Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førstegangsmamma her. Har en baby på 3 mnd. Etter råd fra helsesøster, har vi siden 6 mnd startet kveldsrutiner. Han legger seg kl 19 hver kveld. Likevel bruker vi som regel 1.5-2 timer hver kveld på å legge. Han kan være rolig idet vi legger han og ligger for seg selv de første 15 min. Etterhvert blir han urolig, vi må ta han opp og bysse. Har forsøkt å roe mens han ligger i senga, men det går ikke. Det starter som småsutring, og da forsøker vi å roe han i senga, men etterhvert "aser" han seg opp og vi tar han da opp. Det ender som regel med at han sovner på en av oss før vi legger han over i senga si. Han sover forøvrig i bedside crib ved siden av vår seng. Jeg ammer hver 2.time gjennom natta, så han ender opp i dobbeltsenga ila natta og blir der til morgenen. Ca fra kl 16 vil han ha mat ca hver time. Når vi legger han er han som regel våken for å få mat ca kl 20 og 21 før han da sovner for natta. 

Er det for tidlig med rutiner? Bør vi gjøre noe annerledes? Forstår at alle unger er forskjellige og at det ikke er noe fasit, men hadde vært kjekt med innspill og råd. En del av meg har bare lyst til å drite i rutinene og vente en måned. Samtidig har vi holdt på sånn i 1.5 måned nå, så kanskje vi bare skal fortsette hvis det viser seg å være verdt strevet...

Anonymkode: 13ea5...b5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke begynt å stresse med leggetider så tidlig nei. Evt startet senere på kvelden om dere alltid må holde på så lenge. 

Jeg vil tro at det å bysses i søvn/sovne på foreldrene er en dårligere uvane enn det å legge seg sent en måned til eller 2. Ville lagt etter "siste" måltid kl 21.

Her gikk det seg til av seg selv. Baby la seg for natta rundt midnatt den første måneden, deretter ca 1 time tidligere hver måned. Nå sovner hun i løpet av 5-15 min på egenhånd rundt kl 19, og har gjort det siden ca 6 måneders alder. 

Skrevet
15 minutter siden, myMa skrev:

Jeg ville ikke begynt å stresse med leggetider så tidlig nei. Evt startet senere på kvelden om dere alltid må holde på så lenge. 

Jeg vil tro at det å bysses i søvn/sovne på foreldrene er en dårligere uvane enn det å legge seg sent en måned til eller 2. Ville lagt etter "siste" måltid kl 21.

Her gikk det seg til av seg selv. Baby la seg for natta rundt midnatt den første måneden, deretter ca 1 time tidligere hver måned. Nå sovner hun i løpet av 5-15 min på egenhånd rundt kl 19, og har gjort det siden ca 6 måneders alder. 

TS her. 

Takk for svar! Så da lar man baby få ha smådupper på stua frem til siste måltid? Tenker også som deg, at det å bysses i søvn er en dårlig vane.. Vil komme utav den rutinen vi har fått der. På dagtid sovner han relativt lett i vogn/vugge.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Takk for svar! Så da lar man baby få ha smådupper på stua frem til siste måltid? Tenker også som deg, at det å bysses i søvn er en dårlig vane.. Vil komme utav den rutinen vi har fått der. På dagtid sovner han relativt lett i vogn/vugge.

Ja, slik gjorde vi det. Sov litt i babynest mellom oss i sofaen på kvelden. 

Om dere må bysse så prøv ihvertfall å legg baby i senga rett før han sovner. 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en jente på cirka samme alder. Hun er en «rutine» baby, og jeg kjører samme leggerutine hver kveld. Nattdrakt på og stell klokken 18, og så legger jeg henne når hun blir sulten eller senest klokken 19. Legger henne i bedside crib’en etter hun har spist og så sovner hun på 5-20 min (ligger og holder henne i hånden til hun sovner). 

Så det funker for oss. Men sier de ikke at alle babyer er forskjellige, og at man skal finne det som funker. Dagsoving får vi derimot ikke til, hun sover mer eller mindre kun i bæresele;)

Anonymkode: e0610...c1a

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en jente på cirka samme alder. Hun er en «rutine» baby, og jeg kjører samme leggerutine hver kveld. Nattdrakt på og stell klokken 18, og så legger jeg henne når hun blir sulten eller senest klokken 19. Legger henne i bedside crib’en etter hun har spist og så sovner hun på 5-20 min (ligger og holder henne i hånden til hun sovner). 

Så det funker for oss. Men sier de ikke at alle babyer er forskjellige, og at man skal finne det som funker. Dagsoving får vi derimot ikke til, hun sover mer eller mindre kun i bæresele;)

TS her

Høres helt fantastisk ut å bare bruke 5-20 min. 😱 Har prøvd å stryke, kose og holde på han i sengen for å roe. Det hjelper i noen minutter, men så begynner småsutringen som går over til skriking etterhvert. 

Dagsovingen går egentlig veldig bra. Han sovner av seg selv i vogga si, evt i nestet. Kan sove 2-3 timer i strekk... Sover egentlig lenger dupper på dagen enn på natta innimellom 😅 babyer er jammen forskjellig, ja. 

