Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en venninne som lurte på om vi skulle gå ned i vekt sammen, også var jeg åpen at jeg har slitt litt med ikke diagnostisert spiseforstyrrelse og at dette kommer nok til å trigge en episode. 

Så spør hun enda en gang noen måneder etterpå igjen, og svarte ja. Følte meg litt destruktiv, og det er jo alltid noe jeg vil sånn sett, gå ned i vekt. (Vi er begge overvektige, over 80 kg og 160 høy begge to)

Nå vil hun plutselig ikke gjøre dette med meg mer, fordi jeg har blitt så destruktiv og spiser veldig lite, slik at hun også føler seg destruktiv. Skjønner selvfølgelig at hun må sette sin helse først, men jeg er litt sur for det var hennes idé og jeg var ganske klar på at jeg ikke var klar. Det er jo ikke sånn at man blir kurert etter et par måneder. 

Er jeg urimelig for at jeg er sur pga dette?

Anonymkode: 89300...92c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På tide at du tar ansvar for seg selv og ditt eget liv kanskje? Om du ikke var klar skulle du jo sagt nei.

Anonymkode: 08d37...750

• Liker 7
Skrevet

Ja, du er litt urimelig. Men du burde ikke blitt med. Forklar at "det var på grunn av dette jeg ikke ønsket at vi skulle starte på vektnedgangsprosjekt sammen. Nå har vi erfart at det ikke fungerer. Vi legger det bak oss og går videre."

Anonymkode: ccdb3...d0f

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På tide at du tar ansvar for seg selv og ditt eget liv kanskje? Om du ikke var klar skulle du jo sagt nei.

Anonymkode: 08d37...750

Ja, jeg er jo egentlig enig. Er mer sur på meg selv enn henne. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du er litt urimelig. Men du burde ikke blitt med. Forklar at "det var på grunn av dette jeg ikke ønsket at vi skulle starte på vektnedgangsprosjekt sammen. Nå har vi erfart at det ikke fungerer. Vi legger det bak oss og går videre."

Anonymkode: ccdb3...d0f

Tenkte jo på å nevne noe til hun, men tror jeg heller lar vær. Kommer ikke noe godt ut av det uansett. 

Skrevet

Hvorfor ble du med når du ikke var klar? Da kan du ikke bli sur på henne i etterkant.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke du har grunn til å bli sur fordi hun trekker seg. Hun ser at dette er destruktivt, ved å trekke seg tar hun, som du sier, vare på sin egen helse. Samtidig er hun ikke lenger med på et prosjekt som hun nå ser er destruktivt for din helse. Ved å trekke seg tar un med andre ord vare på dere begge to.

Det jeg synes du har grunn til å være sur for, er at hun spurte deg om å være med på dette for andre gang, når du den første gangen hadde fortalt hvorfor du ikke ville. Selv om det selvsagt er du som må ta ansvar for din egen helse, så synes jeg ikke det er greit å mase på noen om å bli med på slankekur, når de har sagt at de ikke vil grunnet tidligere spiseforstyrrelse. Det blir litt som å mase på en alkoholiker om han ikke kan være med ut å drikke.

Anonymkode: a700e...9cb

Skrevet
1 time siden, Kokeshi skrev:

Hvorfor ble du med når du ikke var klar? Da kan du ikke bli sur på henne i etterkant.

Det har vell noe med å være litt destruktiv til tider.

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du har grunn til å bli sur fordi hun trekker seg. Hun ser at dette er destruktivt, ved å trekke seg tar hun, som du sier, vare på sin egen helse. Samtidig er hun ikke lenger med på et prosjekt som hun nå ser er destruktivt for din helse. Ved å trekke seg tar un med andre ord vare på dere begge to.

Det jeg synes du har grunn til å være sur for, er at hun spurte deg om å være med på dette for andre gang, når du den første gangen hadde fortalt hvorfor du ikke ville. Selv om det selvsagt er du som må ta ansvar for din egen helse, så synes jeg ikke det er greit å mase på noen om å bli med på slankekur, når de har sagt at de ikke vil grunnet tidligere spiseforstyrrelse. Det blir litt som å mase på en alkoholiker om han ikke kan være med ut å drikke.

Anonymkode: a700e...9cb

Sur var egentlig litt feil å beskrive det med, derfor jeg skrev skuffet\sur. Men lener mer mot å være skuffet at hun spurte gang nummer to. 

Hun var jo litt oppgitt, og faktisk irritert fordi jeg begynte med dette å være selvdestruktiv og gamle vaner. Følte litt irritasjon tilbake med at det var hun som spurte gang nummer to, selv om hun hadde det i bakhodet at jeg har slitt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...