AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #1 Skrevet 11. november 2020 Jeg har plutselig gått opp 45.000 i året i lønn, og ser på lønnslippen at jeg har gått opp til 10 års ansiennitet, til tross for at jeg kun har jobbet i kommunen i 6 år.. Jeg sier jo ikke neitakk til høyere lønn, men er det sånn at de kan kreve det tilbake? Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 1dc61...2d7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #2 Skrevet 11. november 2020 Selvfølgelig kan de kreve det tilbake dersom det ikke stemmer. Ring lønningskontoret og spør. Anonymkode: 4c0a6...3e0 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #3 Skrevet 12. november 2020 Nei nei, ikke ta kontakt med lønn. Du har sannsynligvis levert inn noen papirer som har blitt regnet med i ansiennitet? Jeg har jobbet i nåværende stilling i 3 måneder, men har 11 års ansiennitet. Anonymkode: 4c938...e21 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #4 Skrevet 12. november 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har plutselig gått opp 45.000 i året i lønn, og ser på lønnslippen at jeg har gått opp til 10 års ansiennitet, til tross for at jeg kun har jobbet i kommunen i 6 år.. Jeg sier jo ikke neitakk til høyere lønn, men er det sånn at de kan kreve det tilbake? Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 1dc61...2d7 Ring. Anonymkode: 05d83...03e
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #5 Skrevet 12. november 2020 Det er ikke sånn at de beregner ansiennitet på en annen måte da? Min mann har full ansiennitet (16 år) på skolen, men har bare jobbet der 5 år. Det er diverse annen arbeidserfaring som regnes med. Anonymkode: 74940...6f9
Whistler Skrevet 12. november 2020 #6 Skrevet 12. november 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: ..........og ser på lønnslippen at jeg har gått opp til 10 års ansiennitet, til tross for at jeg kun har jobbet i kommunen i 6 år.. ....... Anonymkode: 1dc61...2d7 Lønnstjenesteansiennitet er ikke det samme som ansiennitet når det skal "bites i krybba". Lønnstjenesteansiennitet er en metode for å plassere arbeidstakere inn i en lønnsstige/-ramme på et trinn som tilsvarer for eksempel utdanningsnivå. Har det skjedd noe med utdanningsnivået ditt? Omorganisering og innplassering i ny stilling? Midleridig innplassert i annen stilling (fungering)? Sjekk med arbeidsgiver. For mye utbetalt lønn kan arbeidsgiver kreve tilbakebetalt med loven i hånd og med referanse til "arbeidstakers kontrollpllikt". I noen tilfeller kan man komme unna med "mottatt og brukt pengene i god tro", men da dreier det seg oftest om små beløp knyttet til variable tillegg. Fast lønn er sjelden blant unntakene. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #7 Skrevet 12. november 2020 Ulike måter å beregne det på, så kan hende at det stemmer, men jeg ville tatt kontakt uansett, så slipper du å bli trekt for pengene dersom det er en feil og de finner ut dette senere. Hvis det er riktig beholder du jo pengene uansett. Anonymkode: 0139f...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #8 Skrevet 12. november 2020 Ring hvis du ikke liker penger. Anonymkode: 7dfc1...952
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #9 Skrevet 12. november 2020 Hm. Vanskelig. Da jeg begynte i min jobb sa jeg fra da jeg fikk første lønnsslipp, for det sto to lønnstrinn over det jeg hadde fått kontraktfestet. Lønnsavdelingen sa at de var glade for at jeg sa fra om dette, og rettet tilbake. Litt senere snakket jeg med kolleger om dette. Det viste seg at flere hadde opplevd det samme - men at ingen andre hadde sagt fra om det! Så de tjente mer enn meg, og forskjellen bare øker og øker. Jeg er skikkelig irritert på meg selv for at jeg sa fra, for det føles kjempeurettferdig nå i ettertid, at de andre tjener mer enn meg for en helt lik jobb, når vi alle var nyutdannet med samme studiebakgrunn og -lengde. Angrer meg på at jeg sa fra. Men i din situasjon er det større summer det er snakk om. Jeg vet rett og slett ikke..... Anonymkode: 59f63...2e3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #10 Skrevet 12. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm. Vanskelig. Da jeg begynte i min jobb sa jeg fra da jeg fikk første lønnsslipp, for det sto to lønnstrinn over det jeg hadde fått kontraktfestet. Lønnsavdelingen sa at de var glade for at jeg sa fra om dette, og rettet tilbake. Litt senere snakket jeg med kolleger om dette. Det viste seg at flere hadde opplevd det samme - men at ingen andre hadde sagt fra om det! Så de tjente mer enn meg, og forskjellen bare øker og øker. Jeg er skikkelig irritert på meg selv for at jeg sa fra, for det føles kjempeurettferdig nå i ettertid, at de andre tjener mer enn meg for en helt lik jobb, når vi alle var nyutdannet med samme studiebakgrunn og -lengde. Angrer meg på at jeg sa fra. Men i din situasjon er det større summer det er snakk om. Jeg vet rett og slett ikke..... Anonymkode: 59f63...2e3 Dette kan du fortsatt ta opp. Du kan si at du har skjønt at andre med sammenlignbar erfaring, ansiennitet og utdannelse tjener mer enn deg og lurer på om det kan stemme. Forhåpentligvis blir du løftet lønnsmessig. Anonymkode: 1cc1b...c60 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå