Gå til innhold

Hvor fort kan jeg egentlig vente resultater ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har startet å telle kallorier. Jeg er 29 år, 168 cm og ca 70 kg. Jeg vil ned 5 kg i første omgang. 
Jeg har alliert meg med fitbitklokka mi og appen Lifesum som hjelper meg å holde oversikt over kaloriene. Jeg trener ikke (ennå - jeg synes trening er forferdelig kjedelig) men jeg prøver gå en god tur med hunden hver dag for å nå 10 000 skritt. 

Ifølge Fitbit gikk jeg igår rett over 15 000 skritt og kroppen forbrente 2751 kalorier. Ifølge Lifesum spiste jeg ca 1000 kalorier. (Her regner jeg inn litt slingringsmonn da jeg ikke orker veie alt av middag.) I følge Lifesum skal jeg ikke passere 1450 kallorier. Føler jeg er på rett kjør. 
Men når kan man egentlig vente å se resultater? 
Jeg tror jeg har mye vann i kroppen, men jeg har også lagt på meg sakte men sikkert ca 10 kg de siste 7 årene, så jeg forventer at dette kan ta tid. Har aldri slanka meg før. Når bør jeg veie meg neste gang?

Anonymkode: 51646...4ac

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La meg gjerne omformulere spørsmålet litt, da jeg regner med at dette er litt individuelt. 

Når så DU resultater av kaloritellingen ?

• Liker 1
Skrevet

Når jeg teller kalorier går jeg ned 0,5-1 kg i uka. Da teller jeg ikke på lørdag da det ofte blir litt snacks osv. Da. Men er nazi resten av uken. Trener ikke. 

Gått ned 11 kg siden januar, men har hatt noen opphold her og der, mindre "bra" uker osv. Det viktige er å finne noe som fungerer for deg. Jeg er glad i havregrøt, noe som gjør at jeg spiser meg mett på relativt få kalorier f.eks. I tillegg bruker jeg lettprodukter der jeg kan det. 

Spiser ca. 500 kalorier til middag(noen dager mer, andre mindre), og 200-300 kalorier til de andre måltidene. Spiser som regel lunsj, middag og kvelds. Noen ganger frokost om jeg er sulten. Men ofte er jeg ikke sulten før 12tida uansett, så da sparer jeg de kaloriene. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Orchideae skrev:

Når jeg teller kalorier går jeg ned 0,5-1 kg i uka. Da teller jeg ikke på lørdag da det ofte blir litt snacks osv. Da. Men er nazi resten av uken. Trener ikke. 

Gått ned 11 kg siden januar, men har hatt noen opphold her og der, mindre "bra" uker osv. Det viktige er å finne noe som fungerer for deg. Jeg er glad i havregrøt, noe som gjør at jeg spiser meg mett på relativt få kalorier f.eks. I tillegg bruker jeg lettprodukter der jeg kan det. 

Spiser ca. 500 kalorier til middag(noen dager mer, andre mindre), og 200-300 kalorier til de andre måltidene. Spiser som regel lunsj, middag og kvelds. Noen ganger frokost om jeg er sulten. Men ofte er jeg ikke sulten før 12tida uansett, så da sparer jeg de kaloriene. 

Takk for svar. Det jeg sliter med et søtsuget. Jeg har bestemt meg for å unne meg godteri på lørdager. Ellers er jeg blitt ganske flink synes jeg, men jeg synes det kan være vanskelig å spise bare èn porsjon til middag feks. 

planen er å trene styrke etterhvert men akkurat nå er jeg rett og slett ikke motivert 

Skrevet

Å gå ned i vekt er veldig enkelt, og det er ganske lett, også - hvis du gjør det riktig. Vektnedgang er også veldig forutsigbart - du kan gå ned inntil 1% av kroppsvekten din i fett, per uke, om du har et tilstrekkelig, og reelt, kaloriunderskudd. Legg merke til at det er noen betingelser her, og at resultatene du oppnår, er konkrete, men kan være vanskelige å måle på kort sikt. Vei deg hver dag, om morgenen, etter toalettbesøk, uten/i samme klær, på samme vekt, på samme sted. Etter en stund vil du legge merke til at vekta svinger ganske betraktelig, fra dag til dag, og - hvis du er i kaloriunderskudd - at den synker.

Så dette er hva jeg ville ha gjort:
Ignorer Fitbiten, og trening, fokuser isteden på matinntaket. Regn ut hvor hvor mye en person med din/ditt kjønn, høyde, vekt og aktivitetsnivå, må spise for å holde vekta, minus et passelig underskudd. Planlegg hva du skal spise sånn at du spiser riktig mengde, variert og balansert, og at det er noe du liker.

Et ord på tampen: 
Jobb med ordbruken! Hvordan vi snakker og tenker om oss selv og kroppene våre, og det vi spiser, er så viktig! Du bruker ord som "flink", "motivert" og "unne", og det er ord som går igjen blant folk som sliter med vekta, folk som aldri blir ferdig med å slanke seg - folk som aldri knekker koden. For å mestre vekta, må man ta aktivt grep over det man kan ta grep om, og akseptere det man ikke kan gjøre noe med. Hvis man føler seg flink for å ha gjort noe annet enn det man egentlig ville, er det bare et tidsspørsmål før man “går på en smell” - for opplegget er pill råttent. Når man føler seg flink fordi man har gjennomført planen slik man ønsket, derimot - og planla kun fordi det var vanskelig å gjennomføre uten en plan - da er det bærekraftig. 

Anonymkode: 1189b...01c

• Liker 1
Skrevet

Kjære trådstarter,

Denne tråden stenges, da den bryter med retningslinjene for dette rommet.

* Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

* Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine.

Chantielle mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...