Gå til innhold

Hvis jeg trenger alenetid men mannen bare vil være sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Fant ikke en bra tittel så mulig den ble litt misvisende. Jeg er gift med en mann som jeg er veldig glad i. Han er kanskje det som vil hos noen klassifiseres som tøffel da han ikke er så mye med venner eller har andre hobbier utenfor leiligheten men følger meg i det meste. Han trener ikke, men har hund som han går turer med, men disse er ofte av det kortere slaget. Jeg tok det tidlig opp med ham at jeg trengte alenetid innimellom også. Ikke mye men kanskje en kveld i mnd. Han får jo alenetid når jeg er ute med venner eller på aktiviteter (spiller håndball) eller med kollegaer på fritiden. Vi er mye sammen med datekveld enten fredager eller søndager, dansekurs på mandager og de fleste kveldene i uka er vi sammen.

Problemet er at han alltid er hjemme som i absolutt alltid. Jeg elsker ham og alt slikt men det hadde ikke vært så dumt å ha leiligheten for meg selv en helt sjelden gang (i mer enn 15 min tur når han er med hunden). Han har ikke noen sosiale eller fysiske problemer, men han er bare litt tafatt så jeg lurte på om jeg ikke skulle gi ham noe til jul som hjelper å pushe ham til å gjøre noe for seg selv eller med venner? Om noen har tips?? 

Jeg mener det bare godt for mannen også (selv om det selvfølgelig er litt egoistisk grunnlag her hehe ;) ). Tror han virkelig hadde hatt godt av å ha noe han driver på med for seg selv også utenfor leiligheten. 

Takker for svar!

Anonymkode: 22e39...ab3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I feel your pain, jeg hadde det også sånn med mannen før vi fikk barn (nå er det aldri alenetid for noen, yey). 

Min tok seg en halvtimes løpetur dann og vann, det var omtrent eneste alenetiden jeg fikk hjemme. 

Kan du gi ham i oppgave å gå ærender, handle, osv, alene? 

Har ikke så mange forslag til gaver som kan "tvinge" ham ut av huset. Det kan fort bli litt feil, om formålet med gaven ikke er å glede ham, men å bare "bli kvitt" ham for din egen skyld (selv om jeg skjønner behovet inderlig godt..)

Anonymkode: 346d1...c92

• Liker 4
Skrevet

Du bør prøve å oppmuntre til interesser/hobbyer som i andre rekke trekker han litt ut av heimen. Inntil da får du leve med at din "alene tid" er når du er borte fra hjemmet.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

I feel your pain, jeg hadde det også sånn med mannen før vi fikk barn (nå er det aldri alenetid for noen, yey). 

Min tok seg en halvtimes løpetur dann og vann, det var omtrent eneste alenetiden jeg fikk hjemme. 

Kan du gi ham i oppgave å gå ærender, handle, osv, alene? 

Har ikke så mange forslag til gaver som kan "tvinge" ham ut av huset. Det kan fort bli litt feil, om formålet med gaven ikke er å glede ham, men å bare "bli kvitt" ham for din egen skyld (selv om jeg skjønner behovet inderlig godt..)

Takk for svar! Hehe, ja vi tenker oss barn om et par år og da er jeg veldig forberedt på at det ikke blir noe mer alenetid de neste 20 åra! ;) 

Han har dessverre null interresse av trening så løpeturer på egenhånd blir det ingen av. Eneste gangene er når han blir med meg. 

Jeg mener det virkelig i beste mening også for ham også altså. Alt han gjør når jeg er borte er å sitte hjemme og se på TV/spille FIFA og jeg tror ikke det er så bra hverken fysisk eller psykisk. Tror det hadde vært bra å ha en hobby utenfor leiligheten. Tar gjerne i mot tips fra dere menn her på KG om hva dere liker! 😄 

Skrevet
3 minutter siden, Pappi said:

Du bør prøve å oppmuntre til interesser/hobbyer som i andre rekke trekker han litt ut av heimen. Inntil da får du leve med at din "alene tid" er når du er borte fra hjemmet.

Tips til disse? Foreløpig kommer jeg bare på ting vi kan gjøre sammen..vi går allerede på dansekurs en gang i uka.

Skrevet

Jeg er sånn som har stort behov for alenetid, og ene forutsetningen for at jeg og min samboer skulle kunne flytte sammen, var at det behovet jeg har, skal bli tatt hensyn til. Samboeren min har heller ikke mange venner eller bekjente i nærheten, og heller ingen hobbyer som gjør at han er ute på kvelden. Det går stort sett veldig greit, har han ingen å dra til, eller noe spesielt å finne på, så kjører han seg en tur, tar med seg no niste og kjører veier han ikke har vært på, eller drar på biblioteket osv. Det er selvsagt ikke slik at jeg kaster han ut av leiligheten, vi snakker sammen og finner ut hva som passer for oss begge :)

Og en helg nå og da tar han en tur til familie, og jeg får 2 hele dager helt alene, himmel å digg.

Så gjør jeg selvfølgelig det jeg kan for at hans behov dekkes.

Anonymkode: d399f...e4b

• Liker 6
Skrevet

Samme her. Vi har heldigvis hver vår stue, han har kjellerstue han sitter i noen ganger. Men føler fortsatt ikke at det er helt alenetid, og dessuten kommer han ofte opp og bare står på stua og ser på hva jeg ser på, tasser rundt og småprater, setter seg i den andre enden av stua og trykker på mobilen, osv. 

Blir jo hetl sprø! Vi har barn, og vi har alenetid når gutten er lagt. Men ja. Han mer enn meg, ettersom jeg trener, er ute med venner, osv. 😛 

Jeg prøver å presse min til å begynne på noe hobby-greier. Han snakket om en eller annen kampsport, så prøver å oppmuntre til det. Men så har han jo sosial angst og, så det er vel ikke så lett.

Forslag kan jo være skytebane, bueskyting, kampsport, paintball, brettspill/D&D-lignende ting, agility eller lignende med hunden, osv. Er så vanskelig å finne hobbyer til andre mennesker 😅

Anonymkode: 09e53...731

• Liker 3
Skrevet

Spør om han kan handle mot at du lager mat. Så tar du deg en cowboystrekk med aleinetid når han er på Kiwi  

Anonymkode: 993c0...401

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo søke på hva som finnes av kurs i din kommune? 

Treskjæring, snekring, maling og tegning, fluefisking, matlaging, vinsmaking, ølbrygging, osv. Vanskelig å komme med generelle råd, uten å vite noe om hva han liker. 

• Liker 1
Skrevet

Oi! Tusen takk for mange gode råd!! Har funnet et par som satte igang tankekverna her! Supert!!🤩

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tips til disse? Foreløpig kommer jeg bare på ting vi kan gjøre sammen..vi går allerede på dansekurs en gang i uka.

Jeg tror at dere damer generelt er flinkere til å treffes sosialt feks hjemme hos hverandre enn hva vi menn er.

Jeg har små barn og derfor sjelden at jeg har mange timer om gangen til meg selv. Nesten all min alenetid dreier seg om fritidsinteresser og da går det mye i trening for mitt vedkommende. Det samme gjelder de få gangene jeg drar bort en helg med kamerater, det er oftest trening/sportslig innhold da også (topptur, sykling og lignende).

Før jeg fikk barn gikk jeg også en del på konserter, kanskje det kan være noe?

• Liker 2
Skrevet

Her er vi begge introverte, og trenger tid for oss selv. Men eksen var ikke slik. 

Det jeg passet på å gjøre, var å være åpen om det. Jeg fortalte at "nå trenger jeg en kveld alene, gjerne i løpet av uka. Kan ikke du besøke familie, venner, ta en ekstra lang gåtur, eller gå på shopping?". Fulgt opp med at jeg var glad i han, men at jeg måtte lade batterier.

Det har ikke noe med hvor mye man elsker noen å gjøre, dette handler om hvordan man lader opp :)

Med forloveden min så er vi som sagt like. Vi har oppdaget at vi kan være "alene sammen", dvs sitte i stua men gjøre ulike ting. Han kan sitte på sin pc og se youtube, jeg kan se en serie på tven eller spille på min pc. Vi smiler til hverandre, men snakker ikke på noen timer. Dette fungerer bra. Ideelt sett hadde jeg gitt han en kveld annenhver uke og han gjort det samme for meg, men vi er veldig forsiktige nå med korona, så da er vi nøye med å heller gi beskjed :) 

Har dere kanskje et ekstra rom eventuelt? At han kan gi deg alenetid ved å være noen timer på et annet rom? :) 

Du må bare være åpen, og forklare hvorfor. Gjør det før du blir for desperat helst, for da kan man få sagt ting man ikke mener fordi man er sliten :) 

Anonymkode: fd2d9...157

• Liker 3
Skrevet

Kanskje ikke velge å være samboer, hvis du vil ha leiligheten for deg selv. Han bor der og har rett til å være der 24/7 om han ønsker det.. Syntes det er rart med folk som klager over å aldri ha "alenetid" i et forhold, hvis du vil være alene - gå inn i ett rom og si du ønsker "alenetid", eller gå ut av leiligheten/huset for å være for deg selv.

Samboer og jeg er sammen hele tiden, ingen av oss ønsker "alenetid". Jeg tenker at hvis du har funnet den rette, så er det nesten som å være alene - når dere er sammen i stillhet (misforstå meg feil)

Skrevet
10 hours ago, flygefisk1 said:

Kanskje ikke velge å være samboer, hvis du vil ha leiligheten for deg selv. Han bor der og har rett til å være der 24/7 om han ønsker det.. Syntes det er rart med folk som klager over å aldri ha "alenetid" i et forhold, hvis du vil være alene - gå inn i ett rom og si du ønsker "alenetid", eller gå ut av leiligheten/huset for å være for deg selv.

Samboer og jeg er sammen hele tiden, ingen av oss ønsker "alenetid". Jeg tenker at hvis du har funnet den rette, så er det nesten som å være alene - når dere er sammen i stillhet (misforstå meg feil)

Hehe, jeg er overrasket (positivt altså) over at denne ikke kom før ;) 

Til alle andre så takker jeg veldig for svar! Tror jeg har funnet noe bra nå! Håper han blir glad og får seg litt eget liv (før vi får barn og det er over hahaha ;) ). Dette er en kar som er både utadvendt og glad i å gjøre ting, men som ikke gjør det før jeg foreslår det. Han er med meg på håndballtreninger og kamper, innimellom når jeg skal løpe og i det meste andre jeg gjør så tror egentlig det blir fint for ham å ha noe eget. Fint for dere som vil være med mannen hvert sekund av hver dag, men folk er forskjellige og jeg trenger mine egne ting også :) 

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, flygefisk1 skrev:

Dette er vanskelig å forstå for ekstroverte, men tenk at det var omvent. At du var alene (helt alene) alltid. Hele døgnet. Da ville du kanskje ønsket å få møte andre levende mennesker litt innimellom?

Introverte blir slitne av å være sammen med andre. Alle andre. Selv egne barn eller ektefelle. Ofte selv om de ikke snakker. De trenger litt alenetid for å lade.
Ekstroverte blir slitne av å være alene. De trenger sosial omgang innimellom for å lade. 

Anonymkode: 72de7...d62

• Liker 5
Skrevet

Si at du har lest at hunden bør ha minst en times tur hver dag. Ellers dør den mye tidligere...

Anonymkode: 8467e...f4b

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vanskelig å forstå for ekstroverte, men tenk at det var omvent. At du var alene (helt alene) alltid. Hele døgnet. Da ville du kanskje ønsket å få møte andre levende mennesker litt innimellom?

Introverte blir slitne av å være sammen med andre. Alle andre. Selv egne barn eller ektefelle. Ofte selv om de ikke snakker. De trenger litt alenetid for å lade.
Ekstroverte blir slitne av å være alene. De trenger sosial omgang innimellom for å lade. 

Anonymkode: 72de7...d62

Jeg er veldig introvert, så jeg forstår ikke helt hva du vil frem til her :) 
Samboer er den eneste jeg omgås med

Endret av flygefisk1
Skrevet
37 minutter siden, flygefisk1 skrev:

Jeg er veldig introvert, så jeg forstår ikke helt hva du vil frem til her :) 
Samboer er den eneste jeg omgås med

Noen av oss er enda mer introverte og synes til og med det kan bli slitsomt. Vi er forskjellige.

Anonymkode: 09e53...731

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...