Gå til innhold

Evigvarende leamus i BEGGE øyelokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært borti dette før? Jeg er vant til leamus som kommer og går, og noen varer jo også i noen dager. Som jeg synes er helt innafor. Nå derimot, er jeg litt usikker på om jeg bør kontakte legen eller ei, da jeg har fått heftig leamus i begge øyelokkene mine. Den ene på min høyre siden dukker opp når jeg blunker, som en seig krampetrekning, den på min venstre side er der med jevne mellomrom, nesten konstant, og den har blitt sterkere i løpet av den siste uka. Dette har nå pågått helt siden før korona, nesten et år, tror jeg. Nå er det såpass synlig at jeg synes det er ubehagelig å snakke med folk fordi det rykker og napper og de sikkert tenker sitt. Til tider kan det rett og slett se ut som jeg blunker, når det er leamusa som herjer. Noen som har vært borti liknende og kan roe meg ned? Jeg tenker jo det verste, at det er et tegn på ALS.

Anonymkode: e2b2c...f24

Skrevet

Jeg hadde kronisk leamus på et øye i rundt to måneder, og det var mest sannsynlig stressrelatert - det kan forøvrig bli verre av mye kaffe. Fikk år senere en akutt regnbuehinnebetennelse på samme øyet. Så tror det er kroppen som sier ifra om at det er noe som lugger i livet ditt. 

Vet dessverre ikke mer enn dette. Men det er fryktelig irriterende.

Anonymkode: 19244...05a

Skrevet

Jeg har hatt leamus i venstre øyelokk i en måned nå. Ville ikke vært redd for ALS, mener det har andre symptomer, og muskelsvinn som kommer før leamus. Dessuten er leamus i øyet veldig vanlig. Min leamus er derimot ikke så kraftig som din, så hvis du bekymrer deg og det har vart såpass lenge så skader det jo aldri å dra til legen. 

Anonymkode: c1439...a0c

Skrevet

Når det er så omfattende og har vart så lenge ville jeg helt klart dratt til legen med det. 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har vært borti dette før? Jeg er vant til leamus som kommer og går, og noen varer jo også i noen dager. Som jeg synes er helt innafor. Nå derimot, er jeg litt usikker på om jeg bør kontakte legen eller ei, da jeg har fått heftig leamus i begge øyelokkene mine. Den ene på min høyre siden dukker opp når jeg blunker, som en seig krampetrekning, den på min venstre side er der med jevne mellomrom, nesten konstant, og den har blitt sterkere i løpet av den siste uka. Dette har nå pågått helt siden før korona, nesten et år, tror jeg. Nå er det såpass synlig at jeg synes det er ubehagelig å snakke med folk fordi det rykker og napper og de sikkert tenker sitt. Til tider kan det rett og slett se ut som jeg blunker, når det er leamusa som herjer. Noen som har vært borti liknende og kan roe meg ned? Jeg tenker jo det verste, at det er et tegn på ALS.

Leamus er et stress-symptom. Amerikanske forskere har også funnet at folk med fordøyelsessykdommer (ibs, chrons etc) har mer leamus enn resten av befolkningen, så de snuser på en forbindelse. Dersom du har en kronisk sykdom eller er stresset vil det neppe nytte å dra til legen - hen vil avskrive dette som bivirkninger inntil du eventuelt får andre symptomer på at "noe" er galt. 

Dersom du ikke fra før trener 3 ganger i uka og spiser sunt så er dette tiden å begynne med det. Å forvente å være sunn uten å leve sunt er helt uten realisme.

Anonymkode: ba594...cd8

Skrevet

Du bør uansett ta en tur til legen for å utelukke noe alvorlig. 

Anonymkode: 8715c...b51

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg. Var skikkelig ille med det ene øyelokket, og kunne også av og til komme på det andre. Hadde dette over va 6 måneders tid. Så forsvant det igjen og har ikke hatt det siden «bank i bordet» Jeg begynte også å tenke som deg om det kunne være symptom på ALS, men har lagt fra meg den tanken nå siden det forsvant igjen. Tror heller det er stressrelatert hos meg i hvert fall. Men få det sjekket opp om det ikke gir seg, men tror ikke du skal bekymre deg for noe alvorlig. 

Anonymkode: 64cad...bdd

Skrevet

Har hørt at magnesium-mangel kan gi leamus. Men også stress. Hadde leamus i ene øyet i nesten et halvt år da jeg var stressa på jobb. Ga seg når jeg fikk roet meg. 

Anonymkode: 886cc...8db

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg hadde det et helt år etter jeg mistet broren min på en traumatisk måte...tror all gråtingen oglite søvn utløste det. Nå har jeg det kanskje tre ganger i året. Legen sa det ville gå over. Følte jeg måtte forklare meg til folk fordi det viste så godt....

Anonymkode: 7a520...f22

Skrevet

Stress eller mineralmangel. Spiser du bra og variert? 

Anonymkode: 57534...7ba

Skrevet

Jeg har hatt akkurat det samme og det varte over ett år. Jeg ble også utredet hos nevrolog med dette. Jeg hadde også leamus og rykninger ellers i ansikt og kropp også. De fant ingenting. Jeg hadde mye stress på den tiden pga andre kroniske plager som hadde en forverring, så det spilte nok inn. Men det forsvant etter jeg begynnte med magnesium tilskudd. Det kam selvfølgelig ha vært tilfeldig. Men verdt et forsøk?

Skrevet

Tusen takk for svar dere! 
Jeg trener tre - fire ganger i uka og går nesten konstant pga jobben, så mosjon mangler det ikke noe på iallefall. Kostholdet er bra, holder meg også unna alkohol for tiden for å se om det kan ha noe å si. Men irritabel tarm (og stress?) ligger i familien, så kanskje det er noe der. Mine siste blodprøver var fine, men jeg burde sikkert uansett ta noen blodprøver igjen snart for å være på den sikre siden. Vurderer yoga for å senke stressnivået. Jeg klarer sjelden å sitte for lenge i ro.

Skrevet

Og magnesium skal definitivt testes, takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...