Gå til innhold

Dagsrevyen idag: nærmeste pårørende nektes å være tilstede på dødsleiet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest pangolina
Skrevet (endret)

.

Endret av pangolina
Skrevet
2 minutter siden, pangolina skrev:

Særlig. Det var 2 pårørende tilstede da kvinnen døde. Det var bare at de ønsket å være enda flere. Dette var og på et sykehjem på bittelille Ås som nok er sårbar nok som det er, pga studentene på NMBU. 

Så du forsvarer at når tre søsken ønsker å være tilstede når deres egen mor dør, så er det helt ok at en står på utsiden av døren og gråter? Klarer du å sette deg inn i denne situasjonen? Å være den som ikke får ta farvel med sin egen mor?

Å kan du forklare forskjellen på å stå på utsiden av døren og å være på innsiden? 

• Liker 23
Skrevet

Hva tror egentlig dere som maser om å slippe sykdommen løs og skjerme risikogruppene at det betyr i praksis? Hvor finner man flere i risikogruppene enn på sykehjem?

• Liker 7
Gjest pangolina
Skrevet (endret)

.

Endret av pangolina
Skrevet
6 minutter siden, pangolina skrev:

Ja. Man må sette en grense ett sted. Hva skal man gjøre med de som har 6 barn? Skal det være 7 personer inne på rommet da? Det er pandemi og uavhengig av det bør man å ha i bakhodet at det kan skape unødvendig mye stress hos den døende at rommet deres er som et slektsstreff. Jeg syns ikke 2 pårørende finnes urimelig og jeg tror mange ikke ville ønsket mer enn én. 

Har du barn selv? Om du har tre barn, så ville du bare hatt to av dem hos deg når du dør?

Beklager, men tror jeg logger ut av dette forumet nå. Når folk synes det er helt ok at en datter står på gangen og ber om å få ta farvel med sin mor på dødsleiet, men blir nektet. Da har hjernevasken av befolkningen gått alt alt for langt. 

• Liker 23
Skrevet
11 minutter siden, pangolina skrev:

Ja. Man må sette en grense ett sted. Hva skal man gjøre med de som har 6 barn? Skal det være 7 personer inne på rommet da? Det er pandemi og uavhengig av det bør man å ha i bakhodet at det kan skape unødvendig mye stress hos den døende at rommet deres er som et slektsstreff. Jeg syns ikke 2 pårørende finnes urimelig og jeg tror mange ikke ville ønsket mer enn én. 

Er du seriøs???
Altså, det er snakk om en person som ligger på dødsleiet. Er du redd vedkommende skal bli covid-syk etter sin egen begravelse?
Og jo, jeg vil tro at en døende ville ønske å ta farvel med alle sine barn, med mindre vedkommende har et særdeles dårlig forhold til (noen av) dem.

• Liker 18
Skrevet
14 minutter siden, pangolina said:

Hun hadde 10 barn, det var bare 3 som var der akkurat da. Ikke vært snakk om å ringe til de andre 7, men når hun var døende i det barnr skulle bytte burde alle 3 fått være der.

• Liker 7
Skrevet
24 minutter siden, Fakta? said:

Hva tror egentlig dere som maser om å slippe sykdommen løs og skjerme risikogruppene at det betyr i praksis? Hvor finner man flere i risikogruppene enn på sykehjem?

Da hadde det vel vært mindre risiko at de slapp det tredje søsknet inn til mor enn at hun sto på gangen.

• Liker 8
Skrevet
24 minutter siden, Fakta? skrev:

Slike ting er løsbart, man kunne f. eks. hatt en separat avdeling for de som ligger på dødsleiet, og som er adskilt fra andre og syke beboere/pasienter (men som ikke er i ferd med å dø ennå), slik at man kan ivareta det smittevernmessig ovenfor de andre beboerne. 

• Liker 9
Gjest pangolina
Skrevet (endret)

.

Endret av pangolina
Skrevet
1 hour ago, Rosa Sitron said:

Da hadde det vel vært mindre risiko at de slapp det tredje søsknet inn til mor enn at hun sto på gangen.

Det blir vanskelig å lage regler som sier at det bare er lov til å oppholde seg i rom og ikke på gangen. Reglene må nødvendigvis si hvor mange som kan være i ett rom. Betyr det at det bør kunne være uendelig mange i et rom der helsepersonell skal gå inn og ut, siden det alltid kan være en til på gangen?

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Capt. Obvious said:

Slike ting er løsbart, man kunne f. eks. hatt en separat avdeling for de som ligger på dødsleiet, og som er adskilt fra andre og syke beboere/pasienter (men som ikke er i ferd med å dø ennå), slik at man kan ivareta det smittevernmessig ovenfor de andre beboerne.

Det kunne man selvsagt gjort hvis man ga mer penger til helsevesenet og skulle bygge nytt. Slik det er nå er det fullt overalt, og ikke lagt opp til å ha egne "dødsavdelinger". Dessuten må helsepersonell oppholde seg i rommene uavhengig av hvor de er, og jo flere personer det er der, jo større er faren for å bli smittet.

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Fakta? said:

Det blir vanskelig å lage regler som sier at det bare er lov til å oppholde seg i rom og ikke på gangen. Reglene må nødvendigvis si hvor mange som kan være i ett rom. Betyr det at det bør kunne være uendelig mange i et rom der helsepersonell skal gå inn og ut, siden det alltid kan være en til på gangen?

Nei, men nå diskuterer vi akkurat dette tilfellet. Ikke generelt. Når situasjonen var som det var med en døende burde det blitt utvist skjønn. Det hadde ikke skadet noen at det var 3 stykker inne den siste timen.

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, Fakta? skrev:

Det kunne man selvsagt gjort hvis man ga mer penger til helsevesenet og skulle bygge nytt. Slik det er nå er det fullt overalt, og ikke lagt opp til å ha egne "dødsavdelinger". Dessuten må helsepersonell oppholde seg i rommene uavhengig av hvor de er, og jo flere personer det er der, jo større er faren for å bli smittet.

Da får man i så fall komme i gang med å bevilge penger til å gjøre noe slik da, og at dette ikke engang er påbegynt siden mars er egentlig ganske tragisk. Man har hatt 8 måneder nå, og det fremstår som at det offentlige har skuslet bort tiden her, men det skader hvertfall ikke å begynne. 

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, pangolina skrev:

I slike tilfeller bør man gjøre unntak. Det er ikke snakk om at alle som vil skal slippe inn, men ektefelle og barn bør få adgang, uansett antall.

Jeg hadde vært helt knust hvis jeg selv lå på dødsleiet og en eller to av mine tre barn måtte stå urenfor.

Jeg satt selv ved mamma sin side samme med to andre da hun døde. Hun var ikke ved bevissthet på slutten da jeg gikk ut noen minuttet. Umiddelbart hadde hun blitt veldig urolig selv om hun ikke var våken for oss. Da jeg kom inn igjen roet hun seg og få minutter senere døde hun. For henne var det tydeligvis veldig viktig at vi alle tre var der da hun trakk sin siste pust, og det er et ønske jeg synes vi kan oppfylle for alle døende.

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet. Vi har lignende regel. I dette tilfelle kunne pårørende byttet på hvem som var tilstede på et tidligere tidspunkt. Ikke vente helt til det siste før ene datteren fikk komme og si farvel. De kunne byttet på hvilke to som var der av gangen. 
Pårørende mente det var plass til fler + helsepersonell. Trolig var det kanskje det. Men for å unngå nærkontakt, noe helsepersonell unødig vil utsette seg for, så vil jeg påstå at et rom på en instutisjon ikke er stort nok til å holde tilstrekkelig avstand. Derfor kan det ikke være for mange i rommet. Men med tanke på at dette var en av de siste dagene til moren burde sykehjemmet vært mer fleksibel. Kanskje kunne alle 3 fått vært der inne en liten stund den dagen eller litt hver dag de siste dagene samtidig mot at en eller fler gikk ut når helsepersonellet måtte gått inn for observasjoner, stell og medisiner. Pårørende kunne fått ventet utenfor avdelingen på en egnet plass hvor det ville vært mulig å holde avstand til eventuelle andre pasienter, ansatte og pårørende. 
Det kan også tenkes at helsepersonellet i denne saken har en annen versjon. Dessverre skjer det en og annen gang at pårørende og personalet kan ha ulik oppfatning, forståelse, vurdering og begrunnelse i en situasjon. I disse tider gjelder det spesielt dersom helsepersonellet har observert og opplevd at pårørende ikke følger råd og regler for smitteforebygging inne på institusjonen.

Skrevet (endret)
På 11.11.2020 den 21.55, pangolina skrev:

Har du sett noen av dine nærmeste sakte slutte å puste? Vi kan snakkes etter at du har det. 

Jeg har holdt både min far og min ektemann i hånda da de døde, og det er ingen tvil om at det for meg hadde vært mye verre om jeg måtte stå utenfor døren da de sluttet å puste. Det finnes ingen fasit som passer for alle her i livet, men å bli utestengt i en slik situasjon kan være veldig vanskelig for mange.

Endret av VitaSana
  • Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, Luckiness said:

Jeg jobber i helsevesenet. Vi har lignende regel. I dette tilfelle kunne pårørende byttet på hvem som var tilstede på et tidligere tidspunkt. Ikke vente helt til det siste før ene datteren fikk komme og si farvel. De kunne byttet på hvilke to som var der av gangen. 
Pårørende mente det var plass til fler + helsepersonell. Trolig var det kanskje det. Men for å unngå nærkontakt, noe helsepersonell unødig vil utsette seg for, så vil jeg påstå at et rom på en instutisjon ikke er stort nok til å holde tilstrekkelig avstand. Derfor kan det ikke være for mange i rommet. Men med tanke på at dette var en av de siste dagene til moren burde sykehjemmet vært mer fleksibel. Kanskje kunne alle 3 fått vært der inne en liten stund den dagen eller litt hver dag de siste dagene samtidig mot at en eller fler gikk ut når helsepersonellet måtte gått inn for observasjoner, stell og medisiner. Pårørende kunne fått ventet utenfor avdelingen på en egnet plass hvor det ville vært mulig å holde avstand til eventuelle andre pasienter, ansatte og pårørende. 
Det kan også tenkes at helsepersonellet i denne saken har en annen versjon. Dessverre skjer det en og annen gang at pårørende og personalet kan ha ulik oppfatning, forståelse, vurdering og begrunnelse i en situasjon. I disse tider gjelder det spesielt dersom helsepersonellet har observert og opplevd at pårørende ikke følger råd og regler for smitteforebygging inne på institusjonen.

Det var ingen helsepersonell inne på rommet. Jeg er ganske sikker på at de pårørende ville gått ut gir å slippe inn helsepersonell.

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, Rosa Sitron said:

Nei, men nå diskuterer vi akkurat dette tilfellet. Ikke generelt. Når situasjonen var som det var med en døende burde det blitt utvist skjønn. Det hadde ikke skadet noen at det var 3 stykker inne den siste timen.

Med mindre de dro med seg korona og smittet en av sykepleierene eller legene, som igjen smittet andre pasienter og helsepersonell. Det har skjedd mange ganger, både i Norge og resten av verden.

• Opprett ny...