Gå til innhold

Brennpunkt: Smiths venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan det tenkes at lederen tar med seg litt "ekstra" når pengene samles inn? Med tanke på inntekten han har stått oppført med? Du snakker om at han har firme. Firma kan enkelt søkes opp på nettet og man kan raskt finne ut hva de er verdt.

Ellers betviler jeg ikke opplevelsene dine.

Anonymkode: 7a8f3...eac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og etter døden snakker alle norsk 🤣

Anonymkode: 7df11...e95

😂 det er bare humor. Fordi nesten alle Smiths venner lærer seg norsk😉

Anonymkode: a638b...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er dette? Er det Jonathan van der linden du mener så er han dømt for å ha underslått mange millioner kroner. 

Sider kun medlemmer har tilgang til. Har fått tilsendt screenshoot fra en god barndomsvenninne som ønsker å forlate menigheten. Men hun er redd for å bli hengt ut på medlemssidene og sette familien i dårlig lys. 

Anonymkode: db740...ce5

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre Smitg er Vår Store Leder og gjør en fantastisk jobb for meningheten vår! 😊

Anonymkode: 7b6c5...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at lederen tar med seg litt "ekstra" når pengene samles inn? Med tanke på inntekten han har stått oppført med? Du snakker om at han har firme. Firma kan enkelt søkes opp på nettet og man kan raskt finne ut hva de er verdt.

Ellers betviler jeg ikke opplevelsene dine.

Anonymkode: 7a8f3...eac

Er sikkert mye som er mulig, men det er kristne mennesker vi snakker om her. Hele kristendommen baseres bl.a på at man ikke skal stjele eller lyve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sett den enda. Finnes Smith Venner fortsatt forresten? Kjente til mange da jeg vokste opp mange skjørtkledde jenter, men tror at de slutta med det på et tidspunkt (også foreldra deres) 🤷‍♀️

Anonymkode: 04b74...034

Ja her jeg bor så er «halve skolen» til barna «smithisser», altså Smiths venner. Enormt mange av de her. 

Anonymkode: 7197c...23c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg vel aldri sagt? 

Så da er ikke alt så fint og flott allikevel da...?

Anonymkode: 49515...b82

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sider kun medlemmer har tilgang til. Har fått tilsendt screenshoot fra en god barndomsvenninne som ønsker å forlate menigheten. Men hun er redd for å bli hengt ut på medlemssidene og sette familien i dårlig lys. 

Vet dessverre ikke hvilken side du mener. Vi har ingen sider der vi henger ut de som forlater menigheten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har spurt meg om å stille opp. De har ikke spurt noen fornøyde bcc-medlemmer om noe som helst. Flere har sendt Mail til nrk og sagt de vil stille opp, men det ønsket ikke nrk 

Det er ingen unnskyldning for å ikke ha kontaktet nrk når dere visste at de lagde programmet, telefonen er oppfunnet for lenge siden. 

Anonymkode: f7726...fdb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er ikke alt så fint og flott allikevel da...?

Anonymkode: 49515...b82

Nå må du ikke vri og vrenge på alt jeg sier da.

Jeg forteller min opplevelse, så er det sikkert andre som har en annen opplevelse. Jeg snakker for meg selv, jeg er ikke talsperson for andre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi finnes👋😄 Du møter oss sikkert mye oftere enn du tror, på butkken, som kollega, på foreldremøter, osv. Har ofte opplevd at folk ikke tror på meg når jeg sier jeg er Smiths Venner, for de tror Smiths Venner ser helt annerledes ut.

Dokumentaren viser dessverre ikke sannheten og slenger ut påstander om at ledelsen har beriket seg selv, noe som ikke stemmer. Alle penger som er samlet inn er gått til å bygge Brunstad.

Man trenger ikke gi noe som helst om man ikke ønsker. Alt er frivillig og kan man ikke betale er det som regel helt greit, eller man kan jobbe dugnad istedet. Men det er vel vanlig å betale for seg og jobbe dugnad for fritidsakiviteter man går på, noe vi også gjør. Mine barn går på flere fritidsaktiviter i uka både gjennom menigheten og utenfor. Jeg betaler jo selvsagt for oss uansett.

Vi betaler også for å kunne bruke det fantastiske anlegget på Brunstad. Barna er helt i ekstase når vi skal på Brunstad, bo noen uker i nærheten av familie og venner på alle kanter, nærhet til sjø, utallige lekeplasser, spisesteder, treningsarena, osv osv. Blir jo som å ha andel i en flott ferieleilighet et sted, det koster jo penger, men man får så utrolig mye igjen for det :)

Takk for svar 😊 jeg har litt samme inntrykk av Visjon Norge som har blitt hengt ut så masse. Ja det er mye de kan kritiseres for, men jeg som har sett det fra innsiden vet også at bilde media har fått ikke er hele sannheten og veldig svartmalt, mens i virkeligheten veit jeg de har gitt mange mennesker hjelp og muligheter de ikke ellers ville fått. Men det er veldig lett å kritisere religiøse om dagen, og folk hiver seg veldig på. 

Anonymkode: 04b74...034

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobb, vel. Han har drevet egne firmaer. Han får ikke betalt fra menigheten og har aldri fått det. 

Nei da, han er rik ved Guds nåde. Det er Guds nåde som avgjør at han er motbydelig rik mens 8000 unger som ikke har hørt om Gud dør hver dag.... nå er ikke jeg religiøs selv, men har en snikende mistanke om at Jesus hadde hatt litt han skulle sagt om disse sektlederne om han eksisterte....

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen unnskyldning for å ikke ha kontaktet nrk når dere visste at de lagde programmet, telefonen er oppfunnet for lenge siden. 

Anonymkode: f7726...fdb

les hva jeg skriver da 😊 var mange som kontaktet nrk, men nrk ønsket ikke intervju med fornøyde bcc-medlemmer 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet dessverre ikke hvilken side du mener. Vi har ingen sider der vi henger ut de som forlater menigheten. 

Jo det har dere men du er tydeligvis ikke så involvert. Du svever på rosa skyer og synes alt er fint og flott. Trist. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pautina skrev:

Nei da, han er rik ved Guds nåde. Det er Guds nåde som avgjør at han er motbydelig rik mens 8000 unger som ikke har hørt om Gud dør hver dag.... nå er ikke jeg religiøs selv, men har en snikende mistanke om at Jesus hadde hatt litt han skulle sagt om disse sektlederne om han eksisterte....

Nå driver Smiths venner utstrakt misjonsarbeid da. Så vi hjelper faktisk veldig mange i mange land. Skulle gjerne hjulpet veldig mange flere!!💔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo det har dere men du er tydeligvis ikke så involvert. Du svever på rosa skyer og synes alt er fint og flott. Trist. 

Eh, nei 😅 
Men vi har ingen sider der vi henger ut de som forlater menigheten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er siden til Oscar floor du tenker på (?) så er ikke han bcc-medlem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du se deg rundt. Smiths eier store landområder. Hele boligfelt. Gårder, firmaer, hele butikkjeden, masse næringsliv rundt oss. Og det er en kjennskap at det er egne regler for Smiths, for de kjenner noen som kjenner noen osv. Er det er område som ikke er tillatt av kommunen til boligbygging, men så blir det godkjent og bygd allikevel..   da er det smiths som bygger der. 

Anonymkode: a8976...308

Dette er så sant. 
Bor på et sted med mye smithisser, og de husene de eier er helt insane, men ikke så rart når de er de som eier byggefirmaene her og har bygget sånn 80% av husene i gatene heller 😅

Anonymkode: 7197c...23c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smith's, Jehovas Vitner, Pinsebevegelsen, Mormonerne og alle disse andre sektene har slående fellestrekk. Fellesnevneren er at de har sitt opphav i USA rundt den tiden det ble åpnet for andre menigheter enn den som den etablerte kirken styrte.

Alle er nye sidegrener av kristendommen med egne tolkninger av bibelen, dette er selvfølgelig bevist for å tiltrekke seg medlemmer som igjen betyr penger i kassen til "menigheten". Pengene fra menigheten havner til slutt på kontoene til grunnleggerne.

Det er rett og slett et gigantisk pyramidespill, men siden det går som "religion" så blir det vannvittig nok godtatt med begrunnelsen av religiøs frihet. 

Anonymkode: dafc4...582

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...