Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Typen min har vært i rusbehandling en stund, og hadde en sprekk i helgen. Han havnet på hotell med ei annen jente, de hadde ruset seg på amfetamin, men han valgte å dra tilbake til behandlingen. Da dette skjedde blokket han meg helt ute, men da han var tilbake i behandlingen sa han at ingenting hadde skjedd der og han ønsker et rusfritt liv. Han er en del år eldre enn meg, og jeg føler ofte jeg ikke klarer å være meg selv lenger eller sterk nok til å si mine meninger, jeg prøvde å bare blokke han ute etter dette skjedde, men tok han fort tilbake igjen. Hva bør jeg gjøre? Føler jeg bare blir svakere, og klarer ikke lenger å få frem hva jeg egentlig mener om ting. Jeg har mange drømmer og ønsker, men føler det bare nlir lagt til side... Føler heller ikke jeg kan stole på han lenger, noe som gjør meg usikker. Han sier jeg kan stole på han, og prøver så godt jeg kan. Men føler på en måte det er mye som ikke stemmer 

Anonymkode: 6807e...a6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foreslår at du later som om ei på KG skrev denne tråden. Så leser du det høyt for deg selv, også kan du vurdere om hva vedkommende burde gjort i denne situasjonen. 

Første setningen din inneholder to røde flagg:

1. rusbehandling

2. sprekk i helgen

orket ikke telle flere. 

Skrevet

Absolutt alt du skriver forteller at dette er en mann som ikke gjør deg godt, han er rett og slett usunn for deg.

Det er bedre for deg å fokusere på å bygge opp din egen selvfølelse og styrke, enn å være hekta på en rusmisbruker som bedrar deg.

Anonymkode: 46c2b...625

• Liker 6
Skrevet

Det er dessverre slik at en rusmisbruker ikke er til å stole på. Du bør komme deg bort. Du har ikke ansvar for hans liv, kun ditt eget. Du vil få det bedre uten den mentale slitasjen og sorgen hans rusavhengighet vil gi deg. 

Anonymkode: bf267...243

• Liker 7
Skrevet

Det "beste" man kan gjøre ovenfor rusavhengige er å la dem få (og føle) konsekvensene av sitt rusmisbruk.

Anonymkode: ee6bb...432

• Liker 3
Skrevet

Hei. Skjønner at det er vanskelig, men det beste du kan gjøre er å komme deg bort fra han! Du kan ikke stole på han, en rusmisbruker lyger til de tror på det selv. Og det vil være gode og dårlige perioder hele veien. Jeg kom meg unna etter 10 år, det er en befrielse nå, men det var grusomt når det sto på. 

Anonymkode: 75c58...943

• Liker 2
Skrevet

Det føles umulig, men du må gå fra han. Du tror det kanskje ikke nå, men du vil få det så mye bedre når det verste savnet går over. Du fortjener så mye mer❤️

Anonymkode: f44fa...788

• Liker 1
Skrevet

Dette kan gå bra og det kan gå veldig dårlig! Eg kjenner til eksempel på begge deler, men i dei tilfella der vedkomande har klart å halde seg rusfri, har han/ho funne sin kjære ETTER rusbehandling. Altså er det ingenting med kjæresten som minner om tidlegare rusmisbruk. Eg seier ikkje at du har rusa deg, men har han rusa seg når han har vore ilag med deg, KAN du vere ein trigger.

Dersom du skal stå ved hans side vidare så MÅ du vere sterk. Du må halde han oppe når han har det vanskelig. Du må lære deg å kjenne igjen alle teikn på at han held på å gå på ein smell. Du må sørge for at der er eit system som kan hjelpe deg med å hjelpe han. Dersom du kjenner på deg at dette er noko du kan takle, så køyr på. Dersom ikkje, ja då er det faktisk rett av deg å gi slepp. Eg trur du tenker at det er skadeleg for han om du går. Det er nødvendigvis ikkje sikkert, så tenk langsiktig, og gjer det du trur er det beste på sikt. Når det er rus inne i bildet, så er ikkje alt som i "vanlege" forhold. Lykke til!

(Mulig dette oppfattast strengt, men eg prøver å hjelpe deg til å tørre å gjere det som er best for begge to!)

• Liker 2
Skrevet

Kom deg unna NÅ. Du fortjener å ha det bra! 

Folk i rustbehandling bør absolutt ikke være i forhold, de har mer enn nok med seg selv,  og kan bli veldig ustabil dersom de får problemer i forholdet. Han er syk, og må bli frisk alene. Kom deg unna og lev livet ditt, vær så snill.

Anonymkode: 90ba2...5e1

• Liker 1
Skrevet

Kjære deg, dette er ikke noe godt å stå i, nei. Den hendelsen viser jo at han velger rus over deg. Ikke i noen andre forhold hadde det vært OK at mannen overnatter med ei fremmed dame på hotell, uansett om de har hatt sex eller ikke. Det blir ikke mer OK fordi han har et rusproblem. Ved å ta ham tilbake viser du jo at han kan holde på sånn, i hvertfall når du ikke når fram med dine meninger og følelser, som du skriver. Hvor mange slike hendelser skal du godta? Hvor går grensa? Det må du finne ut av for din egen del. Kanskje er den allerede nådd?

Anonymkode: 0c911...af2

Skrevet

Kom deg unna. Det er en grunn til at pårørende til rusmisbrukere blir utslitt. De manipulerer, lyver, sprekker og er ikke til å stole på. Kontakter han deg og du ikke kan si nei, så sørg for å ødelegge sånn at han ikke vil ha kontakt. Hva er en dealbreaker for han? Si at du har gjort den så han lar deg være. Si du har ligget med noen andre, snakket dritt om han eller noe

Anonymkode: 723b8...b9c

• Liker 2
Skrevet

Få hjelp til å komme deg ut av dette forholdet før det er for sent. Han kommer til å skade deg, i det minste psykisk som han allerede har gjort.

Betro deg til en god venninne eller til hjelpeapparatet. Er du redd for at han ikke vil la deg gå, kontakt politi som vil hjelpe deg videre.

Du må ut av dette for ikke å miste deg enda mer.

Anonymkode: 68b12...288

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si du har ligget med noen andre, snakket dritt om han eller noe

Det der er kjempeskummelt, rusmisbrukere er ofte ustabile og blir fort eiesyke og sjalu. Hvis de føler at «verden går under», vet man ikke hva hva de kan finne på.

Anonymkode: 68b12...288

Skrevet

At du vurderer dette i det hele tatt.... 

Anonymkode: 00780...3e9

Skrevet

Jeg som skrev dette innlegget? Hvordan kan jeg si ifra, er også bekymret for han, men hva med å si jeg vil han skal ha fokus på behandling og vi kan se når han er ferdig der? Eller hvordan ville dere sagt dette til han? 

Gjest Kerrs Pink
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som skrev dette innlegget? Hvordan kan jeg si ifra, er også bekymret for han, men hva med å si jeg vil han skal ha fokus på behandling og vi kan se når han er ferdig der? Eller hvordan ville dere sagt dette til han? 

For eksempel

"Hei kjære, jeg ønsker deg alt godt fordi jeg er så glad i deg. Men jeg må også ta vare på meg selv. Derfor vil jeg ikke ha kontakt med deg før du er helt rusfri og frisk! Jeg håper inderlig du får det til denne gangen, lykke til." 

Og så sørger du for at han ikke kan få tak i deg, hverken på tlf el komme inn der du bor. Og så er det DU som bestemmer når kontakten skal opptas igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...