AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Hei! Jeg ammer barnet mitt på 14 mnd fortsatt og ser ikke ut til at hun kommer til å bli lei puppen med det første. Vet jo at mange ammer mye lengre enn dette og jeg har aldri hatt noen tanker om hvor lenge jeg ønsker å amme, tenkt at det er noe som skjer av seg selv. Men begynner kanskje å bli litt lei. Pr nå ammer jeg morgen, etter barnehagen og før natten. Dere som slutten av eget ønske rundt denne tiden. Hvordan gikk dere frem? Anonymkode: 728b0...c29
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #2 Skrevet 11. november 2020 Hei. Jeg sluttet med natteamming når barnet var akkurat 1 år for da var jeg så sinnsykt sliten. Ammet på dagtid i noen mnd etter det men det ble naturlig mindre og mindre av det, en dag bare sluttet vi. Gikk helt fint, litt vondt i brystene I starten men gikk fort over 😊 Anonymkode: f6ab9...462 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #3 Skrevet 11. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg sluttet med natteamming når barnet var akkurat 1 år for da var jeg så sinnsykt sliten. Ammet på dagtid i noen mnd etter det men det ble naturlig mindre og mindre av det, en dag bare sluttet vi. Gikk helt fint, litt vondt i brystene I starten men gikk fort over 😊 Anonymkode: f6ab9...462 Takk for svar. Nattamming ga jeg meg heldigvis da jeg begynte å jobbe da baby var 8 mnd. Så sånn sett skal jeg kanskje ikke klage på noe. Men kjenner bare at når hun nå er stor nok til å "mase" litt om puppen så syns jeg det er litt slitsom. Er ganske mammadalt fra før av, så blir jo ikke bedre av det Samtidig kan vi jo kose oss veldig med de stundene sammen også! TS Anonymkode: 728b0...c29
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #4 Skrevet 11. november 2020 Vi sluttet ved 13 mnd. Jeg var borte på kurs to dager. Lot være å pumpe (mulig jeg håndmelket ut litt spreng, det husker jeg ikke helt da det er tre år siden), og da jeg kom hjem var der tydelig at det var lite melk der. Ungen var lite fornøyd med første forsøk på amming etter at jeg kom hjem, så da bare sluttet vi. Var egentlig ganske uproblematisk. Jeg ammet morgen og kveld før vi sluttet. Anonymkode: 388ab...367
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #5 Skrevet 11. november 2020 Ammet nr en til han var 1 år og 9 mnd. Nr 2 til hun var 1,5 år. Nr tre til hun var 2 år. Amming er flott 👏 Anonymkode: 4e567...3af 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #6 Skrevet 11. november 2020 Her kuttet vi ett og ett måltid. Det gikk helt problemfritt for meg. Om jeg fikk melkespreng, håndmelket jeg vekk akkurat nok til at sprenget ga seg, og det tok ikke mer enn en dag eller to før produksjonen nedjusterte seg selv. Anonymkode: cb33b...273
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #7 Skrevet 11. november 2020 Har ingen gode råd å komme med, men er i omtrent akkurat samme situasjon. Jenta mi har akkurat fylt 15 måneder, og vi ammer for øyeblikket morgen, etter barnehagen, og før leggetid. Men også om hun er litt sulten/tørst, eller sliten, så kommer hun gjerne bort til meg, og begynner å dra i genseren min/viser at hun vil die. Oftere om hun har vært småsyk eller det er tenner på vei. Det jeg i alle fall forsøker å gjøre, er å forstå hvorfor hun vil die på et visst tidspunkt (handler det om sult eller trøst/nærhet), og se om jeg kan møte det behovet på en annen måte enn å amme. F.eks. om det nærmer seg tid for et måltid, så går vi kanskje på kjøkkenet og jeg tilbyr mat i stedet (hun vil sjelden ha fast føde rett etter amming, og det blir lett en ond sirkel der jeg blir bekymret for om hun får i seg nok mat, spesielt jernrik kost). Om hun er trøtt eller trenger trøst, så forsøker jeg å tilby smokk og kos først. Dette handler både om at jeg verken kan eller vil amme hver eneste gang og i alle situasjoner hun viser at hun vil die, og at det er viktig for meg å ha andre løsninger