Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hååper noen tar seg tid til å lese dette😊

Heisann, har en litt «komplisert» situasjon jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gå fram på. 

I juli 2020 fikk jeg meg ny jobb, 100% stilling. I kontrakten min ble det skrevet at jeg skulle jobbe 80-100% i juli og august, deretter videre avtale pga jeg i all hovedsak ble ansatt som sykevikar. Men har alltid fra dag én jobbet 100%, 08-1600 (og lengere) hver dag. Etter rundt 1mnd sluttet de å gi meg arbeidsplan med vakter fordi min faste arbeidstid skulle fortsette å være fra 0800-1600 hver dag. Etter jeg hadde vært ansatt der ut august hadde jeg en medarbeidersamtale med arbeidsgiver, hvor jeg ble fortalt at de er veldig fornøyde med meg, og at jeg absolutt skulle få fortsette hos de. De nevnte også at de regnet med at personen som er sykemeldt ikke kom til å komme tilbake. Det har også blitt snakket om at selvom den sykemeldte skulle komme tilbake, skulle jeg få fortsette som ansatt hos de og at denne personen skulle bli gitt nye arbeidsoppgaver. I midten av oktober ble jeg nødt til å sykemelde meg på grunn av psykiske årsaker jeg har vært plaget av i 4 år, som i det siste året nå har blitt mye værre. Da de første 3 ukene av sykemeldingen min hadde gått ut, ble jeg sykemeldt 3 uker til av fastlege. Den dagen jeg ble sykemeldt ytterlige 3 uker, søkte jeg om sykepenger hos Nav. Samme dag fikk jeg melding av arbeidsgiver om at jeg ikke hadde krav på videre sykepenger av Nav i og med at personen jeg er sykevikar for kun er sykemeldt noen uker av gangen (noe jeg aldri har blitt fortalt), og de mente de ikke kunne forutse hvor mange vakter jeg kom til å bli satt opp på framover pga personens sykemelding, og det derfor ble vanskelig å beregne hvor mye jeg skulle fått i sykepenger. (personen har ikke kommet tilbake)

Jeg synes alt dette virker veldig merkelig, i og med at jeg har blitt fortalt at min faste arbeidstid er fra 0800-1600 5 dager i uken, at de mener den sykemeldte ikke kommer tilbake og at de har fortalt meg at jeg skal få fortsette om denne personen skulle komme tilbake. Må også legge til at jeg ikke fikk ny kontrakt etter medarbeidersamtalen, det står heller ikke start eller sluttdato i min nåværende kontrakt som jeg fikk da jeg startet. I og med at jeg er vikar, mener jeg at det burde stått en sluttdato, og at kontrakten min skulle ha blitt fornyet for hver gang sykemeldingsperioden til den sykemeldte har gått ut. Det står også «ekstravakt» i kontrakten min, noe jeg absolutt ikke har vært siden jeg har jobbet 100% + (ofte mye overtid) i perioden jeg har jobbet der. Jeg kan jo ikke gå sykemeldt uten sykepenger, siden jeg som mange andre har regninger til blant annet leilighet, bil og alt annet som skal betales hver mnd. 

Beklager for mye tekst. Håper det er noen som kanskje har vært i samme situasjon som meg, eller om det er noen som kan komme med tips/råd angående dette 😊 

Endret av Viic123
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ha sykepenger av nav uansett hva arbeidsgiver mener, betaler de ikke de 16 første dagene, nei vel, sa gjør nav det. Men da må du si i fra om det. Sykepenger har ingenting med hvem du er vikar for.

Anonymkode: 41278...86f

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ha sykepenger av nav uansett hva arbeidsgiver mener, betaler de ikke de 16 første dagene, nei vel, sa gjør nav det. Men da må du si i fra om det. Sykepenger har ingenting med hvem du er vikar for.

Anonymkode: 41278...86f

Takk for svar :) De 16 første dagene har de betalt, men de mener jeg ikke har krav på videre sykepenger fra Nav etter de 3 første ukene jeg har vært sykemeldt. Altså jeg får sykepenger for de 3 første ukene, men ikke for ukene etter de 3 første. Synes det er veldig rart at de kan mene dette

Skrevet
5 minutter siden, Viic123 skrev:

Takk for svar :) De 16 første dagene har de betalt, men de mener jeg ikke har krav på videre sykepenger fra Nav etter de 3 første ukene jeg har vært sykemeldt. Altså jeg får sykepenger for de 3 første ukene, men ikke for ukene etter de 3 første. Synes det er veldig rart at de kan mene dette

Arbeidsgiver kan jo mene hva de vil. Det er NAV som vurderer rettighetene dine til sykepenger fra NAV, ikke arbeidsgiver. 

Anonymkode: 03953...7f0

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Viic123 skrev:

Det arbeidsgiver påstår er at de ikke skal ha arbeidsgiveransvar for deg. Dersom du er medlem av et forbund så hjelper de deg akkurat med det. Det er leit at du ikke har det skriftlig, men de tar uansett feil angående sykelønn. 
Du har krav på sykelønn fra NAV, uansett. Her må du ta kontakt med NAV, som kommer til å beregne sykelønn til deg basert på inntekt siste år. 
Ring NAV, fortell hva det gjelder så setter de deg i kontakt med saksbehandler der. Bare gjør det først som sist, så du ikke blir uten sykelønn. Lege må skrive på neste sykemelding at du evt ikke har arbeidsgiver

Anonymkode: 00e44...11f

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det arbeidsgiver påstår er at de ikke skal ha arbeidsgiveransvar for deg. Dersom du er medlem av et forbund så hjelper de deg akkurat med det. Det er leit at du ikke har det skriftlig, men de tar uansett feil angående sykelønn. 
Du har krav på sykelønn fra NAV, uansett. Her må du ta kontakt med NAV, som kommer til å beregne sykelønn til deg basert på inntekt siste år. 
Ring NAV, fortell hva det gjelder så setter de deg i kontakt med saksbehandler der. Bare gjør det først som sist, så du ikke blir uten sykelønn. Lege må skrive på neste sykemelding at du evt ikke har arbeidsgiver

Har fått beskjed av arbeidsgiver å ta kontakt når jeg er frisk, slik at de kunne sette meg opp på nye vakter igjen. Synes det er rart at jeg skal kunne bli satt opp på vakter igjen når jeg er «frisk», men de vil ikke ha noe med meg å gjøre på en måte nå som jeg er sykemeldt, og jeg dermed da ikke får sykepenger. Nav mente også at det kunne bli vanskelig med sykepenger i og med at ting som har blitt avtalt muntlig ikke står i kontrakten min.. Skal kontakte Nav på nytt imorgen å høre. Takk igjen :) 

Skrevet
1 time siden, Viic123 skrev:

Har fått beskjed av arbeidsgiver å ta kontakt når jeg er frisk, slik at de kunne sette meg opp på nye vakter igjen. Synes det er rart at jeg skal kunne bli satt opp på vakter igjen når jeg er «frisk», men de vil ikke ha noe med meg å gjøre på en måte nå som jeg er sykemeldt, og jeg dermed da ikke får sykepenger. Nav mente også at det kunne bli vanskelig med sykepenger i og med at ting som har blitt avtalt muntlig ikke står i kontrakten min.. Skal kontakte Nav på nytt imorgen å høre. Takk igjen :) 

Ja dersom du ser på NAV på nett, så står det der at du har krav på sykelønn etter arbeidsgiverperioden. Men denne må komme fra NAV, som beregner sykelønn ut fra de siste tre måneders inntekt. 
https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-arbeidstakere

Skrevet

Så du får vikariat for å tiltre stillingen til en som er syk. Det står ikke hvor lenge kontrakten din var i HI. Det er relevant informasjon i denne saken. Til opplysning. Gikk kontrakten ut oktober kanskje? 

Ansatt juli d. å. Jobber til oktober, blir sykemeldt i 3 uker, deretter forlenges sykemeldinger 3 uker, og så forlenges den ytterligere 3 uker. 

I korte trekk så betyr det at du holdt ut i jobben i 3 måneder, vært syk i 2 måneder. 

På et vikariat. Din arbeidsgiver vil nok aldri ha noe med deg å gjøre, kostnaden blir for stor. 

Anonymkode: 35eef...dee

Skrevet

For det første. Arbeidsgiver bestemmer ikke hva du har krav på fra nav. Det er det NAV som bestemmer. 

Dersom det ikke står sluttdato i kontrakten er du mest sannsynlig ansatt i den stillingsprosenten som står i kontrakten fast. Med mindre det går klart fram i annen informasjon at stillingsforholdet er midlertidig. Og da skal det framgå veldig klart, svart på hvitt. Ellers vil kontrakten gå foran. 

Det vil si at du er ansatt og har krav på å jobbe og få lønn i minst 80% stilling. Ta kontakt med advokat eller juss-buss dersom du ikke når fram med arbeidsgiver. Saken din er også mest sannsynlig dekket av fri rettshjelpsordningen.

Anonymkode: ab997...562

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du får vikariat for å tiltre stillingen til en som er syk. Det står ikke hvor lenge kontrakten din var i HI. Det er relevant informasjon i denne saken. Til opplysning. Gikk kontrakten ut oktober kanskje? 

Ansatt juli d. å. Jobber til oktober, blir sykemeldt i 3 uker, deretter forlenges sykemeldinger 3 uker, og så forlenges den ytterligere 3 uker. 

I korte trekk så betyr det at du holdt ut i jobben i 3 måneder, vært syk i 2 måneder. 

På et vikariat. Din arbeidsgiver vil nok aldri ha noe med deg å gjøre, kostnaden blir for stor. 

Anonymkode: 35eef...dee

Kostnaden blir for stor? Arbeidsgiver vil vel aldri tape noe som helst på at jeg er sykemeldt, og får sykepenger fra Nav. Jeg har vært sykemeldt i 3 uker, har nylig fått sykemelding for 3 uker til. Så nei, ikke 9 uker. Kontrakten min har heller ikke gått ut, da det ikke står sluttdato i kontrakten min, noe det skulle ha gjort når det er et vikariat. Dette skulle hvertfall blitt endret når ny avtale ble igangsatt. Jeg hadde aldri sykemeldt meg om det ikke var absolutt nødvendig, stillingsutlysningen opplyste heller ingenting om vikariat. Det var flere stillinger som trengtes der, jeg ble satt i sykevikar stillingen etter jeg hadde blitt ansatt, ca 2 uker etter jeg startet. At man blir syk og ikke er i stand til å stå i en 100% stilling, er det ingen som kan noe for. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første. Arbeidsgiver bestemmer ikke hva du har krav på fra nav. Det er det NAV som bestemmer. 

Dersom det ikke står sluttdato i kontrakten er du mest sannsynlig ansatt i den stillingsprosenten som står i kontrakten fast. Med mindre det går klart fram i annen informasjon at stillingsforholdet er midlertidig. Og da skal det framgå veldig klart, svart på hvitt. Ellers vil kontrakten gå foran. 

Det vil si at du er ansatt og har krav på å jobbe og få lønn i minst 80% stilling. Ta kontakt med advokat eller juss-buss dersom du ikke når fram med arbeidsgiver. Saken din er også mest sannsynlig dekket av fri rettshjelpsordningen.

Anonymkode: ab997...562

Tenker akkurat dette. 
Har blitt tipset om juss-buss og fri rettshjelp, men er bare veldig ubehagelig å dra avdokat inn i dette, hvertfall når arbeidsforholdet er relativt ferskt. Også når jeg fra før av har utrolig dårlig samvittighet for at jeg har sykemeldt meg. Skal undersøke dette nermere med Nav, håper det ikke går så langt at advokat må innblandes. Tusen hjertelig for svar 😌

Skrevet

Det er kontrakten din som er viktig her. Hvilken stillingsprosent står der etter august? En kollega  som ble sykemeldt jobbet i praksis 100%, men siden hun har 60% stilling, de resterende 40 jobber hun ekstra uten fast avtale, fikk hun kun sykepenger for sin ordinære 60% stilling. Ring fagforeningen din, de kan hjelpe deg med å undersøke. Om det ikke står konkret hvor mye du skal jobbe i kontrakten din fra oktober og ut, kan det være vanskelig. Ta da kontakt med Nav. Evt friskmeld deg og begynn på jobb igjen, få sikret at du får en riktig kontrakt så du er sikret til en annen gang. 

Anonymkode: 905ac...2f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...