Gå til innhold

Har smitten flatet ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreløpig høyeste antall ble registrert for en uke siden, og siden den gang har tallene vært stabilt noe lavere eller en del lavere. Tallene for mandager (som kommer på tirsdager) har gjerne vært blant de høyeste, men den høye veksten man kanskje kunne forventet at du skulle komme i dag kom ikke.

Kanskje man allerede har sett en effekt av de varslede tiltakene? Mange av dem har ikke rukket å ha noen virkning enda. Som Nakstad sa til Aftenposten er det ekstremt viktig å treffe på riktig tidspunkt. Tiltakene må komme akkurat i det tidsrommet folk skjønner behovet for handling, men ikke så sent at ting er helt ute av kontroll.

Det er forsåvidt gode nyheter at VG ser behovet for å slå opp Oslo sine tall om morgenen, fremfor landet. Da vet man at det sensasjonelle fra de nasjonale tallene ikke er der.

Så får vi se utover uken om trenden fortsetter. Det er i så fall gode nyheter for opplemping av tiltak før jul. Timingen kunne i så fall ikke vært bedre, da jeg tror jeg de fleste politikere i Norge skjønner at det å innføre strenge tiltak for julefeiringen vil undergrave virkningen av dem og senere tiltak.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja håpet er jo at tallet på nye smittede synker såpass at v kan tillate oss å møte  flere enn de som tilhører husstanden i jula.  Det har vel ikke flatet helt ut ennå, tror jeg. Men i løpet av et par uker blir det kanskje mulig å se effekten av de tiltakene som kom nå.

Gleder meg til normalen er tilbake en gang...

• Liker 4
Skrevet

Ja, basert på de siste dager, så har det flatet ut litt, dvs økningen er i hvert fall mindre enn den var. Dette kan være effekten av "tiltakene" som trådde i kraft for vel 2 uker siden, eller når det var.. mtp å minske antall nærkontakter. Med de siste tiltakene håper jeg på synkende trend innen 1-2 uker.

• Liker 2
Skrevet

Krysser fingrene for det. Mange av mine venner og bekjente dro på byen hver helg, men de siste to ukene har de fleste holdt seg hjemme. Godt å se at folk flest tar anbefalingene seriøst. 

• Liker 4
Skrevet

Ser slik ut, mange kommuner som har flat, nedadgående eller mindre stigende trend i forhold til for en uke siden.

Men det er fortsatt ganske alvorlig i Bergens-området, Drammens-fjorden og Fredrikstad av de større distriktene..

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja på landsbasis har smitten flatet ut. Det kommer nok av at mange små kommuner som f. Eks Gjøvik og Østre Toten og flere rundt om i landet, som hadde utbrudd nå har fått kontroll på smitten. Men smitten i Oslo og nabokommuner, samt Bergen og Fredrikstad har fortsatt stigende smittetrend når man ser over en 14 dagers periode. Det blir mye vanskeligere og slå ned smitten her. Det er jo ikke lenger snakk om bare utbrudd men villsmitte i samfunnet.  Det begynner og haste for Oslo og nabokommuner, samt Bergen. Når ikke en gang nabokommuner gidder og innføre samme tiltak som Oslo pluss at i Oslo syd og på Stovner går livet sin vanlige gang som om Coronaviruset ikke eksisterte. Da begynner jeg og lure på om ukene frem til jul holder. Håper virkelig tiltak beholdes der det er nødvendig, til tross for jul. Ingen skal sitte ensomme men man trenger ikke be halve slekta selv om det er jul. Om man åpner for normal feiring også på steder med mye smitte blir julen en smittefest og vi sitter med et enda større problem i januar.

Endret av J.E
  • Liker 1
Skrevet (endret)

I følge VG sine sider begynte smitten å flate seg ut før siste tiltak ble satt inn. 

Screenshot_20201111-072218_Chrome.jpg

Endret av Senil
Skrevet

Håper inderlig det fortsetter å flate ut og synke.

• Opprett ny...