AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Ja, det lurer jeg altså på 😉 Jeg vurderer å reise hjem så raskt som mulig/forsvarlig etter fødselen. Dette er mitt barn nr 2. Det forutsetter selvfølgelig at alt har gått bra. Vi bor 10-15 min med bil fra sykehuset. Jeg sliter veldig med å sove og slappe ordentlig av på sykehuset, jeg er mye mer komfortabel hjemme i egen seng og jeg tenker at dette er ganske viktig for ammingen. Er det noen her som har reist hjem raskt etter fødsel? Og var det noen ulemper ved det som du ser i ettertid? Anonymkode: fff96...efd
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Den største ulempen er at man hjemme ikke er omgitt av trent helsepersonell som kan oppdage det raskt og trå til hvis det viser seg å være noe galt med baby. Dette er jo selvfølgelig lite sannsynlig, men jeg har selv opplevd å få et barn som hadde pustestans flere ganger de første leveukene. Vi var heldigvis på sykehuset når det skjedde og barnet ble overvåket til apneene gav seg. Anonymkode: 30a1b...6f8 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Du kan risikere å slite veldig med amming. Du kan risikere at baby får blodsukker fall som du ikke merker.. Og du kan oppleve oppkast av fostervann som baby kan kveles på, eller andre årsaker til pustestans. Anonymkode: d6b1d...488 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Forutenom at noe kan gå galt er vel den eneste "sikre" ulempen å måtte reise tilbake for å få tatt prøvene av baby. Anonymkode: b8e89...502 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den største ulempen er at man hjemme ikke er omgitt av trent helsepersonell som kan oppdage det raskt og trå til hvis det viser seg å være noe galt med baby. Dette er jo selvfølgelig lite sannsynlig, men jeg har selv opplevd å få et barn som hadde pustestans flere ganger de første leveukene. Vi var heldigvis på sykehuset når det skjedde og barnet ble overvåket til apneene gav seg. Anonymkode: 30a1b...6f8 Man er jo uansett ikke på sykehuset i flere uker. Anonymkode: 20ec5...2e9 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #6 Skrevet 11. november 2020 Nå skal standarden for flergangsfødende og de uten komplikasjoner være å bli sendt hjem 6 timer etter fødsel, når de får nytt bygg på Haukeland. Motstanden mot det, har vært amme-argumentet. Men om du er flergangs, kan du nok dette med amming fra før. Jeg skal hjem så fort som mulig etter fødsel. Jeg fikk null hjelp til noe som helst på føden sist, og sov ikke i det hele tatt, på tremannsrom med fire babyer og tre kvinnfolk.. Eneste ulempen jeg ser, er at jeg må tilbake for å ta prøver, men det er det definitivt verdt. Disse andre komplikasjonene folk nevner over, er ikke akkurat vanlige.. Anonymkode: 122eb...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #7 Skrevet 11. november 2020 Dro samme kveld som jeg fødet. Kun positive opplevelser med det, da jeg ikke slapper av på sykehus. Dro tilbake dag 3 for blodprøver. Anonymkode: d8481...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #8 Skrevet 11. november 2020 Jeg syntes der var kjempefint å komme raskt hjem. Fødte rundt midnatt og fikk dra hjem ca kl 15 (måtte innom barnelege først, men var ikke akkurat prioritert). Jeg syntes det var SÅ deilig å komme hjem til egen seng, og ikke minst at jeg ikke ble borte hjemmefra i flere dager. Men jeg hadde også en ukomplisert fødsel og var i kjempegod form. Etter første var jeg ganske mye svimmel de første dagene, hadde jeg vært det denne gangen også hadde jeg hvertfall blitt der en natt. Anonymkode: ed4a7...e02 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #9 Skrevet 11. november 2020 Ser ingen ulemper når du bor så nærme. Så lenge du ig baby har det greit etter fødsel. Du får nok uansett ikke reise hjem om det er noe de er bekymret for. jeg skal også be om å få reise hjem så snart som mulig etter fødsel. Men jeg bor 1 time kjøring fra sykehuset så blir nok etter at alle prøvene er tatt, og det er vel ca 48 timer? Anonymkode: 346af...cfc 1
Annekkk Skrevet 11. november 2020 #10 Skrevet 11. november 2020 Er førstegangs, fødte kl 21-tiden og dro hjem kl 15 neste dag etter at barnelege hadde sjekket babyen. Det var på KK i Bergen som har verdens kjipeste barsel (alt er gammelt og så ukoselig som mulig) med et kaldt rom og kjip mat så ville ikke være der. Heller ikke noe lov med besøk pga. corona. Ammingen gikk greit med en gang og følte meg komfortabel å reise hjem. Reiste tilbake på dag 3 for nyfødtscreening og det var helt greit. Anbefaler å lytte til magefølelsen og reise hjem når du føler at du er klar for det. Ikke noe fasit her. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #11 Skrevet 11. november 2020 Jeg reiste ganske tidlig hjem med nr 2, dro hjem dagen etter fødsel. Jeg fikk problemer med ammingen i løpet av dag nr to, og fikk feber og tette melkeganger og fryktelig vondt. Innså at jeg måtte ha hjelp, men hverken lege eller helsestasjon kunne hjelpe meg. Jeg dro tilslutt til en ammepoliklinikk (som fantes på Haukeland for 10 år siden iallefall) og fikk heldigvis hjelp der. Men jeg angret på at jeg hadde reist tidlig hjem, fordi de ammeproblemene hadde blitt oppdaget om jeg hadde lagt der litt lenger- og da kunne det ha blitt ordnet der og da. Anonymkode: 9055d...dda
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #12 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg reiste ganske tidlig hjem med nr 2, dro hjem dagen etter fødsel. Jeg fikk problemer med ammingen i løpet av dag nr to, og fikk feber og tette melkeganger og fryktelig vondt. Innså at jeg måtte ha hjelp, men hverken lege eller helsestasjon kunne hjelpe meg. Jeg dro tilslutt til en ammepoliklinikk (som fantes på Haukeland for 10 år siden iallefall) og fikk heldigvis hjelp der. Men jeg angret på at jeg hadde reist tidlig hjem, fordi de ammeproblemene hadde blitt oppdaget om jeg hadde lagt der litt lenger- og da kunne det ha blitt ordnet der og da. Anonymkode: 9055d...dda Sykehuset er ansvarlig for deg den første uken etter fødsel. Du kan reise opp dit og få hjelp. Bor man nært sykehuset, er det da gjenre å fortrekke fremfor å ligge på barsel og ha det jævlig i noen døgn. Ammepoliklinikken finnes forøvrig fremdeles. Anonymkode: 122eb...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #13 Skrevet 11. november 2020 Siden det er andremann går det nok fint. Da er du jo erfaren. Jeg dro hjem dagen etter (fødte på kvelden) med førstemann fordi jeg ble stresset av å dele rom med 4-5 andre. Ble frarådet å dra. Da jeg kom hjem innså jeg at det var for tidlig. Jeg var helt uerfaren med baby og visste ikke hvordan jeg skulle amme, knapt bytte bleie 🙊 Fikk heldigvis mye hjelp av venninnen min som var hos meg hver dag den første uka. Hadde det ikke vært for henne hadde jeg slitt og sikkert gitt opp ammingen Anonymkode: 49e71...e05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå