Gå til innhold

Kosttilskudd gravid

lille-sjøstjerne

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp blitt gravid og leste meg opp på anbefalt kost og kosttilskudd. Jeg har et barn fra før, og da var rådene kun å ta folat de første 3 mnd og omega 3 mener jeg å huske. Nå ser jeg at ut fra anbefalingne bør jeg absolutt ta jod i tillegg, da jeg spiser lite hvit fisk og drikker ikke melk. Men de eneste tabelettene jeg finner med jod er på 225 (mikrogram? Husker ikke enheten) mens det er anbefalt totalt inntak for gravide å være 175. Det er ikke anbefalt å ta for mye, så jeg kunne jo tenkt at 150 hadde vært passende tilskudd, men det finnes jo ikke i apotekene? Er det noe her jeg har misforstått? Det minste inntaket finner jeg i slike pakkedealer med kosttilskudd for gravide, men der er det jo mye annet jeg ikke trenger også og så er det unødvendig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en jodtablett annenhver dag. Jod er sånt man lagrer i kroppen, så det er ikke noe du trenger samme dose av hver dag. Den daglige mengden er snittet du trenger for dagen, det er ikke sånn at du MÅ ha akkurat den mengden daglig. 

De som får nok via fisk, melk, og annet, får jo heller ikke nøyaktig lik jod-mengde daglig. 

Anonymkode: b2504...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Patriotpaula skrev:

Da tar du denne 😊 der ligger det i 150mcg jod + 400mcg folsyre

https://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-omega-3-multi-kapsler-90stk-922652p

Så utrolig rart at jeg ikke fikk denne anbefalt når jeg var på apoteket og ba om hjelp. Jeg la merke til at den stod der men unngikk å ta den ned og lese bakpå pga man ikke skal kladde på alt hos apoteket. Jeg ble rådet til å ta den "rene" omega 3-en i stedet. Finurlig, den ser jo ut som et perfekt kosttilskudd for meg.

Ellers takker jeg også for tipset om å ta annenhver dag. Også finurlig at de ikke kunne råde meg til det på apoteket, de påpekte bare hvor farlig det var å ta for mye. Rart opplegg! Men takk for hjelp folkens!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lille-sjøstjerne skrev:

Jeg har nettopp blitt gravid og leste meg opp på anbefalt kost og kosttilskudd. Jeg har et barn fra før, og da var rådene kun å ta folat de første 3 mnd og omega 3 mener jeg å huske. Nå ser jeg at ut fra anbefalingne bør jeg absolutt ta jod i tillegg, da jeg spiser lite hvit fisk og drikker ikke melk. Men de eneste tabelettene jeg finner med jod er på 225 (mikrogram? Husker ikke enheten) mens det er anbefalt totalt inntak for gravide å være 175. Det er ikke anbefalt å ta for mye, så jeg kunne jo tenkt at 150 hadde vært passende tilskudd, men det finnes jo ikke i apotekene? Er det noe her jeg har misforstått? Det minste inntaket finner jeg i slike pakkedealer med kosttilskudd for gravide, men der er det jo mye annet jeg ikke trenger også og så er det unødvendig dyrt.

Hvorfor ikke kjøpe pakkene med gravid vitaminer? Da får du i deg alt du trenger 

Anonymkode: 6d829...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede noen tilskudd som jeg må ta til vanlig, samt folat som jeg har tatt siden jeg prøvde å bli gravid. Både er det litt styrete å få kabalen til å gå opp uten å ta for mye (feks må jeg ta d-vitamin tilskudd til vanlig men det blir for mye dersom jeg tar det i tillegg til de pakkene med gravid vitaminer), samt jeg synes de er stive på pris. Det er jo mye mer i de enn hva jeg trenger også, så da er det enklere og billigere å heller spe på med det jeg trenger i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er grisedyre, og kan føre til at man får i seg for mye av ting det er skadelig å få i seg for mye av. Det er ikke sånn at jo mer vitaminer/mineraler jo bedre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

De er grisedyre, og kan føre til at man får i seg for mye av ting det er skadelig å få i seg for mye av. Det er ikke sånn at jo mer vitaminer/mineraler jo bedre... 

Hva er grisedyrt?

fant prenatal fra solgar til under 200 lappen?

Anonymkode: f3d90...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgar kjenner jeg ikke til. Jeg var bare på apoteket og spurte og da var det noen til rundt 200-lappen. Problemet var at det kun ville rekke til en måned, og når det totalt sett i svagerskapet blir opp i 2000 kr i kosttilskudd så synes jeg det er grisedyrt når jeg bare heller kan bruke noen hundrelapper på å ta de tilskuddene jeg trenger heller enn hele pakken. Men jeg skal sjekke ut solgar, aldri hørt om før. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, lille-sjøstjerne skrev:

Så utrolig rart at jeg ikke fikk denne anbefalt når jeg var på apoteket og ba om hjelp. Jeg la merke til at den stod der men unngikk å ta den ned og lese bakpå pga man ikke skal kladde på alt hos apoteket. Jeg ble rådet til å ta den "rene" omega 3-en i stedet. Finurlig, den ser jo ut som et perfekt kosttilskudd for meg.

Ellers takker jeg også for tipset om å ta annenhver dag. Også finurlig at de ikke kunne råde meg til det på apoteket, de påpekte bare hvor farlig det var å ta for mye. Rart opplegg! Men takk for hjelp folkens!

Mens da jeg skulle kjøpe jod fikk jeg svar at det var nå bare den som fantes, så da var det vel den jeg skulle ta. Endte med å få for mye jod og måtte kutte tvert.. Spiser heller yoghurt og ost daglig og prøver å få nok der. Drikker ikke melk og generelt lite meieriprodukter pga laktoseintoleranse. Er i tillegg vegetarianer. 

Rart at apotekene er så ulik i kunnskapen sin. 

Anonymkode: 91a70...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar multivitaminer (Nycoplus) og vanlig omega 3. Multivitaminene inneholder akkurat det man skal ha av jod og folat, og ikke for mye a-vitamin. Koster 229kr for en boks med 200 tabletter. 

Anonymkode: ac6a2...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar folat, jern og multivitamin for barn. Burde kanskje ta omega 3 og, men vi spiser ofte fisk. 

Anonymkode: b4c68...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, lille-sjøstjerne skrev:

Solgar kjenner jeg ikke til. Jeg var bare på apoteket og spurte og da var det noen til rundt 200-lappen. Problemet var at det kun ville rekke til en måned, og når det totalt sett i svagerskapet blir opp i 2000 kr i kosttilskudd så synes jeg det er grisedyrt når jeg bare heller kan bruke noen hundrelapper på å ta de tilskuddene jeg trenger heller enn hele pakken. Men jeg skal sjekke ut solgar, aldri hørt om før. Takk for tips!

Jeg kjøper de grisedyre tilskudd... Synes egentlig ikke det er så dyrt når man tenker på hvor mye man bruker på all annen dritt. Når jeg begynte å bruke dem fikk jeg mye mindre søtsug så sparer en del der 😂

Anonymkode: 15e8a...85c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.11.2020 den 9.46, lille-sjøstjerne skrev:

Egentlig ikke så rart. Apotektekniker er dessverre en tulleutdannelse som hvem som helst kan fullføre på under ett år. De har i mange tilfeller alt for lite kunnskap om varene de selger. 

Anonymkode: 90d5f...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, lille-sjøstjerne skrev:

Dyrt? Ofrer du ikke litt penger for at ditt ufødte barn skal få i seg nok vitaminer for en god start på livet. Jesus! Bare vent på alle utgiftene du skal møte når du får baby. 

Farmasiet selger nå gravid vitaminer til kr 175,- pr pakke som rekker for en mnd. =1575,-

Det er ingenting kontra å få ett barn med feks ryggmargsbrokk. 

I tilegg bruker vi enormt mye penger på babystæsj, og gjerne babyting som man ikke trenger.

Jeg betaler gjerne flere tusenlapper for gode trygge vitaminer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyrt? Ofrer du ikke litt penger for at ditt ufødte barn skal få i seg nok vitaminer for en god start på livet. Jesus! Bare vent på alle utgiftene du skal møte når du får baby. 

Farmasiet selger nå gravid vitaminer til kr 175,- pr pakke som rekker for en mnd. =1575,-

I tilegg bruker vi enormt mye penger på babystæsj, og gjerne babyting som man ikke trenger.

Det er akkurat slike uvitende sjeler som deg de retter seg mot og tjener penger på. 

Anonymkode: 90d5f...182

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ærlig talt, hvorfor bruke 1500 kroner når du tar AKKURAT like godt vare på babyen i magen for halve prisen?? Alle de der jallavitaminene i gravidvitaminer har man ikke bruk for. D-vitamin, jod og folat og ts (og baby) er good to go! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, dette var et finurlig svar. Både har jeg barn fra før av, har drøftet kosttilskuddinntaket med lege, står økonomisk veldig godt stilt, og er utdannet økonom og gjerne derfor mer forbrukerbevisst, så jeg tror det går helt fint. Det er ikke slik at fosteret ikke utvikler seg godt hvis man ikke tar akkurat de vitaminene. I mitt forrige svangerskap ble jeg rådet til å ikke ta kosttilskudd i det hele tatt, nettopp fordi jeg sjekket at jeg ikke mangler noe (dette var før de fant utav dette med jod). Da tok jeg bare omega 3 og folat naturligvis. 

Jeg har veldig mange venninner og kjenner for øvrig ingen som tar de dyre vitaminpakkene. Jeg har da inntrykk av at folk tar de tilskuddene de trenger, noen trenger mer og noen trenger mindre. Det handler ikke om å være god og dårlig mor, det handler om hva man trenger. Så jeg tror du kan roe druen litt når det kommer til viktigheten av akkurat disse vitaminene 😅 hvis man får alle vitaminer og mineraler man trenger for en brøkdel av prisen så går det altså helt fint, det er ikke slik at desse pakkedealene som jeg mener er overpriset er eneste fasit på godt inntak som gravid. Det er imidlertid sikkert en super løsning for de som gjerne trenger alt dette tilskuddet og gjerne ikke har noe liggende fra før av, eller som kanskje verdsetter å slippe å tenke/beregne inntaket selv og vil være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og vi andre betaler heller halvparten for akkurat like gode, trygge vitaminer, som gir oss akkurat like mye av det vi faktisk trenger, og ikke setter oss i fare for å få overdose av ting vi IKKE trenger ;)

Det er det som er poenget: Jada, de er trygge å ta, men de er mye dyrere enn å kjøpe jod, folat, og tran hver for seg... 

At du velger å kaste penger ut av vinduet, gjør deg ikke til en bedre mor enn oss som tenker litte granne fornuftig. De pengene du kaster bort, kan jeg for eksempel bruke på noe som faktisk gir en gevinst for barnet mitt - ikke til de store farmasøytiske selskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og vi andre betaler heller halvparten for akkurat like gode, trygge vitaminer, som gir oss akkurat like mye av det vi faktisk trenger, og ikke setter oss i fare for å få overdose av ting vi IKKE trenger ;)

Det er det som er poenget: Jada, de er trygge å ta, men de er mye dyrere enn å kjøpe jod, folat, og tran hver for seg... 

At du velger å kaste penger ut av vinduet, gjør deg ikke til en bedre mor enn oss som tenker litte granne fornuftig. De pengene du kaster bort, kan jeg for eksempel bruke på noe som faktisk gir en gevinst for barnet mitt - ikke til de store farmasøytiske selskapene.

Dere som snakker om overdose ved å bruke gravid vitaminer, mener dere da de fettløselige A od D? Det skal jo godt gjøres å få overdose av de vitaminene gjennom kosten. Mange sliter jo også i få med seg variert mat pga. kvalme. 

Anonymkode: 18b3e...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...