Gå til innhold

Tips til starter-rødvin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en over gjennomsnittlig uheldig erfaring med rødvin da jeg var ganske ung, og siden det har jeg knapt tålt lukta av det, helt frem til nå. Har for eksempel nylig klart å spise rødvinssaus og syntes det var helt greit, og synes ikke lukta av rødvin er like grusom lenger. Kunne derfor tenke meg å driste meg til å smake rødvin igjen, for har egentlig lyst til å like det. Det jeg ser etter er en med lite gjærsmak i ettersmaken, for det er den jeg tåler minst. Den bør egentlig generelt være veldig mild på smak. Noen tips?

Anonymkode: 6b492...91e

Skrevet

El capero eller hvordan det staves. Billig og lett drukket rødvin.

Anonymkode: f2e6d...a9c

Skrevet

Jeg tenker kanskje at en australsk vin som "Yellowtail" kan være noe å prøve. Den er lett å drikke, ikke veldig dyr (i tilfelle du ikke liker den) og passer å drikker uten mat ved siden av.

Ellers er jeg glad i viner fra Sør Afrika og Italia, men det er jo et utall forskjellige, og om jeg ikke kjenner gjærsmak, så kan det jo være at du gjør.

• Liker 1
Skrevet

Ikke kjøp en billigvin. Anbefaler Cline Pinot Noir. Amerikaner til snart 200.

Skrevet
2 minutter siden, Brunello skrev:

Ikke kjøp en billigvin. Anbefaler Cline Pinot Noir. Amerikaner til snart 200.

Jeg har sagt det før, men du er faktisk en snobb! :ler:

Dyrt er ikke nødvendigvis det samme som "god smak", spesielt ikke hvis man ikke har drukket sin del vin opp igjennom. Det kan være lurt å starte med noe enkelt, og så heller "jobbe" seg oppover etter hvert som smaken utvikler seg. En Barolo eller en Amarone hadde vært helt bortkastet å servere meg da jeg var 20, men nå!? Nå elsker jeg begge.

• Liker 2
Skrevet

Den "vanligste" Masi-vinen på Vinmonopolet er lett å like. Den har lite garvestoffer og er ikke så tung. https://www.vinmonopolet.no/Producenter/Masi-Agr-/Masi-Bonacosta-Valpolicella-Classico-2019/p/233701

Barone Montalto Passivento er også veldig lett å drikke. Dette er min allround-favoritt som jeg kan kose meg med uten mat. https://www.vinmonopolet.no/Land/Italia/Barone-Montalto-Passivento-2019/p/106801 Finnes også som halvflaske! 

Falling feather er også en vin som du kan prøve når du skal "lære" å like rødvin. Den er veldig lett på smak, nesten litt "tynn". Vinkjennere elsker å hate denne vinen, trolig fordi den er Norges mest solgte :fnise: Men man skal ikke kimse av den, og i alle fall ikke hvis du vil prøve å drikke vin etter en ubehagelig opplevelse. Dette er dessuten en vin som passer veldig godt for folk med allergier pga at den er lav på histaminer. Jeg blir ofte tett i nesen av rødvin, men ikke av denne. https://www.vinmonopolet.no/Land/USA/Falling-Feather-Ruby-Cabernet-2019/p/5660501

Jeg er uenig med herren over. Ikke at han har dårlig smak, men hvis man egentlig ikke "liker" vin er det lite vits i å gå opp i pris. De dyrere er mer komplekse i smak, men svært ofte også tyngre, med mer eikepreg og mer garvestoffer. Det må man trenes opp til å like, og som nybegynner bør man heller gå for lette viner, og de finner man mange av i prisområdet rundt eller litt under 150 kroner. 

• Liker 2
Skrevet

Ruby Zin (amerikansk),den er mild og søt. Dessuten er den lav på histaminer, perfekt for allergikere og gir derfor sjelden hodepine. Finnes på flaske og kartong. 

Anonymkode: 1c24c...044

• Liker 2
Skrevet

Husker når jeg lærte meg å like rødvin...(begynner å bli noen år siden..), da gikk det mye i Gato negro. Har utvidet reportoaret siden den gang, men det var en knallbra startvin😊

Anonymkode: 7cf56...89d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Brunhilde skrev:

Jeg har sagt det før, men du er faktisk en snobb! :ler:

Dyrt er ikke nødvendigvis det samme som "god smak", spesielt ikke hvis man ikke har drukket sin del vin opp igjennom. Det kan være lurt å starte med noe enkelt, og så heller "jobbe" seg oppover etter hvert som smaken utvikler seg. En Barolo eller en Amarone hadde vært helt bortkastet å servere meg da jeg var 20, men nå!? Nå elsker jeg begge.

Å foreslå en vin til under kr 200,- er ikke mye snobbete. 
Faren ved å kjøpe billigvin ligger i det hun presiserer at hun ikke vil ha.

Skrevet

Jeg ville spurt på vinmonopolet. De kan gi deg råd utfra hva de faktisk har inne også. 

Det er vist at de som ikke er vinkjennere, synes de billige vinene faktisk er best. 

Anonymkode: 36287...755

• Liker 1
Skrevet

Vin er veldig forskjellig fra person til person, om du ikke liker èn type rødvin, vil jeg råde det til å prøve en annen :)

Jeg drakk Black tower og dopio passio i starten:) 

Anonymkode: 72043...039

Skrevet

Hva med en perlende lett avkjølt Lambrusco som en enkel intro til rødvin? (den tørre varianten) 

Anonymkode: 7b06a...4af

Skrevet

Takker så mye for tips, folkens! Får se hva det blir til etter hvert 😊

Anonymkode: 6b492...91e

Skrevet

Enig med Ullvott i at en Masi er en god startervin. 

Anonymkode: fa886...968

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...