AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #1 Skrevet 11. november 2020 Jeg hører så mange si at man må planlegge når man skal ha barn. At desemberbarna kommer dårligst ut av det mtp på barnehageplass feks siden man kan risikere å måtte vente til august året etter barnet har blitt 1 år. Men så kom jeg til å tenke på at da er det vel ikke så mye bedre å få barn i januar/februar heller? Disse må også vente til august?? vi blir prøvere i desember og lurer på om vi bør hoppe over måneden som kan gi et desemberbarn eller ikke. Ble i tvil når jeg tenkte på at januar baby egentlig ikke er så veldig annerledes enn desemberbaby.... mine tanker går kun på praktiske ting som bhg og økonomi. At barnet kommer til å være yngst, bli 18 sist og muligens være mer «umoden» enn sine klassekamerater kommer ikke til å ha noe innvirkning på valget.... hvordan tenkte dere om dette når dere var i prøverfasen?? Anonymkode: da96f...706
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #2 Skrevet 11. november 2020 Skjønner hva du mener. Jeg er født i slutten av desember, så har erfaring med det. Jeg kommer nok til å hoppe over desember som måned, da det har sine fordeler å bli født i januar istedenfor. Gikk absolutt bra med meg, så er ikke noe krise å få i desember! Jeg hadde gode venner som ventet med å dra ut, foreldre som lot meg feste da alle vennene mine ble 18. Nå etter 20, så er det så herlig atte. Elsker å ha bursdag når jeg har, noe jeg ikke gjorde før. Anonymkode: d36f5...35a
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #3 Skrevet 11. november 2020 Har man lyst nok på baby, hopper man ikke over en måned bare fordi det resulterer i desemberbaby. Hilsen hun som har prøvd i fire år med fire SA og en MA bak seg, som MER enn gjerne hadde tatt en desemberbaby. Anonymkode: f445e...bad 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #4 Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har man lyst nok på baby, hopper man ikke over en måned bare fordi det resulterer i desemberbaby. Hilsen hun som har prøvd i fire år med fire SA og en MA bak seg, som MER enn gjerne hadde tatt en desemberbaby. Anonymkode: f445e...bad Hvis man i utgangspunktet ikke har problemer med å bli gravid så kan man vel planlegge som det passer hver enkelt familie. Barna er da vel like ønsket om foreldrene sliter med unnfangelse eller ikke. Det er ikke ment som en fornærmelse mot deg at noen vil planlegge når de vil ha barn. Anonymkode: 352f8...bd9 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #5 Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man i utgangspunktet ikke har problemer med å bli gravid så kan man vel planlegge som det passer hver enkelt familie. Barna er da vel like ønsket om foreldrene sliter med unnfangelse eller ikke. Det er ikke ment som en fornærmelse mot deg at noen vil planlegge når de vil ha barn. Anonymkode: 352f8...bd9 Men du vet faktisk ikke om du vil få problemer eller ikke forhåpentligvis går det lekende lett å bli gravid, men for alt du vet sitter du der om tre år og angrer bittert på alle de månedene du valgte å hoppe over bare fordi du ikke ville ha desemberbaby. Kan legge til at både søsteren min og nevøen min er født i desember. Søsteren min syntes kun det var irriterende da alle andre hadde fylt 18, og nevøen min har ikke møtt på noen hindringer ved å være født sent på året. Han er nå snart seks år, begynte på skolen i høst, og kunne både lese og skrive før han startet på skolen. Barnehageplass fikk han fra mars det året han fylte to år. Det å få et desemberbarn trenger ikke å være en hindring i det hele tatt, det aller meste kommer an på deg som forelder og hvor flink du er til å veilede, lære bort og engasjere barnet ditt. Anonymkode: f445e...bad 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #6 Skrevet 11. november 2020 Jeg har desember barn. Barnehage var kjipt, måtte vente til august året etter han ble 1 år. Ble en kabal å legge opp mtp permisjonsslutt og jobb. Men man får kontantstøtte etter barnet er 1 år og det ikke har fått bhgplass. Det er 7500,- /mnd så jeg kunne gå litt ned i stilling de mnd han ikke hadde bhg plass. Har ikke merket noe hinder mtp utvikling i forhold til dem som er født tideligere på året. Han har alltid vært ett par år eldre "mentalt" så folk får sjokk når de hører hvor "liten" han er. Det er nok kjipt for barna å ha bursdag så seint (i tenårene).. men det vil de jo overleve og det er jo evt bare ett/2 år de vil syns det er kjipt (året de fyller 18 og året de fyller 20). Anonymkode: 305e3...386 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #7 Skrevet 11. november 2020 Lei dette desember baby greiene. Syns folk skal sette pris på at man i det hele tatt får et barn. Kjenner flere desember barn som er suksessfulle og som aldri har hatt problemer med dette. Syns folk skal gi seg med dette tullet. Anonymkode: 46a8b...995 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #8 Skrevet 11. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du vet faktisk ikke om du vil få problemer eller ikke forhåpentligvis går det lekende lett å bli gravid, men for alt du vet sitter du der om tre år og angrer bittert på alle de månedene du valgte å hoppe over bare fordi du ikke ville ha desemberbaby. Kan legge til at både søsteren min og nevøen min er født i desember. Søsteren min syntes kun det var irriterende da alle andre hadde fylt 18, og nevøen min har ikke møtt på noen hindringer ved å være født sent på året. Han er nå snart seks år, begynte på skolen i høst, og kunne både lese og skrive før han startet på skolen. Barnehageplass fikk han fra mars det året han fylte to år. Det å få et desemberbarn trenger ikke å være en hindring i det hele tatt, det aller meste kommer an på deg som forelder og hvor flink du er til å veilede, lære bort og engasjere barnet ditt. Anonymkode: f445e...bad Jeg er ikke TS, og har fått de barna jeg skal ha, med minimalt med planlegging. Synes bare ikke man skal ta alt så personlig. Jadda, det er alltid noen som har det verre, orker da vel ikke ha de i tankene i alle beslutninger jeg tar. Det var poenget mitt. OG! De aller fleste har ikke problemer med å bli gravide, men de som sliter er mye synligere. Anonymkode: 352f8...bd9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #9 Skrevet 11. november 2020 Med tanke på barnehageplass varierer det fra kommune til kommune, og sikkert litt etter om det er én eller flere barnehager som er mye mer praktiske for dere enn andre også. I vår kommune er det vanskelig å få plass. Vårt januar -20 barn får etter all sannsynlighet ikke plass før august -21. Men vi kjenner til en gutt født desember -19 som vil få plass i januar neste år fordi det er et barn på småbarnsavdelingen som skal flytte og han har søskenprioritet. For vår del er det lite forskjell på desember, januar og februar. Vi hadde fruktbarnhetsproblemer, så det var ikke aktuelt å hoppe over noen måneder, og vi får det til å gå rundt på et vis uansett. Og vi får det til å gå rundt. Men skulle vi timet det, hadde vi nok prøvd å få barnet til å komme mellom april og juli (utelukkende pga. barnehagestart - ikke så lang ulønnet permisjon, men barnet er litt over året når det starter i barnehagen). Anonymkode: 45d58...83e 1
Snurrepurre Skrevet 12. november 2020 #10 Skrevet 12. november 2020 Ts. Det var da inderlig godt foreldrene dine turte å få et desemberbarn. Ellers ville du ikke vært her 😉 tror de færreste barn født i desember heller ville valgt å ikke være til. 1
lille-sjøstjerne Skrevet 12. november 2020 #11 Skrevet 12. november 2020 Jeg hadde ikke hoppet over måneden. Jeg fikk baby i januar. Ja, det er en kronglete halvdel av året med tanke på barnehageplass, men vi fikk faktisk plass fra desember rett før han fylte 1 år. Vi var likevel ikke konfortable med å sende han i barnehage så tidlig og hadde råd til å ta oss litt ulønnet permisjon hjemme med han til mars (betalte for barnehageplassen men brukte den ikke). Januar vs desember har jeg hørt er litt forskjell når ungene begynner på skolen hvis feks desemberbarn ligger llitt bak i utviklingen i tillegg til at de er nesten et år yngre enn januarbarna samme kull så kan det være krevende for de. Men det vet man jo ikke, og vanligvis går det jo helt fint. Jeg hadde ikke bekymret meg for det igjen (men jeg tenkte jo tanken jeg også før vi skulle prøve).
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #12 Skrevet 12. november 2020 Ventet med å begynne å prøve til etter "desemberbaby" sjansen var over med begge barna. Med første så opplevde vi en SA og det tok mer tid enn vi hadde trodd, så når vi hadde prøvd rett under ett år og ny sjanse for desemberbaby kom tok vi den, vurderte å pause prøvingen den måneden, men hadde en sånn sterk følelse om at jeg kom til å bli gravid så tok sjansen og endte opp med en desemberbaby ❤️ For meg er det bare positivt att man ikke får barnehageplass når de er 1 år, syns det er alt for tidlig. Det negative er nå som hun begynte på skolen syns jeg hun er alt for ung, og gjerne kunne fått gått 1 år til i barnehagen sammen med de som bare er født 1 måned senere. Anonymkode: 49011...47f 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #13 Skrevet 12. november 2020 10 timer siden, Snurrepurre skrev: Ts. Det var da inderlig godt foreldrene dine turte å få et desemberbarn. Ellers ville du ikke vært her 😉 tror de færreste barn født i desember heller ville valgt å ikke være til. ??? etter å ha tenkt oss om å sett på ulike løsninger ift barnehageplass så har vi bestemt oss for å ikke hoppe over 😊 jeg jobber 80% turnus med Dag/aftenvakter. Samboer jobber 100% dagtid. Med kontantstøtten på 7500kr i mnd kan jeg gå midlertidig ned i 50% stilling og kun gå kveldsvakter slik at jeg eventuelt er hjemme med barnet mens samboer er på jobb, og går på jobb når han kommer hjem😊 Anonymkode: da96f...706 1
Snurrepurre Skrevet 12. november 2020 #14 Skrevet 12. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: ??? etter å ha tenkt oss om å sett på ulike løsninger ift barnehageplass så har vi bestemt oss for å ikke hoppe over 😊 jeg jobber 80% turnus med Dag/aftenvakter. Samboer jobber 100% dagtid. Med kontantstøtten på 7500kr i mnd kan jeg gå midlertidig ned i 50% stilling og kun gå kveldsvakter slik at jeg eventuelt er hjemme med barnet mens samboer er på jobb, og går på jobb når han kommer hjem😊 Anonymkode: da96f...706 Beklager, blandet deg med AB rett under. poenget er det samme. For barnets del så er det ikke noe alternativ å bli født senere. Dere kan få et geni som er født i desember eller en som ikke ser opp og ned på ei skolebok i januar. Det finnes ingen fasit 🙂 hva bhg gjelder så er det utrolig forskjellig fra sted til sted. Hos oss er det i overkant god bhgdekning, har bla. nettopp begynt to nye på avdelinga til jentungen. Andre steder er man knapt nok garantert om man føder «til rett tid». 1
supernaturalfan Skrevet 13. november 2020 #15 Skrevet 13. november 2020 Jeg skjønner hva du mener jeg hadde veldig lyst på vår-barn. Men prøving tok lenger tid en tenkt, så blir ikke noe vårbarn likevell.. Men så lenge det blir barn så skal jeg ikke klage! Mtp bhg plass etc så finner "alle" andre en løsning så da gjør nok vi det og 😊 1
supernaturalfan Skrevet 13. november 2020 #16 Skrevet 13. november 2020 Jeg er født midt på sommeren og har aldri hatt skikkelig barne bursdag selskap. Fordi alle var på ferie når jeg har bursdag 😬 så du finner nok noe negativt uansett når en er født 🤷🏼♀️🤷🏼♀️ 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #17 Skrevet 13. november 2020 Mtp barnehage er det ikke store forskjellen på å få en i desember eller en i januar. "Problemet" med desemberbarn er hovedsaklig knyttet til når de begynner på skolen. DA er det stor forskjell. Det er vist at de født sent på året, generelt sliter mer på skolen. Husk, de er et helt år yngre enn de som er født i januar. Spesielt gutter henger etter. Moren min jobber i ppt, og sa hun ble veldig lettet da jeg gikk over termin med min eldste, spesielt siden han var gutt. Hun sa hun så helt klart i jobben sin at det var forskjell på de født sent og tidlig på året, spesielt i de lavere klassetrinnene, og spesielt guttene. Jeg er selv en "unntak fra regelen"; da jeg er født i desember men likevel var flinkest i klassen. Men det er altså unntaket, ser man på de generelle tilfellene, gjør de født sent det dårligere. Men: akkurat det dret jeg langt i. Jeg var såpass gammel da jeg endelig fant meg en mann å få barn med, at det var helt uaktuelt å sette prøvingen på pause bare for å unngå desemberbarn. SÅ store er ikke forskjellene, og de jevner seg ut etter noen år. Anonymkode: 1de54...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #18 Skrevet 15. november 2020 Har selv en desembergutt, født på julaften. Han skulle egentlig bli født i januar, kom en mnd før tiden. Ideelt sett hadde jeg ønsket at han ble født året etter/ januar. Er "skummelt" å se forskjellen på han og barnet til min veninne som er født i samme år, men i Januar, det skiller to uker på de for at det skulle vært nøyaktig ett år mellom de. De er riktignok bare 2 år enda, men forskjellen er enorm, og jeg regner med det kan bli utfordrende ved skolestart- spesielt når min kar foreløpig ikke er blandt de "kjappeste" i utvikling. Når det er sagt så har det veldig lite å si i det lange løp. Vi fikk barnehageplass da vi ønsket og måtte ikke vente ett halvt år ekstra, man får det også til om man må vente. Anonymkode: bdb07...aeb
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #19 Skrevet 15. november 2020 Kan man ikke begynne et år senere på skolen lenger? Jeg hadde en i klassen som var født i desember, men ett år før alle andre. Altså jeg og de andre i klassen var født i 85, mens han var født i 84, men han gikk med oss fordi moren ikke følte han var klar for å starte på skolen det året han egentlig skulle.. Tenker det kan være et alternativ om man har barn født i desember som kanskje også er litt etter alderskurven? Anonymkode: f3845...fae
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #20 Skrevet 15. november 2020 Vi prøver forresten på barn nå og kommer nok ikke til å hoppe over noen måneder, barnet får komme når det kommer, går nok fint uannsett Anonymkode: f3845...fae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå