Gå til innhold

Kan gamle vindu knuse ved vindkast på rundt 20 m/s?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe å si dersom vinduet er svekket pga. kondens mellom 2 lagsvinduer?

Anonymkode: 0383c...ef6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler jeg på. 

Skrevet

Kanskje hvis karm er svekket slik at glasset har plass til å bevege seg. 

Skrevet

Har hørt glassene knake, så du tror de skal sprekke, men det har ikke skjedd. Nå var dette glass med plastsprosser mellom lagene, så det kan ha gitt dem mer styrke. Det var vel 23-24 sekundmeter i kastene, tror jeg, uten vindskjerming (rett ut mot havet).

Anonymkode: 32570...6c1

Skrevet
3 minutter siden, Pappi skrev:

Kanskje hvis karm er svekket slik at glasset har plass til å bevege seg. 

Nei, så gammelt er ikke vinduet. Det er nok bare tetningslisten eller hva det heter som forårsaker duggen mellom glassene.

Sjekket nå nettopp og ser det har vært vindkast opptil 30 m/s i distriktet, ikke bare 20. Det sies jo at det blir mer ekstremvær ettersom årene går. Men må det opp til 50 m/s før det er fare for at vindu knuser?

Anonymkode: 0383c...ef6

Skrevet

Vinduene tåler stort sett "det meste". Krever ekstremt mye å knuse moderne glass. Men hovedproblemet med 20-30-50m/s vind er alt som flyr i lufta pga vinden. Det knuser glasset. 

Men har du kondens mellom glasslagene er vinduet punktert, og mistet isolasjonsevnen sin. Forbered deg på en kaldere vinter

• Liker 1
Skrevet

Førti år gamle vinduer holdt i nyttårsorkanen på vestlandet, men vi så at glasset beveget seg litt. 

Anonymkode: fa75b...911

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Førti år gamle vinduer holdt i nyttårsorkanen på vestlandet, men vi så at glasset beveget seg litt. 

Anonymkode: fa75b...911

Samme har jeg erfart. Men en jeg kjenner som bor sånn til at fjellene kaster vinden tilbake, fikk knust ett vindu, det var under en orkan. 

Anonymkode: 1bc28...dad

Skrevet

Det skal mye vind til før vinduene knuser av bare vinden, som regel er det harde gjenstander som blir tatt av vinden og flyr rett i vinduene, som gjør at vinduer knuser under sterk vind.

Skrevet

Da jeg var liten, og vi hadde noen av de verste vinterstormene i Lofoten, så var det flere tilfeller vinduene våre knuste ja. Dette var gamle "doble" vinduer. De ble regelrett blåst ut! Ikke alle, men enkelte. 

Anonymkode: 20d9c...b6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...