AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #1 Skrevet 11. november 2020 Jeg ser at folk ofte bruker uttrykket "drittunge" her på forum, og jeg har noen ganger hørt folk faktisk si det også. Jeg er selv utenlandsk og bodd i Norge i kun noen få år, så jeg forstår ikke helt, og jeg lurer litt på hva eksakt menes med "drittunge". Altså, er ikke dette ordet ekstremt nedlatende og stygt? Hvordan kan så mange voksne mennesker bruke dette uttrykket for barn? Skal ikke Norge være et barnevennlig land? For meg personlig er det vanskelig å skjønne hvordan man kan si så stygt om barn, og at det er en vanlig måte å snakke om barn på. "Naboens drittunge" osv. Kan noen forklare dette litt da jeg er litt forvirret? Anonymkode: de506...9f1 9
Carrot Skrevet 11. november 2020 #2 Skrevet 11. november 2020 Den engelske versjonen er vel ""brat" og jeg personlig syns ikke man som voksen skal bruke slike betegnelser om barn. 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #3 Skrevet 11. november 2020 "Drittunge" er et temmelig stygt ord. Å bruke slike ord sier mest om den som gjør det. Anonymkode: 232e9...6ff 14
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #4 Skrevet 11. november 2020 Det handler om mangel på kunnskap å gjøre. Når man bebreider barn for manglende oppdragelse eller grenser. Det er veldig nedlatende og stygt. Men dessverre finnes det ganske mange sneversynte innbyggere i dette landet,som ikke har hverken evne eller vilje til å forstå eller finne en løsning. Så de blir avskrevet som drittunger. Anonymkode: e6cdb...f85
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #5 Skrevet 11. november 2020 Det finnes ikke drittunger. Bare drittvoksne Anonymkode: 7983f...34a 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #6 Skrevet 11. november 2020 De som kaller andre for drittunge, er dritt-"unge" selv! Anonymkode: 55fe0...389 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #7 Skrevet 11. november 2020 Jeg skjønner at den engelske oversettelsen blir egentlig "brat". Men samtidig er "brat" ikke i nærheten av så stygg som "drittunge" som egentlig betyr "shit child". Like what the fuck, seriously, shit child? Det er jo helt forferdelig. I tillegg er det noen her inne som skriver ting som "psykounge" osv. Jeg skjønner bare ikke. Er disse menneskene psykisk syke? Er det akseptabelt i Norge å snakke sånn om barn? Anonymkode: de506...9f1 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #8 Skrevet 11. november 2020 Drittunge er det man kaller barn som ikke oppfører seg pent, enten de er bortskjemte, ufordragelige, frekke etc... Rett og slett barn som har en oppførsel voksne eller andre barn ikke liker. Det er ikke pent, men noen ganger liker man rett og slett ikke personer, enten de er barn eller voksne. Vi kaller jo også voksne vi ikke liker med div ukvemsord som jævla idiot etc... Anonymkode: b3298...b02 16
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #9 Skrevet 11. november 2020 Det er ikke vanlig. Bare blant uhøflige folk på internett som skriver uten filter. Det er veldig stygt. Anonymkode: 485cc...73b 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #10 Skrevet 11. november 2020 Norsk er et komplisert språk. At man kaller noen for en drittunge betyr ikke nødvendigvis at man mener det bokstavelig, men som i konnotasjonene "skøyerunge", "rakkarunge". Det betyr slett ikke være noe vondt ment. Anonymkode: f02f9...78a 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #11 Skrevet 11. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drittunge er det man kaller barn som ikke oppfører seg pent, enten de er bortskjemte, ufordragelige, frekke etc... Rett og slett barn som har en oppførsel voksne eller andre barn ikke liker. Det er ikke pent, men noen ganger liker man rett og slett ikke personer, enten de er barn eller voksne. Vi kaller jo også voksne vi ikke liker med div ukvemsord som jævla idiot etc... Anonymkode: b3298...b02 I min kultur, og jeg vil si at det samme gjelder mange kulturer, er det helt uakseptabelt å bruke stygge ord når man snakker om barn. Man kan gjøre det når man snakker om voksne, ja, men om barn, nei. Det er helt tabu. Anonymkode: de506...9f1 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #12 Skrevet 11. november 2020 Min mann sa til vår datter en gang hun var veldig utakknemlig for en gave, og skjelte og smelte, at hun ikke måtte oppføre seg som en drittunge. Skal love deg at denne kommentaren blir husket, og hun drar den fram tidt og ofte. "Pappa kalte meg en drittunge!". I mine øyne er det forskjell på å oppføre seg som en drittunge og bli kalt direkte en drittunge, men denne nyansen ser ikke vår datter... Anonymkode: b4604...64f 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #13 Skrevet 11. november 2020 Off topic, men du har bodd i Norge noen få år og skriver perfekt norsk? Altså, respekt! Du har et godt språkøre og talent! 😊🤩 Anonymkode: ad2a5...f6a 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #14 Skrevet 11. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min kultur, og jeg vil si at det samme gjelder mange kulturer, er det helt uakseptabelt å bruke stygge ord når man snakker om barn. Man kan gjøre det når man snakker om voksne, ja, men om barn, nei. Det er helt tabu. Anonymkode: de506...9f1 Men nå er du i Norge og her gjør vi det... Men vi sier det sjelden TIL den det gjelder, vi sier det bare når dem ikke hører oss. Anonymkode: b3298...b02 11
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #15 Skrevet 11. november 2020 I engelsktalende land kan man fint se folk referere til ungene som "the little shit", "the little fuck", osv. Så det er ikke er særnork fenomen. Og jeg synes folk overreagerer. Å kalle en unge "drittunge" TIL ungen, er selvsagt ikke greit. Men å omtale unger som "drittunge"; som i "fy faen for en drittunge!" når man ser en unge som oppfører seg helt tosk, når ungen ikke engang kan høre det, altså, der ser jeg ikke helt at det er så fælt. Og det er ihvertfall veldig, veldig vanlig. Anonymkode: 14fe8...d4b 14
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #16 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men nå er du i Norge og her gjør vi det... Men vi sier det sjelden TIL den det gjelder, vi sier det bare når dem ikke hører oss. Anonymkode: b3298...b02 Betyr det at hvis man bor i ett land så kan man ikke lure på ting og at man bare må akseptere alt som er typisk i det landet? Skal jeg også akseptere at selvmord er en veldig grei løsning hvis man har personlige problemer? Er det ingenting du selv mener er negativ som er typisk norsk? Eller er det kun utlendinger som ikke skal kritisere eller lure på ting? Anonymkode: de506...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #17 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I engelsktalende land kan man fint se folk referere til ungene som "the little shit", "the little fuck", osv. Så det er ikke er særnork fenomen. Og jeg synes folk overreagerer. Å kalle en unge "drittunge" TIL ungen, er selvsagt ikke greit. Men å omtale unger som "drittunge"; som i "fy faen for en drittunge!" når man ser en unge som oppfører seg helt tosk, når ungen ikke engang kan høre det, altså, der ser jeg ikke helt at det er så fælt. Og det er ihvertfall veldig, veldig vanlig. Anonymkode: 14fe8...d4b Har jeg aldri hørt i livet mitt, og jeg har bodd i USA. Må i så fall være skikkelig white trash for å bruke slike ord om sine barn. Anonymkode: de506...9f1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #18 Skrevet 11. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Off topic, men du har bodd i Norge noen få år og skriver perfekt norsk? Altså, respekt! Du har et godt språkøre og talent! 😊🤩 Anonymkode: ad2a5...f6a Tusen takk. Jeg er noe man kan kanskje kalle for en "language nerd". Men jeg har sterk aksent da. Anonymkode: de506...9f1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har jeg aldri hørt i livet mitt, og jeg har bodd i USA. Må i så fall være skikkelig white trash for å bruke slike ord om sine barn. Anonymkode: de506...9f1 Jeg har hørt det i et utall amerikanske og engelske filmer. "That little shit" osv. Anonymkode: f02f9...78a 7
Pappi Skrevet 11. november 2020 #20 Skrevet 11. november 2020 Jeg synes drittunge er kjempestygt og ikke noe man skal kalle barn, verken direkte eller indirekte. Det kan nok hende jeg har brukt ordet om voksne noen ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå