Gå til innhold

Hvordan unngå temaet jobb i starten av samtaler/nye relasjoner (ufør/AAP)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på AAP og blir mest sannsynlig ufør. Når man møter nye folk så er jo typisk et av de første spørsmålene om hva man jobber med. Hva svarer dere som er uføre eller på AAP så tidlig..? Bare sier dere det rett ut? Jeg syntes dette er så nytt og sårt og ønsker ikke at dette skal være en av de første tingene folk skal vite om meg... jeg hadde følt meg dum om jeg bare sa jeg var ufør og ikke noe mer. Jeg hadde følt meg enda dummere om jeg skulle begynt å forklare, for det er så personlig. 

Jeg vil ikke at noen skal få vite med en gang min situasjon med nav, og med dette har jeg i år begynt å inngå mer og mer nye relasjoner eller bekjente som tar kontakt og spør hva jeg driver med for tiden.. 

Har noen noe smarte replikker man kan svare, uten å virke hemmelighetsfull eller frekk?

Anonymkode: 993cd...fc4

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare si du jobber som statsminister i Danmark. De færreste gidder å sjekke. 

Anonymkode: 2bcfe...e2e

• Liker 7
Skrevet

«Jeg jobber med meg selv»

• Liker 4
Skrevet

Bare lyv og si du jobber her og der. Er ikke verre enn det.

Anonymkode: 39be7...610

• Liker 7
Skrevet

"Jeg er utdannet ABC" og så styr over i noe annet. Feks hvis du er utdannet sykepleier fortsett med "og noe av det som er mest interessant med sykepleieryrket er nærheten til mennesker, det har alltid tiltalt meg." Her kan du la dem få inn på en samtale om ulike aspekter av sykepleieryrket, eller vri samtalen over på dem med å spørre hva de synes er mest interessant i sitt yrke. Og så kan du fortsette på det sporet eller begynne å snakke om hvorfor folk velger yrkene sine, engasjement blabla, eller bytte samtaleemne helt: "ja, hva tror du om presidentvalget i USA?"

I det store og hele jo mer du styrer den delen av samtalen jo lettere å unngå å snakke om det.

Anonymkode: dea02...113

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare lyv og si du jobber her og der. Er ikke verre enn det.

Kanskje jeg kan si jeg tar nettstudier, ingen kan vell dobbeltsjekke det? 🙈 Så jeg slipper få spørsmål om jeg går i samme klasse eller jobber med den og de osv

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg er utdannet ABC" og så styr over i noe annet. Feks hvis du er utdannet sykepleier fortsett med "og noe av det som er mest interessant med sykepleieryrket er nærheten til mennesker, det har alltid tiltalt meg." Her kan du la dem få inn på en samtale om ulike aspekter av sykepleieryrket, eller vri samtalen over på dem med å spørre hva de synes er mest interessant i sitt yrke. Og så kan du fortsette på det sporet eller begynne å snakke om hvorfor folk velger yrkene sine, engasjement blabla, eller bytte samtaleemne helt: "ja, hva tror du om presidentvalget i USA?"

I det store og hele jo mer du styrer den delen av samtalen jo lettere å unngå å snakke om det.

Anonymkode: dea02...113

Jeg er ikke utdannet til noen ting da, fullførte ikke vgs en gang 😕 er redd om jeg skal lyve på meg en utdanning så skal jeg møte noen som har gått den utdanningen og begynne spørre hvilket år jeg gikk på hvilken skole osv 🙈 men jeg kan vell late som jeg har tar et nettstudie..?

Skrevet

Du kan enten svare «jobber innen ‘sett inn yrke’» eller, siden det er korona, kan du si at du er permittert. Selv går jeg på AAP og sier det ikke, fordi jeg fremdeles har arbeidsforholdet mitt (selv om jeg vil bli oppsagt til slutt)

Anonymkode: 82078...e15

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg kan si jeg tar nettstudier, ingen kan vell dobbeltsjekke det? 🙈 Så jeg slipper få spørsmål om jeg går i samme klasse eller jobber med den og de osv

Alt funker, husk at folk er veldig godtroende så man kan komme seg lett unna.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp! Men du må vite litt om de studiene du «tar» da. Ikke si prosjektledelse uten at du vet noe om det i tilfelle de du møter studerer det samme eller jobber innen prosjektledelse.

Anonymkode: 82078...e15

Skrevet

Lager du ikke bare et verre problem ved å lyve eller snakke det bort? Det må bli vanskelig å si sannheten hvis man har bløffet i et år eller to. Jeg kan tenke meg at det vil gjøre noe med tilliten til deg.

• Liker 23
Skrevet

Bare si du er lege. Da unngår du problemet og du får masse damer. Da slår du to fluer i en smekk.

• Liker 2
Skrevet

Etter å ha kavet med dette noen år har jeg lært å bare være ærlig. Det tar brodden ut av skammen. Evt "jobber ikke akkurat nå, hva med deg?" Som nevnt, ta styringen over samtalen

Anonymkode: 1d38c...386

• Liker 17
Skrevet (endret)

Svar « jeg er ufør, og det er en uting å spørre folk om jobb for mange også folk som ikke er ufør liker ikke snakke om jobb. Jobb statusen definerer ingen. Mine jobber er strikking la oss heller snakke om hva vi liker å gjøre» ikke ord rett men du skjønner tegninga

Endret av iansak
  • Liker 1
Skrevet

Ditt (og mange andres i samme situasjon), er at dere skammer dere.  Hvorfor? 

Forstår dere ikke at ved å skamme seg så bekrefter dere overfor alle og enhver at å være på AAP eller ufør, virkelig ER noe å skamme seg over?

Jeg kjenner en mann som ble ufør, men lot som om han fortsatt var i full jobb overfor barna sine.  Han skammet seg så veldig..

• Liker 5
Skrevet

Jeg svarer: jeg driver ikke med så mye akkurat nå for jeg har dessverre blitt ufør. Men, jeg er utdannet .... Og jobbet med ... Før jeg ble syk. Enn du da?

Anonymkode: 0a01b...32b

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Lager du ikke bare et verre problem ved å lyve eller snakke det bort? Det må bli vanskelig å si sannheten hvis man har bløffet i et år eller to. Jeg kan tenke meg at det vil gjøre noe med tilliten til deg.

Tenker ved mer overfladiske møter hvor man møter venner/bekjente.... heldigvis ikke så stort problem nå med at restriksjonene pga korona 😅 men er også en del bekjente som jeg ikke har møtt på 2 år som har tatt kontakt med meg på nett, tror folk kjeder seg... om det hadde blitt til at jeg skulle datet noen eller fått en ny venninne så hadde jeg jo fortalt sannheten ganske fort, men ønsker bare ikke legge ut om private ting ved første møte / meldinger 🙈

ts

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarer: jeg driver ikke med så mye akkurat nå for jeg har dessverre blitt ufør. Men, jeg er utdannet .... Og jobbet med ... Før jeg ble syk. Enn du da?

Anonymkode: 0a01b...32b

Denne bruker jeg også og det fungerer veldig bra. Det åpner for en dialog på en annen måte en å bare si at man er ufør/har aap. 

Anonymkode: e8d70...1db

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare si du er lege. Da unngår du problemet og du får masse damer. Da slår du to fluer i en smekk.

Jeg er dame 😅 og hvis jeg hadde sagt jeg var lege til andre jenter så tror jeg at jeg ville fått mye spørsmål som hadde avslørt meg 😅😂

ts

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha kavet med dette noen år har jeg lært å bare være ærlig. Det tar brodden ut av skammen. Evt "jobber ikke akkurat nå, hva med deg?" Som nevnt, ta styringen over samtalen

Anonymkode: 1d38c...386

Jeg prøvde dette i starten, men fikk ofte spørsmål etterhvert som hva jeg jobbet med før og eksempler på hvor jeg kan jobbe, og de kjenner noen som jobber med det samme som jeg kan kontakte ang jobb osv 🙄 det kommer liksom alltid oppfølgnings spørsmål ang min situasjon selv om jeg prøver lede samtalen et annet sted...

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...