AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #201 Del Skrevet 13. november 2020 Ønsker folk her inne å kun snakke nedlatende om BCC? Eller ønsker de svar fra medlemmer? Å stille spørsmål? Jeg opplever det som svært vanskelig å forsøke å komme med noe som helst svar, når jeg ser nesten alt vi får tilbake er «stakkars deg❤️» Eller at vi er hjernevasket. Dette blir det ikke noen god diskusjon av? Jeg ønsker ikke skrive noe her, hvis det ikke blir møtt med respekt. En trenger ikke være enig, men en nedlatende tone eller hersketeknikk er lite effektivt. Flere her vet veldig mye mindre enn det de tror, og å avfeie alt vi sier som hjernevasking, fører ikke til at dere får et nyansert bilde heller. Jeg håper dere treffer noen fra BCC som kan motbevise denne forestillingen. Kanskje har dere det allerede; bare at dere ikke vet det ennå, fordi de aller fleste er som sagt vanlige, greie og reflekterte mennesker:) Anonymkode: 6e3cd...fe0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #202 Del Skrevet 13. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ønsker folk her inne å kun snakke nedlatende om BCC? Eller ønsker de svar fra medlemmer? Å stille spørsmål? Jeg opplever det som svært vanskelig å forsøke å komme med noe som helst svar, når jeg ser nesten alt vi får tilbake er «stakkars deg❤️» Eller at vi er hjernevasket. Dette blir det ikke noen god diskusjon av? Jeg ønsker ikke skrive noe her, hvis det ikke blir møtt med respekt. En trenger ikke være enig, men en nedlatende tone eller hersketeknikk er lite effektivt. Flere her vet veldig mye mindre enn det de tror, og å avfeie alt vi sier som hjernevasking, fører ikke til at dere får et nyansert bilde heller. Jeg håper dere treffer noen fra BCC som kan motbevise denne forestillingen. Kanskje har dere det allerede; bare at dere ikke vet det ennå, fordi de aller fleste er som sagt vanlige, greie og reflekterte mennesker:) Anonymkode: 6e3cd...fe0 Dokumentaren omhandler økonomiske forhold hos ledelsen som opererer i gråsonen, som kan være greit for almuen å vite. Dette betyr ikke at man ikke mener den store massen i SV er snille og greie mennesker, men at avhoppere risikerer diverse konsekvenser er ikke et ukjent fenomen, en må kunne kalle en spade for en spade, men igjen; dette er en ledelsestaktikk. Selv om disse paralellsamfunnene ofte er preget av lukkethet, så må nødvendigvis de tåle å bli gått etter i sømmene som alle må når det gjelder økonomiske forhold. Anonymkode: 1ab44...358 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #203 Del Skrevet 13. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dokumentaren omhandler økonomiske forhold hos ledelsen som opererer i gråsonen, som kan være greit for almuen å vite. Dette betyr ikke at man ikke mener den store massen i SV er snille og greie mennesker, men at avhoppere risikerer diverse konsekvenser er ikke et ukjent fenomen, en må kunne kalle en spade for en spade, men igjen; dette er en ledelsestaktikk. Selv om disse paralellsamfunnene ofte er preget av lukkethet, så må nødvendigvis de tåle å bli gått etter i sømmene som alle må når det gjelder økonomiske forhold. Anonymkode: 1ab44...358 Og det tåler de. Reportasjen viser ikke sannheten. Anonymkode: a638b...641 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #204 Del Skrevet 13. november 2020 Vil oppfordre til å lese statusen til Kjetil Hasselberg (fra Kjetil og Kjartan Show) (https://www.facebook.com/kjetil.hasselberg). Veldig godt sagt. 👌 Anonymkode: a638b...641 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #205 Del Skrevet 13. november 2020 On 11/11/2020 at 11:08 PM, hemmelig158 said: Så det koster altså penger å komme inn i himmelen? OK...... Hallo, vet du hva en harpe koster i våre dager? For ikke å snakke om en glorite? Anonymkode: d9b72...364 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 13. november 2020 #206 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) Som tidligere lærer på en skole hvor mange "Smithebarn" hadde tilhørighet til, har jeg fått litt kunnskap om menigheten. Barna som tilhørte Smiths venner var hyggelige, arbeidsomme, høflige, og trygge, og foreldrene var like hyggelige, men barna hadde mange restriksjoner å forholde seg til i hverdagen. Kleskoder, hvem de fikk omgås, hva de fikk lov til å gjøre, hva de ikke fikk lov til å gjøre. Det var faktisk veldig vanskelig når barn måtte tas ut av undervisningen fordi de ikke fikk lov til å se på undervisningsfilmer, diskutere nyhetsbildet fordi de ikke fikk se på nyhetene, jobbe med det sosiale i klassen når noen barn ikke fikk lov til å være sammen med barn utenfor menigheten osv. Jeg har inntrykk av at det har endret seg litt nå, stemmer det? Endret 13. november 2020 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #207 Del Skrevet 13. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det tåler de. Reportasjen viser ikke sannheten. Anonymkode: a638b...641 Vel. Du vet ikke sannheten, jeg vet ikke sannheten. Men jeg har på meg objektive briller når jeg ser/leser om saken. Det har opplagt ikke dere medlemmer. For det er utvilsomt veldig mye som skurrer her. Anonymkode: 49515...b82 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #208 Del Skrevet 13. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel. Du vet ikke sannheten, jeg vet ikke sannheten. Men jeg har på meg objektive briller når jeg ser/leser om saken. Det har opplagt ikke dere medlemmer. For det er utvilsomt veldig mye som skurrer her. Anonymkode: 49515...b82 Hvis du har objektive briller regner jeg med at du setter deg inn i begge sider av saken før du uttaler deg, slik bcc-medlemmer gjør. Tro meg, bcc-medlemmer hadde ikke godtatt at ledelsen beriket seg selv på våre midler. Kan ta et eksempel på direkte løgn i videoen, at medlemmer betaler 10-15000 hver måned (eller hele lønna som noen har dratt det til). Dette er helt feil! Hadde bcc krevd meg for de summene der hadde jeg stukket av for lengst. 😅 Anonymkode: a638b...641 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #209 Del Skrevet 13. november 2020 24 minutter siden, Sprettballen skrev: Som tidligere lærer på en skole hvor mange "Smithebarn" hadde tilhørighet til, har jeg fått litt kunnskap om menigheten. Barna som tilhørte Smiths venner var hyggelige, arbeidsomme, høflige, og trygge, og foreldrene var like hyggelige, men barna hadde mange restriksjoner å forholde seg til i hverdagen. Kleskoder, hvem de fikk omgås, hva de fikk lov til å gjøre, hva de ikke fikk lov til å gjøre. Det var faktisk veldig vanskelig når barn måtte tas ut av undervisningen fordi de ikke fikk lov til å se på undervisningsfilmer, diskutere nyhetsbildet fordi de ikke fikk se på nyhetene, jobbe med det sosiale i klassen når noen barn ikke fikk lov til å være sammen med barn utenfor menigheten osv. Jeg har inntrykk av at det har endret seg litt nå, stemmer det? Det var sikkert sånn for noen. Jeg gikk på barneskolen på 80/90-tallet og det eneste jeg kjenner meg igjen i er kleskode, som var altfor strengt. Vi deltok på all undervisning og lekte med alle. Jeg hadde andre bcc-medlemmer i klassen, men mine to beste venner var en katolikk og en ikke-troende. Vi hadde TV og fulgte med på nyheter og var med på seksualundervisning, osv. Men kan godt hende noen hadde det så strengt som du skisserer, men det gjaldt ikke alle og var ikke en vedtatt regel. Uansett er det mye bedre i dag ja. Den generasjonen som er foreldre i menigheten i dag har enten stilt spøsmål ved kleskode osv i oppveksten og nektet å ta med dette videre som voksen (rundt 40 år i dag) eller er de som er 20-30 år og ikke har opplevd at vi gikk i skjørt og har hatt en mye friere barndom enn oss som kom rett før dem. Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #210 Del Skrevet 13. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har objektive briller regner jeg med at du setter deg inn i begge sider av saken før du uttaler deg, slik bcc-medlemmer gjør. Tro meg, bcc-medlemmer hadde ikke godtatt at ledelsen beriket seg selv på våre midler. Kan ta et eksempel på direkte løgn i videoen, at medlemmer betaler 10-15000 hver måned (eller hele lønna som noen har dratt det til). Dette er helt feil! Hadde bcc krevd meg for de summene der hadde jeg stukket av for lengst. 😅 Anonymkode: a638b...641 Hvordan kan du være så skråsikker på at de ikke beriker seg på deres midler? Tenker du at Brennpunkt har funnet på det med gården, firmaene på Kypros, blanding av private midler og "lån" i banken deres? Hvilke firma har lederne privat som de ikke har oppnådd gjennom midler fra medlemmer? Det er ulike måter å operere på i menigheter/sekter og mennesker behandles ulikt alt etter status, hierarki og hvor integrert de er. Du, som virker som et moderne menneske, presser de nok ikke like hardt for penger fordi de antar at du vil reagere på det. De trenger folk som deg, som har oppfatningen om at alt er på stell og bare kos og glede. Dere er ansiktet utad. Anonymkode: 1f64a...68b 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #211 Del Skrevet 13. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har objektive briller regner jeg med at du setter deg inn i begge sider av saken før du uttaler deg, slik bcc-medlemmer gjør. Tro meg, bcc-medlemmer hadde ikke godtatt at ledelsen beriket seg selv på våre midler. Kan ta et eksempel på direkte løgn i videoen, at medlemmer betaler 10-15000 hver måned (eller hele lønna som noen har dratt det til). Dette er helt feil! Hadde bcc krevd meg for de summene der hadde jeg stukket av for lengst. 😅 Anonymkode: a638b...641 Men den påstanden kommer jo fra medlemmer selv? Har selv hatt en kollega som fortalte at han betalte 10.000 kr til menigheten hver eneste mnd. Han nærmet seg pensjonistalder og jobbet 100% stilling i tillegg til å ta på seg ekstravakter. Da vi spurte han hvorfor han jobbet så mye, på et tidspunkt de aller fleste trapper ned, så sa han at det var for å ha råd til å betale det han «ønsket» til menigheten. Nå var ikke han i SV, men det beviser jo at det faktisk foregår. Og ja, jeg leser gjerne dokumentasjon fra begge sider av saken. Men blir litt vanskelig når all dokumentasjon som legges frem kommer fra ledelsen selv. Det er jo ganske opplagt at hvis man driver med ulovligheter eller ting i gråsonen, så skriver man ikke det på menighetens egne nettsider. Anonymkode: 49515...b82 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 13. november 2020 #212 Del Skrevet 13. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var sikkert sånn for noen. Jeg gikk på barneskolen på 80/90-tallet og det eneste jeg kjenner meg igjen i er kleskode, som var altfor strengt. Vi deltok på all undervisning og lekte med alle. Jeg hadde andre bcc-medlemmer i klassen, men mine to beste venner var en katolikk og en ikke-troende. Vi hadde TV og fulgte med på nyheter og var med på seksualundervisning, osv. Men kan godt hende noen hadde det så strengt som du skisserer, men det gjaldt ikke alle og var ikke en vedtatt regel. Uansett er det mye bedre i dag ja. Den generasjonen som er foreldre i menigheten i dag har enten stilt spøsmål ved kleskode osv i oppveksten og nektet å ta med dette videre som voksen (rundt 40 år i dag) eller er de som er 20-30 år og ikke har opplevd at vi gikk i skjørt og har hatt en mye friere barndom enn oss som kom rett før dem. Anonymkode: a638b...641 Jeg er oppvokst i et "misjonsmiljø" (indremisjonen, ytremisjonen, santalmisjonen osv), og jeg opplevde at det hos noen kunne være en "konkurranse" om hvem som var "frommest". For eksempel når jeg var hos tante og onkel fikk ikke jeg lov til å spille kort, søndagene skulle holdes hellig (sitte med hendene i fanget, til nød lese Donald, men ikke leke), dans var synd, og bordbønn ble bedt før hvert måltid. Tante og onkel var ikke så veldig troende egentlig, men fasaden de viste var "holier than thou ". De skulle være andre moralsk overlegne. Det ble en status- og fasadeting hos dem og enkelte andre. Det du beskriver i innlegget ditt, kombinert med egne opplevelser, minner veldig om det samme. At det ikke var noen fastsatte regler, men noen ønsket å vise en "moralsk overlegenhet", noe som igjen gikk ut over barna. Det er faktisk godt å høre at ting har endret seg, for det var mange "Smithebarn" som led under alle restriksjonene på denne tiden (90-tallet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #213 Del Skrevet 13. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men den påstanden kommer jo fra medlemmer selv? Har selv hatt en kollega som fortalte at han betalte 10.000 kr til menigheten hver eneste mnd. Han nærmet seg pensjonistalder og jobbet 100% stilling i tillegg til å ta på seg ekstravakter. Da vi spurte han hvorfor han jobbet så mye, på et tidspunkt de aller fleste trapper ned, så sa han at det var for å ha råd til å betale det han «ønsket» til menigheten. Nå var ikke han i SV, men det beviser jo at det faktisk foregår. Og ja, jeg leser gjerne dokumentasjon fra begge sider av saken. Men blir litt vanskelig når all dokumentasjon som legges frem kommer fra ledelsen selv. Det er jo ganske opplagt at hvis man driver med ulovligheter eller ting i gråsonen, så skriver man ikke det på menighetens egne nettsider. Anonymkode: 49515...b82 Var han ikke medlem, men betalte til bcc likevel? Anonymkode: a638b...641 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #214 Del Skrevet 13. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå var ikke han i SV, men det beviser jo at det faktisk foregår. Jeg forstod ikke helt dette? Han betalte til menigheten, men var ikke medlem? Eller har jeg misforstått? Folk er forskjellige, så kan godt være dette stemmer, samtidig som det ikke stemmer for andre. Ellers, må du gjerne se denne minidokumentaren, der det legges frem bcc’s forklaring. (Hold tunga rett i munn og se hele) Skjønner du er skeptisk siden den er fra BCC’s hjemmeside, men jeg opplever den likevel som informativ og tror den kan være til interesse for alle, da den fremlegger er «nytt» eller hvertfall ukjent problem som få har kunnskap om, og som kan ramme flere enn BCC. https://bcc.no/2020/11/mini-dokumentar-pavirkningsoperasjonen-nrk-tvilte-pa/ Anonymkode: 6e3cd...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #215 Del Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Var han ikke medlem, men betalte til bcc likevel? Anonymkode: a638b...641 Nei, han betalte selvfølgelig til sin menighet som han er medlem i. Poenget var at det foregår, og når bcc-medlemmer da forteller at det er sånn der også så setter jeg ikke det i tvil. Hvorfor skulle de lyve om det? Anonymkode: 49515...b82 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #216 Del Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, han betalte selvfølgelig til sin menighet som han er medlem i. Poenget var at det foregår, og når bcc-medlemmer da forteller at det er sånn der også så setter jeg ikke det i tvil. Hvorfor skulle de lyve om det? Anonymkode: 49515...b82 De lyver helt sikkert ikke om det:) som sagt er folk forskjellige, og bidrar forskjellig. Noen lite, noen mer. Men noe fast bestemt månedssum eller noen ledere som står og truer en til å betale, stemmer ikke. Man gir det man har mulighet til, og ønsker, og dette kan være forskjellig fra måned til måned. Anonymkode: 6e3cd...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #217 Del Skrevet 13. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstod ikke helt dette? Han betalte til menigheten, men var ikke medlem? Eller har jeg misforstått? Folk er forskjellige, så kan godt være dette stemmer, samtidig som det ikke stemmer for andre. Ellers, må du gjerne se denne minidokumentaren, der det legges frem bcc’s forklaring. (Hold tunga rett i munn og se hele) Skjønner du er skeptisk siden den er fra BCC’s hjemmeside, men jeg opplever den likevel som informativ og tror den kan være til interesse for alle, da den fremlegger er «nytt» eller hvertfall ukjent problem som få har kunnskap om, og som kan ramme flere enn BCC. https://bcc.no/2020/11/mini-dokumentar-pavirkningsoperasjonen-nrk-tvilte-pa/ Anonymkode: 6e3cd...fe0 Beklager hvis der ble uklart i forrige innlegg. Han betalte selvfølgelig til sin menighet som han er medlem i. Men det er jo sånn i flere menigheter og når (tidligere) bcc-medlemmer selv forteller at det er sånn der også så ser jeg ikke hvorfor de skulle lyve om det? Skal se om jeg får sett på den i løpet av dagen:) Anonymkode: 49515...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #218 Del Skrevet 13. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du være så skråsikker på at de ikke beriker seg på deres midler? Tenker du at Brennpunkt har funnet på det med gården, firmaene på Kypros, blanding av private midler og "lån" i banken deres? Hvilke firma har lederne privat som de ikke har oppnådd gjennom midler fra medlemmer? Det er ulike måter å operere på i menigheter/sekter og mennesker behandles ulikt alt etter status, hierarki og hvor integrert de er. Du, som virker som et moderne menneske, presser de nok ikke like hardt for penger fordi de antar at du vil reagere på det. De trenger folk som deg, som har oppfatningen om at alt er på stell og bare kos og glede. Dere er ansiktet utad. Anonymkode: 1f64a...68b Nå har de fleste bcc-medlemmer et stort nettverk i bcc, nettopp fordi de har søsken, søskenbarn, barndomsvenner osv i bcc. Så jeg kan uttale meg på vegne av mange når jeg sier at vi ikke betaler 10-15000 i mnd som noen fast sum. Noen måneder har man kanskje camp for ungdommen, som de må betale for. Har man mange ungdommer er det klart det kan bli dyrt om man betaler for de, men de får mulighet til å jobbe inn pengene på dugnad eller ikke melde seg på. Det er helt frivillig! Kanskje noen føler det ikke er frivillig å melde seg på, og det er veldig synd, da har bcc et stort informasjonsansvar i så fall. Men jeg har alltid visst at alt er frivillig. Det arrangeres turer og sosiale sammenkomster som jeg ikke deltar på, fordi det ikke har passet meg eller jeg har synes det har vært for dyrt. Skal man feks til USA med en gruppe fra bcc koster jo det penger. Anonymkode: a638b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #219 Del Skrevet 13. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har de fleste bcc-medlemmer et stort nettverk i bcc, nettopp fordi de har søsken, søskenbarn, barndomsvenner osv i bcc. Så jeg kan uttale meg på vegne av mange når jeg sier at vi ikke betaler 10-15000 i mnd som noen fast sum. Noen måneder har man kanskje camp for ungdommen, som de må betale for. Har man mange ungdommer er det klart det kan bli dyrt om man betaler for de, men de får mulighet til å jobbe inn pengene på dugnad eller ikke melde seg på. Det er helt frivillig! Kanskje noen føler det ikke er frivillig å melde seg på, og det er veldig synd, da har bcc et stort informasjonsansvar i så fall. Men jeg har alltid visst at alt er frivillig. Det arrangeres turer og sosiale sammenkomster som jeg ikke deltar på, fordi det ikke har passet meg eller jeg har synes det har vært for dyrt. Skal man feks til USA med en gruppe fra bcc koster jo det penger. Anonymkode: a638b...641 Bra skrevet. (Klart man må betale hvis man skal være med på store arrangementer, med mat/bo/aktiviteter inkludert. Det gjelder jo overalt.) Føler det samme som deg, og kan også uttale meg på meg og min omgangskrets vegne at vi heller ikke betaler noen slik fast sum. Man gir det man kan og vil - frivillig. Anonymkode: 6e3cd...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #220 Del Skrevet 13. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager hvis der ble uklart i forrige innlegg. Han betalte selvfølgelig til sin menighet som han er medlem i. Men det er jo sånn i flere menigheter og når (tidligere) bcc-medlemmer selv forteller at det er sånn der også så ser jeg ikke hvorfor de skulle lyve om det? Skal se om jeg får sett på den i løpet av dagen:) Anonymkode: 49515...b82 Kult at du tenker å se den! Spennende å høre hva du synes, uansett hva man synes om BCC😄 Anonymkode: 6e3cd...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå