AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #81 Del Skrevet 11. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, nei 😅 Men vi har ingen sider der vi henger ut de som forlater menigheten. Anonymkode: a638b...641 Trenger ikke diskutere det med deg for jeg har sett det med egne øyne. Dere henger ut de som er kritiske til Smiths venner når de har forlatt menigheten. For å advare medlemmer mot deres meninger. Men du er uskyldig der for du vet ikke en gang om det. Så du er unnskyldt. Anonymkode: db740...ce5 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #82 Del Skrevet 11. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må du ikke vri og vrenge på alt jeg sier da. Jeg forteller min opplevelse, så er det sikkert andre som har en annen opplevelse. Jeg snakker for meg selv, jeg er ikke talsperson for andre. Anonymkode: a638b...641 Du har skrevet ganske mange innlegg og i flere av de skriver du at ting som blir vist i dokumentaren ikke stemmer...🤷🏻♀️ Og jo, Kåre Smith og co beriker seg på medlemmenes penger. Man er virkelig inne i det hvis man ikke klarer å se det. Anonymkode: 49515...b82 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #83 Del Skrevet 11. november 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen har spurt meg om å stille opp. De har ikke spurt noen fornøyde bcc-medlemmer om noe som helst. Flere har sendt Mail til nrk og sagt de vil stille opp, men det ønsket ikke nrk Anonymkode: a638b...641 Var jo noen som stilte opp i Norge bak fasaden fra Smiths venner, men de trakk raskt det tilbake. Ikke ville ledelsen heller uttale seg. imponerende nok så turte visjon Norge ansatte som ble beskyldt for Grove ting å stille opp... Anonymkode: caa40...dad 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #84 Del Skrevet 11. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har skrevet ganske mange innlegg og i flere av de skriver du at ting som blir vist i dokumentaren ikke stemmer...🤷🏻♀️ Og jo, Kåre Smith og co beriker seg på medlemmenes penger. Man er virkelig inne i det hvis man ikke klarer å se det. Anonymkode: 49515...b82 Så uansett hva et smithe-medlem skriver her inne, vil det ikke bli tatt alvorlig. For du/dere har allerede bestemt dere for at det er hjernevasking. Anonymkode: 604eb...e7a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #85 Del Skrevet 11. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har skrevet ganske mange innlegg og i flere av de skriver du at ting som blir vist i dokumentaren ikke stemmer...🤷🏻♀️ Og jo, Kåre Smith og co beriker seg på medlemmenes penger. Man er virkelig inne i det hvis man ikke klarer å se det. Anonymkode: 49515...b82 Jeg står for at mye dokumentaren ikke stemmer. Du må gjerne bevise hvordan Kåre beriker seg på medlemmenes penger. Husk at de ble frikjent av Økokrim da, mens Jonathan van der linden ble dømt. Så hvorfor tror du på det han sier? Anonymkode: a638b...641 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #86 Del Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg står for at mye dokumentaren ikke stemmer. Du må gjerne bevise hvordan Kåre beriker seg på medlemmenes penger. Husk at de ble frikjent av Økokrim da, mens Jonathan van der linden ble dømt. Så hvorfor tror du på det han sier? Anonymkode: a638b...641 Folk klarer ikke være kritiske til dokumentarfilmer. Det er litt skummelt egentlig.. Anonymkode: 04b74...034 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #87 Del Skrevet 11. november 2020 Min mann vokste opp i Smiths venner, min svigermor er fortsatt medlem. Glansbilde utad, mange tragiske skjebner innad. Jeg overvar også en tale av en av de "store" i et selskap for noen år tilbake. Jeg måtte gå ut underveis, for verre hjernevaskingsmateriale har jeg sjelden opplevd. Og jeg er i utgangspunktet tolerant.. Og det er nok mange flotte folk innad i Smiths venner, som virkelig vil leve gode liv og gjøre gode gjerninger. Men hvordan medlemmene påvirkes og styres av tro og ledere, har jeg lite til overs for. Anonymkode: 0a118...eb6 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airman Skrevet 11. november 2020 #88 Del Skrevet 11. november 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har alltid kostet.. Kirkeskatt har vært siden middelalderen. Kollekt (frivillig tvang) , vekkelsesmøter, tigging, kontigenter, "frivillig" betaling.. Anonymkode: a8976...308 Ja og menighetsleder i en østlandsby, Jehovas vitner, har/hadde Tesla til millionen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
little fairy Skrevet 11. november 2020 #89 Del Skrevet 11. november 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen har spurt meg om å stille opp. De har ikke spurt noen fornøyde bcc-medlemmer om noe som helst. Flere har sendt Mail til nrk og sagt de vil stille opp, men det ønsket ikke nrk Anonymkode: a638b...641 Det er ikke så rart de ikke ønsket. De vet jo dere hadde fortalt at alt var en dans på roser. Fordi dere er hjernevasket og ikke vil andre som forstår hva som egentlig skjer, skal få frem dette til hele Norge. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #90 Del Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, little fairy skrev: Det er ikke så rart de ikke ønsket. De vet jo dere hadde fortalt at alt var en dans på roser. Fordi dere er hjernevasket og ikke vil andre som forstår hva som egentlig skjer, skal få frem dette til hele Norge. Jaha, så alle fornøyde medlemmer er hjernevasket. Kan det ikke tenkes at vi bare er ... fornøyd? ☺️ Anonymkode: a638b...641 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
little fairy Skrevet 11. november 2020 #91 Del Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaha, så alle fornøyde medlemmer er hjernevasket. Kan det ikke tenkes at vi bare er ... fornøyd? ☺️ Anonymkode: a638b...641 Kan tenkes det er fordi dere ser dere blind og bevist velger å lukke ørene om dere hører andre i sekten ikke er fornøyd. Dere har jo valgt en spesiell sekt som styrer dere, da forstår jo vi andre at dere ellers kan få styrt tankene deres også. Og det er hjernevasking. Du har enda ikke svart på hvorfor Kåre har høy inntekt. Er vel fordi du vet NRK har rett. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #92 Del Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, little fairy skrev: Kan tenkes det er fordi dere ser dere blind og bevist velger å lukke ørene om dere hører andre i sekten ikke er fornøyd. Dere har jo valgt en spesiell sekt som styrer dere, da forstår jo vi andre at dere ellers kan få styrt tankene deres også. Og det er hjernevasking. Du har enda ikke svart på hvorfor Kåre har høy inntekt. Er vel fordi du vet NRK har rett. NRK Brennpunkt lar det henge i luften et inntrykk av at både Kåre J. Smith og Bernt Aksel Larsen har fått lån de ikke har betalt tilbake, og at det har forekommet berikelse på medlemmers bekostning. Dette tilt tross for at NRK Brennpunkt har fått oversendt omfattende dokumentasjon på at det motsatte er tilfelle. Anonymkode: 04b74...034 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #93 Del Skrevet 11. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jobb. De har drevet ulike firmaer som har gått bra. Er faktisk mange i menigheten med god økonomi, - og mange som ikke har det. Er også noen i ledelsen som ikke er rike. Vi er like ulike som alle andre ☺️ Anonymkode: a638b...641 Selvsagt går selskapene hans bra når han kan få en hær av indoktrinerte disipler til å jobbe gratis for seg. Anonymkode: 9e616...39c 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 12. november 2020 #94 Del Skrevet 12. november 2020 (endret) Jeg gleder meg stort til å se denne episoden. Hva er det som gjør at Smiths venner blir sett på som "ekstreme"? Hvilke "feil" er det de gjør eller har gjort som gjør at folk ser ned på de? Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #95 Del Skrevet 12. november 2020 NRK kom med en medfølgende artikkel: https://www.nrk.no/dokumentar/mener-smiths-venner-binder-medlemmene-med-frykt_-familie-og-finans-1.15232387 Anonymkode: e2416...45a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 12. november 2020 #96 Del Skrevet 12. november 2020 Jeg tror ikke BCC er mer ekstreme enn andre. Den norske kirke var vitterlig ikke noe bedre før i tiden, både når det gjelder økonomi og "hjernevasking". Det eneste jeg reagerer på er måten Kåre "preker" på, at journalister må man holde seg unna fordi de er onde mennesker alle sammen. Hvilken rett har han til å dømme andre?? Er ikke de vanlige folk som alle oss andre? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #97 Del Skrevet 12. november 2020 Kjenner mange som er med i SV og de fleste av de har store psykiske problemer. De tvangsgifter bort barna sine, mange blir utsatt for overgrep og SV utnytter medlemmer som billig arbeidskraft. Det er en grunn til at mange av se utdannes til snekkere, elektrikere og rørleggere. Når det gjeldet S selv, fremstår han som en kriminell. At dette makkverket av en sekt får statstøtte er for meg en gåte. Anonymkode: 758eb...7e3 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #98 Del Skrevet 12. november 2020 7 timer siden, little fairy skrev: Kan tenkes det er fordi dere ser dere blind og bevist velger å lukke ørene om dere hører andre i sekten ikke er fornøyd. Dere har jo valgt en spesiell sekt som styrer dere, da forstår jo vi andre at dere ellers kan få styrt tankene deres også. Og det er hjernevasking. Du har enda ikke svart på hvorfor Kåre har høy inntekt. Er vel fordi du vet NRK har rett. Nei, da hadde jeg meldt meg ut for lengst. Jeg stilte spørsmål allerede som barn og pappa (medlem) støttet meg fordi han også reagerte på ting. Flere av mine søsken meldte seg ut og fant kjæreste utenfor, både søsken og kjærester ble varmt tatt imot tilbake og alle er nå med i menigheten. Nå har det blitt en stor omveltning i Smiths venner, og er grunnen til at jeg blir. Da jeg var barn er jeg enig at det var hjernevasking. Feks det at vi måtte gå med skjørt. Det var ingen leder som sa vi måtte, det var blitt en ukultur som dessverre var vanskelig å bryte ut av. Jeg som barn led veldig under dette! Kåre Smith tok skikkelig tak i dette da han overtok og støttet oss som stilte spørsmål på ting som ikke stod i bibelen. Media viser et lite nyansert bilde av Smiths venner og vi kjenner oss ikke igjen i vinklingen. Hadde de vist trivselen, samholdet, vennskapet, fritidsaktiviteter, underholdningen osv, så hadde nok inntrykket vært vanlig annerledes. Media er veldig opptatt av at Kåre maser om penger, men i virkeligheten er det ikke sånn. Ja, vi bygget Brunstad og det kostet. Personlig har vi ikke gitt over evne, eller følt noe press på å gi, men nå nyter vi stedet som snart er ferdig. Booker jeg leilighet på Brunstad en uke nå er det bare en symbolsk lav sum jeg må betale fordi vi var med og betale da Brunstad ble bygget. Så vi har fått et ferieparadis. Anonymkode: a638b...641 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #99 Del Skrevet 12. november 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner mange som er med i SV og de fleste av de har store psykiske problemer. De tvangsgifter bort barna sine, mange blir utsatt for overgrep og SV utnytter medlemmer som billig arbeidskraft. Det er en grunn til at mange av se utdannes til snekkere, elektrikere og rørleggere. Når det gjeldet S selv, fremstår han som en kriminell. At dette makkverket av en sekt får statstøtte er for meg en gåte. Anonymkode: 758eb...7e3 Det er ingen som tvangsgifter barna sine i Smiths venner! Det er heller ikke mange som blir utsatt for overgrep! Det har vært noen episoder med enkeltpersoner, men dette har blitt tatt tak i. Overgrep er helt uaktuelt og noe som får meg til å se rødt 😡🥵 Når det gjelder utdannelser tar SV like varierte og lange utdannelser som alle andre. Mine nærmeste jobber alt fra reklamebransjen, webdesign, jurist, advokatfullmektig, takstmann, HR, i butikk, sykepleier, legesekretær, tannpleier, ingeniør, lærer...osv osv. Anonymkode: a638b...641 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #100 Del Skrevet 12. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så uansett hva et smithe-medlem skriver her inne, vil det ikke bli tatt alvorlig. For du/dere har allerede bestemt dere for at det er hjernevasking. Anonymkode: 604eb...e7a Nei. Men jeg har vært der selv. Det vil si, min familie da jeg var barn var medlem i en menighet som også havnet i medias søkelys. Guds Lam Kirke i Oslo, for de som er interessert. Tror det var nrk som laget dokumentar om de også. (Mange år siden) Der var det også en del medlemmer som nektet for alt, men heldigvis så sto mange frem og fortalte hvordan ting hadde foregått. Og heldigvis gjaldt det også min familie og mange som nektet i starten skjønte også at ikke så mange kunne lyve. Menigheten ble til slutt oppløst. Det betyr ikke at jeg setter i tvil at mennesker trives i menigheten eller at jeg kritiserer de for hva de tror på. Sikkert kjempefint å være på Brunstad om sommeren. Men det er skremmende, når man ser hvordan de holder på, at mange blånekter på absolutt alt. Jeg ville heller ikke tro på det da et familiemedlem ble dømt for noe kriminelt, men det endret ikke det faktum at det hadde skjedd. Det er ikke akkurat noe nytt at ledere i menigheter skor seg på medlemmene og indoktrinerer de, gjerne fra barnsben av. Og det er vanskelig å se det fra eget ståsted når man er inne i det, sånn det ofte gjerne er med andre ting også. Som for eksempel uheldige parforhold, hvor familien/venner gjerne ser at noe ikke er riktig før den ene partneren innser det selv. Anonymkode: 49515...b82 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå