Gå til innhold

Brennpunkt: Smiths venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Østlandet.

Anonymkode: a638b...641

Takk. Rart opplevelsene våre er så ulike.

Anonymkode: bc63c...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjenganger i kommentarfeltet, den der også! Så rart at f.eks pinsebevegelsen slipper unna, forresten! Eller OKS eller adventistene.  Nei, dere og visjon Norge får gjennomgå, det er nok av en grunn! Gleder meg forøvrig til å se programmene om Jehovas og Guds menighet. Samme ulla 

Anonymkode: 3a0ad...5f3

Når det er sagt, så har jeg ikke noe imot deg personlig, jeg tror på at du syns du hr det fint. Opplevelser jeg har hatt tidligere ved å være medlem i sekt gjør nok at jeg virker kjipere enn det jeg er. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri hørt om låneavtaler eller at man kan få lån til å bygge hus. Vi har et helt vanlig, kjedelig hus, hvorfor har ingen fortalt meg om dette ...! Neida, det er nok mange med gode inntekter i menigheten. Og det er mange med vanlige inntekter og noen med dårlig råd. Akkurat som resten av befolkningen. Pengene kommer fra vanlige jobber, men de med god inntekt driver som ofte eget firma. Både jeg og min ektefelle er bare helt vanlige ansatte.

De låneavtalene er jo veldig kjent. Rart du ikke har fått med deg det. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Overgrep ble nok mer feiet under teppet både i menigheten og verden for øvrig på 80-tallet ja. Noe som er veldig trist. Jeg tror man ikke ante hvordan man skulle håndtere det. Håper ofrene har fått oppresning og beklagelse nå.

Det har de nok ikke. Noen har kanskje, men jeg kjenner flere som ikke har. Mange har nok heller ikke turt å stå frem. Jeg kjenner til ti-talls mennesker dette gjelder, bl.a nær familie. (Blir fort så mange når en søskenflokk er på 10+)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De låneavtalene er jo veldig kjent. Rart du ikke har fått med deg det. 

Kan godt hende det er noe sånt i andre byer, som jeg ikke kjenner til. Sikkert fint for de det gjelder :) Her vi bor er det ingen byggefelt med Smiths venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har de nok ikke. Noen har kanskje, men jeg kjenner flere som ikke har. Mange har nok heller ikke turt å stå frem. Jeg kjenner til ti-talls mennesker dette gjelder, bl.a nær familie. (Blir fort så mange når en søskenflokk er på 10+)

Så trist å høre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det er sagt, så har jeg ikke noe imot deg personlig, jeg tror på at du syns du hr det fint. Opplevelser jeg har hatt tidligere ved å være medlem i sekt gjør nok at jeg virker kjipere enn det jeg er. 

Jeg forstår det. Hadde det ikke så greit i Smiths venner selv som barn, så jeg forstår at ikke alle hadde gode opplevelser og at mange hadde det verre enn meg. Jeg hatet feks det skjørtet og det var ikke bare å ta på seg bukse, det var en prosess. Har det bra nå som voksen da :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det. Hadde det ikke så greit i Smiths venner selv som barn, så jeg forstår at ikke alle hadde gode opplevelser og at mange hadde det verre enn meg. Jeg hatet feks det skjørtet og det var ikke bare å ta på seg bukse, det var en prosess. Har det bra nå som voksen da :)

😊❣️ det er bra 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Overgrep ble nok mer feiet under teppet både i menigheten og verden for øvrig på 80-tallet ja. Noe som er veldig trist. Jeg tror man ikke ante hvordan man skulle håndtere det. Håper ofrene har fått oppresning og beklagelse nå.

Det feies fortsatt under teppet hos vennene. Desverre. Mange hadde nok hatt mer respekt for ledelsen om de hadde tatt tak i dette.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det feies fortsatt under teppet hos vennene. Desverre. Mange hadde nok hatt mer respekt for ledelsen om de hadde tatt tak i dette.

Overgrep som skjer i dag? Håper de det gjelder går direkte til Kåre, Harald eller Trond. Ingen skal oppleve overgrep 🙏🏻😢 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker telefonen til ungen min innimellom, yes I do. Uansett - her vi bor er det endel Smiths venner, og i en melding der, så hadde en venninne av datteren min (som er Smiths) screenshottet meldinger fra en annen jevnaldrende jente (også Smiths) hvor det sto typ sånn «du er bare sammen med folk utenfor meningheten, det ser ikke bra ut! Har du glemte hvem du er? Du kan ikke være sammen med vanlige folk så mye som det du er». Da ble jeg litt satt ut 😅

Anonymkode: 7197c...23c

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sjekker telefonen til ungen min innimellom, yes I do. Uansett - her vi bor er det endel Smiths venner, og i en melding der, så hadde en venninne av datteren min (som er Smiths) screenshottet meldinger fra en annen jevnaldrende jente (også Smiths) hvor det sto typ sånn «du er bare sammen med folk utenfor meningheten, det ser ikke bra ut! Har du glemte hvem du er? Du kan ikke være sammen med vanlige folk så mye som det du er». Da ble jeg litt satt ut 😅

Skulle vel egentlig stått «du kan ikke være sammen med rotter så mye som det du er» 👌🏻🤪

men ja. Det er helt lik erfaring som jeg har med de smithsene jeg har gått på skole med. 

Anonymkode: 62f76...a52

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Overgrep som skjer i dag? Håper de det gjelder går direkte til Kåre, Harald eller Trond. Ingen skal oppleve overgrep 🙏🏻😢 

Overgrep som har skjedd. Overgripere fra tidligere som fortsatt har tillit og dermed mulighet for å fortsatt begå. De tidligere ofrene føler seg fortsatt sviktet. Bl.a av Kåre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må dere være forsiktige med å kalle dem SV da, så folk ikke får assosiasjoner til det politiske partiet SV, det tror jeg er litt uheldig. 😛

Anonymkode: e2416...45a

Jeg har dårlige assosiasjoner til det politiske partiet SV uansett så for min del endrer det ingenting. 

Anonymkode: e282f...fde

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff da, skjønner du ble satt ut. Vi lærer ikke opp barna til å ikke ha venner utenfor menigheten, tvert imot. Men mange barn får likevel de beste vennene sine innad i menigheten fordi de er mye sammen (fritidsaktiviteter, Brunstad, aktivitetsklubb, osv). Likevel ønsker i alle fall jeg at barna skal være venn med andre barn også.  Mine bestevenner på skolen var ikke i menigheten, selvom jeg hadde andre i menigheten i klassen. Mamma og pappa sa aldri et negativt ord om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk helt vondt av den unge gutten i dokumentaren. For en nydelig gutt. Tenk å være ung og leve under tvang og skam, og redsel for konsekvensene av at han nå har snakket med media. Håper virkelig han har flyttet nært broren sin i dag, bra å vite at han hadde han på utsiden i alle fall.

Nei, en sekt er ikke noe sted for et menneske som tør å stole på egen dømmekraft og som ikke følger saueflokken helt ukritisk.

Lederen (i de få klippene vi fikk se) hadde ikke akkurat karisma, for å si det forsiktig..

Anonymkode: bb70e...2b1

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk helt vondt av den unge gutten i dokumentaren. For en nydelig gutt. Tenk å være ung og leve under tvang og skam, og redsel for konsekvensene av at han nå har snakket med media. Håper virkelig han har flyttet nært broren sin i dag, bra å vite at han hadde han på utsiden i alle fall.

Nei, en sekt er ikke noe sted for et menneske som tør å stole på egen dømmekraft og som ikke følger saueflokken helt ukritisk.

Lederen (i de få klippene vi fikk se) hadde ikke akkurat karisma, for å si det forsiktig..

Det har ikke fått noen negative konsekvenser for han at han stilte opp i media. ❤️🙏🏻

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke fått noen negative konsekvenser for han at han stilte opp i media. ❤️🙏🏻

Det håper jeg virkelig! Men nå er det jo ikke han som svarer på det selv..

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det håper jeg virkelig! Men nå er det jo ikke han som svarer på det selv..

Jo, han har sagt det selv ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, han har sagt det selv ☺️ 

Kilde?

Anonymkode: e4375...6f2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...