Gå til innhold

Erfaring med Mirena hormonspiral?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å få satt inn spiral. Har aura migrene og kan ikke bruke østrogenprodukter. Jeg har brukt cerazette en stund, men blør hele tiden på dem. Er det noen av dere som har Mirena spiral og kan fortelle meg noe om hvordan det fungerer for dere? Bivirkninger, blødninger, mistet dere mensen ect? 

Anonymkode: 378e7...711

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har brukt Mirena i 15 år. Fungerer helt utmerket for meg. Har svært lite blødning, trenger kun truseinnlegg en dag eller to. Har ikke merket noe til negative bivirkninger. Syns det er et helt topp prevensjonsmiddel.

Anonymkode: e4a34...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mensen ca. 2 gongar årleg etter eg fekk Mirena. Og det er nesten ikkje mensen ein gong, småblødning i 2-3 dagar, kontra FOSSBLØDNING der eg måtte sitte på do i 5 dagar i strekk tidlegare. 
Av og til småspotting, ellers veldig lite plager. 
Hadde vondt i ryggen første veka, det var det største problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd.  Etter en liten innkjøringsperiode (3-4 måneder) med uregelmessige blødninger, forsvant menstruasjonen helt. 

Hormonspiral ble anbefalt meg av nevrolog pga. mye migrene rundt menstruasjonen, og det har hjulpet godt.  Spiralen jevner ut de sterke østrogensvingningene som trigger migreneanfall. Blødninger i seg selv trigger også har forskerne funnet ut, så hormonspiral er vinn-vinn. 

Gynekologen min syntes det var en god idè med hormonspiral mot migrene,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Mirena, den første perioden jeg brukte den hadde jeg mindre migrene, nå har jeg mer enn noen gang, satte inn en ny for en mnd siden.

Anonymkode: 1aac5...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mistet mensen. 

Ble litt sintere når jeg var sint.. Som i typ litt premenstruell hele tiden. 

Verst av alt var huden. Dype underjordiske, svære kviser, hudormer, alt... Kjekt når man nærmer seg 30.

Tåler dårlig levnorgestriel, som har mest androgen virkning. Tåler bedre østrogen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg har hatt mirena i 4 mnd nå og er blitt ganske hissig. Fort irrtiabel og oppfarende, liksom. Så har jeg fått mindre lyst, enda de påstår den ikke skal virke systemisk-- Ikke mista mensen (enda) heller, som var hele grunnen til at jeg fikk den

Anonymkode: 42f0f...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet ikke mens, men mindre blødninger. Er vel det eneste positive.

Veldig ømme bryster før mens, og slet veldig med hormonelle kviser og humørsvingninger/depresjon. Kraftige smerter under menstruasjon. 

Anonymkode: cb60c...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god erfaring. En del blødninger den første tiden, men de forsvant omtrent helt etter ca tre måneder. Nå kan det komme en veldig liten blødning hver tredje måned kanskje. Men så lite at jeg ikke trenger truseinnlegg engang. Ingen bivirkninger og jeg føler meg helt topp, bra sexlyst. Noe helt annet enn alle ppillene jeg har prøvd 

Anonymkode: be1fc...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig god erfaring. En del blødninger den første tiden, men de forsvant omtrent helt etter ca tre måneder. Nå kan det komme en veldig liten blødning hver tredje måned kanskje. Men så lite at jeg ikke trenger truseinnlegg engang. Ingen bivirkninger og jeg føler meg helt topp, bra sexlyst. Noe helt annet enn alle ppillene jeg har prøvd 

Ingen pms symptomer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spotblødninger hele tiden, og følte meg helt elendig. Heldigvis falt den ut etter et halvt år, og da ble jeg mye bedre med en gang. Aldri mer!

Anonymkode: e3802...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde 4-5 måneder med småblødninger av og på, og en del smerter (kjentes som kraftige ligamentsmerter/menssmerter på ene sida, som gjerne ble verre ved visse bevegelser). Det var også veldig vondt ved innsett, men legen som gjorde det var fersk og hadde aldri gjort det før. Noe av smerten ved innsett og smerten i tida etterpå, var like, så mulig ho traff ei nerve.

Det gjorde vondt på samme punkt i innsett som de månedene etterpå, så mulig ho traff ei nerve. 

Etter de månedene derimot, så har jeg ikke hatt det minste tegn til blødninger, smerter eller noe som helst. Få tegn til at jeg har syklus i det hele tatt (alltid vært uregelmessig), men muligens variasjon i utflod og søtsug, men det kan også være tilfeldig. Jeg har den på femte året nå, og planen er å sette inn ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med denne spiralen. Ikke spesielt vondt å sette inn, og kun litt ømt samme dagen. 

Anonymkode: ae562...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring, ingen menstruasjon. Men det hadde jeg ikke på cerazette heller. Ingen bivirkninger jeg kan komme på.

Anonymkode: 881e9...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mistet mensen, hår på haken, ellers ingenting. 

Anonymkode: 02676...846

Samme her: mista mens, men hår i ansiktet. I tillegg til lett deprimert hele tiden... tok den ut.

Anonymkode: e16f7...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har endret seg etter denne spiralen kom på plass er mye mer " seig" fuktighet i skjeden under sex. Aldri vansker med å være våt etter denne kom i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...