Gå til innhold

Veldig vondt i bekkenet noen ganger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er snart i uke 30. Er det virkelig slik at man ikke får gratis fysioterapi? Før fikk man jo det i svangerskapet og opptil 6 mnd etterpå om man hadde bekkenplager.

Svømming er bra sier mange. Men her er det oppvarma bassenget man før hadde tilgang til stengt for nye brukere, pga korona.

Jeg har ikke råd til 700kr pr behandling hos fysio. Blir vel ikke frikort etterhvert der?

Hva gjør dere for å unngå smerter/få mindre smerter? Har mest vondt i et bein nært halebeinet. Det beste er å ligge. Men jeg har en aktiv jente på snart 2 år å ta meg av, så jeg må jo gå og stå endel. Bør man gå "mye" selv om det er vondt? Kan det bli bedre med bevegelse? Føles ikke sånn, men jeg går jo minst mulig.

Har ikke vært ute og gått tur på flere uker, jeg er egentlig veldig glad i å gå og være i frisk luft.

Anonymkode: 9b018...8a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er eget frikort som inkluderer fysioterapi. Mange fysioterapeuter har «med avtale» som betyr at man kun betaler en egenandel og så teller det på frikortet. Dessverre har mange av dem ventetid, men prøv å google og ringe rundt, så finner du forhåpentligvis noen som kan hjelpe deg ganske raskt.

Bekkensmerter kan være enten bekkenlØsning eller bekkenlÅsning. Det er lurt å finne ut hva det er, for behandlingen er ulik. En fysioterapeut vil merke det.

Jeg fikk plutselige problemer for bare noen dager siden (i uke 23) - jeg kunne nesten ikke gå - og fikk kjapt time hos (privat) fysioterapeut. Det viste seg å være bekkenlåsning, og allerede med en behandling hos kiropraktor og en hos fysioterapeut, er det veldig mye bedre.

Jeg fikk også en del øvelser det er lurt å gjøre når man er gravid. Noen av dem er vanlige i yoga, så du kan jo søke dem opp og prøve selv. Gjør dem rolig og forsiktig, ikke press deg, og se om det hjelper. Blir det mer vondt, så stopp!

Yoga-øvelsene er 

- cat/cow (4-5 sek i hver posisjon, 10 ganger hver. 30 sek pause. Samme igjen to runder til med pause i mellom.)

- barnet (30 sek + 30 sek pause. Tre runder.)

- sånn nesten lotus-posisjon, bare med fotsålene mot hverandre (varighet og repetisjoner som for barnet)

- sitte på gulvet med ett eller begge bein rett fram og lene overkroppen forsiktig forover (så det strekker bakpå låret) (varighet og repetisjoner som for barnet)

Det er de jeg enkelt klarer å forklare. Du kan også google «yoga pregnant» eller «øvelser bekken gravid» eller liknende. Kanskje du finner noe som kan fungere fram til du får hjelp fra fysioterapeut. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt bekkenløsning siden jeg var 13 uker, og ringte fysio for å få time. Var veldig lang venteliste, selv om de sa at jeg som gravid ikke skulle vente så lenge. Tok ca 3mnd før jeg fikk time. Har nå time ca 1 gang i uken, koster fra 180-220kr pr gang. Syns ikke fysio har hjelpt meg noe, har prøvd 4 ganger nå. Dersom du vil til fysioterapeut så er det lurt å velge noen som har avtale med HELFO, da går det på frikort etter hvert. Håper det hjelper for deg🙂

Anonymkode: 9e279...898

Skrevet

Bekkenløsning siden uke 6, var sykmeldt frem til fødsel. 🙃 Ingenting fungerte på meg. Fikk beskjed om å ikke bøye meg, eks. støvsuge/vaske badekar. Ble «bedre» av å ikke bevege meg.

Lykke til!

Anonymkode: 6c514...7a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...