Gå til innhold

Brennpunkt: Smiths venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere sjekkket kommentarene under FB-posten til Brennpunkt om dokumentaren?? 95% fra Smiths venner, og 80% av de igjen er skrevet med påfallende lik ordlyd🤣 «er dette MIN menighet??? Kjenner meg ikke igjen, altsååå! Blabla, ett eller annet om hvor fantastisk det er å være med, vi må få forsvare oss osv» Og selvfølgelig, det henvises til «fakta» (egen hjemmeside). Gjesp. Måten de skriver og hyller på er så typisk hjernevaska. Vært med i kristen sekt før (ikke Smiths), og kjenner lusa på gangen. 

Anonymkode: 3a0ad...5f3

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått i klasse med en person fra SV. Vi fikk beskjed om at vedkommende ikke kunne gå med oss på fritiden ettersom vi ikke var venner på ordentlig. (Traff visst kun folk i egen sekt). 

De har blitt voksne nå, og halve slekta deres har kjøpt seg svære funkisboliger tett i tett i et nytt boligfelt i Lillesand. Stusser litt på det ettersom ingen av dem jobber? Er for øvrig «ingen» som vil bo i det byggefeltet ettersom det er kjent som SV-feltet. Hvem vil vel at ungene skal vokse opp med barn de ikke kommer til å få beholde som venner når de blir eldre? 

De er snille folk altså, men det er klart pengene kommer fra et sted. Og det er ikke fra vanlige jobber iallfall. :P 

Anonymkode: 62f76...a52

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har kjøpt en stor gård i bygda vår og i nabobygda eier de et stort bygg der store deler leies ut til næringsdrift og resten brukes av dem selv. Jeg kjenner godt til dem. Det er ingen tvil om at mange av medlemmene sitter godt i det. Når de har møter og dugnader ruller den ene luksusbilen etter den andre inn på parkeringen. Det er flere Tesla og dyre tyske biler enn det er biler i middels prisklasse. Selv de unge kvinnene som jobber i Brunstads barnehager kjører påfallende ofte Tesla. Mange bor i store dyre eneboliger. De har åpenbart gunstige låneordninger for (en del) medlemmer, og når de går i lånefella må det være vanskelig å bryte ut. Barna går på skolen sammen med andre barn men har lite med dem å gjøre. De trener for eksempel ikke fotball sammen med skolekameratene men har egne lag og egen bane på Brunstads eiendom. Der spares det ikke på noe og de har utstyr og treningsfasiliteter av bedre kvalitet enn vanlige lag. De har også hester og velutstyrte lekeplasser. Smart å skjemme bort barna og venne dem til hakket bedre kvalitet på alt enn hva ikke-medlemmer må ta til takke med. Da vil det utenfor oppleves som en nedtur og friste mindre.

Anonymkode: 62c41...045

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere sjekkket kommentarene under FB-posten til Brennpunkt om dokumentaren?? 95% fra Smiths venner, og 80% av de igjen er skrevet med påfallende lik ordlyd🤣 «er dette MIN menighet??? Kjenner meg ikke igjen, altsååå! Blabla, ett eller annet om hvor fantastisk det er å være med, vi må få forsvare oss osv» Og selvfølgelig, det henvises til «fakta» (egen hjemmeside). Gjesp. Måten de skriver og hyller på er så typisk hjernevaska. Vært med i kristen sekt før (ikke Smiths), og kjenner lusa på gangen. 

Hvis vi ikke uttaler oss får vi høre at vi er under sosial kontroll. Hvis vi uttaler oss får vi høre at vi er hjernevaska.

Denne dokumentaren har vakt stort engasjement fordi vi ikke kjenner oss igjen i måten vi blir fremstilt. Det er ikke så lenge siden TV2 hadde en reportasje om oss som var like ille, da ble flere barn og ungdom i menigheten møtt på skolen med svært kritiske spørsmål, latterliggjøring og beskyldnigner om at de var hjernevasket. Dette var veldig vanskelig for dem, derfor tror jeg ekstra mange engasjerer seg nå fordi barna deres blir mobbet etter slike reportasjer.

Anonymkode: a638b...641

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Flere av mine søsken forlot menigheten (alle har kommet tilbake nå, det er noen år siden). Ingen av de mistet familie eller venner i den tiden de var «utenfor». Noen av de fant også kjæreste utenfor som ble tatt varmt imot av familien min og av menigheten. 

Hvorfor mener du da at jeg ville mistet familie og venner om jeg forlot menigheten i morgen? 

Jeg mener det fordi jeg har sett det. Jeg har familie som ikke tør hilse på oss utbrytere.

Anonymkode: bc63c...497

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere være forsiktige med å kalle dem SV da, så folk ikke får assosiasjoner til det politiske partiet SV, det tror jeg er litt uheldig. 😛

Anonymkode: e2416...45a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis vi ikke uttaler oss får vi høre at vi er under sosial kontroll. Hvis vi uttaler oss får vi høre at vi er hjernevaska.

Denne dokumentaren har vakt stort engasjement fordi vi ikke kjenner oss igjen i måten vi blir fremstilt. Det er ikke så lenge siden TV2 hadde en reportasje om oss som var like ille, da ble flere barn og ungdom i menigheten møtt på skolen med svært kritiske spørsmål, latterliggjøring og beskyldnigner om at de var hjernevasket. Dette var veldig vanskelig for dem, derfor tror jeg ekstra mange engasjerer seg nå fordi barna deres blir mobbet etter slike reportasjer.

Men hvorfor skulle både tv2 og nrk lage falske dokumentarer om SV? Det er ganske mange menigheter i dette landet og de aller fleste havner ikke medias søkelys.. 

Forøvrig ikke greit at barn mobbes, uansett grunn. 

Anonymkode: 49515...b82

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen som tvangsgifter barna sine i Smiths venner! Det er heller ikke mange som blir utsatt for overgrep! Det har vært noen episoder med enkeltpersoner, men dette har blitt tatt tak i. Overgrep er helt uaktuelt og noe som får meg til å se rødt 😡🥵

Når det gjelder utdannelser tar SV like varierte og lange utdannelser som alle andre. Mine nærmeste jobber alt fra reklamebransjen, webdesign, jurist, advokatfullmektig, takstmann, HR, i butikk, sykepleier, legesekretær, tannpleier, ingeniør, lærer...osv osv. 

Det har vært mer enn enkelt tilfeller. Og det har vært aktiv hjelp til å feie det under teppet. Det betyr ikke at det fortsatt er et problem og det betyr ikke at alle/flertall har begått overgrep, men det har vært et stort problem iallfall på 80 tallet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har kjøpt en stor gård i bygda vår og i nabobygda eier de et stort bygg der store deler leies ut til næringsdrift og resten brukes av dem selv. Jeg kjenner godt til dem. Det er ingen tvil om at mange av medlemmene sitter godt i det. Når de har møter og dugnader ruller den ene luksusbilen etter den andre inn på parkeringen. Det er flere Tesla og dyre tyske biler enn det er biler i middels prisklasse. Selv de unge kvinnene som jobber i Brunstads barnehager kjører påfallende ofte Tesla. Mange bor i store dyre eneboliger. De har åpenbart gunstige låneordninger for (en del) medlemmer, og når de går i lånefella må det være vanskelig å bryte ut. Barna går på skolen sammen med andre barn men har lite med dem å gjøre. De trener for eksempel ikke fotball sammen med skolekameratene men har egne lag og egen bane på Brunstads eiendom. Der spares det ikke på noe og de har utstyr og treningsfasiliteter av bedre kvalitet enn vanlige lag. De har også hester og velutstyrte lekeplasser. Smart å skjemme bort barna og venne dem til hakket bedre kvalitet på alt enn hva ikke-medlemmer må ta til takke med. Da vil det utenfor oppleves som en nedtur og friste mindre.

Jeg har aldri hørt om låneavtaler eller at man kan få lån til å bygge hus. Vi har et helt vanlig, kjedelig hus, hvorfor har ingen fortalt meg om dette ...! Neida, det er nok mange med gode inntekter i menigheten. Og det er mange med vanlige inntekter og noen med dårlig råd. Akkurat som resten av befolkningen. Pengene kommer fra vanlige jobber, men de med god inntekt driver som ofte eget firma. Både jeg og min ektefelle er bare helt vanlige ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skulle både tv2 og nrk lage falske dokumentarer om SV? Det er ganske mange menigheter i dette landet og de aller fleste havner ikke medias søkelys.. 

Forøvrig ikke greit at barn mobbes, uansett grunn. 

De har jo laget reportasjer om mange kristne miljøer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er siden til Oscar floor du tenker på (?) så er ikke han bcc-medlem. 

Ikke medlem lenger mener du.  Men han henger vel ikke ut noen, han prøver å være en nøytral arena mellom medlemmer og ikke medlemmer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobb. De har drevet ulike firmaer som har gått bra. Er faktisk mange i menigheten med god økonomi, - og mange som ikke har det. Er også noen i ledelsen som ikke er rike. Vi er like ulike som alle andre ☺️ 

Takk for svar, selv om jeg er litt skuffet over svaret ditt. Det blir for enkelt - «jobb, ulike firmaer som har gått bra». Det er særs få firmaer i Norge som går så bra, at ledelsen kan unne seg inntekter der gir dem formue i 100millioner-kr klassen.

Hva slags firmaer er dette? Hvilken type jobb? 

Håper du kan svare på dette ☺️

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært mer enn enkelt tilfeller. Og det har vært aktiv hjelp til å feie det under teppet. Det betyr ikke at det fortsatt er et problem og det betyr ikke at alle/flertall har begått overgrep, men det har vært et stort problem iallfall på 80 tallet. 

Overgrep ble nok mer feiet under teppet både i menigheten og verden for øvrig på 80-tallet ja. Noe som er veldig trist. Jeg tror man ikke ante hvordan man skulle håndtere det. Håper ofrene har fått oppresning og beklagelse nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjenganger i kommentarfeltet, den der også! Så rart at f.eks pinsebevegelsen slipper unna, forresten! Eller OKS eller adventistene.  Nei, dere og visjon Norge får gjennomgå, det er nok av en grunn! Gleder meg forøvrig til å se programmene om Jehovas og Guds menighet. Samme ulla 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende noen opplever det, og det er veldig vondt å høre om. Men personlig har jeg opplevd det motsatte og kjenner også kun til familier som har et godt forhold til de som har forlatt menigheten. 

Kan jeg spørre hvor i landet du bor? Jeg vet om utestengelse av tidligere medlemmer i Akershus, Møre, Nordland og Vestfold. Men vet også om medlemmer i Vestfold som er åpne for tidligere medlemmer.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo laget reportasjer om mange kristne miljøer.

Ja, men ganske mange flere det ikke lages reportasjer om. Man kommer som oftest ikke i medias søkelys uten grunn. Er ikke sånn at de setter seg ned, velger seg en menighet og sier «Her skal vi lete frem noe dritt og svartmale de som best vi kan.» 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke medlem lenger mener du.  Men han henger vel ikke ut noen, han prøver å være en nøytral arena mellom medlemmer og ikke medlemmer.

Jeg svarte på en påstand om at menigheten henger ut de som forlater oss på en nettside. Dette har jeg aldri hørt om og ingen av mine venner kjenner til det. Så lurte jeg på om det var den siden de mente. Jeg påstår ikke at han henger ut folk, men folk navngis jo fordi de kommenterer under fullt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor i landet du bor? Jeg vet om utestengelse av tidligere medlemmer i Akershus, Møre, Nordland og Vestfold. Men vet også om medlemmer i Vestfold som er åpne for tidligere medlemmer.

Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg svarte på en påstand om at menigheten henger ut de som forlater oss på en nettside. Dette har jeg aldri hørt om og ingen av mine venner kjenner til det. Så lurte jeg på om det var den siden de mente. Jeg påstår ikke at han henger ut folk, men folk navngis jo fordi de kommenterer under fullt navn.

Jeg tolket deg som at du mente han henger ut folk. Men jeg tror han har vist screen shot fra den siden det er snakk om. Jeg har iallfall sett slike bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om låneavtaler eller at man kan få lån til å bygge hus. Vi har et helt vanlig, kjedelig hus, hvorfor har ingen fortalt meg om dette ...! Neida, det er nok mange med gode inntekter i menigheten. Og det er mange med vanlige inntekter og noen med dårlig råd. Akkurat som resten av befolkningen. Pengene kommer fra vanlige jobber, men de med god inntekt driver som ofte eget firma. Både jeg og min ektefelle er bare helt vanlige ansatte.

Dette var det et av medlemmene som fortalte meg da jeg spurte om hvorfor så mange av dem har hus som ser like ut, med høye søyler ved inngangen. De får lån gjennom menigheten og oppfordres da til denne byggestilen. Dere er vel ikke helt inne i varmen da, altså ansett som viktige nok for menigheten?

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...