AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #1 Skrevet 11. november 2020 Det har seg slik at et familiemedlem har lyst til å gi meg en innflytningsgave (på rundt 10 000 kroner). Gaven kommer med betingelse at jeg må være barnevakt (noe jeg sier ja til ofte allerede), men hvis jeg aksepterer gaven må jeg være enda rausere med å si ja, uten at hun får dårlig samvittighet for at hun spør. Syns det er greit å være barnevakt, men vil jo ha friheten til å kunne si nei også fordi jeg har jo et liv. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 55f95...07f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #2 Skrevet 11. november 2020 Ikke faen. De kjøper deg. Anonymkode: 71bcd...559 25
Pappi Skrevet 11. november 2020 #3 Skrevet 11. november 2020 Enten takke nei eller avtale på forhånd hvilke spesifikke kvelder dette skulle være betaling for. 9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #4 Skrevet 11. november 2020 Hadde spart opp ti tusen og brukt på meg selv, helt uten klausul. Anonymkode: db6c7...70f 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #5 Skrevet 11. november 2020 Nope. Aldri. Da skal det være klart i avtalen hvor ofte, hvor lenge, og hvor mye. Det er ikke ok å få lønn uten at det er definert hvor mye og hvor ofte en skal jobbe. Det er det disse 10 000 kr i realiteten blir da; du får betalt for en jobb som ikke er definert verken i omfang eller hyppighet. Anonymkode: 10b52...bdc 12
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #6 Skrevet 11. november 2020 Høres mer ut som en forhåndsbetalt tjeneste. Jeg ville takket nei. Anonymkode: 0455f...52d 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #7 Skrevet 11. november 2020 Jeg ville ikke tatt imot hvis betingelsene ikke føltes riktig for meg. Og det høres ikke ut som om de gjør det for deg. Anonymkode: b0d48...5fc 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #8 Skrevet 11. november 2020 Ville foreslått at vedkommende heller begynner å betale 1000 kr per barnepass, så kan du si nei når det ikke passer. Anonymkode: 0f4d2...137 11
Menchit Skrevet 11. november 2020 #9 Skrevet 11. november 2020 Hvor lenge skal du være "enda rausere" da? På ubestemt tid? Synes faktisk det er skikkelig frekt, som å gi bort en bil og forvente privatsjåfør til alle døgnets tider. Hadde faktisk blitt forbanna bare av tanken. Hvis hun har dårlig samvittighet så bruker hun deg kanskje mye? Hva tenker du selv? Sliter du med å si nei/ sette grenser? Synes hun bør betale deg om hun har dårlig samvittighet. 13
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #10 Skrevet 11. november 2020 TS her. Nei, det høres ikke riktig ut for meg når gaver kommer med betingelser. 3 minutter siden, Menchit skrev: Hvor lenge skal du være "enda rausere" da? På ubestemt tid? Synes faktisk det er skikkelig frekt, som å gi bort en bil og forvente privatsjåfør til alle døgnets tider. Hadde faktisk blitt forbanna bare av tanken. Hvis hun har dårlig samvittighet så bruker hun deg kanskje mye? Hva tenker du selv? Sliter du med å si nei/ sette grenser? Synes hun bør betale deg om hun har dårlig samvittighet. Har sagt nei til å være barnevakt kanskje 2 av 6 ganger siste året nå. Får ikke betalt. Nå ville hun at jeg skulle være rausere, fordi jeg har gitt inntrykk til hun at jeg ønsker at hun sier ifra en ukes tid i forveien, istedenfor dagen før. Prøver egentlig også å kutte litt ned på kontakten med denne personen (da hun har narsissistiske trekk). Ja, jeg sliter veldig med å sette grenser, og det har jeg sagt til hun at jeg får dårlig samvittighet når jeg sier nei. Da må hun spørre noen andre, og betale for barnepass. Anonymkode: 55f95...07f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #11 Skrevet 11. november 2020 Ville aldri gått med på noe slik. Anonymkode: 2ab3b...0aa 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #12 Skrevet 11. november 2020 Si du heller kan få betalt for de gangene du sitter, fra nå av. Anonymkode: 2ab3b...0aa 3
Carrot Skrevet 11. november 2020 #13 Skrevet 11. november 2020 Jeg ville ønsket at de kan gi meg en gave uten betingelser eller inngå en betalt avtale om barnepass dersom de trenger en fast ordning. 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #14 Skrevet 11. november 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har seg slik at et familiemedlem har lyst til å gi meg en innflytningsgave (på rundt 10 000 kroner). Gaven kommer med betingelse at jeg må være barnevakt (noe jeg sier ja til ofte allerede), men hvis jeg aksepterer gaven må jeg være enda rausere med å si ja, uten at hun får dårlig samvittighet for at hun spør. Syns det er greit å være barnevakt, men vil jo ha friheten til å kunne si nei også fordi jeg har jo et liv. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 55f95...07f Det der er det mest latterlige jeg har lest. "Jeg skal gi deg en svindyr gave, men det er på en betingelse"... Altså, for meg så hadde jeg takket nei. Det blir for dumt at du skal være låst til rollen som barnevakt bare fordi vedkommende ga deg en svindyr gave. For du vil da få høre hver eneste gang de gangene du ikke har muligheten til å være barnevakt at du fikk en dyr gave. Vedkommende vil ha makt å kontroll over deg gjennom gaven. For meg så er dette en felle slik at vedkommende er sikkret for hver gang hun skal ut av døren uten at du kan argumentere mot. Anonymkode: 0c12e...196 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #15 Skrevet 11. november 2020 Jeg får også gave av en bedrift i området. Jeg får 40 tusen hver måned. Med en betingelse da. Jeg må gjøre som de sier 37,5 time hver uke. Synes gaven er så raus at jeg går med på det. Anonymkode: 0b7a0...37d 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #16 Skrevet 11. november 2020 Med mindre det forhåndsavtales hvor mange ganger og over en hvor lang tidsperiode du skal sitte barnevakt så er dette en dårlig deal. Du risikerer at du «må» være regelmessig barnevakt de neste 10 årene, for «du fikk jo en stor gave i 2020 for å si ja». Anonymkode: 8f11b...446 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #17 Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får også gave av en bedrift i området. Jeg får 40 tusen hver måned. Med en betingelse da. Jeg må gjøre som de sier 37,5 time hver uke. Synes gaven er så raus at jeg går med på det. Anonymkode: 0b7a0...37d Men da er det jo et fastsatt timetall, og ikke at du skal være "raus" med jobbing...😂 Anonymkode: e3784...d91
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #18 Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får også gave av en bedrift i området. Jeg får 40 tusen hver måned. Med en betingelse da. Jeg må gjøre som de sier 37,5 time hver uke. Synes gaven er så raus at jeg går med på det. Anonymkode: 0b7a0...37d Det kan ikke sammenlignes med hva TS tar opp. Det er forskjell på en jobb å stille opp på betingelse fra andre på privaten. Anonymkode: 0c12e...196
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der er det mest latterlige jeg har lest. "Jeg skal gi deg en svindyr gave, men det er på en betingelse"... Altså, for meg så hadde jeg takket nei. Det blir for dumt at du skal være låst til rollen som barnevakt bare fordi vedkommende ga deg en svindyr gave. For du vil da få høre hver eneste gang de gangene du ikke har muligheten til å være barnevakt at du fikk en dyr gave. Vedkommende vil ha makt å kontroll over deg gjennom gaven. For meg så er dette en felle slik at vedkommende er sikkret for hver gang hun skal ut av døren uten at du kan argumentere mot. Anonymkode: 0c12e...196 Det er akkurat dette jeg ser for meg kommer til å skje i fremtiden. Takket umiddelbart ja til gaven, men kjenner jeg angrer at jeg sa ja nå. Ingenting er kjøpt enda så det er ikke for sent å avslå gaven. Anonymkode: 55f95...07f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #20 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat dette jeg ser for meg kommer til å skje i fremtiden. Takket umiddelbart ja til gaven, men kjenner jeg angrer at jeg sa ja nå. Ingenting er kjøpt enda så det er ikke for sent å avslå gaven. Anonymkode: 55f95...07f Da trekker du tilbake denne takken og forklarer hvorfor om vedkommende spørre deg. Det er en ting å være barnevakt i ny å ned og ofte i en periode. Men det er ikke normalt det opplegget vedkommende har lagt fram til deg. Da kunne vedkommende heller lagt de 10 tusene som lønning hver måneder. For da blir du faktisk ikke lurte eller fellet for hennes fordel. Anonymkode: 0c12e...196 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå