristne fellesskapet uten å måtte være ressurssterk på penger, krefter og tid. For var det ikke det Jesus kom for - å gi alle mennesker tilgang på frelse? Anonymkode: 0a0d7...772 Mange blander snørr og bart når de diskuterer religiøse sekter og menigheter. Når man refererer til enkeltpersoners erfaringer stiller man umiddelbart menighetens filosofi, moral og dets ledere til ansvar for hvordan disse enkeltpersonene føler det. Men er det fakta? Har du noensinne vært ansatt i en bedrift med flere ansatte hvor absolutt alle er like strålende fornøyde? Har du vært med i en frivillig organisasjon, forening, sportsklubb eller styre, hvor alle til enhver tid er 100% enige? Nei er nok svaret. Har du forresten hørt om noen kristne forsamlinger hvor det ikke finnes drittsekker, einstøinger og egoister som meler sin egen kake? I alle samfunnsgrupper finnes det individer som skjærer ut. Så også i BCC. De som ikke liker sjefen sin uansett hvor godt man har det på jobb som eksempel. I absolutt alle jobber og arbeidsoppgaver, kreves det noe og stilles det krav til deg som person. Å være medlem i BCC krever bare at man er med av hele hjertet med dét man kan. Om man betaler 100kr eller 10.000 i måneden spiller ingen rolle. Sannheten er at et liv i en menighet ikke passer for alle. Den er åpen for alle, men noen evner ikke å tilpasse seg strukturen. For i alle store grupperinger og organisasjoner som BCC, kreves det struktur. Og passer du ikke inn i strukturen, så er det frivillig å forlate den. Jeg gjorde det uten én eneste anklage eller drittkasting fra noen av menighetens medlemmer. Jeg ble tvert imot respektert for det og ble atpåtil ønsket hjertlig velkommen tilbake! 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke være på det ene eller andre - nei selvfølgelig, det skjønner jo man! Likevel ligger det er forventning i at man skal være med på det meste. Feks var jeg på en samling i det jeg var på vei ut, der det ble nevnt et fellesløft for å få ungdommen i mål med 2020 eller camp (husker ikke helt hva det var, men glemmer aldri det som ble sagt i sammenhengen), der eldstebroderen nevnte «det er mange som har gitt mye nå, og enhver må gi slik man kjenner det riktig (ref 2. kor 9:7) men dersom man har et brennende hjerte for de unge, er det jo klart man er med her». Om ikke DET er press, så veit ikke jeg.. Det som egentlig er helt krise her er at det virker som at medlemmer overhodet ikke er åpne for å innse at jo, det er virkelig folk som opplever ting som ikke er bra. SLT blir avfeid, åkkesom Anonymkode: 0a0d7...772 Hva som føles som press er høyst individuellt. Menigheten kan ikke stoppe alt av pengeinnsamling og dugnad fordi en promille av medlemene føler press. Menigheten eksisterer pga frivillighet, engasjement og giverglede. Og når 98% av medlemene ivrig drar i samme retning bør jo det være greit. Det BCC burde vært bedre på, er å gi flere mulighet til å kunne komme frem med følsene sine rundt driften og læren og forklart enkeltmedlemmer at de på ingen måte må føle på å måtte bidra. At flere fikk oppfølging på at det er greit å være følsom og ikke kunne delta. Inntektsgrunnlag og sosial stand er like bredt representert der som hos alle andre i samfunnet. For mantraet er faktisk frivillighet. At noen desverre har vokst opp med dugnadstvang og krav til å gi alt av penger, skyldes jo ikke menigheten og dets lære i seg selv, men kan ha et tonn av utenforstående faktorer som spiller inn. Som f.eks at foreldrene til disse individene aldri har forstått menighetens lære og kjører sin nazi oppfatning av læren over på sine barn. Jeg kjenner desverre til noen av dem. De er beryktet selv innad i menigheten og folk føler medlidenhet med barna deres. Det finnes alltid noen skrullinger. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at ledelsen i BCC bør ta innover seg at noen opplever press og en forventning om å delta på alt, at noen betaler over evne, osv. Det tempoet som er i menigheten kan nok med fordel også dempes ett par hakk. Jeg er som type sånn at hvis ledelsen sier én ting, men det passer ikke for min livssituasjon, så har jeg fullstendig fred med å gjøre det stikk motsatte og bryr meg ikke om hva andre evt måtte tro og mene, for Gud ser til hjertet mitt. Men det er noe å ta innover seg at folk er forskjellige og noen føler mer på, og opplever kanskje også, mye mer press enn det andre gjør. Og det håper jeg ledelsen jobber bevisst med etter denne dokumentaren. Anonymkode: a638b...641 Ledelsen har stått for den største endringen i menighetens historie. Den endringen førte til at fokuset gikk fra lange trøtte taler fra gamle menn som mente at det å gå riktig kledd og å ikke ha tv var viktig, til å bli en åpen og fri menighet med barn og unges trivsel og personlige tro på Gud i fokus. Jeg har sett begge ender av spektrumet. Det som undrer meg mest i kjølevannet av denne dokumentaren fra NRK, er fokuset på de svært få medlemene som ikke liker seg der av ymse årsaker. Det er null fokus på de tusenvis av medlemene som har store velfungerende familier som forteller om trygghet, kjærlighet og en fantastisk oppvekst og samhørighet under frivillighetstaket som faktisk råder der. Men skurker, svindlere, pengepress, hvitvasking og hemmelige kontoer på Kypros gir mer spenning. Jeg innser jo det 😉 Men litt traust er det jo å se hvor lett mange biter på vinklingen fra NRK uten en tanke på at det kan være andre fakta som ikke har kommet på bordet. Nå bør også folk evne å se på hva media er istand til å manipulere og vinkle slik det passer dem. Burde vi ikke ha lært nå etter 4 lange år med Trump og medienes personlige agendaer rundt politikken? Vi ser journalister presse frem sine personlige yttringer for å legge press på meg og deg og hva vi bør stemme politisk. Journalister som opererer som aktivister og som tror de kan kaste alt av etikk og retningslinjer ang. nøytralitet over bord for å fremme sitt syn på saken! Jeg har null tillit til dem etter 2020. Forøvrig vil jeg legge til at jeg syntes det er positivt at menigheten får slik oppmerksomhet. Ja den er negativt vinklet, men den sørger også for at de små stemmene blir hørt og at ledelsen får se hva som rører seg av meninger rundt driften og pengefokuset. Det er sundt å få kritikk. Det kan gjøre det kristne samfunnet vi lever i enda bedre for samtlige om vi er ydmyke nok og er selvkritiske. At noen forteller om press og utilpasshet er høyst beklagelig! Men vi må huske på at det er to sider av alle saker og at grunnene til disse følsene kan være så mange forskjellige ting. Husk også at regnskapene til menighetene ligger åpent for alle å se. Økokrim brukte vel 4 år på å å gjennomsøke hver cm av Kåre og Bernt Aksels virksomheter og involveringer i selskapene og fant intet ulovlig. BCC og enkeltmenighetene har også nå dokumentert at alt av lån og pengeflytting mellom kontoer er redegjort for og betalt tilbake med renter til sine respektive. Er vi smittiser hjernevasket? Kanskje det? Jeg får det ikke helt til å stemme når jeg selv vet at jeg har brukt noen hundre tusener av kroner på mine egne hobbyer opp igjennom årene, istede for å gi alt til brunstad. Faktisk har jeg brukt veldig lite av min inntekt på menigheten. Og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Vet du hvorfor? Fordi jeg aldri på noe tidspunkt har blitt fortalt at jeg må! Ja jeg har jobbet mye frivillig dugnad. Ikke fordi jeg måtte som sagt, men fordi det fulgte masse trivsel, sosial omgang med gode venner og viten om at det jeg deltar på gir så mange andre mennesker den samme gode følsen og det felleskapet som det jeg har. Jadajadajada jeg er nok hjernevasket og sosialt kontrollert. Men er det noe mindre hjernevasking å la seg blindt styre og manipuleres av en 60 minutters ensfokusert svertedokumentar fra NRK og utelukkende danne seg opp en mening om oss kun basert på det? Som nå også beviselig har unndratt å ta med dokumentasjon fra BCC om anklagende forhold og som atpåtil har en storsvindler som hovedkilde? Jeg forstår mye av kritikken basert på det som vises på nrk. Jeg forventer ikke at alle skal se kritisk på det. Men jeg håper folk evner å forstå at selv om det ikke virker slik, så har vi det svært godt i denne lille menigheten. Jeg håper voksne mennesker forstår at den hetsen og det trykket som nå rammer menigheten, basert på hva hevngjerrige ex-medlemmer nå har betalt for å stelle istand, bidrar til ekstremt mye mobbing og trakkasering av mange uskyldige barn og unge. Anonymkode: 29559...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #274 Del Skrevet 14. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette! Selv om jeg egentlig datt av lasset (eller stolen) allerede da det ble henvist til Kåre, Knut og Per (husker ikke navna foruten Kåre 😅og orker ikke bla meg tilbake for å finne siden det stod på) ifm varsling av seksuelle overgrep. Det til tross for at vedkommende senere la til at jo, politiet bør selvsagt også varsles. Og du . vedkommende- skal ha kudos for iherdig deltakelse her. Samtidig må jeg si du i for stor grad vektlegger dine personlige erfaringer som argument og motargument, og med det ikke i tilstrekkelig grad anerkjenner det problematiske som også har funnet sted og finner sted både på systemnivå og i den privat praktiseringen. Det blir kun anerkjent i små bisetninger, som raskt balanseres igjen av dine positive erfaringer. Anonymkode: ff3fe...5f9 Nå er det jo nettopp mine personlige erfaringer som jeg kan skrive om da. Jeg har min oppvekst i bcc, og jeg hadde milde og gode foreldre, så når det skrives her at de som melder seg ut blir fryst ut av familien sin, og jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i det -så er det klart min kommentar er farget av min opplevelse i bcc. Det betyr ikke at jeg ikke synes det er vondt å høre at noen mister all kontakt med sin familie eller har blitt behandlet dårlig. Jeg har fått svar her inne at jeg er nok ikke i den indre kjernen og at jeg er et moderne menneske, så ledelsen lar meg være i fred, men nå er er det jo sånn at en stor del av medlemmene i bcc er som meg! Moderne mennesker som ønsker et personlig forhold til Jesus og som ikke hadde godtatt at ledelsen i bcc styrte vår hverdag og hvor mye vi skal gi hvis det overhodet ikke passer for vår situasjon. Samtidig har vi frihet til å gi - og mange av oss har jo lyst å være med å bygge Brunstad og være med der vi kan! Anonymkode: a638b...641 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #275 Del Skrevet 14. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: - Jeg har hørt at naboen til Truls, som igjen har hørt fra sin onkel, at tanta til Sofie sa at hun har hørt at familien Hansen ikke hadde det så bra i smiths venner! - Har du vært på innsiden av BCC menigheten? Da bør du være forsiktig med å uttale deg om hvordan livet er på innsiden for medlemmene. Så forbannet enkelt er det. Du må gjerne stille spørsmål, men hold deg for god til å konkludere med hvordan menigheten fungerer basert på noen få enkeltpersoners opplevelser. Jeg er en såkaldt smittevenn. Jeg vokste opp der. Jeg forlot menigheten i slutten av 20 årene og var borte i flere år, før jeg helt frivillig og uten tankekontroll, vendte tilbake for noen år siden. Jeg var med før Kåre Smith overtok styringen og har sett utviklingen. Jeg har altså fått smake på livet den gangen BCC var hyperkonservative, hvor kvinner gikk i skjørt, hvor ingen hadde tv og menigheten var lukket og traust. Jeg var med og så endringene på 90tallet når Kåre overtok ansvaret for menigheten, hvor fokuset endret seg drastisk over på hvordan bevare barn og ungdom i en verden som stadig blir vanskeligere å vokse opp i. Konklusjonen ble å gi de unge et tilbud. Et godt og trygt sted å være. Skjermet fra rus, dop og allskens drit denne verden har å tilby ungdommen idag. Det var ikke mulig å tilby uten penger og frivillig innsats. Frivillighet, oppoffrelse, gavmildhet, samhørighet og å ha et sterkt fellesskap er nok fremmedord for folk flest. Men for medlemene i BCC har det vært fokuset fra de var barn. Og nettopp derfor bidrar de frivillig, ja du leste riktig - f r i v i l l i g - , med penger og arbeidskraft. Og vet du hvorfor de gjør det? Hvorfor bruker en bilentusiast alle pengene sine på bilder og oppussing av dem? Hvorfor bruker en kunstner alle pengene sine på maling, pensler og kanvass? Hvorfor jobber sportsfrelse mange 1000 timer frivillig dugnad og putter alt av sparepenger i hobbyen sin? Om du tenker deg om vet du svaret på det. Og det er ikke annerledes for medlemer i BCC. Sitat- Hvem tjener på det? De som eier bedriftene selvsagt, og man ser jo av inntektslistene hvem er. -sitat slutt Hadde du hatt et snev av vilje til å se det objektivt, hadde du sjekket fakta og funnet ut at flere av de med toppansvaret er godt utdannede og særdeles dyktige forretningsfolk som har startet og driftet flere suksessfulle firmaer. Noen av dem kjøpte store tomter til god pris til riktig tid, renovert og solgt med flere millioner i pluss flere år seinere. Jeg vet det er svært fristende og lettvindt å tro at å være leder for en kristen menighet og samtidig være arbeidsom, dyktig og rik, høres shady ut, men slik er det nå engang. Det går faktisk an å være alt dette uten å ha blitt det ved å berike seg selv på menighetens penger. Ja det er klart du som bare ser dette fra en 60 minutters dokumentar's vinkling, har stålkontroll på hvor stor grad av sosialkontroll og hjernevasking vi er under 😉🤔 Jeg har full respekt for det selvsagt...og du vet. Om noen av smiths venner argumenterer for det motsatte, ja da er vi jo bare hjernevasket må vite! Veldig greit å føre diskusjon når man blir møtt av den type hersketeknikker. Jeg har forresten aldri blitt fortalt hvordan jeg skal ha sex. Jeg har heller aldri hørt om at noen i menigheten har blitt fortalt hvordan de skal ha det. Forøvrig er jeg gift. Jeg har ikke 17 barn og har heller ingen planer om å få det. Ingen har noensinne lagt seg opp i det. Det er en personlig greie mellom meg og min kone. Det er også menighetens retningslinjer for alt. DET ER EN PERSONLIG SAK. Alle må gjøre seg opp sin egen mening og ha sin personlig troskap på hvorvidt man ønsker å bidra med mye penger eller mye dugnad. Alt er basert på frivillighet. Tro det eller ei. Mange blander snørr og bart når de diskuterer religiøse sekter og menigheter. Når man refererer til enkeltpersoners erfaringer stiller man umiddelbart menighetens filosofi, moral og dets ledere til ansvar for hvordan disse enkeltpersonene føler det. Men er det fakta? Har du noensinne vært ansatt i en bedrift med flere ansatte hvor absolutt alle er like strålende fornøyde? Har du vært med i en frivillig organisasjon, forening, sportsklubb eller styre, hvor alle til enhver tid er 100% enige? Nei er nok svaret. Har du forresten hørt om noen kristne forsamlinger hvor det ikke finnes drittsekker, einstøinger og egoister som meler sin egen kake? I alle samfunnsgrupper finnes det individer som skjærer ut. Så også i BCC. De som ikke liker sjefen sin uansett hvor godt man har det på jobb som eksempel. I absolutt alle jobber og arbeidsoppgaver, kreves det noe og stilles det krav til deg som person. Å være medlem i BCC krever bare at man er med av hele hjertet med dét man kan. Om man betaler 100kr eller 10.000 i måneden spiller ingen rolle. Sannheten er at et liv i en menighet ikke passer for alle. Den er åpen for alle, men noen evner ikke å tilpasse seg strukturen. For i alle store grupperinger og organisasjoner som BCC, kreves det struktur. Og passer du ikke inn i strukturen, så er det frivillig å forlate den. Jeg gjorde det uten én eneste anklage eller drittkasting fra noen av menighetens medlemmer. Jeg ble tvert imot respektert for det og ble atpåtil ønsket hjertlig velkommen tilbake! Hva som føles som press er høyst individuellt. Menigheten kan ikke stoppe alt av pengeinnsamling og dugnad fordi en promille av medlemene føler press. Menigheten eksisterer pga frivillighet, engasjement og giverglede. Og når 98% av medlemene ivrig drar i samme retning bør jo det være greit. Det BCC burde vært bedre på, er å gi flere mulighet til å kunne komme frem med følsene sine rundt driften og læren og forklart enkeltmedlemmer at de på ingen måte må føle på å måtte bidra. At flere fikk oppfølging på at det er greit å være følsom og ikke kunne delta. Inntektsgrunnlag og sosial stand er like bredt representert der som hos alle andre i samfunnet. For mantraet er faktisk frivillighet. At noen desverre har vokst opp med dugnadstvang og krav til å gi alt av penger, skyldes jo ikke menigheten og dets lære i seg selv, men kan ha et tonn av utenforstående faktorer som spiller inn. Som f.eks at foreldrene til disse individene aldri har forstått menighetens lære og kjører sin nazi oppfatning av læren over på sine barn. Jeg kjenner desverre til noen av dem. De er beryktet selv innad i menigheten og folk føler medlidenhet med barna deres. Det finnes alltid noen skrullinger. Ledelsen har stått for den største endringen i menighetens historie. Den endringen førte til at fokuset gikk fra lange trøtte taler fra gamle menn som mente at det å gå riktig kledd og å ikke ha tv var viktig, til å bli en åpen og fri menighet med barn og unges trivsel og personlige tro på Gud i fokus. Jeg har sett begge ender av spektrumet. Det som undrer meg mest i kjølevannet av denne dokumentaren fra NRK, er fokuset på de svært få medlemene som ikke liker seg der av ymse årsaker. Det er null fokus på de tusenvis av medlemene som har store velfungerende familier som forteller om trygghet, kjærlighet og en fantastisk oppvekst og samhørighet under frivillighetstaket som faktisk råder der. Men skurker, svindlere, pengepress, hvitvasking og hemmelige kontoer på Kypros gir mer spenning. Jeg innser jo det 😉 Men litt traust er det jo å se hvor lett mange biter på vinklingen fra NRK uten en tanke på at det kan være andre fakta som ikke har kommet på bordet. Nå bør også folk evne å se på hva media er istand til å manipulere og vinkle slik det passer dem. Burde vi ikke ha lært nå etter 4 lange år med Trump og medienes personlige agendaer rundt politikken? Vi ser journalister presse frem sine personlige yttringer for å legge press på meg og deg og hva vi bør stemme politisk. Journalister som opererer som aktivister og som tror de kan kaste alt av etikk og retningslinjer ang. nøytralitet over bord for å fremme sitt syn på saken! Jeg har null tillit til dem etter 2020. Forøvrig vil jeg legge til at jeg syntes det er positivt at menigheten får slik oppmerksomhet. Ja den er negativt vinklet, men den sørger også for at de små stemmene blir hørt og at ledelsen får se hva som rører seg av meninger rundt driften og pengefokuset. Det er sundt å få kritikk. Det kan gjøre det kristne samfunnet vi lever i enda bedre for samtlige om vi er ydmyke nok og er selvkritiske. At noen forteller om press og utilpasshet er høyst beklagelig! Men vi må huske på at det er to sider av alle saker og at grunnene til disse følsene kan være så mange forskjellige ting. Husk også at regnskapene til menighetene ligger åpent for alle å se. Økokrim brukte vel 4 år på å å gjennomsøke hver cm av Kåre og Bernt Aksels virksomheter og involveringer i selskapene og fant intet ulovlig. BCC og enkeltmenighetene har også nå dokumentert at alt av lån og pengeflytting mellom kontoer er redegjort for og betalt tilbake med renter til sine respektive. Er vi smittiser hjernevasket? Kanskje det? Jeg får det ikke helt til å stemme når jeg selv vet at jeg har brukt noen hundre tusener av kroner på mine egne hobbyer opp igjennom årene, istede for å gi alt til brunstad. Faktisk har jeg brukt veldig lite av min inntekt på menigheten. Og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Vet du hvorfor? Fordi jeg aldri på noe tidspunkt har blitt fortalt at jeg må! Ja jeg har jobbet mye frivillig dugnad. Ikke fordi jeg måtte som sagt, men fordi det fulgte masse trivsel, sosial omgang med gode venner og viten om at det jeg deltar på gir så mange andre mennesker den samme gode følsen og det felleskapet som det jeg har. Jadajadajada jeg er nok hjernevasket og sosialt kontrollert. Men er det noe mindre hjernevasking å la seg blindt styre og manipuleres av en 60 minutters ensfokusert svertedokumentar fra NRK og utelukkende danne seg opp en mening om oss kun basert på det? Som nå også beviselig har unndratt å ta med dokumentasjon fra BCC om anklagende forhold og som atpåtil har en storsvindler som hovedkilde? Jeg forstår mye av kritikken basert på det som vises på nrk. Jeg forventer ikke at alle skal se kritisk på det. Men jeg håper folk evner å forstå at selv om det ikke virker slik, så har vi det svært godt i denne lille menigheten. Jeg håper voksne mennesker forstår at den hetsen og det trykket som nå rammer menigheten, basert på hva hevngjerrige ex-medlemmer nå har betalt for å stelle istand, bidrar til ekstremt mye mobbing og trakkasering av mange uskyldige barn og unge. Anonymkode: 29559...97a For en måte å henvende seg til oss som står utenfor menigheten på! Jeg er imponert, får ikke akkurat lyst til å bli en Smiths venn😅 Lær litt av din med-medlem over her, hun svarer hvertfall med respekt og uten en nedlatende tone! Gå i fred, tjen Herren med GLEDE! Ikke kun penger osv. Anonymkode: 3a0ad...5f3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #276 Del Skrevet 14. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en måte å henvende seg til oss som står utenfor menigheten på! Jeg er imponert, får ikke akkurat lyst til å bli en Smiths venn😅 Lær litt av din med-medlem over her, hun svarer hvertfall med respekt og uten en nedlatende tone! Gå i fred, tjen Herren med GLEDE! Ikke kun penger osv. Anonymkode: 3a0ad...5f3 Noen av oss er ferdige med den respekfulle tonen nå. Vi har forsøkt å åpne opp og vise hva slags harmoni som er iblandt oss men søppelkastingen blir værre for hver artikkel rettet mot oss. Selv om vi er kristne og skal fronte moral og respekt, går det visse grenser. Se deg om i tråden. Du kan telle på én hånd hvor mange som spør oss respektfullt og hvor mange som svarer oss respektfullt. Og da skal vi fortsatt slikke ryggen din tenker du? Jeg har ingen tro på at du noensinne har ønsket deg inn i BCC og jeg tror ikke du vil på noe tidspunkt vurdere det, uansett hvor mange medlemmer som viser deg respekt. Prøv å forestille deg hvordan det er å være en del av en minoritet som konstant blir hakket på og beskyldt for all verdens dritt! Hvor selv pressen kaster alt av hensyn til barn og unge. Hvor personer du kjenner og viser tillitt til blir prøvd, dømt og svertet som skurker uten bevis og atpåtil fremsatt av en dømt svindler. Jeg tåler hetsen, men nå svarer jeg for meg. Mange unge blir nå mobbet og trakkasert for sin tro pga pusannhetene nrk leverte i forrige uke. Anonymkode: 29559...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #277 Del Skrevet 14. november 2020 Jeg har vært med på å bygge menighetshus. Det var en hyggelig og sosial greie, derfor er folk med på det. Det er for fellesskapet at det ble bygget, derfor ser en ikke på det som utnytting av arbeidskraft. For de på utsiden er det nok mye som er rart, mest fordi de ikke er vant med det. Som det med å plutselig setter hele menigheten seg på knærne for å be. Det er også mye dømming i menigheten. Det er, dessverre, en del baksnakking. Der er mange som kan mangt og mye av bibelen utentatt, men som ikke forstår mye av den, eller fått med seg så mye av hva det står der. Jeg husker jeg hadde en debatt med en eldre person i menigheten som insisterte på å bruke ordet "gjerrig", om de som var gniene med penger. Jeg brukte stadig ordet "pengekjær". Plutselig glefser personen til og sier, "la oss bruke gjerrig i stedet som er et bibelsk uttrykk". I etterkant sjekket jeg om jeg virkelig husker så feil. Jeg gjorde ikke det. Bibelen bruker ordet "pengekjær" om det å være gjerrig. Eneste gangen ordet "gjerrig" er brukt er om det å være gjerrig på kjærlighet. Hvis noen slår seg ned ved pianoet er det en konkurranse om å kunne foreslå psalmer, eller kristen musikk, å spille. I det hele tatt, å være "verdslig" er fy fy. Dette med at TV ble sett på som djevelens instrument er jo ikke så lenge siden. Jeg vet om de som har vokst opp på 90- og 00-tallet som nesten ikke fått se på TV. Jeg synes det er litt ironisk, i tillegg, at det er så mye hårsårhet overfor det å møte kritikk. Kan ikke si jeg har hørt noen si noe positivt om Jehovas vitner akkurat. Og muslimer får virkelig gjennomgå. For øvrig kaller menigheten seg ikke "Smiths venner". Menigheten kaller seg, "den kristelige menighet". Det er litt som at Nord-Korea må kalle seg for "den demokratiske republikken nord-korea", for det gjør jo at de blir veldig demokratiske. På samme måte som at "den kristelige menighet" er veldig kristne på grunn av navnet. Anonymkode: bea4b...9c7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #278 Del Skrevet 14. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen av oss er ferdige med den respekfulle tonen nå. Vi har forsøkt å åpne opp og vise hva slags harmoni som er iblandt oss men søppelkastingen blir værre for hver artikkel rettet mot oss. Selv om vi er kristne og skal fronte moral og respekt, går det visse grenser. Se deg om i tråden. Du kan telle på én hånd hvor mange som spør oss respektfullt og hvor mange som svarer oss respektfullt. Og da skal vi fortsatt slikke ryggen din tenker du? Jeg har ingen tro på at du noensinne har ønsket deg inn i BCC og jeg tror ikke du vil på noe tidspunkt vurdere det, uansett hvor mange medlemmer som viser deg respekt. Prøv å forestille deg hvordan det er å være en del av en minoritet som konstant blir hakket på og beskyldt for all verdens dritt! Hvor selv pressen kaster alt av hensyn til barn og unge. Hvor personer du kjenner og viser tillitt til blir prøvd, dømt og svertet som skurker uten bevis og atpåtil fremsatt av en dømt svindler. Jeg tåler hetsen, men nå svarer jeg for meg. Mange unge blir nå mobbet og trakkasert for sin tro pga pusannhetene nrk leverte i forrige uke. Anonymkode: 29559...97a Du vet strengt tatt ingenting om hva jeg har opplevd! Som jeg har skrevet før, jeg har vært med i en sekt selv. Anonymkode: 3a0ad...5f3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #279 Del Skrevet 14. november 2020 Han lederen står og messer på gudstjenestene at folk må gi, gi og gi. Hvor i bibelen står det at det er så viktig å gi penger? Han snakker jo ingenting om Gud.. Anonymkode: 3dd41...1fa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #280 Del Skrevet 14. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet strengt tatt ingenting om hva jeg har opplevd! Som jeg har skrevet før, jeg har vært med i en sekt selv. Anonymkode: 3a0ad...5f3 Nei men du vet ingenting om hvordan livet på innsiden av BCC er, likevel kommer du med svar som at du vet det. Sekten du var med i er ikke lik BCC. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han lederen står og messer på gudstjenestene at folk må gi, gi og gi. Hvor i bibelen står det at det er så viktig å gi penger? Han snakker jo ingenting om Gud.. Anonymkode: 3dd41...1fa Har du sett hele taler eller baserer du deg på 5 sekunders klipp fra nrk? Det er en kontekst her som de ikke viser deg. Det står masse i bibelen om å oppgi alt for Jesus og følge ham. Det står også endel om hvordan disiplene gav alt de hadde til menighetene for å bygge dem slik at flest mulig kunne få høre evangeliet. Anonymkode: 29559...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå