AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #221 Del Skrevet 13. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager hvis der ble uklart i forrige innlegg. Han betalte selvfølgelig til sin menighet som han er medlem i. Men det er jo sånn i flere menigheter og når (tidligere) bcc-medlemmer selv forteller at det er sånn der også så ser jeg ikke hvorfor de skulle lyve om det? Skal se om jeg får sett på den i løpet av dagen:) Anonymkode: 49515...b82 Ok! Har du spurt han da om det er frivillig eller om han følte seg tvunget? Kanskje han jobber ekstra fordi han ønsker å være med på mye av det sosiale i bcc? Det er i så fall ingen tvang. Fikk oppriktig vondt av jenta som stod frem og fortalte at hun ga så mye og ikke eide noe. Kåre har presisert flere ganger at vi først skal betale våre regninger og gjøre rettferdighet for oss osv. Alle jeg kjenner i bcc eier enten hus eller leilighet, og mange har hytte både på brunstad og på fjellet. Det er også helt ok å kun melde seg på det man har tid til og råd til. Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #222 Del Skrevet 13. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: De lyver helt sikkert ikke om det:) som sagt er folk forskjellige, og bidrar forskjellig. Noen lite, noen mer. Men noe fast bestemt månedssum eller noen ledere som står og truer en til å betale, stemmer ikke. Man gir det man har mulighet til, og ønsker, og dette kan være forskjellig fra måned til måned. Anonymkode: 6e3cd...fe0 Neida, alle gjør sikkert ikke det. Og for min del så er det revnende likegyldig om noen velger å bruke halve lønna si på reiser, hobbyer, aktiviteter eller menigheten sin. Så lenge det er et reelt valg. Problemer oppstår når det oppstår et press. Jeg har sett flere av talene til Kåre Smith og på måten han taler på er det garantert at enkelte, kanskje mange, vil føle på et press til å betale mer enn man kanskje ønsker eller har råd til. Det vet jo han og ledelsen også. At de vil treffe noen med å tale på den måten, selvom det ikke gjelder alle. Tilbake til han kollegaen min som eksempel. I hans menighet var det forventet (hans egne ord) at man betalte tiende. For å si det sånn, vi jobber i helsevesenet og 10.000 er mye mer enn 1/10 av hva vi tjener😅 Så vi spurte om det, hvorfor betaler du da så mye? Svaret var at «han var jo snart pensjonist, hadde ikke boliglån mer og hadde ikke små barn og forsørge. Derfor var det naturlig at han bidro med mye mer enn de som hadde mer utgifter.» Og for all del, mulig dette var snakk om hans eget valg ene og alene. Men i det en 65-åring må ta på seg ekstra jobbing «for å ha råd til», som han selv også sa, så tviler jeg veldig sterkt på at det ikke lå forventninger bak. Og der blir det skremmende, for meg. Anonymkode: 49515...b82 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #223 Del Skrevet 13. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, alle gjør sikkert ikke det. Og for min del så er det revnende likegyldig om noen velger å bruke halve lønna si på reiser, hobbyer, aktiviteter eller menigheten sin. Så lenge det er et reelt valg. Problemer oppstår når det oppstår et press. Jeg har sett flere av talene til Kåre Smith og på måten han taler på er det garantert at enkelte, kanskje mange, vil føle på et press til å betale mer enn man kanskje ønsker eller har råd til. Det vet jo han og ledelsen også. At de vil treffe noen med å tale på den måten, selvom det ikke gjelder alle. Tilbake til han kollegaen min som eksempel. I hans menighet var det forventet (hans egne ord) at man betalte tiende. For å si det sånn, vi jobber i helsevesenet og 10.000 er mye mer enn 1/10 av hva vi tjener😅 Så vi spurte om det, hvorfor betaler du da så mye? Svaret var at «han var jo snart pensjonist, hadde ikke boliglån mer og hadde ikke små barn og forsørge. Derfor var det naturlig at han bidro med mye mer enn de som hadde mer utgifter.» Og for all del, mulig dette var snakk om hans eget valg ene og alene. Men i det en 65-åring må ta på seg ekstra jobbing «for å ha råd til», som han selv også sa, så tviler jeg veldig sterkt på at det ikke lå forventninger bak. Og der blir det skremmende, for meg. Anonymkode: 49515...b82 Hos oss har aldri «tiende» vært et begrep eller en forventning. Det var nok hans egen beslutning og helt frivillig, vil jeg anta. Han får nok også mye igjen for det, som senior i bcc er der mye som skjer og mange turer de kan være med på! Kåre er fargerik og kan si ting som ikke må tolkes bokstavelig. Sier han «gi alt du har!» betyr ikke der bokstavelig talt hele lønna di hver mnd. Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #224 Del Skrevet 13. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok! Har du spurt han da om det er frivillig eller om han følte seg tvunget? Kanskje han jobber ekstra fordi han ønsker å være med på mye av det sosiale i bcc? Det er i så fall ingen tvang. Fikk oppriktig vondt av jenta som stod frem og fortalte at hun ga så mye og ikke eide noe. Kåre har presisert flere ganger at vi først skal betale våre regninger og gjøre rettferdighet for oss osv. Alle jeg kjenner i bcc eier enten hus eller leilighet, og mange har hytte både på brunstad og på fjellet. Det er også helt ok å kun melde seg på det man har tid til og råd til. Anonymkode: a638b...641 Svarte litt på det i forrige innlegget mitt. Han nevnte aldri noe om aktiviteter eller lignende, han sa bare at han betalte den summen til menigheten hver mnd. Går det til deltakelse på slike ting så syns jeg jo uansett er veldig dyrt.. Nå er jo dette snakk om en annen menighet enn bcc, men det er jo påfallende at det er mange likheter her. For her i området sitter også ledelsen i den menigheten veldig godt i det. Store, dyre hus/eiendommer, dyre biler osv. At man betaler for å delta på aktiviteter i regi av menigheten, leie av hytte og lignende har jeg ingen problemer med. Det er helt naturlig og er likt over alt. Anonymkode: 49515...b82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #225 Del Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hos oss har aldri «tiende» vært et begrep eller en forventning. Det var nok hans egen beslutning og helt frivillig, vil jeg anta. Han får nok også mye igjen for det, som senior i bcc er der mye som skjer og mange turer de kan være med på! Kåre er fargerik og kan si ting som ikke må tolkes bokstavelig. Sier han «gi alt du har!» betyr ikke der bokstavelig talt hele lønna di hver mnd. Anonymkode: a638b...641 Vil du anta ja. Jeg antar noe annet. Det er vanskelig å gjenta en samtale, men måten han forklarte dette på sa noe helt annet enn at det var frivillig. Vi var flere tilstede og det var ikke bare jeg som reagerte for å si det sånn. Og igjen, han er ikke i bcc altså. Men jeg brukte han som eksempel på at dette foregår flere steder, i flere menigheter. Anonymkode: 49515...b82 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #226 Del Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Svarte litt på det i forrige innlegget mitt. Han nevnte aldri noe om aktiviteter eller lignende, han sa bare at han betalte den summen til menigheten hver mnd. Går det til deltakelse på slike ting så syns jeg jo uansett er veldig dyrt.. Nå er jo dette snakk om en annen menighet enn bcc, men det er jo påfallende at det er mange likheter her. For her i området sitter også ledelsen i den menigheten veldig godt i det. Store, dyre hus/eiendommer, dyre biler osv. At man betaler for å delta på aktiviteter i regi av menigheten, leie av hytte og lignende har jeg ingen problemer med. Det er helt naturlig og er likt over alt. Anonymkode: 49515...b82 Det er aktiviteter, leie av hytte, turer osv vi betaler på i bcc. Så kan man selvsagt gi utenom det, som man kan i alle kirker og foreninger. Men det er ikke noe press eller forventning om noe som helst. Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #227 Del Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil du anta ja. Jeg antar noe annet. Det er vanskelig å gjenta en samtale, men måten han forklarte dette på sa noe helt annet enn at det var frivillig. Vi var flere tilstede og det var ikke bare jeg som reagerte for å si det sånn. Og igjen, han er ikke i bcc altså. Men jeg brukte han som eksempel på at dette foregår flere steder, i flere menigheter. Anonymkode: 49515...b82 Skjønner, jeg tenkte på han som et bcc-medlem. Så hva du skrev, men «antok» utfra hvordan vi har det i bcc Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #228 Del Skrevet 13. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos oss har aldri «tiende» vært et begrep eller en forventning. Det var nok hans egen beslutning og helt frivillig, vil jeg anta. Han får nok også mye igjen for det, som senior i bcc er der mye som skjer og mange turer de kan være med på! Kåre er fargerik og kan si ting som ikke må tolkes bokstavelig. Sier han «gi alt du har!» betyr ikke der bokstavelig talt hele lønna di hver mnd. Anonymkode: a638b...641 Takk for at du bekreftet at han sier dette! For nettopp DET er problemet her. Nei, man bør virkelig ikke ta det bokstavelig, men det er jo nettopp det mange gjør. Og nettopp det ledelsen i bcc VET at mange vil gjøre. Spesielt de som tolker slike utsagn, i sammenheng med andre ting han sier samtidig, dit at det er forventet og at man må gi mye for å være kristne nok. Det blir som at Visjon Norge dro inn penger på at man kunne betale seg bort fra å bli smittet av korona. De aller fleste forstår at det ikke er mulig, samtidig dro de inn en del penger på det. Ser man ikke det problematiske i disse tingene så er man i beste fall naiv, eller veldig «snurret rundt lillefingeren», for ikke å bruke ordet hjernevasket. Anonymkode: 49515...b82 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #229 Del Skrevet 13. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hos oss har aldri «tiende» vært et begrep eller en forventning. Det var nok hans egen beslutning og helt frivillig, vil jeg anta. Han får nok også mye igjen for det, som senior i bcc er der mye som skjer og mange turer de kan være med på! Kåre er fargerik og kan si ting som ikke må tolkes bokstavelig. Sier han «gi alt du har!» betyr ikke der bokstavelig talt hele lønna di hver mnd. Anonymkode: a638b...641 Det er hos dere, men mange kjenner på en forventningen og føler seg skviset ut om de ikke betaler. Vet ikke om det er slik i din menighet, men i mange menigheter vet alle hvem som betaler hva og da blir det fort en konkurranse om å betale mest. Anonymkode: bc63c...497 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #230 Del Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du bekreftet at han sier dette! For nettopp DET er problemet her. Nei, man bør virkelig ikke ta det bokstavelig, men det er jo nettopp det mange gjør. Og nettopp det ledelsen i bcc VET at mange vil gjøre. Spesielt de som tolker slike utsagn, i sammenheng med andre ting han sier samtidig, dit at det er forventet og at man må gi mye for å være kristne nok. Det blir som at Visjon Norge dro inn penger på at man kunne betale seg bort fra å bli smittet av korona. De aller fleste forstår at det ikke er mulig, samtidig dro de inn en del penger på det. Ser man ikke det problematiske i disse tingene så er man i beste fall naiv, eller veldig «snurret rundt lillefingeren», for ikke å bruke ordet hjernevasket. Anonymkode: 49515...b82 Nå presiserer ofte Kåre det, da. Men det tas jo ikke med i de små klippene dere ser. Er selvsagt veldig synd at noen tar det så bokstavelig.. fikk oppriktig vondt av den dama. Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #231 Del Skrevet 13. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er hos dere, men mange kjenner på en forventningen og føler seg skviset ut om de ikke betaler. Vet ikke om det er slik i din menighet, men i mange menigheter vet alle hvem som betaler hva og da blir det fort en konkurranse om å betale mest. Anonymkode: bc63c...497 Ser den, vi har nok mye å jobbe med der. Man trenger nok heller ikke så mye sosialt som skjer av det som koster penger, feks camper og utenlandsturer. Kan møtes på løkka og grille pølser også. Tror de som arrangerer tenker det må være noe som treffer feks de unge, feks da en tur til USA, som mange synes er helt topp, men så tenker de kanskje ikke på at noen ikke har råd, men melder seg på likevel og ikke tør å si at de ikke har råd. Så ja, er enig i at noen kan føle en forventning og et press, selv om det i utgangspunktet er frivillig å melde seg på. Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #232 Del Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå presiserer ofte Kåre det, da. Men det tas jo ikke med i de små klippene dere ser. Er selvsagt veldig synd at noen tar det så bokstavelig.. fikk oppriktig vondt av den dama. Anonymkode: a638b...641 Hva mener du er budskapet til Kåre når han kommuniserer at alle må gi det de har, at gnienhet ikke er forenlig med å være en god kristen, at jo mer man betaler jo større sannsynlighet er det for å komme til himmelen osv? Er det unaturlig å tolke budskapet dit hen at; betale mest mulig=sikret plass i himmelen? Om jeg var personlig kristen og oppriktig trodde at jeg kom til himmelen etter døden ville iallefall jeg betalt alt jeg kunne for å sikre min plass. Spesielt når alternativet er helvete. Ang betaling av aktiviteter; den unge mannen i dokumentaren sa at de jobbet hver dag, og fikk kost/losji og 1500 kr i lommepenger. 1500 kr er det en vanlig ungdom kan tjene på en dags arbeid i en sommerjobb. Mener du at kost/losji (på et sted man selv har vært med på å jobbe og betale for at det blir bygget) + 1500 kr er rettferdig betaling for en måneds arbeid med dugnad og undervisning av andre? Alternativet for BCC hadde vært å betale andre for å undervise og jobbe, noe som fort koster 40k+ pr mnd per person. Ren utnyttelse og omgåing av lovverket som sier at man skal ha lønn når man utfører arbeid i regi av et firma. Det er ulovlig å drive dugnad på den måten de holder på med. Problemet her er at det framstår som om det er frivillig. Det er frivillig, men om du vil være en del av fellesskapet så må du være med å bidra med tid, egenskaper og penger. Da blir det ikke frivillig lenger, det blir sosial tvang. Anonymkode: 1f64a...68b 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #233 Del Skrevet 13. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du er budskapet til Kåre når han kommuniserer at alle må gi det de har, at gnienhet ikke er forenlig med å være en god kristen, at jo mer man betaler jo større sannsynlighet er det for å komme til himmelen osv? Er det unaturlig å tolke budskapet dit hen at; betale mest mulig=sikret plass i himmelen? Om jeg var personlig kristen og oppriktig trodde at jeg kom til himmelen etter døden ville iallefall jeg betalt alt jeg kunne for å sikre min plass. Spesielt når alternativet er helvete. Ang betaling av aktiviteter; den unge mannen i dokumentaren sa at de jobbet hver dag, og fikk kost/losji og 1500 kr i lommepenger. 1500 kr er det en vanlig ungdom kan tjene på en dags arbeid i en sommerjobb. Mener du at kost/losji (på et sted man selv har vært med på å jobbe og betale for at det blir bygget) + 1500 kr er rettferdig betaling for en måneds arbeid med dugnad og undervisning av andre? Alternativet for BCC hadde vært å betale andre for å undervise og jobbe, noe som fort koster 40k+ pr mnd per person. Ren utnyttelse og omgåing av lovverket som sier at man skal ha lønn når man utfører arbeid i regi av et firma. Det er ulovlig å drive dugnad på den måten de holder på med. Problemet her er at det framstår som om det er frivillig. Det er frivillig, men om du vil være en del av fellesskapet så må du være med å bidra med tid, egenskaper og penger. Da blir det ikke frivillig lenger, det blir sosial tvang. Anonymkode: 1f64a...68b Kåre mener ikke og har aldri talt at at «jo mer man betaler jo større sannsynlighet er det for å komme til himmelen». Men ja, det står i bibelen at man skal oppgi alt man eier, at det er vanskelig for en rik å komme inn i himmelen, osv. Dette er bibelens ord, ikke kåres. Det står også at veien til himmelen er gjennom JESUS. Verken Kåre eller noen andre kan bestemme noe annet enn det som står i bibelen. Hadde Kåre endret bibelen, hadde jeg takket for meg. Ang det at han tjente 1500 i mnd. Alle som vil kan jobbe for menigheten et år for kost og losji. Dette er helt frivillig. Alle vet at de får 1500,- i mnd, det er ikke noe lureri. Det er som regel unge mennesker som har mulighet til dette, fordi de ikke har faste utgifter enda. Mine nieser og nevøer har gjort det og de elsket det. De fikk venner for livet (de var i andre land) og lærte og opplevde enormt mye de aldri ville vært foruten. Hvis man ikke har råd eller lyst så trenger man ikke! Det er ikke noe press eller forventning. Alle gjør som det passer. Om noen opplever det som tvang, er det veldig synd. Bcc bør i så fall ta det innover seg og kan nok formidle ting på en annen måte. Er det voksne etablerte med lån og utgifter som jobber for menigheten får de vanlig lønn og har en vanlig arbeidsplass. Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #234 Del Skrevet 13. november 2020 Og ang Brunstad/oslofjord hotell har de mange ansatte, det drives ikke på dugnad. Feks renhold er satt bort til et eksternt renholdsfirma. Det jobber også mennesker som ikke er bcc-medlem der. Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #235 Del Skrevet 13. november 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå presiserer ofte Kåre det, da. Men det tas jo ikke med i de små klippene dere ser. Er selvsagt veldig synd at noen tar det så bokstavelig.. fikk oppriktig vondt av den dama. Anonymkode: a638b...641 Men hvorfor bruker han de ordene han gjør hvis han egentlig ikke mener de? Hva er det han ønsker å kommunisere når han sier disse tingene, for så å trekke det tilbake (i følge deg)? Du ser ikke selv at uansett hva vi argumenterer med her så er svaret ditt at «Det er ikke Kåre sin feil»? Det er de som ikke forstår hva han egentlig mener, som tilsynelatende er det motsatte av hva han sier, som er problemet? Anonymkode: 49515...b82 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #236 Del Skrevet 13. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kåre mener ikke og har aldri talt at at «jo mer man betaler jo større sannsynlighet er det for å komme til himmelen». Men ja, det står i bibelen at man skal oppgi alt man eier, at det er vanskelig for en rik å komme inn i himmelen, osv. Dette er bibelens ord, ikke kåres. Det står også at veien til himmelen er gjennom JESUS. Verken Kåre eller noen andre kan bestemme noe annet enn det som står i bibelen. Hadde Kåre endret bibelen, hadde jeg takket for meg. Ang det at han tjente 1500 i mnd. Alle som vil kan jobbe for menigheten et år for kost og losji. Dette er helt frivillig. Alle vet at de får 1500,- i mnd, det er ikke noe lureri. Det er som regel unge mennesker som har mulighet til dette, fordi de ikke har faste utgifter enda. Mine nieser og nevøer har gjort det og de elsket det. De fikk venner for livet (de var i andre land) og lærte og opplevde enormt mye de aldri ville vært foruten. Hvis man ikke har råd eller lyst så trenger man ikke! Det er ikke noe press eller forventning. Alle gjør som det passer. Om noen opplever det som tvang, er det veldig synd. Bcc bør i så fall ta det innover seg og kan nok formidle ting på en annen måte. Er det voksne etablerte med lån og utgifter som jobber for menigheten får de vanlig lønn og har en vanlig arbeidsplass. Anonymkode: a638b...641 Kåre selv har ingen planer om å reise til himmelen når den tid kommer forstår jeg. Anonymkode: 49515...b82 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #237 Del Skrevet 13. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kåre mener ikke og har aldri talt at at «jo mer man betaler jo større sannsynlighet er det for å komme til himmelen». Men ja, det står i bibelen at man skal oppgi alt man eier, at det er vanskelig for en rik å komme inn i himmelen, osv. Dette er bibelens ord, ikke kåres. Det står også at veien til himmelen er gjennom JESUS. Verken Kåre eller noen andre kan bestemme noe annet enn det som står i bibelen. Hadde Kåre endret bibelen, hadde jeg takket for meg. Ang det at han tjente 1500 i mnd. Alle som vil kan jobbe for menigheten et år for kost og losji. Dette er helt frivillig. Alle vet at de får 1500,- i mnd, det er ikke noe lureri. Det er som regel unge mennesker som har mulighet til dette, fordi de ikke har faste utgifter enda. Mine nieser og nevøer har gjort det og de elsket det. De fikk venner for livet (de var i andre land) og lærte og opplevde enormt mye de aldri ville vært foruten. Hvis man ikke har råd eller lyst så trenger man ikke! Det er ikke noe press eller forventning. Alle gjør som det passer. Om noen opplever det som tvang, er det veldig synd. Bcc bør i så fall ta det innover seg og kan nok formidle ting på en annen måte. Er det voksne etablerte med lån og utgifter som jobber for menigheten får de vanlig lønn og har en vanlig arbeidsplass. Anonymkode: a638b...641 Jeg driver en bedrift med mange unge ansatte som bor hjemme og har kun persolige utgifter. Mange synes jo det er gøy, de jobber sammen med vennene sine og lærer mye som både utvikler dem personlig og som de får med på cv'en sin. Jeg kan likevel ikke si til dem at om de vil, så kan de jobbe dugnad istedenfor. Arbeidstilsynet hadde tatt meg hardt om jeg forsøkte meg på det. Om dette var en kristen menighet derimot, da er det greit. Jeg har faktisk fått en del søkere, spesielt utenlandske som sliter med å komme seg inn på arbeidsmarkedet, som tilbyr seg å jobbe gratis. Jeg må selvsagt avvise dem å si at i Norge er ikke dette lov, man kan ikke jobbe i en bedrift uten å motta lønn. Det er ikke bare hos BCC dette foregår, det foregår mange steder. Katolikker måler seg selv som bedre enn andre om de går oftere i kirken enn andre og gir mer i kollekten. Mange av de sier de gjør det av eget gode hjerte, men er mer opptatt av statusen det gir. Om det var det å gi i seg selv som var det viktige hadde de ikke vært så opptatt av å få vist fram til andre hva de gjør og gir. Et eksempel som ikke har noe med meninghetsarbeid å gjøre; Dugnad for idrettslag/klubber. Det er salgsdugnader, kiosk-vakter osv. Dette kommer i tillegg til kontingent. Det er pr se frivillig, men om du har barn som vil være med i klubben må foreldre stille opp på dugnad. Det er da ikke frivillig, men sosial tvang hvor det både går ut over barnet og synet de andre foreldrene får på de som ikke stiller opp. Det er jo veldig synlig for alle hvem som aldri er med. Absolutt gråsone, men sosialt akseptert likevel. Om man slutter i et idrettslag snur ikke venner og familie ryggen til deg og du mister ikke nettverket ditt. Det kan man risikere om man går ut av en menighet. Anonymkode: 1f64a...68b 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #238 Del Skrevet 13. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor bruker han de ordene han gjør hvis han egentlig ikke mener de? Hva er det han ønsker å kommunisere når han sier disse tingene, for så å trekke det tilbake (i følge deg)? Du ser ikke selv at uansett hva vi argumenterer med her så er svaret ditt at «Det er ikke Kåre sin feil»? Det er de som ikke forstår hva han egentlig mener, som tilsynelatende er det motsatte av hva han sier, som er problemet? Anonymkode: 49515...b82 Han mener ikke motsatt av det han sier. Men når han feks taler om bibelverset om å oppgi alt og følge Jesus, så kan han si at man ikke har oppgitt alt om man feks er veldig gnien på penger. Det handler ikke bare om å gi til menigheten, men være raus med medmennesker, venner og familie også. Så kan Kåre også presisere at å oppgi alt ikke betyr å gi bort hele lønna si. Det motsier jo ikke at man skal oppgi alt. Det handler om å være fri til å tjene Gud og ikke være opptatt av det jordiske, og være en god husholder for de pengene man har, enten det er lite eller mye. Anonymkode: a638b...641 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #239 Del Skrevet 13. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor bruker han de ordene han gjør hvis han egentlig ikke mener de? Hva er det han ønsker å kommunisere når han sier disse tingene, for så å trekke det tilbake (i følge deg)? Du ser ikke selv at uansett hva vi argumenterer med her så er svaret ditt at «Det er ikke Kåre sin feil»? Det er de som ikke forstår hva han egentlig mener, som tilsynelatende er det motsatte av hva han sier, som er problemet? Anonymkode: 49515...b82 Han trekker det ikke tilbake, de har vi aldri sagt. Alle som har hatt norsk på skolen vet at mye kan høres helt rart, feil eller ekstremt ut, uten kontekst. Den konteksten har ikke dere fått. Brennpunkt viser kun korte klipp av lange taler, så dere får ikke med dere sammenhengen eller hva han egentlig mener med det. Kjenner man Kåre Smith og vet hvordan han taler, så bruker han humor, setter ting på spissen og er direkte. Folk tolker forskjellig, men sånn jeg opplever det, forstår de aller fleste hva han mener. Det dere fikk se var ikke representativt. Tror BCC faktisk la ut en eller annen video av en av hans taler. Har ikke sett den selv ennå, men tror en fullstendig tale kan gi et riktigere bilde enn bare noen sekunder som Brennpunkt viste. Anonymkode: 6e3cd...fe0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #240 Del Skrevet 13. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han mener ikke motsatt av det han sier. Men når han feks taler om bibelverset om å oppgi alt og følge Jesus, så kan han si at man ikke har oppgitt alt om man feks er veldig gnien på penger. Det handler ikke bare om å gi til menigheten, men være raus med medmennesker, venner og familie også. Så kan Kåre også presisere at å oppgi alt ikke betyr å gi bort hele lønna si. Det motsier jo ikke at man skal oppgi alt. Det handler om å være fri til å tjene Gud og ikke være opptatt av det jordiske, og være en god husholder for de pengene man har, enten det er lite eller mye. Anonymkode: a638b...641 Du ser ikke ironien i at han forkynner at det er Guds nåde som bestemmer hvem som skal være fattig og rik? Når Kåre selv svømmer i cash samtidig som han står på scenen og oppfordrer medlemmene til å gi det de kan? Om det faktisk stemmer at de klarte å samle inn 100 millioner på en enkelt innsamling betyr jo det at mange har gitt MYE. En gjennomsnittlig inntekt i dag brukes fort opp på egne kostnader. At mange skal tjene godt nok til å donere tusenvis hver måned uten at det går ut over ens egen økonomi får jeg ikke til å stemme. Anonymkode: 1f64a...68b 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå