Gå til innhold

Brennpunkt: Smiths venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, sikkert🙄 Dere er manipulert til å tro det. Alle sektledere beriker seg selv når det kommer til penger. 

Anonymkode: f7726...fdb

Det var da voldsomt. 😉 Du kan selvsagt få tro hva du vil, men det stemmer ikke. 

Anonymkode: a638b...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er sykt? ☺️

Det som er sykt er hvordan dere tilber en åndelig leder og gjør alt som han krever. Tenk så mye penger dere har gitt. Skjønner at det er fint med ferie, det er det for alle. 

Anonymkode: 1b9ba...d78

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldefaren til en venninne er grunnleggeren av Smiths venner. Hennes familie er meldt ut for lengst, og resterende slekt i Smiths venner vil ikke ha noe med de gjøre. Han som driver nå er et annet familemedlem. De sier selv det kun handler om penger nå og de meldte seg ut da det ikke var dette oldefaren startet

Anonymkode: 8caf2...e4c

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo skremmende at medlemmer trekker uttalelser gitt til Nrk i frykt for å bli straffa av en gal mann! Og i tillegg får de statsstøtte. 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid like trist å se en som er så grundig manipulert. Dere er ikke en religion men et pengeprosjekt. Det har dere vært i alle år desverre. 

Anonymkode: db740...ce5

Jeg tror vi fint kan avgjøre selv om det er verdt å bruke tid og penger i menigheten eller ikke. I oppveksten var jeg i tvil og spurte foreldrene mine mye om ting jeg reagerte på (feks at jenter måtte gå i skjørt). Husker jeg sa til pappa at hvis det ikke ble en forandring kom jeg til å forlate menigheten. Pappa var mild og god, ikke streng, så han bare smilte og var enig.😄

Det har skjedd en vanvittig forandring, ikke bare på ytre ting. Så at jeg blir er mitt eget gjennomtenkte valg. Jeg kan forlate menigheten i morgen om jeg vil. Jeg har foreldre, søsken og venner som er glad i meg uansett. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er sykt er hvordan dere tilber en åndelig leder og gjør alt som han krever. Tenk så mye penger dere har gitt. Skjønner at det er fint med ferie, det er det for alle. 

Jeg tilber ikke Kåre Smith eller noen andre enn Gud og Jesus. 

Jeg gir penger for aktiviteter og det jeg får være med på. Det regner jeg med du også gjør ☺️  Det koster ikke noe mer i menigheten enn det gjør andre steder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo skremmende at medlemmer trekker uttalelser gitt til Nrk i frykt for å bli straffa av en gal mann! Og i tillegg får de statsstøtte. 

Kåre Smith har ikke truet med å straffe noen. Det var det vel heller nrk som ønsket å få deg til å tro.

Jonathan van der Linden er en DØMT forbryter og bedrager som lurte til seg mange millioner kroner. Ledelsen i Smiths Venner ble derimot frikjent. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi fint kan avgjøre selv om det er verdt å bruke tid og penger i menigheten eller ikke. I oppveksten var jeg i tvil og spurte foreldrene mine mye om ting jeg reagerte på (feks at jenter måtte gå i skjørt). Husker jeg sa til pappa at hvis det ikke ble en forandring kom jeg til å forlate menigheten. Pappa var mild og god, ikke streng, så han bare smilte og var enig.😄

Det har skjedd en vanvittig forandring, ikke bare på ytre ting. Så at jeg blir er mitt eget gjennomtenkte valg. Jeg kan forlate menigheten i morgen om jeg vil. Jeg har foreldre, søsken og venner som er glad i meg uansett. 

Jeg har vært i dine sko. Bare i en annen sekt. Samme manipulasjon, samme tankestyring, alt inn med morsmelken og jevnlig strøm med hvordan vi skal tenke og leve. Belønningen blir det alltid fokusert på. Hadde du levd på samme måte om du ikke fikk noe belønning? 

Når jeg drar utenfor å ser inn kan jeg se hvor manipulert jeg var. Men det er umulig å skjønne når du er midt i det. Jeg mistet hele familien min og alle vennene når jeg valgte å forlate trossamfunnet. Det viser at det aldri var snakk om kjærlighet eller omsorg. Man må være manipulert for å klare å handle sånn. 

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke voldsomt, men siden du er manipulert hele livet så skjønner du ikke at du er det. Derfor er du også naiv som sluker rått hva ledelsen sier. 

Smiths venner er en sekt på lik linje som de som er medlemmer av Sciontolgene, Jehovas vitne og den nå nedlagte Knutby. 

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i dine sko. Bare i en annen sekt. Samme manipulasjon, samme tankestyring, alt inn med morsmelken og jevnlig strøm med hvordan vi skal tenke og leve. Belønningen blir det alltid fokusert på. Hadde du levd på samme måte om du ikke fikk noe belønning? 

Når jeg drar utenfor å ser inn kan jeg se hvor manipulert jeg var. Men det er umulig å skjønne når du er midt i det. Jeg mistet hele familien min og alle vennene når jeg valgte å forlate trossamfunnet. Det viser at det aldri var snakk om kjærlighet eller omsorg. Man må være manipulert for å klare å handle sånn. 

Flere av mine søsken forlot menigheten (alle har kommet tilbake nå, det er noen år siden). Ingen av de mistet familie eller venner i den tiden de var «utenfor». Noen av de fant også kjæreste utenfor som ble tatt varmt imot av familien min og av menigheten. 

Hvorfor mener du da at jeg ville mistet familie og venner om jeg forlot menigheten i morgen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mennesker bruker sine penger på får være opp til de. Det jeg reagerer på er den måten disse lederne driver sin pengegriskhet på som bryter med alle kristne prinsipper. Der de bruker lyssky kontakter og finanssystemer for og skjule sine transaksjoner. Mennesker med ærlige motiver hadde aldri gjort noe slikt.

Pastorer kan godt leve av at de forkynner, det sier Guds ord at de kan. Berike seg og bli søkk rik er noe helt annet. Igjen det er enkeltindividet som står ansvarlig ovenfor Gud for hvordan de bruker sine penger, stole blindt på et menneske som er en selvutnevnt guds stedfortreder er direkte synd, Lytt alltid til Ordet og ikke til mennesket! Strider dette mot hverandre er det alltid galt. En forsamling som bare arbeider for seg selv og en leder er en sekt, det er ikke noen menighet.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet du hvordan Kåre Smith ble så rik? Må bare si at jeg har mange kristne i familien, fine folk som gjør mye bra for andre.

Anonymkode: efb64...54b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere av mine søsken forlot menigheten (alle har kommet tilbake nå, det er noen år siden). Ingen av de mistet familie eller venner i den tiden de var «utenfor». Noen av de fant også kjæreste utenfor som ble tatt varmt imot av familien min og av menigheten. 

Hvorfor mener du da at jeg ville mistet familie og venner om jeg forlot menigheten i morgen? 

Sprøyt 🤮 ønsker deg alt godt videre. Håper ikke du har barn som ufrivillig blir en del av dette. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leder tar ikke penger fra menighet til seg selv??

hvordan kan det da vært reg.over 20 mill i inntekt på han??

forklar meg gjerne det 😂

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke voldsomt, men siden du er manipulert hele livet så skjønner du ikke at du er det. Derfor er du også naiv som sluker rått hva ledelsen sier. 

Smiths venner er en sekt på lik linje som de som er medlemmer av Sciontolgene, Jehovas vitne og den nå nedlagte Knutby. 

Du mener jeg er manipulert på grunnlag av det lille du så av meg her inne. Men jeg er ikke det, jeg har ikke slukt alt rått gjennom livet og stilte spørsmål med mye i oppveksten.  Mine foreldre viste meg kristendom i praksis, aldri gjennom manipulering og trusler. Det har alltid vært rom for spørsmål, diskusjoner og også å forlate menigheten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøyt 🤮 ønsker deg alt godt videre. Håper ikke du har barn som ufrivillig blir en del av dette. 

Sprøyt? 🤔 Alt er 100 % sant. 
Takk, ønsker deg alt godt også ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...