tilgjengelig enn bare pupp. Jeg har ikke konkrete planer for ammeslutt ennå, og håper vel egentlig på en naturlig/gradvis nedtrapping. Men om det ikke skjer, så kommer jeg nok til å fortsette med denne strategien også ved tidspunktene vi vanligvis ammer. Her hadde det nok vært enklest å kutte morgenpuppen først, da hun gjerne er ganske klar for å begynne dagen. Den er mest praktisk fordi foreldrene ikke er like klare til å begynne dagen, og får slumre en halvtime lengre om jeg henter henne over i vår seng og ammer liggende 🙈 Anonymkode: 28668...525 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #8 Skrevet 11. november 2020 Sluttet brått med begge mine. Gikk noen dager så var det glemt 😊 Anonymkode: 4cfd7...3e1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #9 Skrevet 12. november 2020 På 11.11.2020 den 13.54, AnonymBruker skrev: Har ingen gode råd å komme med, men er i omtrent akkurat samme situasjon. Jenta mi har akkurat fylt 15 måneder, og vi ammer for øyeblikket morgen, etter barnehagen, og før leggetid. Men også om hun er litt sulten/tørst, eller sliten, så kommer hun gjerne bort til meg, og begynner å dra i genseren min/viser at hun vil die. Oftere om hun har vært småsyk eller det er tenner på vei. Det jeg i alle fall forsøker å gjøre, er å forstå hvorfor hun vil die på et visst tidspunkt (handler det om sult eller trøst/nærhet), og se om jeg kan møte det behovet på en annen måte enn å amme. F.eks. om det nærmer seg tid for et måltid, så går vi kanskje på kjøkkenet og jeg tilbyr mat i stedet (hun vil sjelden ha fast føde rett etter amming, og det blir lett en ond sirkel der jeg blir bekymret for om hun får i seg nok mat, spesielt jernrik kost). Om hun er trøtt eller trenger trøst, så forsøker jeg å tilby smokk og kos først. Dette handler både om at jeg verken kan eller vil amme hver eneste gang og i alle situasjoner hun viser at hun vil die, og at det er viktig for meg å ha andre løsninger tilgjengelig enn bare pupp. Jeg har ikke konkrete planer for ammeslutt ennå, og håper vel egentlig på en naturlig/gradvis nedtrapping. Men om det ikke skjer, så kommer jeg nok til å fortsette med denne strategien også ved tidspunktene vi vanligvis ammer. Her hadde det nok vært enklest å kutte morgenpuppen først, da hun gjerne er ganske klar for å begynne dagen. Den er mest praktisk fordi foreldrene ikke er like klare til å begynne dagen, og får slumre en halvtime lengre om jeg henter henne over i vår seng og ammer liggende 🙈 Anonymkode: 28668...525 Takk for svar. Høres likt ut ja, ofte er det nok vel så mye kosen! Ser det hvis det er jeg som ikke henter i barnehagen og kommer litt senere hjem, da er det rett til puppen! Prøver meg på dine tips Anonymkode: 728b0...c29
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #10 Skrevet 12. november 2020 Å amme utover ett år er bare tull. Er bare til å slutte, vil nok bli litt sutring, men det gir seg etter noen dager. Anonymkode: 64ad3...118
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #11 Skrevet 12. november 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å amme utover ett år er bare tull. Er bare til å slutte, vil nok bli litt sutring, men det gir seg etter noen dager. Anonymkode: 64ad3...118 Tull er det ikke, om mor og barn trives med det er det da helt ok. Mange ettåringer som fortsatt dier. Anonymkode: 244f4...d7a 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #12 Skrevet 12. november 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å amme utover ett år er bare tull. Er bare til å slutte, vil nok bli litt sutring, men det gir seg etter noen dager. Anonymkode: 64ad3...118 Anbefales å amme i minst to år, helst lenger. Så tull er det ikke. Anonymkode: dc34e...60c 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #13 Skrevet 12. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefales å amme i minst to år, helst lenger. Så tull er det ikke. Anonymkode: dc34e...60c 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull er det ikke, om mor og barn trives med det er det da helt ok. Mange ettåringer som fortsatt dier. Anonymkode: 244f4...d7a Jo, det er bare tull. Pupp bør ikke være et trøsteredskap når ungen er blitt så stor. Her i Norge er det ernæringsmessig ingen grunn til å amme. Mor og far bør være likestilt, ergo må mor pakke vekk puppen. Anonymkode: 64ad3...118
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #14 Skrevet 12. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er bare tull. Pupp bør ikke være et trøsteredskap når ungen er blitt så stor. Her i Norge er det ernæringsmessig ingen grunn til å amme. Mor og far bør være likestilt, ergo må mor pakke vekk puppen. Anonymkode: 64ad3...118 Nei, det er ikke tull. Barnet først. Far kan gjøre alt mulig annet, bortsett fra å amme, så ser ikke at det er et argument mot likestilling. Anonymkode: dc34e...60c 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #15 Skrevet 12. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke tull. Barnet først. Far kan gjøre alt mulig annet, bortsett fra å amme, så ser ikke at det er et argument mot likestilling. Anonymkode: dc34e...60c Barnet har godt av å lære seg og få trøst på andre måter enn pupp. Anonymkode: 64ad3...118
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #16 Skrevet 12. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er bare tull. Pupp bør ikke være et trøsteredskap når ungen er blitt så stor. Her i Norge er det ernæringsmessig ingen grunn til å amme. Mor og far bør være likestilt, ergo må mor pakke vekk puppen. Anonymkode: 64ad3...118 Jeg ammer fortsatt tredjemann som blir 2 år til våren. Her er vi ikke likestilt i hus men far er foretrukket av minstemann. Pappa legger hver kveld og han trøster hver natt. Mamma er ikke bra nok der. Men jeg ammer fremdeles. Skjønner ikke helt sammenhengen du er ute etter. Anonymkode: 7dfc0...d56 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #17 Skrevet 12. november 2020 Er jo ikke sånn at hun får pupp hver gang hun trenger trøst Jeg skjønner jo selvfølgelig at det bare er å slutte hvis jeg vil det, selv om det blir litt sutring. Men syns jo på mange måter det er hyggelig fortsatt, og hadde håpet hun kanskje ville slutte selv. Mulig det skjer senere Takk for tilbakemeldinger. Hilsen TS Anonymkode: 728b0...c29
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #18 Skrevet 12. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ammer fortsatt tredjemann som blir 2 år til våren. Her er vi ikke likestilt i hus men far er foretrukket av minstemann. Pappa legger hver kveld og han trøster hver natt. Mamma er ikke bra nok der. Men jeg ammer fremdeles. Skjønner ikke helt sammenhengen du er ute etter. Anonymkode: 7dfc0...d56 Så hvorfor ammer du? Er du redd far skal bli viktigere enn deg, så du tviholder på amming? En 2 åring har ingenting på en pupp å gjøre. Anonymkode: 64ad3...118
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #19 Skrevet 12. november 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor ammer du? Er du redd far skal bli viktigere enn deg, så du tviholder på amming? En 2 åring har ingenting på en pupp å gjøre. Anonymkode: 64ad3...118 Selvfølgelig kan en 2-åring ammes. Kryp tilbake under steinen din. Anonymkode: c63cb...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #20 Skrevet 12. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor ammer du? Er du redd far skal bli viktigere enn deg, så du tviholder på amming? En 2 åring har ingenting på en pupp å gjøre. Anonymkode: 64ad3...118 2 år til våren, ergo 1,5 år. Min blir også 2 år til våren og jeg ammer enda. Eldste ammet jeg i 2,5 år, vet ikke hvor lenge jeg kommer til å amme nå. men en ting er sikkert, jeg slutter ikke å amme fordi noen fremmede på kvinneguiden ikke liker det 😂 Anonymkode: c268d...c6d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå