Gå til innhold

Ufør grunnet rusmisbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at de fleste rusmisbrukere er uføre? Er vel mer sannsynlig de går på sosialtrygd

Anonymkode: e6c6f...481

Det blir det ikke mye rus av. Klarer du å bli alkis på sosialstønad i kommune Norge, så er du jaggu meg god🙂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes dette er litt rart. Min venninne som har ligget pal i senga et år og så vidt har orket å spise , får avslag på uføre. Samtidig ser jeg at byens narkomane har uføre ( de bruker honnørkort på bussen) Mange av disse har gjort innbrudd og fæle ting mot andre mennesker. Virker som det er mer sosialt akseptert at du er ufør om du er narkoman og krimminel enn hvis du for eksempel er helt sengeliggende i flere år grunnet ME.  sender ikke dette litt feil signaler til befolkningen? 

Anonymkode: f2eb0...27d

Spørsmålet er om du ville hatt en kollega som kom stupfull eller ruset på narkotika på jobb hver eneste dag? 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes dette er litt rart. Min venninne som har ligget pal i senga et år og så vidt har orket å spise , får avslag på uføre. Samtidig ser jeg at byens narkomane har uføre ( de bruker honnørkort på bussen) Mange av disse har gjort innbrudd og fæle ting mot andre mennesker. Virker som det er mer sosialt akseptert at du er ufør om du er narkoman og krimminel enn hvis du for eksempel er helt sengeliggende i flere år grunnet ME.  sender ikke dette litt feil signaler til befolkningen? 

Anonymkode: f2eb0...27d

Det tar mangen år før dem får det. Jeg vet om flere rusmisbrukere som har gått over 10 år uten å få noe fordi dem måtte bevise først om at dem greide å slutte å begynne i arbeidstrening, og mangen av dem er svært syke etter å ha rust seg i så mangen år. Som lungeproblemer alvorlige leddsykdommer, smertesykdommer, nevrologiske problemer osv. Ja rusmissbrukere får uføre når det har gått så langt at det viser seg at dem ikke kan jobbe og aldri har greid pga av rusen. Noen kan ha rust seg i bare 5 år og fått alvorlige traumer eller helseproblemer som er god nok grunn til uføre.

Anonymkode: eec4e...744

Skrevet

Har du tenkt på at rusmisbruket og uførheten kanskje ofte skyldes det samme? Har du blitt voldtatt og banka av pappa og onkel hele oppveksten så er det ikke sikkert du fungerer i en normal hverdag som voksen..

Anonymkode: 74a23...af0

• Liker 4
Skrevet

Jeg personlig bryr meg ikke spesielt mye om hvorfor noen er uføretrygdet, og har heller ikke for vane å sette grupper opp mot hverandre og avgjøre hvem jeg synes har mest rett på uføretrygd. Jeg er ikke lege, jobber ikke i NAV og har ingen forutsetninger eller ønsker om å avgjøre hvem som har rett på ulike ytelser og ikke. 

Når det er sagt har de rusmisbrukerne jeg kjenner som er uføretrygdede brukt mange år på sosialstønad og haugevis med søknader på å få innvilget uføretrygd, så det slår meg ikke som spesielt enkelt for dem heller. De aller fleste jeg kjenner som er rusmisbrukere OG har uføretrygd har dessuten gjerne opplevd traumer som fører til at de er rusmisbrukere i utgangspunktet, på lik linje med andre som «bare er uføretrygdet» på grunn av sine psykiske problemer. Det er veldig vanlig at rus i starten er selvmedisinering for et eller annet man sliter med, lenge før man blir rusmisbruker med knekk i knærne og honnørkort fra NAV. Ville ikke byttet liv med disse menneskene, og har opplevd min del av traumatiske ting under oppveksten selv. Jeg har bare vært heldig nok til å komme meg brukbart igjennom det. 

Og så til sist: vær så snill å slutte med alle disse trådene der man prøver å sette sårbare og syke mennesker opp mot hverandre. Det er nedrig og veldig lite hjelpsomt. Det er ikke sånn at det å få uføretrygd er en kamp der man settes opp mot en annen person, og så skal noen avgjøre hvem som er mest verdig. Jeg skjønner at du kanskje tror du hjelper venninnen din og mennesker med hennes sykdom her, men faktum er at de menneskene som velger å se ned på noen på grunn av sykdommen de har, stort sett er veldig unyanserte og ute etter å finne mennesker de anser som «lavere» enn seg selv. Disse menneskene vil alltid ha noen å se ned på, og de fleste av disse ser dessuten allerede ned på rusmisbrukere mye mer åpent enn de ser ned på ME-syke. Ikke vær en sånn person, vær så snill!

Anonymkode: 69967...dc4

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at de fleste rusmisbrukere er uføre? Er vel mer sannsynlig de går på sosialtrygd

Anonymkode: e6c6f...481

I hovedinnlegget står det at hun har observert at nakomane bruker honnørkort på bussen, det vil si at de er ufør. En får vel ikke honnørkort hvis en er på sosialtrygd.

Skrevet

Det er synd i begge grupper. Det er nok nok av narkomane også som har fått avslag fra uføretrygd og mange som har fått det, akkurat som med me. Man må bare klage å håpe at det går veien neste gang. 

Anonymkode: ee611...433

Skrevet

Kan man "se" at noen er kriminelle narkomane ved å se på dem? Eller ser man sin egen oppfatning av noen? En ting er om man kjenner vedkommende, men å se det på noen? Nei det tror jeg ikke er mulig. En av våre naboer er skikkelig shady, hvor han tjener penger vet ingen men penger har  han, merkelige folk kommer og går, alle slags mennesker egentlig, han fester like gjerne onsdag som fredag, kjøper og selger på nett alt mulig rart og i det hele tatt er opplegget veldig sært og "alle vet" at han er både rusmisbruker og kriminell - men de som kjenner han vet at han hverken røyker, drikker, selger dop eller driver med snusk - derimot er han en kremmer som skoger tak i alt mulig rart og selger med profitt, samtidig som han driver med (av alle ting) rådgiving til de som kjemper mot f.eks nav og lignende. Så å skue hunden på hårene er ikke alltid så smart. 

Når det er sagt, jeg skjønner TS at du er frustrert på din venns vegne, men å sette grupper av mennesker opp mot hverandre basert på din oppfatning av en sak er ikke en god vei å gå hverken for din eller hennes del. 

Anonymkode: a37bf...2c5

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet vel ikke egentlig hva disse folka du ser har for diagnoser, og hvorfor de er blitt uføretrygdet. Dessuten skal du ikke sette likhetstegn mellom narkoman og kriminell. Ikke alle som er avhengig av narkotika er kriminelle. 

Anonymkode: 3f93a...989

De trenger ikke ha noen diagnoser. Ordet "inntektsevne" er nok her essensielt.

Anonymkode: cdc35...74a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...