Gå til innhold

Brennpunkt: Smiths venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Fryktelig mye fokus på penger og organisasjonen bak, og lite på menighetslivet, troen og hva som skiller Smiths venner fra andre trosamfunn. Skuffende. Jeg ville gjerne lært litt mer om hva de står for, for det har jeg ikke klart å få tak på.

Om du får ta i den vil jeg anbefale deg å lese en hyrde og en profet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Om du får ta i den vil jeg anbefale deg å lese en hyrde og en profet

Enig. Den gir et innblikk i hvor forskrudd denne sekten er: Om leveregler/samliv, bl.a:

-Det passer seg heller ikke for de hellige å gå i bryllup til skilte som vil gifte seg igjen.

-Hvis det er slike anledninger innen ens nærmeste familie [skilte som vil gifte seg igjen], kan man for eksempel gi en gave til den som er av ens egen slekt, men ikke til begge, slik at man ved det velsigner den synd de lever i.

-Menighetsarbeidere som forlover seg utenfor menigheten har jo forlatt sin første kjærlighet

- Arbeidere som tar slike valg [forlover seg utenfor menigheten] sviker jo de yngre de har arbeidet med. Ekstra ille er det hvis de i tillegg forherliger det de har gjort.

Eller om andre kristne samfunn:

«Den Norske Kirkes ledere har så liten åndelig kraft at de har veket langt bort fra den oppgave de skulle forvalte.»

«Kirkens trosbekjennelse er i virkeligheten en vantrosbekjennelse.»

«Det er de religiøse som hater oss.»

«Falsk nåde har i våre dager overtatt nærmest hele kristenheten.»

«Det viser at hele kristenhetens forståelse er korrupt og gjennomsyret av skjøgedom.»

«Risper du i de kristne kulturlagene, er det ikke lenge før du er inne på rått kjøtt, og da vil du se at det kun er kalkede graver.»

Morsom bok. De bruker den fortsatt aktivt innad i sekten.

Anonymkode: 64e51...580

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Den gir et innblikk i hvor forskrudd denne sekten er: Om leveregler/samliv, bl.a:

-Det passer seg heller ikke for de hellige å gå i bryllup til skilte som vil gifte seg igjen.

-Hvis det er slike anledninger innen ens nærmeste familie [skilte som vil gifte seg igjen], kan man for eksempel gi en gave til den som er av ens egen slekt, men ikke til begge, slik at man ved det velsigner den synd de lever i.

-Menighetsarbeidere som forlover seg utenfor menigheten har jo forlatt sin første kjærlighet

- Arbeidere som tar slike valg [forlover seg utenfor menigheten] sviker jo de yngre de har arbeidet med. Ekstra ille er det hvis de i tillegg forherliger det de har gjort.

«Den Norske Kirkes ledere har så liten åndelig kraft at de har veket langt bort fra den oppgave de skulle forvalte.»

«Det viser at hele kristenhetens forståelse er korrupt og gjennomsyret av skjøgedom.»

«Risper du i de kristne kulturlagene, er det ikke lenge før du er inne på rått kjøtt, og da vil du se at det kun er kalkede graver.»

😱

Anonymkode: 3a0ad...5f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/dokumentar/mener-smiths-venner-binder-medlemmene-med-frykt_-familie-og-finans-1.15232387

Og ja, de har også med kommentar fra et medlem som mener noe annet. De skriver også at de har mottatt mailer fra flere fornøyde medlemmer. For dere her som har savnet den vinklingen.

Anonymkode: 49515...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi fint kan avgjøre selv om det er verdt å bruke tid og penger i menigheten eller ikke. I oppveksten var jeg i tvil og spurte foreldrene mine mye om ting jeg reagerte på (feks at jenter måtte gå i skjørt). Husker jeg sa til pappa at hvis det ikke ble en forandring kom jeg til å forlate menigheten. Pappa var mild og god, ikke streng, så han bare smilte og var enig.😄

Det har skjedd en vanvittig forandring, ikke bare på ytre ting. Så at jeg blir er mitt eget gjennomtenkte valg. Jeg kan forlate menigheten i morgen om jeg vil. Jeg har foreldre, søsken og venner som er glad i meg uansett. 

Anonymkode: a638b...641

Hei!

Jeg dømmer ikke, men spør fordi jeg er oppriktig interessert🙂

1- Hva slags syn har «dere» på andre retninger innen kristendom, for eksempel den katolske som jeg tilhører ?

2- Er Smiths Venner med på tverreligiøst samarbeid slik som «oss» katolske og den protestantiske kirken for eksempel, eller holder dere unna brobygging slik som Jehovas Vitner?

3- I min menighet har vi medlemmer (og offentligheten) full tilgang til innsyn når det gjelder økonomi og alt som gjelder menigheten generelt. Alle, kvinner og menn eller den ateistiske tilfeldig forbipasserende kan delta på møter som omhandler disse tingene. Er det slik hos dere?

På forhånd takk.

Anonymkode: d458d...997

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg dømmer ikke, men spør fordi jeg er oppriktig interessert🙂

1- Hva slags syn har «dere» på andre retninger innen kristendom, for eksempel den katolske som jeg tilhører ?

2- Er Smiths Venner med på tverreligiøst samarbeid slik som «oss» katolske og den protestantiske kirken for eksempel, eller holder dere unna brobygging slik som Jehovas Vitner?

3- I min menighet har vi medlemmer (og offentligheten) full tilgang til innsyn når det gjelder økonomi og alt som gjelder menigheten generelt. Alle, kvinner og menn eller den ateistiske tilfeldig forbipasserende kan delta på møter som omhandler disse tingene. Er det slik hos dere?

På forhånd takk.

Anonymkode: d458d...997

Hei :) Jeg er ingen ekspert, men kan svare så godt jeg kan. Årsrapporten ligger ute på bcc sine sider og kan lastes ned av alle. Hvem som helst kan også delta på våre møter, enten det er informasjonsmøter eller kristne møter. Skal man delta på noe som koster penger, feks ungdomscamp, må man ha kjøpt billett først og man slipper derfor ikke inn uten billett. Men møtene i lokalmenigheten er åpen for alle. 

Vi samarbeider med frivillighet Norge og har søkt medlemskap i Norges kristne råd. 

Ang hvordan vi ser på andre, så har det aldri vært sånn at vi har lært hva andre menigheter står for og at vi er noe «bedre». Det jeg kan om katolikker og andre trossamfunn er det jeg har lært på skolen osv. I oppveksten (80-90-tallet) var det nok litt sånn at vi fikk høre om «oss» og om «dem», eller «verden», og at vi skulle skille oss fra «denne verden» Så for mange ble «verden», altså andre, ikke bare andre trossamfunn, en litt skummel sak. 

For meg personlig var det ikke så stor greie og min bestevenn på barne-/ungdomsskolen var faktisk katolikk. Jeg var også sammen med henne utenfom skolen, så jeg hadde ikke noen føringer hjemmefra at jeg ikke fikk være med folk utenfra (men har skjønt at andre bcc-medlemmer fikk andre føringer fra sine foreldre). Jeg hadde også pinsevenner i klassen som jeg hadde et godt forhold til (hadde for øvrig også ikke-troende venner).

I dag er det nok et større fokus på å ha et godt forhold/syn på andre trossamfunn enn det var i min oppvekst, men fokuset fra talerstolen er kristendom, et personlig forhold til Jesus, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) Jeg er ingen ekspert, men kan svare så godt jeg kan. Årsrapporten ligger ute på bcc sine sider og kan lastes ned av alle. Hvem som helst kan også delta på våre møter, enten det er informasjonsmøter eller kristne møter. Skal man delta på noe som koster penger, feks ungdomscamp, må man ha kjøpt billett først og man slipper derfor ikke inn uten billett. Men møtene i lokalmenigheten er åpen for alle. 

Vi samarbeider med frivillighet Norge og har søkt medlemskap i Norges kristne råd. 

Ang hvordan vi ser på andre, så har det aldri vært sånn at vi har lært hva andre menigheter står for og at vi er noe «bedre». Det jeg kan om katolikker og andre trossamfunn er det jeg har lært på skolen osv. I oppveksten (80-90-tallet) var det nok litt sånn at vi fikk høre om «oss» og om «dem», eller «verden», og at vi skulle skille oss fra «denne verden» Så for mange ble «verden», altså andre, ikke bare andre trossamfunn, en litt skummel sak. 

For meg personlig var det ikke så stor greie og min bestevenn på barne-/ungdomsskolen var faktisk katolikk. Jeg var også sammen med henne utenfom skolen, så jeg hadde ikke noen føringer hjemmefra at jeg ikke fikk være med folk utenfra (men har skjønt at andre bcc-medlemmer fikk andre føringer fra sine foreldre). Jeg hadde også pinsevenner i klassen som jeg hadde et godt forhold til (hadde for øvrig også ikke-troende venner).

I dag er det nok et større fokus på å ha et godt forhold/syn på andre trossamfunn enn det var i min oppvekst, men fokuset fra talerstolen er kristendom, et personlig forhold til Jesus, osv. 

Hei, tror dere på helvete og hva må man evnt. legge ned av egeninnsats for å holde seg unna helvete?

Anonymkode: 60744...dad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei, tror dere på helvete og hva må man evnt. legge ned av egeninnsats for å holde seg unna helvete?

Anonymkode: 60744...dad

Ja. Dette tales det lite om, og ordet «helvete» brukes svært sjeldent. Men ja, vi tror at man kommer til himmelen om man ber om tilgivelse for sine synder og tar imot Jesus som sin frelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Såkalte kristelige ledere er skremmende. To eksempler er Kåre Smith og han millionæren i Visjon Norge (husker ikke navnet hans)

Anonymkode: 1b9ba...d78

Jan Hanvold? Har god kjennskap til han, har venner av familie som tidligere gikk der men meldte seg ut for en del år tilbake. Mye rart som foregår der🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smiths venner har ikke sex før ekteskap.

Nytelse før den tid, med selvstimulering er sett på som djevelskap.

De tjener seg rike på å kjøpe eiendommer i Sandefjord, skille ut tomter for så å bygge nytt hus og selge det. Byggmestere mange av de.

De ser ned på «vanlige» mennesker og har en skremmende «uskyldig» holdning. De ser på seg selv som bedre enn vanlige folk.

Mange har mange unger som er griske og lite oppdratt. Ikke vant til å få «kosemat». Ser de kaster seg over pizza f.eks. i bursdager. Virker som mange har for mange barn til å holde kontroll.

Anonymkode: 62692...a42

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hei alle sammen! Før dere leser, så ber jeg dere om å legge vekk «de er hjernevaska» holdningen, bare for en liten stund. Hvis ikke, er det liten vits å skrive dette. Her kommer en liten roman fra meg:

Det er tydelig at det er veldig mange her som har lite fakta, og mye antakelser og påstander. Jeg som medlem, ser at dette ikke er sant. Noe er sikkert funnet på, noe er at dere blander oss med andre trossamfunn, og noe har dere hørt fra folk som har gått ut for noen år siden. (Som kanskje stemte da, men ikke lenger i dag). Jeg, og de fleste andre medlemmene, påstår ikke at alt er perfekt her. Ja, noen har hatt dårlige opplevelser i menigheten. Det er ufattelig trist hvis de har det, og spesielt han i dokumentaren satt jeg og syntes veldig synd på. Man så at han hadde det vanskelig, og at han kanskje ikke har helt forstått alt det vi lærer i menigheten. Det må være tøft å føle det slik, og jeg håper han finner noen han føler seg trygg på som han kan snakke med og stille spørsmål til. Det er viktig at man hjelper/snakker med og ikke minst anerkjenner at folk kan ha slike opplevelser. Respektere valget de tar, uansett. Jeg ønsker han bare godt. Så er det meg, som sitter med helt annen oppfatning. Vi er like gamle (om det er av betydning):

Jeg tror det kan handle om hvordan man ser på menigheten. Jeg og min omgangskrets har alltid sett på det som noe som først og fremst er frivillig. Mine sparekontoer må ikke tømmes på grunn av noe "press om å bidra" Jeg bidrar med det jeg kan, og kan jeg ikke, bidrar jeg ikke. Hvis man ikke har det samme synet på frivillighet, men føler man må bidra fordi "alle andre gjør det" kan jeg på en måte forstå at man kjenner et press, uten at det er noen ledere/forstandere som står og presser en. Men at en føler det likevel. Det er ikke meningen, og BCC ønsker at alle individer skal føle seg frie til å gjøre slik de ønsker, og kjenne at alt de gjør, gjør de av fri vilje og med glede. Sånn føler heldigvis de aller, aller fleste det. Samme måte som at jeg som 9-åring aldri kjente det fnugg av press for å måtte fylle opp disse sparebøssene. Ingen kom heller og "spurte etter" min sparebøsse. Nøkkelordet er frivillighet. Har man det synet tror jeg ikke det er noe problem med verken penger eller bibelskole eller hva det måtte være. 

Jeg håper folk kan vise, (siden dere heldigvis ikke «hjernevasket»), at dere har egen evne til å tenke selv, at dere klarer å reflektere og tenke kritisk. Åpne opp muligheten for at det dere ser kan være tatt ut av kontekst, for det blir ikke noen storsak for NRK, om de skal fortelle om lykkelige medlemmer (som jo er majoriteten). Mange av oss kontaktet Brennpunkt med sine innspill. Dette var de ikke interessert i. BCC har også dokumentasjon på at påstandene til NRKs Brennpunkt er feil. Det er litt skummelt at voksne mennesker sitter og sluker denne dokumentaren, uten å tenke seg om. Tror vi virkelig på alt media sier, uten noen form for kritisk tenking?

BCC er ikke så lukket lenger som mange av dere tror. Bare prøv selv å se. Man kan få mye informasjon på nettsiden deres, eller man kan ta kontakt med spørsmål, eller så kan man snakke med medlemmene selv. De fleste deler gjerne sine erfaringer, bare de blir møtt med respekt, og ikke en anklagende tone fra første øyeblikk. Menigheten er et trygt og godt sted å være, med fantastisk aktivitetstilbud for barn ungdom. Jeg er forberedt på masse kommentarer nå på at jeg er hjernevasket. Det kan jeg ikke gjøre noe med, men jeg synes det er et for dårlig og «enkelt» motargument for å avfeie meg og alle de i BCC som sier de har det godt. Og som sagt kan det skje enkelttilfeller med ting som overhodet ikke er bra. Det nekter jeg ikke for. Men at NRK droppet oss 90% som er lykkelige medlemmer, er for meg veldig rart. Det viser at NRK ikke er interessert i å vise hele sannheten, men heller vil ha skandale og store overskrifter. Det har de fått.

Ønsker alle her en god torsdag, og om dere ikke endrer mening, håper jeg dere fikk noen nye interessante innspill, i det minste:)

Anonymkode: 6e3cd...fe0

Kjære deg ❤️ Unner deg alt godt, og at du får hjelp med disse utfordringene dine veldig snart ❤️ 

Anonymkode: 7b6c5...491

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange har mange unger som er griske og lite oppdratt. Ikke vant til å få «kosemat». Ser de kaster seg over pizza f.eks. i bursdager. Virker som mange har for mange barn til å holde kontroll.

Anonymkode: 62692...a42

Nå har jeg lest det også. 😅En annen skrev at barna i Smiths venner hadde det så godt at de ikke ville være sammen med andre barn...

Nei, barna våre får nok helt lik mat og kosemat som alle andres barn. Kanskje til og med hakket mer, all den tid det er mye sosialt og gøy m/matservering for barna i menigheten. Det er stort fokus på at vi skal ha det trivelig og godt og at barna skal ha en trygg og god oppvekst. De får like ofte kosemat som alle andre. Noen spiser sunnere enn andre. Akkurat som i andre familier.

Oppdragelsen er nok også like ulik som hos alle andre. Noen barn i bcc er rampete og noen veldig snille. Akkurat som alle andre barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdragelsen er nok også like ulik som hos alle andre.

Jeg skal gi deg poeng for den. Ja, det var helt vanlig å denge og slå barn i Smiths Venner helt opp til langt ut på 90-tallet

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gi deg poeng for den. Ja, det var helt vanlig å denge og slå barn i Smiths Venner helt opp til langt ut på 90-tallet

Tror det var vanlig utenom Smiths venner også. Folk generlt hadde et annet syn på å slå barn da vi var små. Selv fikk jeg aldri ris, men min mann som også er oppvokst i BCC fikk ofte ris (men han ble ikke denget og slått). Men det samme fikk hans klassekamerater som ikke var i BCC. Uansett ufattelig tragisk! 😡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så dokumentaren i dag, og ble overrasket over hvor mye som minner om Netlix- serien Greenleaf. Pastoren hadde mansion og privatfly. e pastoren på Greenleaf truet ikke medlemmene til å tro, eller donere penger. Faktisk virket Greenleaf- kirken mildere og mer menneskelig. 

Anonymkode: acbb2...986

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det var vanlig utenom Smiths venner også.

Nei, det var det ikke. Allerede på 70 tallet var det svært uvanlig å slå barn i Norge, men i Smiths Venner var det regelen, ikke unntaket, og det ble oppfordret til det fra talerstoler.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var det ikke. Allerede på 70 tallet var det svært uvanlig å slå barn i Norge, men i Smiths Venner var det regelen, ikke unntaket, og det ble oppfordret til det fra talerstoler.

Det kjenner jeg ikke til. Mine foreldre slo aldri meg og jeg har aldri hørt det fra talerstolen. Men min mann fikk som sagt ris, noe foreldene angrer på og har bedt om tilgivelse for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kjenner jeg ikke til. Mine foreldre slo aldri meg og jeg har aldri hørt det fra talerstolen. Men min mann fikk som sagt ris, noe foreldene

angrer på og har bedt om tilgivelse for..

Hei ab...641, du svarer på mye, og det skal du ha takk for, uansett hvor uenig med deg jeg er. Men hvorfor kommenterer du ikke innlegget over her? 

Anonymkode: e4375...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kjenner jeg ikke til. Mine foreldre slo aldri meg og jeg har aldri hørt det fra talerstolen. Men min mann fikk som sagt ris, noe foreldene angrer på og har bedt om tilgivelse for..

Min bestefar fikk refs fra talerstolen fordi han ikke slo sine barn. Dette var på 80 tallet

Anonymkode: bc63c...497

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.scribd.com/document/382189921/Forkynnelse-Av-Tukt-Og-Ris-i-Smiths-Venner-Fra-1910-Til-1980-Tallet?fbclid=IwAR26q-L7pTxrl7zl_lQDNKVNlEYk6W3x1eophQCA12NtWe896R7ThcYFbXk

Ligger veldig mye dokumentasjon om dette på nettet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...