AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #1 Skrevet 11. november 2020 Jeg har søkt på en jobb der de muligens kommer til å tenke at jeg er overkvalifisert. Jeg synes jobben virker veldig spennende og jeg vil virkelig jobbe der. Hva er grunnen til at man ikke bli vurdert dersom de som ansetter synes søkeren er overkvalifisert? Handler det om lønn? Er de redd for at man finner noe annet og slutter raskt? Andre mulige grunner? Anonymkode: cbae3...df0
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #2 Skrevet 11. november 2020 De er redde for at vedkommende vil skutte så snart de får tilbud om en mer passende jobb. De vil heller bruke tid og krefter på å lære opp en som blir værende. Anonymkode: 60db9...b1a 21
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #3 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har søkt på en jobb der de muligens kommer til å tenke at jeg er overkvalifisert. Jeg synes jobben virker veldig spennende og jeg vil virkelig jobbe der. Hva er grunnen til at man ikke bli vurdert dersom de som ansetter synes søkeren er overkvalifisert? Handler det om lønn? Er de redd for at man finner noe annet og slutter raskt? Andre mulige grunner? Anonymkode: cbae3...df0 Da må du få det tydelig fram i første setning i jobbsøknaden. Men ellers: det dreier seg om at de antar at folk forsvinner raskt til noe som er mer å tråd med utdannelsen, ja. Anonymkode: 1b2e4...9cb 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #4 Skrevet 11. november 2020 De regner det som at du er despo og tar hvasomhelst, mens du ser etter noe mer interessant. Jeg sliter med det samme.. jeg har doktorgrad i et fagfelt hvor de fleste bare har bachelor/master, og jeg sliter med at arbeidsgivere er veldig redd for at jeg egentlig vil jobbe med forskning.. Anonymkode: 7fd6f...3fd 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #5 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De er redde for at vedkommende vil skutte så snart de får tilbud om en mer passende jobb. De vil heller bruke tid og krefter på å lære opp en som blir værende. Anonymkode: 60db9...b1a Så dersom jeg klarer å overbevise dem om at det virker er den jobben jeg ønsker å ha i flere år, så kan det likevel tenkes at jeg blir vurdert? Anonymkode: cbae3...df0 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #6 Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du få det tydelig fram i første setning i jobbsøknaden. Men ellers: det dreier seg om at de antar at folk forsvinner raskt til noe som er mer å tråd med utdannelsen, ja. Anonymkode: 1b2e4...9cb Jobben er i tråd med utdannelsen, men de ser etter en som nettopp er ferdig med utdannelsen og ikke har erfaring. Anonymkode: cbae3...df0
Glitnir Skrevet 11. november 2020 #7 Skrevet 11. november 2020 Det er vel i hovedsak som du sier - at arbeidsgiver antar at man forsvinner straks man får noe som er i tråd med utdannelse og erfaring. I tillegg er det mange som lurer på om du har gjort en dårlig jobb, blitt syk eller ikke takler stress etc dersom du søker deg «nedover». 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #8 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så dersom jeg klarer å overbevise dem om at det virker er den jobben jeg ønsker å ha i flere år, så kan det likevel tenkes at jeg blir vurdert? Anonymkode: cbae3...df0 Ja da, men om det er mange søkere, er det ikke sikkert at de leser mer enn overskriften i søknaden din, pluss CVen. Så det er viktig å få fram det helt i starten. Anonymkode: 1b2e4...9cb
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #9 Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jobben er i tråd med utdannelsen, men de ser etter en som nettopp er ferdig med utdannelsen og ikke har erfaring. Anonymkode: cbae3...df0 Er dette offentlig virksomhet? I så fall kan det tenkes at utlysningsteksten er skreddersydd for en bestemt person. Da ligger du i så fall dårlig an. Anonymkode: 1b2e4...9cb
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #10 Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jobben er i tråd med utdannelsen, men de ser etter en som nettopp er ferdig med utdannelsen og ikke har erfaring. Anonymkode: cbae3...df0 Er det et trainee-program? Da har de vel et maks krav om antall år erfaring i arbeidslivet Anonymkode: 17e60...9b6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #11 Skrevet 11. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det et trainee-program? Da har de vel et maks krav om antall år erfaring i arbeidslivet Anonymkode: 17e60...9b6 Nei, tror det handler om lønn og de har få søkere. Anonymkode: cbae3...df0 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #12 Skrevet 11. november 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobben er i tråd med utdannelsen, men de ser etter en som nettopp er ferdig med utdannelsen og ikke har erfaring. Anonymkode: cbae3...df0 Vet du hva, da synes jeg egentlig at du skal la være. Det er vanskelig nok å komme inn for nyutdannede med lite erfaring om ikke de skal konkurrere med folk med erfaring også på stillinger spesifikt for nyutdannede. Anonymkode: eaf6a...f04
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #13 Skrevet 11. november 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har søkt på en jobb der de muligens kommer til å tenke at jeg er overkvalifisert. Jeg synes jobben virker veldig spennende og jeg vil virkelig jobbe der. Hva er grunnen til at man ikke bli vurdert dersom de som ansetter synes søkeren er overkvalifisert? Handler det om lønn? Er de redd for at man finner noe annet og slutter raskt? Andre mulige grunner? Anonymkode: cbae3...df0 Mine erfaringer er dette fra arbeidsgiver siden: - Høye lønnskrav - Slutter sannsynligvis så snart noe mer passende dukker opp Ville lagt vekt på at du syns dette er interessant og at du virkelig ønsker å jobbe med dette. Kanskje gi uttrykk for at du skjønner at lønnen er lavere enn utdannelsen din tilsier, men det er helt ok siden jobben virker veldig interessant. Anonymkode: eb809...502 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #14 Skrevet 11. november 2020 Dersom du er overkvalifisert for stillingen antar arbeidsgiver at: -Du ikke har fått napp på en stilling du faktisk ønsker deg, og kun søker denne jobben for å ha en inntekt mens du fortsetter å søke andre jobber. Da risikerer arbeidsgiver å bruke ressurser på å lære deg opp også slutter du så snart du får en annen jobb. -Du vil kjede deg i jobben fordi du vil finne den lite utfordrende, og slutte selv om du på forhånd trodde at du ville trives i stillingen. -Pga. din høyere kompetanse vil du forvente høyere lønn enn hva arbeidsgiver er villig til å betale for å få jobben utført. Takker du ja til jobben likevel kommer du til å slutte så raskt noe annet og bedre betalt dukker opp. -Det er en grunn til at du søker deg «nedover» (sykdom som gjør at du ikke takler presset i en «høyere» stilling? Og som gjør at arbeidsgiver kan forvente at du blir langvarig sykmeldt? Eller kanskje du er en kranglefant som ingen orker å jobbe med, så derfor får du ingen relevant jobb i fagmiljøet ditt ? 🤔) Anonymkode: fb57d...e96 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #15 Skrevet 11. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du er overkvalifisert for stillingen antar arbeidsgiver at: -Du ikke har fått napp på en stilling du faktisk ønsker deg, og kun søker denne jobben for å ha en inntekt mens du fortsetter å søke andre jobber. Da risikerer arbeidsgiver å bruke ressurser på å lære deg opp også slutter du så snart du får en annen jobb. -Du vil kjede deg i jobben fordi du vil finne den lite utfordrende, og slutte selv om du på forhånd trodde at du ville trives i stillingen. -Pga. din høyere kompetanse vil du forvente høyere lønn enn hva arbeidsgiver er villig til å betale for å få jobben utført. Takker du ja til jobben likevel kommer du til å slutte så raskt noe annet og bedre betalt dukker opp. -Det er en grunn til at du søker deg «nedover» (sykdom som gjør at du ikke takler presset i en «høyere» stilling? Og som gjør at arbeidsgiver kan forvente at du blir langvarig sykmeldt? Eller kanskje du er en kranglefant som ingen orker å jobbe med, så derfor får du ingen relevant jobb i fagmiljøet ditt ? 🤔) Anonymkode: fb57d...e96 Mener du at det er ikke er mulig å forklare at dette ikke stemmer? Anonymkode: cbae3...df0
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #16 Skrevet 11. november 2020 Jeg har gjort det, og fått jobben, men jeg har også søkt meg "nedover" og møtt alle de fordommene som AB...e96 presenterer. Den gangen jeg fikk jobben spisset jeg både søknad og CV spesielt mot den utlyste stillingen. Jeg beskrev at jeg hadde jobbet en del med oppgave X, Y og Z i nåværende (og en tidligere) jobb, og at dette var oppgaver jeg hadde fått spesiell interesse for og ønsket å fortsette med. Dette var oppgaver som var helt sentrale i den utlyste jobben, men som bare var deler av andre oppgaver der jeg var. Situasjonen var altså litt spesiell, men det viktigste er å klare å vise hvorfor man er en spesielt interessant kandidat på tross av at man har litt andre kvalifikasjoner. Anonymkode: b9f71...d6b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #17 Skrevet 11. november 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du at det er ikke er mulig å forklare at dette ikke stemmer? Anonymkode: cbae3...df0 Det er mulig, men det krever tålmodighet. Jeg forklarte at yrket mitt var for krevende, mye overtid, mye stress og at jeg ønsket meg en jobb som var mindre belastende. Anonymkode: a5a1f...788
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #18 Skrevet 11. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er mulig, men det krever tålmodighet. Jeg forklarte at yrket mitt var for krevende, mye overtid, mye stress og at jeg ønsket meg en jobb som var mindre belastende. Anonymkode: a5a1f...788 I mitt tilfelle er arbeidsinnholdet det samme uavhengig av om det er for en med lang arbeidserfaring eller ei. For min del har dette med beliggenhet og diverse andre ting som jeg forklarer i søknad. Anonymkode: cbae3...df0
Pappi Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 Jeg ville tatt en telefon, vist interesse og gjort rede for hvorfor denne jobben og jeg var en bra match.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #20 Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, Pappi skrev: Jeg ville tatt en telefon, vist interesse og gjort rede for hvorfor denne jobben og jeg var en bra match. Ja, god idé. Men dersom de ikke sier noe om at de synes jeg er overkvalifisert, hva foreslår du å si for å komme inn på dette? Jeg vil si at jeg er ok med (mye) lavere lønn enn gjennomsnittet, forklare hvorfor jeg er så interessert i jobben osv. Anonymkode: cbae3...df0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå