Williel Skrevet 11. november 2020 #1 Skrevet 11. november 2020 Problemstillingen er den: Jeg er snart utdannet sivilingeniør, men hun har ikke noen formell utdannelse. Jeg har aldri tenkt at hun er noe dårligere enn meg på noen som helst måte. Aldri fallt meg inn. Jeg liker å lære, og mestrer skolen helt greit, det gjør ikke hun, og det er helt greit. Alle er forskjellige. Hun sier ofte at hun føler seg presset til å ta en utdanning, eller prestere på en lignende måte, og at hun ikke vil skufffe meg. Har aldri brydd meg om at hun ikke har noen utdanning, og forteller henne at det ikke var derfor jeg ble sammen med henne. Det er alle de andre egenskapene som er viktig for meg. Jeg føler litt på en dårlig samvittighet for at mine ambisjoner og min utdanning skal få henne til å føle seg dårlig med seg selv. Hva kan jeg gjøre/si for å trygge henne? 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #2 Skrevet 11. november 2020 Det er ikke din jobb å trygge henne. Har hun ingen utdanning? Ikke fagbrev fra videregående? Anonymkode: b0e08...4a0
calavi Skrevet 11. november 2020 #3 Skrevet 11. november 2020 Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du er ambisiøs og har en god utdanning. Her er det faktisk hun som må jobbe med seg selv og det er ikke så mye du kan si eller gjøre for å fikse det. Det må hun gjøre på egenhånd. 7
Williel Skrevet 11. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke din jobb å trygge henne. Har hun ingen utdanning? Ikke fagbrev fra videregående? Anonymkode: b0e08...4a0 Hun har gått videregående, studiespesialiserende, så ikke noe fagbrev.
Williel Skrevet 11. november 2020 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, calavi said: Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du er ambisiøs og har en god utdanning. Her er det faktisk hun som må jobbe med seg selv og det er ikke så mye du kan si eller gjøre for å fikse det. Det må hun gjøre på egenhånd. Takk, det var veldig godt å lese. Jeg vil jo alltid støtte henne i det hun ønsker å gjøre, men ubehagelig å føle på skyld, for at jeg er meg, hvis det gav noen mening. Aldri vært noen krangel eller konflikt på dette området. Bare vondt å se hvordan partner sammenligner seg og stresser med det.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #6 Skrevet 11. november 2020 Akkurat nå, Williel skrev: Hun har gått videregående, studiespesialiserende, så ikke noe fagbrev. Ok. Hva jobber hun med? Hvor gammel er hun? Det finnes yrker med bare ett års studier eller tom bare praktiske kurs, så om hun vil fordype seg i noe og ikke liker studier, er det flere muligheter. Anonymkode: b0e08...4a0
Raven.Writingdesk Skrevet 11. november 2020 #7 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, Williel skrev: Takk, det var veldig godt å lese. Jeg vil jo alltid støtte henne i det hun ønsker å gjøre, men ubehagelig å føle på skyld, for at jeg er meg, hvis det gav noen mening. Aldri vært noen krangel eller konflikt på dette området. Bare vondt å se hvordan partner sammenligner seg og stresser med det. Her synes jeg faktisk du lar deg manipulere. Det er dessverre litt typisk en god del kvinner å bruke dårlig samvittighet og spille offerrolle for å få oppmerksomhet, sympati m.m. Hun vil ikke ta høyere utdannelse, så hva er problemet? Jeg er selv kvinne og har flere år med høyere utdanning enn min mann, han har ingen interesse av å ta noe særlig høyere utdannelse. Aldri hørt han spille offer eller lage en stor sak utav dette. Så at du får dårlig samvittighet fordi hun ikke vil ta høyere utdannelse er bare helt bak mål. Det fremstår som at hun har store mindreverdighetskomplekser, og hun manipulerer deg. 4
Williel Skrevet 11. november 2020 Forfatter #8 Skrevet 11. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ok. Hva jobber hun med? Hvor gammel er hun? Det finnes yrker med bare ett års studier eller tom bare praktiske kurs, så om hun vil fordype seg i noe og ikke liker studier, er det flere muligheter. Anonymkode: b0e08...4a0 Hun jobber som dispatcher i UPS. Hun er 32år, 2 år eldre enn meg. Ja, altså jeg har foreslått, alt mellom himmel og jord, men er nok den usikkerheten som gjør at det står litt stille. Jeg skjønner jo at dette er noe hun må jobbe med selv, men det er fortsatt jeg som må leve i dette, så om det er noe jeg kan gjøre, så selvfølgelig gjør jeg det.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #9 Skrevet 11. november 2020 Har hun en jobb hun trives i? Anonymkode: c8ee1...bbb 1
Williel Skrevet 11. november 2020 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2020 5 minutter siden, Raven.Writingdesk said: Her synes jeg faktisk du lar deg manipulere. Det er dessverre litt typisk en god del kvinner å bruke dårlig samvittighet og spille offerrolle for å få oppmerksomhet, sympati m.m. Hun vil ikke ta høyere utdannelse, så hva er problemet? Jeg er selv kvinne og har flere år med høyere utdanning enn min mann, han har ingen interesse av å ta noe særlig høyere utdannelse. Aldri hørt han spille offer eller lage en stor sak utav dette. Så at du får dårlig samvittighet fordi hun ikke vil ta høyere utdannelse er bare helt bak mål. Det fremstår som at hun har store mindreverdighetskomplekser, og hun manipulerer deg. Tja, manipulere til hva? Det endrer ikke hva jeg prioriterer og ønsker uansett. Kjenner mer på en genuin usikkerhet og sårbarhet fra hennes side. Vi kommuniserer godt sammen og dette er noe hun har ytret selv. Det jeg lurer på er hva som er min rolle her. Skal jeg være aktiv og pushe henne litt, eller skal jeg være passiv og la henne finne ut av dette selv?
