Gå til innhold

Vanlig at voksne har krav om hvordan venner skal være?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg velger venner som jeg trives sammen med, og som jeg har noe til felles med. 

Har disse du møter sagt at de ikke vil være venn med deg fordi du ikke drikker? Eller er det sånn at de andre stort sett møtes på fest og når du ikke vil være med så har dere ikke en felles arena? Hva er du opptatt av? Har du felles interesser med dem? Man blir vanligvis ikke venner med alle man treffer, det må være noe som holder en sammen. 

En person som ikke ville være med på min form for sosial sammenkomst, og som i tillegg var uinteressert i alt jeg var interessert i, ser jeg ikke helt hvorfor jeg skulle være venn med..

Anonymkode: fbca3...868

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, en kan velge å gå inn i et vennskap der en føler en har en kjemi. Men når en først er inne i et vennskap skal en ikke kreve at folk forandrer seg, og forvente at den andre gjør ting som passer seg selv. En må godt folk som de er 

Anonymkode: d4bbc...edd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Jeg har nesten ingen venner. Har en vanlig jobb, har samboer men ingen barn, er ikke så glad i festing og drikker ikke alkohol. Er ikke så opptatt av reising, mote osv...Når folk har blitt kjent med meg så har de styrt unna når disse tingene har kommet fram. Samboer har det litt annerledes. Trist at andre ikke bare kan like personen for den han/hun er. Flere som har det sånn?

Anonymkode: cb403...b2c

Det er vel sånn at de fleste vil være med noen med lignende interesser, ja. Men er du kanskje typen som alltid må fortelle at ditten og datten ikke interesserer deg, kan det være grunnen til at folk trekker seg unna. Så om noen i en sosial sammenheng begynner å snakke om reising og du bryter inn med at det ikke interesserer deg, synes de nok ikke det er så gøy å prate med deg. Venner er et overskuddsprosjekt, vi vil være med noen som gir oss energi og som deler noen interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Enig, men er ofte fordi jeg ikke drikker alkohol også. Må alle drikke liksom?

Nei, men hvis det er sånn du framstiller deg, dvs. det det første du sier, er at du ikke drikker, så ser jeg jo hvorfor de trekker seg unna. Folk tror kanskje at du har så mye imot det at du dømmer dem fordi de gjør det. 

Man er jo gjerne venner med noen man har noe til felles med, så kanskje det hadde vært en idé å bli kjent med noen gjennom en felles interesse? Ellers så kan du jo prøve å foreslå å gjøre noe annet enn festing når du treffer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venner som drikker og venner som ikke drikker.

Noen er single, andre er i forhold.

Noen har utdannelse, andre har ikke.

Felkes for dem er at de er ekstroverte, inkluderende og varme, liker å feste (alkohol eller ei), er fleksible, og så er de religiøse, faktisk. Det siste der er selvfølgelig ikke noe krav, men tilfeldigvis er alle mine venner troende på en eller en annen måte. Dvs jeg er det selv også, så det er vel derfor vi føler vi har noe felles. 

Man må faktisk ha noe felles, dersom man skal være venner. Ihvertfall må man være litt like som typer på et eller annet plan.

Anonymkode: e48ff...2a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venninner som jeg har mye til felles med, og noen som jeg har lite til felles med. De er alle like gode venninner av meg. De bekjente jeg ikke har endt opp som venninner med er de som fokuserer veldig mye på tingene vi ikke har til felles, og forventer at jeg skal høre på at de snakker masse om disse tingene uten å bry seg om mine ting. Eksempel er en bekjent som snakker og skryter konstant om sitt dyre interiør når hun vet jeg ikke interesserer meg for det (jeg lytter allikevel), men bare avbryter meg om vi kommer inn på et tema som handler om noe jeg liker.

Prøv å fokusere på ting du har til felles med et menneske i starten, så kan detaljene vente til dere er litt bedre kjent. 

Anonymkode: 17d97...a1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like barn leker best, også som voksen.

Enkelt og greit.

I dag er jeg kjempestreng på mennesker jeg skal bruke tid på.

Anonymkode: acde2...b30

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
AnonymBruker skrev (På 10.11.2020 den 21.48):

Selv går jeg best overens med de som enten har noenlunde samme interesser som meg selv eller som er utadvendte og lette å snakke med. Eksempelvis liker jeg bedre å være med de jeg kan diskutere alt fra politikk til privatliv med, kan gå på en konsert sammen med, et foredrag eller ut og spise. Venner som ikke liker dette og som f.eks kun liker å feste, ser jeg bare 1-2 ganger i året. Likeens med de som kun snakker om barna sine. Gir meg overhodet ingenting.

Så - hobbyer trenger ikke å være like, men noen interesser pluss verdier bør være noenlunde like for min del.

Anonymkode: 1d7b9...119

Vet dette er en gammel tråd. Skulle ønske jeg hadde det som deg. Utadvendt og lett å snakke med, og kunnskaper om ting. Har alltid hatt vanskelig for å få venner. Litt sjenert av meg, og alltid hatt noe angst. Vanskelig å holde samtaler i gang, vet ikke alltid hva jeg skal si. Har ikke så mye til felles med de som bare prater og barn eller familue heller, siden jeg kun har en ungdom på deltid.. 

Føler de aller fleste jeg har møtt/omgås i jobb o.l er så selvsikker og utadvendt, og da får ikke jeg venner. Det er få som meg..

Anonymkode: 8a196...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/12/2020 at 1:23 AM, Alice123 said:

Men TS, du skriver mye om hva du IKKE liker, og ingenting om hva du liker? Hva liker du å gjøre på fritiden, hva er dine interesser, verdier og livssyn? Hva er viktig for deg i et vennskap, og hva kan du selv bidra med i en relasjon?

Akkurat dette tenkte jeg også på! 

Du vet godt hva du ikke ønsker deg av venner ts. Men hva ønsker du? Og like viktig, hva kan du tilby som venn? 

Jeg feks liker folk som ler mye, som er positive, som kan snakke dype samtaler. Folk som er klagete og sladrete blir aldri vurdert som venn, uten at jeg tenker så mye på det. 

Anonymkode: e313d...7a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir venner med folk man trives med. Er ikke sikkert det handler om akkurat at du ikke drikker alkohol, eller liker å reise. Kanskje du er litt vanskelig å komme inn på og bli kjent med? 

Hva liker du, og hva bidrar du selv med i en samtale? Hva med å prøve å bli kjent med folk du har mer til felles med neste gang? Liker du natur og friluftsliv kan du bli kjent med andre som liker dette for eksempel gjennom DNT. Er du opptatt av mat og å lage mat kan man prate om det, dele oppskrifter og tips, ta en tur på Mathallen/ Bondens marked, lage mat sammen etc. Er man opptatt av trening kan man snakke om dette, treningstøy, bra joggeløyper, man kan trene sammen og dele erfaringer, eller motivere hverandre. 

Tenker du bør øve deg mer på å holde samtalen gående på en løs og ledig måte. Forsøk å unngå at det hele ender negativt med at du hverken liker det ene eller det andre. De kjenner deg jo ikke, så du er nesten nødt til å bidra med noe selv. Vanskelig å gjette seg til hva andre liker eller har lyst til å snakke om. Finn temaer som er universale og gjelder for de fleste. Antar det kanskje er dette folk du treffer prøver på, men så møter de på en vegg uten å komme noen vei. 

Anonymkode: f07bc...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrer unna personer som er overfladiske og snakker om sladder (baksnakking), mote, kjendiser, sminke, shopping, o.l. Såkalte NPCs har jeg ikke rom for i livet mitt.

Anonymkode: 16e2f...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har man krav til venner, jeg har droppet flere gryende vennskapsforhold fordi den andre personen viser holdninger jeg ikke liker. Hadde en kollega jeg snakket masse med, som begynte å komme med kommentarer om at hun "selvfølgelig ikke skjønte ting siden hun var dame", helt uironisk. Droppet å bli nærmere kjent med henne. Og ei anna som hadde sex med en kollega på kopirommet, begge to var samboere på hver sin kant. Droppet. 

Anonymkode: 49466...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2020 den 22.01):

Vi har definitivt krav til våre venner. Men alle har jo forskjellige krav. Men de er jo ikke nedskrevet. Jeg har hatt noen avholds bekjente. Det funka ikke. En kikk på mine venner tyder på at mine krav er:

godt utdannet

velfungerende parforhold

lite selvhøytidelighet

glad i vin

personlig rause

Andre har såklart andre krav, og jeg hadde heldigvis ikke vært venne-emne til med folk med dimetral motsatte krav

Anonymkode: d0b78...dd5

Jeg har helt andre krav på et par av kriteriene dine. 

Helst ikke godt utdannet, oppfatter sånne mennesker som kjedelige. 

Glad i vin, da tenker jeg med en gang at de må drikke til enhver anledning, ikke aktuelt. 

Anonymkode: 37f00...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.11.2020 den 21.47):

Jeg drikker heller ikke. Det er noe folk ofte skygger banen over..

Anonymkode: 12a16...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Styrer unna personer som er overfladiske og snakker om sladder (baksnakking), mote, kjendiser, sminke, shopping, o.l. Såkalte NPCs har jeg ikke rom for i livet mitt.

Anonymkode: 16e2f...8a4

Jeg tenker smalltalk med folk man nettopp har truffet bør være litt overfladisk, til man kjenner hverandre bedre. Baksnakking er lite flatterende, det er jeg enig i. Ellers er vi alle forskjellige, med ulike interesser. Tenker selv det er litt overfladisk å skjære alle som snakker om ditt og datt over samme kam, men du har selvfølgelig lov til å ha dine synspunkter. Alle shopper iblant og en stor andel kvinner bruker sminke, så jeg tenker selv dette er ganske universale samtaleemner med andre kvinner. Når man blir bedre kjent kan man snakke om dypere ting. 

Er også lov å vri samtalen over til et annet tema, om det er noe man ikke synes er interessant. 

Anonymkode: f07bc...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2020 den 21.43):

Jeg har nesten ingen venner. Har en vanlig jobb, har samboer men ingen barn, er ikke så glad i festing og drikker ikke alkohol. Er ikke så opptatt av reising, mote osv...Når folk har blitt kjent med meg så har de styrt unna når disse tingene har kommet fram. Samboer har det litt annerledes. Trist at andre ikke bare kan like personen for den han/hun er. Flere som har det sånn?

hierki..vi lan være venner , bare på våre premisser..? statusmarkering, vær klar over en ting, vi er bedre stilt enn dere...vi har bedre kreditter.. motsiden av det er , ?? hem skal betale for at barna dine kommer på besøk til barna mine og får is... hvilken utdannelese har man, avhenger jo i hva man i det hele tatt skal snakke om, som er bærekraftig, for et gjensidig vennskapsforhold.. et ordtak heter, like barn leker best...det  trenger ikke gjelde i den voksne verden, men ettersom samfunnet har utviklet seg slik det har , ja så er det nettopp det som gjelder.. 

ubalanse i forhold er ingen som trakter etter.. det er ikke noe som heter at noen må jenke seg..ubalanse er aldri bra ...så jeg har heldigvis funnet høyrehånda og pikken min..slik blir det.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 10.11.2020 den 21.47):

Du hadde ikke likt å sitte der helt edru mens jeg drikker masse vin, altså. 

Anonymkode: b8877...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg drikker heller ikke. Det er noe folk ofte skygger banen over..

Anonymkode: 12a16...c27

Selv da vi var unge, var det aldri et problem at noen ikke drakk alkohol. Dem som folk skygget banen for, var de som ikke drakk og som sladret om alt og alle og hva som ble sagt og gjort på festen, tok bilder (og ventet på at de skulle bli fremkalt, så gammel er jeg) og generelt var ute etter å drite ut andre.

Anonymkode: d6e8a...0e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man skal ha krav hva gjelder hvem man skal ha rundt seg, altså finnes det mennesker man vil ha kontakt med og andre man absolutt ikke vil ha noe med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asså jeg kan drikke et glass vin, men det er en grunn til at jeg holder meg så godt som jeg gjør. En av grunnene er at jeg ikke drikker. Bare ta en titt på de damene på 40 og opp så drikker og du skal få se gusten hud og dårlig helse. Det er ikke bra.. 

Anonymkode: 2737c...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...