Gå til innhold

noen som har tips til enkel og sunn middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

føler at jeg alltid ender opp med de mest usunne tingene....

trenger virkelig å skjerpe meg.

og noen tips hadde vært supert!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
;) Hva med kylling eller kalkun, det er sunt og magert kjøtt. Lag en salat til og litt ris.
Gjest gjesten
Skrevet

Bare så det er sagt så er rent svinekjøtt (ta vekk fettet) ikke så galt det heller.

Skrevet (endret)

Du spør veldig generelt, så det er vanskelig å svare med spesifikke oppskrifter... :)

Jeg begynner med grønnsakene. Kjøper inn og fyller kjøleskapet med det som til enhver tid ser fint og friskt ut (dvs. nå abonnerer jeg på økologiske grønnsaker og får en svær kasse annenhver uke), og så bygger jeg opp resten av middagene i uka rundt grønnsakene. Akkurat nå kan man feks lage blomkålgrateng av nytt norsk blomkål, med grønn salat med tomater i til. Eller koke gulrøtter, neper, sommerkål, blomkål og brokkoli sammen, kanskje med noen nypoteter i tillegg, ha litt smør eller olivenolje på, og tilslutt strø over masse hakket persille. Eller lage ratatouille med tomater, løk, hvitløk, paprika, squash, aubergine og urter. Eller bake gulrot, nypoteter, paprika, løk, squash etc. i ovnen med olivenolje, hele hvitløksfedd og feks timian. Eller hive hele greiene i woken!

Hvis du velger rent kjøtt ved siden av, kylling, svinekjøtt, kalv (kjempegodt!), lam eller en biff for den saks skyld, vil det være atskillig sunnere enn ferdiglagde blandingsprodukter.

Og så går det an å prøve seg med grovere kornprodukter til middag: Brun basmatiris, bulgur (nam!), fullkornspasta eller til og med grov speltpasta. Eller du kan variere med å bruke belgfrukter, som gir både proteiner og fiber og metter bra, feks kikerter i gryter og salater.

Nøtter og kjerner - valnøtter, pinjekjerner, cashewnøtter, solsikkekjerner - er også kjempesunn mat, supert feks i salater og over pasta.

Håper dette var til litt inspirasjon... :)

Endret av Eurydike
Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Enkel, men god middag: Fullkornpasta som jeg rørte i svarte oliven, en hakket tomat, litt skinke, revet parmesan, litt god olivenolje, frisk basilikum, evt litt hakket persille og grovkvernet pepper. Kjapt og godt :)

Skrevet

se her ja, mange gode tips. da må jeg prøve ut litt da :-D

spennende.

Skrevet

Wok med masse friske grønnsaker (ikke fryste wok-blandinger, bare til nød) er kjempegodt, sunt og enkelt. Jeg pleier å ha kylling eller svinekjøtt i woken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...