AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #1 Skrevet 11. november 2020 Min samboer snakker mye og er vanskelig å stanse når han er kommet i gang. I krangler særlig og i diskusjoner, bare snakker/kjefter han uten å stans. Jeg kommer rett og slett ikke til orde, uansett hvor mye jeg prøver å komme igjennom med ord. Særlig fordi jeg blir veldig opprørt og sliter med å formulere meg "raskt nok", men også fordi han bare ikke slutter å snakke. Derfor prøver jeg å stanse ham ved å ta på ham, f.eks. klemme rundt foten eller ta på armen. Dette liker han ikke, og mener jeg er fysisk/voldelig. Det er da selvsagt ikke snakk om å klemme eller berøre for å skade, men for å komme igjennom talestrømmen. Jeg er nå usikker på om han har rett. ER det voldelig å ta på noen eller klemme dem rundt foten (ikke hardt selvsagt) for å komme igjennom en talestrøm? Hvordan kan jeg ellers komme igjennom? Takker for alle svar. Anonymkode: bc15f...8ac
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #2 Skrevet 11. november 2020 Nei, det er ikke voldelig. Anonymkode: cec75...b91 18
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #3 Skrevet 11. november 2020 Vold er det ikke, om du bare tar på, og ikke kniper/slår. Men om han ikke liker det, bør du selvsagt la være. Om han ikke hører, si rolig at du går din vei og at dere kan snakke når han er klar for å la deg slippe til orde, og så bare gå. Så lærer han at han kommer ingen veier med å overkjøre deg, da står han bare og prater til løse luften. Anonymkode: a677f...a75 19
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #4 Skrevet 11. november 2020 Bedre å bare forlate rommet og si dere heller kan møtee om en time. Anonymkode: 4fe1d...7ea 12
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #5 Skrevet 11. november 2020 Takk for svar! Det er i utgangspunktet et godt råd å bare forlate rommet, men problemet er at han alltid er sånn. Vi fortsetter i samme spor, uansett hvor mye pause vi tar; han snakker/kjefter, jeg gråter/er opprørt og prøver å komme igjennom, men klarer det ikke. Anonymkode: bc15f...8ac 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #6 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ...problemet er at han alltid er sånn. Vi fortsetter i samme spor, uansett hvor mye pause vi tar; han snakker/kjefter, jeg gråter/er opprørt og prøver å komme igjennom, men klarer det ikke. Anonymkode: bc15f...8ac Da kan dere ikke være sammen, rett og slett. Anonymkode: 4fe1d...7ea 14
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #7 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Det er i utgangspunktet et godt råd å bare forlate rommet, men problemet er at han alltid er sånn. Vi fortsetter i samme spor, uansett hvor mye pause vi tar; han snakker/kjefter, jeg gråter/er opprørt og prøver å komme igjennom, men klarer det ikke. Anonymkode: bc15f...8ac Da gjør du alltid sånn tilbake. Altså, du går alltid ut av situasjonen i det han begynner sånn. Ikke gråt og prøv å komme igjennom. Bare si rolig ifra at du ikke klarer diskutere med ham når han ikke lar deg snakke, og så går du ut av situasjonen. Hver gang. Om og om og om igjen. Til slutt lærer han. Det er nett som med unger Repeter tusen ganger, og til slutt begynner det å sive inn. Anonymkode: a677f...a75 12
Gjest Lama_Drama Skrevet 11. november 2020 #8 Skrevet 11. november 2020 Hva med å heller bare brøle HOLD KJEFT? Jeg tenker at man ikke skal ta så mye på hverandre under krangler, det kan fort misforstår. Jeg ville enten gått og latt han sitte der med ordflommen alene eller rett og slett brølt tilbake at han satan i helvette får klappe igjen gapet.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #9 Skrevet 11. november 2020 Prøvd å spraye han i ansiktet med vann når han brøler sånn? Tror han stopper da. Vold er det heller ikke. Bare bruk sånn sprayflaske. Anonymkode: 81147...367 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #10 Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøvd å spraye han i ansiktet med vann når han brøler sånn? Tror han stopper da. Vold er det heller ikke. Bare bruk sånn sprayflaske. Anonymkode: 81147...367 Det gjør man hvertfall ikke!!! Anonymkode: f566d...061 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #11 Skrevet 11. november 2020 Jeg har prøvd å brøle også, jeg blir jo også sint, men det fører sjelden noe godt med seg. Han slutter vanligvis ikke. Han er som sagt veldig god å snakke og diskutere, og blir ikke "overmannet av følelser" som jeg. Har veldig lyst til å spraye med vann, men tror ikke det faller i god jord .... og det er drøyere enn å ta på noen, synes jeg. Anonymkode: bc15f...8ac
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #12 Skrevet 11. november 2020 Dra ham med til et familievernkontor. Kanskje de klarer å lukke munnen hans så du får taletid, du også. Anonymkode: 02be6...b73 10
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #13 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dra ham med til et familievernkontor. Kanskje de klarer å lukke munnen hans så du får taletid, du også. Anonymkode: 02be6...b73 Dette har vi også prøvd, flere ganger. Det funker ikke, han tar rett og slett over samtalen. Jeg har hatt alenetimer et par ganger, fordi jeg ikke får sagt det jeg skal si når han er der. Jeg vet jo at dette er en del av personligheten hans, og er usikker på om det kan endres. Han sier han bare "er sånn" og at det ikke kan gjøres noe med. Take it or leave it, liksom. Men det er ikke så lett å vite hva vi skal gjøre, vi har barn. Anonymkode: bc15f...8ac
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #14 Skrevet 11. november 2020 Jeg og exen hadde det slik. Det eskalerte i vold til slutt. Vi måtte gå fra hverandre. Sammen igjen nå og det går fint. Vi trengte tid til å forandre oss. Anonymkode: 15909...9fa 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #15 Skrevet 11. november 2020 Klarer han å la barnet/barna komme til orde, eller overkjører han der også? Anonymkode: 02be6...b73 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #16 Skrevet 11. november 2020 Har du prøvd å skrive til ham? Anonymkode: 4fe1d...7ea 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #17 Skrevet 11. november 2020 Vær helt stille og bare se på ham. Når han stopper å snakke så prater du. Om han begynner å overkjøre deg igjen så gjentar du prosessen. Ikke forsøk å overkjøre ham, bare bli helt stille umiddelbart når han avbryter. Da vil han forhåpentligvis ta hintet. Det er også fristende å be deg ta opp en slik samtale og spille den for ham etterpå, men det er vel ikke lov. Anonymkode: 19f8b...b06 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #18 Skrevet 11. november 2020 Han bare er sånn, take it or leave it sier han. Hmmm... Har du spurt ham om hva som er viktigst for ham av hans mulighet til å kjefte og kjefte og kjefte eller at barna skal vokse opp i en kjernefamilie med beghe foreldre? Hva sa de på familievernkontoret om måten hans å være på? Ble de også overkjørt? Anonymkode: 33f51...3b3 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er også fristende å be deg ta opp en slik samtale og spille den for ham etterpå, men det er vel ikke lov. Anonymkode: 19f8b...b06 Det er lov å ta opp samtaler man sjøl deltar i. Og såklart spille av overfor den som deltok i samtalen. Anonymkode: 4fe1d...7ea 10
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #20 Skrevet 11. november 2020 Hva med en talestav? Nå er det min tur å snakke og nå er det din. Anonymkode: 0632b...e3b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå