Gå til innhold

Brennpunkt: Smiths venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff da, skjønner du ble satt ut. Vi lærer ikke opp barna til å ikke ha venner utenfor menigheten, tvert imot. Men mange barn får likevel de beste vennene sine innad i menigheten fordi de er mye sammen (fritidsaktiviteter, Brunstad, aktivitetsklubb, osv). Likevel ønsker i alle fall jeg at barna skal være venn med andre barn også.  Mine bestevenner på skolen var ikke i menigheten, selvom jeg hadde andre i menigheten i klassen. Mamma og pappa sa aldri et negativt ord om det. 

Anonymkode: a638b...641

Nei altså, her vi bor så bor det veldig mange Smiths venner. De er allrighte folk altså :) Jeg kjenner dem ikke sånn personlig, men jeg hadde aldri tippet at de var Smiths venner om jeg ikke visste det. De skiller seg ikke ut på noen måte, annet enn at de har fryktelig mange barn (?) .. Tror det ligger på sånn i gjennomsnitt 8 barn per familie. Utover det så har de helt vanlige jobber og klær, hun ene moren jobber på nærbutikken feks .. Absolutt hyggelige folk. Datteren min var bestevenninne i mange år med en Smiths og det var helt uproblematisk :) Hun overnattet aldri og kan faktisk ikke huske at hun feiret bursdag med vennene sine? Men det er jo ikke min sak. 

Men vi har jo ikke noe sånn spesiell tro. Vi er kanskje mer spirituelle enn noe annet, tror på Gud og godhet, syntes at Jesus høres ut som en jovial kar, hører på juleevangeliet og har krybba fremme til jul, sånn helt midt på treet-troende, kan du si .. Så vi var vel blant de fortapte sjelene, ikke vet jeg, men det var noen av de andre Smiths-barna som syntes at hun ene hang for mye med oss vanlig dødelige, dessverre. Det var trist. 

Anonymkode: 7197c...23c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

har fryktelig mange barn (?) .. Tror det ligger på sånn i gjennomsnitt 8 barn per familie

Er dette strategien til sekten for å øke antall medlemmer? :) Oppfordres det sterkt til å få masse barn ?

Anonymkode: 7b6c5...491

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er dette strategien til sekten for å øke antall medlemmer? :) Oppfordres det sterkt til å få masse barn ?

Man skulle tro det 😅 De har spenn på barn på videregående ned til spedbarn de fleste her iallefall. Bare i klassen til eldste da hun gikk på barneskolen så var det 6 Smiths, og når jeg teller etter i hodet så hadde den med flest søsken 10 søsken om jeg husker riktig. Færreste var 8 barn til sammen. De skal ha for at det orker det, da! 🥳 Jeg får grå hår av mine TO (!!) .. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi finnes👋😄 Du møter oss sikkert mye oftere enn du tror, på butkken, som kollega, på foreldremøter, osv. Har ofte opplevd at folk ikke tror på meg når jeg sier jeg er Smiths Venner, for de tror Smiths Venner ser helt annerledes ut.

Dokumentaren viser dessverre ikke sannheten og slenger ut påstander om at ledelsen har beriket seg selv, noe som ikke stemmer. Alle penger som er samlet inn er gått til å bygge Brunstad.

Man trenger ikke gi noe som helst om man ikke ønsker. Alt er frivillig og kan man ikke betale er det som regel helt greit, eller man kan jobbe dugnad istedet. Men det er vel vanlig å betale for seg og jobbe dugnad for fritidsakiviteter man går på, noe vi også gjør. Mine barn går på flere fritidsaktiviter i uka både gjennom menigheten og utenfor. Jeg betaler jo selvsagt for oss uansett.

Vi betaler også for å kunne bruke det fantastiske anlegget på Brunstad. Barna er helt i ekstase når vi skal på Brunstad, bo noen uker i nærheten av familie og venner på alle kanter, nærhet til sjø, utallige lekeplasser, spisesteder, treningsarena, osv osv. Blir jo som å ha andel i en flott ferieleilighet et sted, det koster jo penger, men man får så utrolig mye igjen for det :)

Hvorfor er grunnleggeren deres millionær da?

Det er en sekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De får vel ikke bruke prevensjon, så det sier seg selv at da blir det noen unger. 

Anonymkode: 634ab...80f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå driver Smiths venner utstrakt misjonsarbeid da. Så vi hjelper faktisk veldig mange i mange land. Skulle gjerne hjulpet veldig mange flere!!💔

Nå gjør ikke det faktumet at man driver misjonsarbeid i utlandet det faktum at man terroriserer sine nærmeste greit. I tillegg kommer misjonsarbeidet med endel strings attached hvor hovedagendaen er å få folk til å bli medlem og konvertere. Jeg er kristen selv men har grunnleggende problemer med utrolig mange kirker som driver en utstrakt manipulering av medlemmene og i tillegg ikke lever etter; «hva ville Jesus gjort». Jeg har null problemer med å forstå folk sin aversjon til kristendom/religion da det er altfor mange menigheter og prester/pastorer som lever langt fra ordet selv. 

Anonymkode: 10f64...f0e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke skjønner. Hvorfor driver Israelske agenter å plager dem, Smits venner elsker da vel Israel som alle ytterliggående kristne gjør.

Anonymkode: 0232a...ac2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig gjorde de det, det får da være grenser for hvor naiv man skal være. Eller kanskje ikke, hvis man et hjernevasket sektmedlem.

Anonymkode: 9e616...39c

Enig! Skremmende naivt.

Anonymkode: 49515...b82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke smiths venner, men jeg opplevde dokumentaren som veldig unyansert. Sier absolutt ikke at jeg er enig i det som disse står for, men fra min side ble dette bare dårlig journalistikk.

Anonymkode: 05e02...052

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting. Han gutten i dokumentaren sa at de ikke fikk kjenne på (seksuell) lyst. Men de får en haug av unger. Er ikke det motsigende? Burde de ikke da leve i sølibat?

Anonymkode: 04085...be6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på en ting. Han gutten i dokumentaren sa at de ikke fikk kjenne på (seksuell) lyst. Men de får en haug av unger. Er ikke det motsigende? Burde de ikke da leve i sølibat?

Det var vel før de var gift han mente. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Religion er selvmotsigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja her jeg bor så er «halve skolen» til barna «smithisser», altså Smiths venner. Enormt mange av de her. 

Sandefjord? 

Anonymkode: aa50a...f53

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke smiths venner, men jeg opplevde dokumentaren som veldig unyansert. Sier absolutt ikke at jeg er enig i det som disse står for, men fra min side ble dette bare dårlig journalistikk.

Anonymkode: 05e02...052

De har jo prøvd å nyansere, men når svært få av de eldre vil uttale seg blir det jo litt vanskelig, Hvis det de driver med er så bra så er det rart at Kåre Smith er så redd for å uttale seg utenfor menigheten.. 

Jeg tror ikke alt i menigheten er negativ men det bør være langt mer åpenhet, særlig rundt det økonomiske. 

Anonymkode: af78b...ac2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har jo prøvd å nyansere, men når svært få av de eldre vil uttale seg blir det jo litt vanskelig, Hvis det de driver med er så bra så er det rart at Kåre Smith er så redd for å uttale seg utenfor menigheten.. 

Jeg tror ikke alt i menigheten er negativ men det bør være langt mer åpenhet, særlig rundt det økonomiske. 

Det ER åpenhet rundt det økonomiske!

Grunnen til at Kåre valgte å ikke uttale seg kommer bl.a frem her https://bcc.no/2020/11/mini-dokumentar-pavirkningsoperasjonen-nrk-tvilte-pa/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 12.11.2020 den 9.25, AnonymBruker skrev:

Overgrep som skjer i dag? Håper de det gjelder går direkte til Kåre, Harald eller Trond. Ingen skal oppleve overgrep 🙏🏻😢 

Til politiet, mener du vel?

På 12.11.2020 den 17.04, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen! Før dere leser, så ber jeg dere om å legge vekk «de er hjernevaska» holdningen, bare for en liten stund. Hvis ikke, er det liten vits å skrive dette. Her kommer en liten roman fra meg:

Det er tydelig at det er veldig mange her som har lite fakta, og mye antakelser og påstander. Jeg som medlem, ser at dette ikke er sant. Noe er sikkert funnet på, noe er at dere blander oss med andre trossamfunn, og noe har dere hørt fra folk som har gått ut for noen år siden. (Som kanskje stemte da, men ikke lenger i dag). Jeg, og de fleste andre medlemmene, påstår ikke at alt er perfekt her. Ja, noen har hatt dårlige opplevelser i menigheten. Det er ufattelig trist hvis de har det, og spesielt han i dokumentaren satt jeg og syntes veldig synd på. Man så at han hadde det vanskelig, og at han kanskje ikke har helt forstått alt det vi lærer i menigheten. Det må være tøft å føle det slik, og jeg håper han finner noen han føler seg trygg på som han kan snakke med og stille spørsmål til. Det er viktig at man hjelper/snakker med og ikke minst anerkjenner at folk kan ha slike opplevelser. Respektere valget de tar, uansett. Jeg ønsker han bare godt. Så er det meg, som sitter med helt annen oppfatning. Vi er like gamle (om det er av betydning):

Jeg tror det kan handle om hvordan man ser på menigheten. Jeg og min omgangskrets har alltid sett på det som noe som først og fremst er frivillig. Mine sparekontoer må ikke tømmes på grunn av noe "press om å bidra" Jeg bidrar med det jeg kan, og kan jeg ikke, bidrar jeg ikke. Hvis man ikke har det samme synet på frivillighet, men føler man må bidra fordi "alle andre gjør det" kan jeg på en måte forstå at man kjenner et press, uten at det er noen ledere/forstandere som står og presser en. Men at en føler det likevel. Det er ikke meningen, og BCC ønsker at alle individer skal føle seg frie til å gjøre slik de ønsker, og kjenne at alt de gjør, gjør de av fri vilje og med glede. Sånn føler heldigvis de aller, aller fleste det. Samme måte som at jeg som 9-åring aldri kjente det fnugg av press for å måtte fylle opp disse sparebøssene. Ingen kom heller og "spurte etter" min sparebøsse. Nøkkelordet er frivillighet. Har man det synet tror jeg ikke det er noe problem med verken penger eller bibelskole eller hva det måtte være. 

Jeg håper folk kan vise, (siden dere heldigvis ikke «hjernevasket»), at dere har egen evne til å tenke selv, at dere klarer å reflektere og tenke kritisk. Åpne opp muligheten for at det dere ser kan være tatt ut av kontekst, for det blir ikke noen storsak for NRK, om de skal fortelle om lykkelige medlemmer (som jo er majoriteten). Mange av oss kontaktet Brennpunkt med sine innspill. Dette var de ikke interessert i. BCC har også dokumentasjon på at påstandene til NRKs Brennpunkt er feil. Det er litt skummelt at voksne mennesker sitter og sluker denne dokumentaren, uten å tenke seg om. Tror vi virkelig på alt media sier, uten noen form for kritisk tenking?

BCC er ikke så lukket lenger som mange av dere tror. Bare prøv selv å se. Man kan få mye informasjon på nettsiden deres, eller man kan ta kontakt med spørsmål, eller så kan man snakke med medlemmene selv. De fleste deler gjerne sine erfaringer, bare de blir møtt med respekt, og ikke en anklagende tone fra første øyeblikk. Menigheten er et trygt og godt sted å være, med fantastisk aktivitetstilbud for barn ungdom. Jeg er forberedt på masse kommentarer nå på at jeg er hjernevasket. Det kan jeg ikke gjøre noe med, men jeg synes det er et for dårlig og «enkelt» motargument for å avfeie meg og alle de i BCC som sier de har det godt. Og som sagt kan det skje enkelttilfeller med ting som overhodet ikke er bra. Det nekter jeg ikke for. Men at NRK droppet oss 90% som er lykkelige medlemmer, er for meg veldig rart. Det viser at NRK ikke er interessert i å vise hele sannheten, men heller vil ha skandale og store overskrifter. Det har de fått.

Ønsker alle her en god torsdag, og om dere ikke endrer mening, håper jeg dere fikk noen nye interessante innspill, i det minste:)

Anonymkode: 6e3cd...fe0

Du kan på ingen måte snakke for alle medlemmene. Du har din mening og din opplevelse, men det er ikke fasiten for alle.

Anonymkode: 1f64a...68b

Endret av Kragebein
Ryddet for sitering og svar til slettet innlegg.
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ab: 1f64a...68b

Ja, selvsagt skal overgrep meldes politiet. Nå husker jeg ikke kommentarene jeg skrev et svar til, men regner med det var snakk om hvor der skal meldes internt i BCC. Det må jo selvsagt meldes begge steder. 

Beklafer, får ikke av kursiv🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at Kåre valgte å ikke uttale seg kommer bl.a frem her https://bcc.no/2020/11/mini-dokumentar-pavirkningsoperasjonen-nrk-tvilte-pa/

Vel, jeg er ikke enig med deg i at det er åpenhet, iallefall ikke nok. Og når man sitter i et avhør og forklarer at man ikke kan huske å ha tatt noe lån så ringer varselbjellene hos meg. De aller fleste vet utmerket godt om de har tatt opp et lån en plass eller ikke, med mindre man styrer noe voldsomt med penger og at det blir dagligdags.. Noe lukter svidd. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Åpenhet betyr at man gjør transaksjonene sine i godt regulerte land som sørger for at de blir kontrollerbare gjennom offentlige registre. Det er ikke å opprette lag på lag med stråselskaper i skatteparadiser og komme med uverifiserbare påstander om hva man har gjort på hjemmesiden sin.

Anonymkode: 9e616...39c

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...