Skrevet

Min eldste begynte å legge seg kl 20 da han var tre måneder, helt av seg selv. Før dette la han seg kl 22. Minste var ikke klar for det så tidlig og begynte å legge seg kl 21 da hun var 4 mnd. Jeg angrer så fælt på at jeg trodde hun ville sovne kl 22 før dette. Siden jeg trodde det la henne jeg jo da og endte med å bruke en time eller to på å bysse, amme og gråte (mest jeg) fordi hun ikke sovnet. I ettertid har jeg skjønt at hun ikke var trøtt før midnatt, og det må man bare godta de første mnd. Leggerutiner kommer alltids, og det er ikke noen vits i å stresse med det. Dumt at dere får slike råd av helsesøster. 

Anonymkode: 8b558...039

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Høres helt fantastisk ut å bare bruke 5-20 min. 😱 Har prøvd å stryke, kose og holde på han i sengen for å roe. Det hjelper i noen minutter, men så begynner småsutringen som går over til skriking etterhvert. 

Dagsovingen går egentlig veldig bra. Han sovner av seg selv i vogga si, evt i nestet. Kan sove 2-3 timer i strekk... Sover egentlig lenger dupper på dagen enn på natta innimellom 😅 babyer er jammen forskjellig, ja. 

Høres ut som våre er helt omvendt;) hun sover som regel maks en time på dagen og kun i bæresele evt vogn i bevegelse på en god dag. 2-3 timer i vugge/nest lyder som en drøm her:)

Er du sikker på at han er trøtt? Hvis min er våken kan jeg glemme å bare holde litt i hånden, da ligger hun bare å «spjetter».

Skrevet

På den alderen hadde vi ikke-tidfestet rutine. Dvs kveldsstell og pysj på litt før kveldens siste måltid var forventet. Det er rutine det også, og er med på å bygge en vane med at det er natta etter stell.

Anonymkode: 8b961...45c

Skrevet

På den alderen prøvde vi å komme i gang med kveldsrutiner vi også, men ser i ettertid at baby her ikke var helt klar for å legges tidligere ennå, så brukte mange timer inne på rommet med byssing, amming og frustrasjon. Sett i ettertid skulle jeg kanskje bare drøyd litt mer og latt hun være i stuen med oss i stedet for at det ble mye frustrasjon hos meg. Det gikk seg gradvis til og fra rundt 4-5-mnd så sov hun på eget rom med 1-2 oppvåkninger for mat og har stort sett sovet veldig bra siden på eget rom og vært grei å legge. Nå er hun litt over året. 

Anonymkode: b131f...e4b

Skrevet
På 12.11.2020 den 7.43, AnonymBruker skrev:

Min eldste begynte å legge seg kl 20 da han var tre måneder, helt av seg selv. Før dette la han seg kl 22. Minste var ikke klar for det så tidlig og begynte å legge seg kl 21 da hun var 4 mnd. Jeg angrer så fælt på at jeg trodde hun ville sovne kl 22 før dette. Siden jeg trodde det la henne jeg jo da og endte med å bruke en time eller to på å bysse, amme og gråte (mest jeg) fordi hun ikke sovnet. I ettertid har jeg skjønt at hun ikke var trøtt før midnatt, og det må man bare godta de første mnd. Leggerutiner kommer alltids, og det er ikke noen vits i å stresse med det. Dumt at dere får slike råd av helsesøster. 

Anonymkode: 8b558...039

Ja, nå har vi hatt to kvelder hvor han har lagt seg ca kl 21. Det har fungert så mye bedre. Kveldene blir jo mye hyggeligere for alle tre. Jeg synes også det er rart at helsesøster ga råd om å legge han kl 19 fra 6 uker.... Angrer meg for at vi har styrt med dette i 1.5 måned. 

• Liker 2
Skrevet
På 12.11.2020 den 8.25, AnonymBruker skrev:

Høres ut som våre er helt omvendt;) hun sover som regel maks en time på dagen og kun i bæresele evt vogn i bevegelse på en god dag. 2-3 timer i vugge/nest lyder som en drøm her:)

Er du sikker på at han er trøtt? Hvis min er våken kan jeg glemme å bare holde litt i hånden, da ligger hun bare å «spjetter».

Nei, det er det jeg begynner å skjønne at han ikke har vært... Nå prøver vi fra kl 21 og det har allerede vist seg å fungere bedre. Han har nok rett og slett ikke vært trøtt, eller hvert fall ikke klar for å legge seg for natta. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nå har vi hatt to kvelder hvor han har lagt seg ca kl 21. Det har fungert så mye bedre. Kveldene blir jo mye hyggeligere for alle tre. Jeg synes også det er rart at helsesøster ga råd om å legge han kl 19 fra 6 uker.... Angrer meg for at vi har styrt med dette i 1.5 måned. 

Trist at dere får sånne råd fra helsesøster. Til og med NHI anbefaler leggetid mellom 20-23 for babyer 1-4 måneder. 

Dere får bare prøve dere frem. Noen dager blir det sikkert senere legging enn andre osv. Dumt å kjøre seg fast i rutiner så tidlig for babyen endrer seg så utrolig mye de første månedene. Det som funket i går funker ikke i dag osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...