Williel Skrevet 11. november 2020 Forfatter #11 Skrevet 11. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Har hun en jobb hun trives i? Anonymkode: c8ee1...bbb Hun gjør jo forsåvidt det. Så det er nok bare sammenligningen som er problemet. 1
HalldirV2 Skrevet 11. november 2020 #12 Skrevet 11. november 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke din jobb å trygge henne. Har hun ingen utdanning? Ikke fagbrev fra videregående? Anonymkode: b0e08...4a0 Dette blir for enkelt. Er man i et forhold så tar man selvfølgelig et ansvar for at partneren skal føle seg vel, trygg osv. Det ligger liksom litt i konseptet "forhold". Alt har en grense selvfølgelig, og orker man ikke ta det ansvaret så går man heller ut av forholdet. Når det er skrevet så skal ikke du Ts føle på dårlig samvittighet. Det er ikke din skyld at din kjæreste føler det sånn. Hun slår det nok fra seg etterhvert. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #13 Skrevet 11. november 2020 Problemet ligger hos henne, skal du ha en enklere jobb / dårligere betalt for da føler hun seg bedre?Hva om det blir slutt mellom dere to, hva med deg da...? Min mann er ingeniør og jobber som det. Selv har jeg flere ben å stå på, men har nå en jobb som krever noen kurs og erfaring og har rundt 750.000 i året. Så alt er mulig, men hun må være villig til å gjøre endringer hvis hun vil forandre sin egen situasjon...eller slutte å klage og gi deg skyldfølelse. Anonymkode: 08df0...6de
Williel Skrevet 11. november 2020 Forfatter #14 Skrevet 11. november 2020 4 minutter siden, HalldirV2 said: Dette blir for enkelt. Er man i et forhold så tar man selvfølgelig et ansvar for at partneren skal føle seg vel, trygg osv. Det ligger liksom litt i konseptet "forhold". Alt har en grense selvfølgelig, og orker man ikke ta det ansvaret så går man heller ut av forholdet. Når det er skrevet så skal ikke du Ts føle på dårlig samvittighet. Det er ikke din skyld at din kjæreste føler det sånn. Hun slår det nok fra seg etterhvert. Yes, akkurat som om jeg skulle sagt det selv. Er ikke det at jeg har dårlig samvittighet heller, for jeg angrer jo ikke på de valgene jeg har tatt, men et ubehag som er vanskelig å beskrive med ord. Som å spise et gourmetmåltid ved siden av en sulten uteligger. Du nyter ikke akkurat det måltidet, hvis du ikke er helt tilbakestående. Bortsett fra at et måltid kan du dele. 1
Raven.Writingdesk Skrevet 11. november 2020 #15 Skrevet 11. november 2020 (endret) 24 minutter siden, Williel skrev: Tja, manipulere til hva? Det endrer ikke hva jeg prioriterer og ønsker uansett. Kjenner mer på en genuin usikkerhet og sårbarhet fra hennes side. Vi kommuniserer godt sammen og dette er noe hun har ytret selv. Det jeg lurer på er hva som er min rolle her. Skal jeg være aktiv og pushe henne litt, eller skal jeg være passiv og la henne finne ut av dette selv? Jeg ser for meg at det hun kommer til å ønske seg er en form for avklaring i hennes rolle, hvor hun vil sikres økonomisk, at du vil på en måte bære det økonomiske lasset i et forhold/samboerskap Endret 11. november 2020 av Raven.Writingdesk
Raven.Writingdesk Skrevet 11. november 2020 #16 Skrevet 11. november 2020 4 minutter siden, Williel skrev: Yes, akkurat som om jeg skulle sagt det selv. Er ikke det at jeg har dårlig samvittighet heller, for jeg angrer jo ikke på de valgene jeg har tatt, men et ubehag som er vanskelig å beskrive med ord. Som å spise et gourmetmåltid ved siden av en sulten uteligger. Du nyter ikke akkurat det måltidet, hvis du ikke er helt tilbakestående. Bortsett fra at et måltid kan du dele. Og denne metaforen antar jeg handler om økonomi. Akkurat hva jeg selv påpeker at er sakens kjerne her.
HalldirV2 Skrevet 11. november 2020 #17 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, Williel skrev: Yes, akkurat som om jeg skulle sagt det selv. Er ikke det at jeg har dårlig samvittighet heller, for jeg angrer jo ikke på de valgene jeg har tatt, men et ubehag som er vanskelig å beskrive med ord. Som å spise et gourmetmåltid ved siden av en sulten uteligger. Du nyter ikke akkurat det måltidet, hvis du ikke er helt tilbakestående. Bortsett fra at et måltid kan du dele. Jeg forstår deg godt, men samtidig så spiser ikke du et gourmetmåltid mens kjæresten din sulter. Den analogien blir for enkel.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #18 Skrevet 11. november 2020 32 minutter siden, Williel skrev: Hun jobber som dispatcher i UPS. Hun er 32år, 2 år eldre enn meg. Ja, altså jeg har foreslått, alt mellom himmel og jord, men er nok den usikkerheten som gjør at det står litt stille. Jeg skjønner jo at dette er noe hun må jobbe med selv, men det er fortsatt jeg som må leve i dette, så om det er noe jeg kan gjøre, så selvfølgelig gjør jeg det. Kan du ikke oppmuntre henne til å ta fagbrev som kontor- og administrasjonsmedarbeider eller logistikkoperatør? https://www.udir.no/kl06/ss Om hun har mer enn 5 år praksis, kan hun gjøre det som praksiskandidat. https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat Anonymkode: c6685...d07 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 56 minutter siden, Williel skrev: Problemstillingen er den: Jeg er snart utdannet sivilingeniør, men hun har ikke noen formell utdannelse. Jeg har aldri tenkt at hun er noe dårligere enn meg på noen som helst måte. Aldri fallt meg inn. Jeg liker å lære, og mestrer skolen helt greit, det gjør ikke hun, og det er helt greit. Alle er forskjellige. Hun sier ofte at hun føler seg presset til å ta en utdanning, eller prestere på en lignende måte, og at hun ikke vil skufffe meg. Har aldri brydd meg om at hun ikke har noen utdanning, og forteller henne at det ikke var derfor jeg ble sammen med henne. Det er alle de andre egenskapene som er viktig for meg. Jeg føler litt på en dårlig samvittighet for at mine ambisjoner og min utdanning skal få henne til å føle seg dårlig med seg selv. Hva kan jeg gjøre/si for å trygge henne? Tar hun opp problemstillingen så bare si " det er vel de samma hva folk gjør på bare de trives" eller noe sånt. Så drit i problemstillingen om hun ikke tar det opp. Tar hun det opp så lytter du, i stedet for å komme med så mange råd. Kvinner liker å bli hørt.
Williel Skrevet 11. november 2020 Forfatter #20 Skrevet 11. november 2020 10 minutter siden, Raven.Writingdesk said: Og denne metaforen antar jeg handler om økonomi. Akkurat hva jeg selv påpeker at er sakens kjerne her. Ser nå at det var en dårlig analogi. Tenkte mer på at hun føler et unødvendig press på seg til å ta høyere utdanning fordi jeg har det og synes det er viktig. Økonomi er ikke så viktig for meg, vi har skrevet samboerkontrakt, og hun sitter nok bedre i det enn meg da hun får en del arv, og jeg sitter med studiegjeld XD Må si du har en negativ innstilling til kvinner og deres agenda haha. Hvordan sementere og få henne til å forstå at det faktisk ikke er så viktig? Hadde penger vært målet, hadde jeg bare fullført jusstudiet, ingeniør er ikke så fantastisk godt betalt som man tror..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå